نقد سریال لوسیفر Lucifer : فصل پنجم و هر آنچه که باید بدانید

[yasr_overall_rating]لوسیفر یک سریال رمزآلود است که شخصیت اصلی آن شیطان است که به زمین آمده و از کتاب مصوری با همین نام اقتباس شده است. در نقد سریال لوسیفر Lucifer با ما باشید.

لوسیفر نام دیگر شیطان رجیم است. در سریال لوسیفر، او از جهنم خسته شده و به زمین می‌آید تا خوش بگذراند. اما وقتی همه چیز تغییر می‌کند که با زنی به نام کلویی آشنا می‌شود و در او بارقه‌های خوبی و نور را می‌بیند.

شاید بیشتر بینندگان این سریال ندانند اما این سریال اقتباسی است از کامیک بوکی به همین نام. سری کتاب‌های مصور لوسیفر Lucifer در سال 2013 توسط نیل گیمن نوشته شده‌اند.

نکته جالب‌تر اینجاست که این داستان‌ها تحت نام دی سی (DC Comics) منتشر شده است و اتفاقاً شخصیت لوسیفر یکی از قدرتمندترین کاراکترهای موجود در بین دنیاهای متعدد معرفی شده توسط دی سی می‌باشد (که البته از یک فرشته سابق که حالا حکمران جهنم است جز این انتظار نمی‌رفت.)

سریال لوسیفر دو ستاره اصلی دارد: لوسیفر و کارآگاه کلویی دکر، یک بلوند جذاب که شیطان را شیفته خود می‌کند. اجرای این دو نقش به ترتیب به عهده تام الیس Tom Ellis و لورن جرمن Lauren German گذاشته شده است.

الیس سریال‌های شناخته‌شده‌ای چون فلش و مرلین Merlin را در کارنامه خود دارد. جرمن نیز با سریال شیکاگو فایر Chicago Fire به شهرت رسید که در آن نقش یک مامور اورژانس را بر عهده داشت.

این سریال از سال 2016 شروع به پخش کرده و تا به امروز 5 فصل از آن پخش شده است. فصل ششم آن نیز در راه است.

با ما در این مطلب از فیگار همراه باشید تا به بررسی و نقد سریال لوسیفر Lucifer بپردازیم که از نتفلیکس پخش شده است.

نقد و بررسی سریال لوسیفر Lucifer

فصل پنجم و هر آنچه که باید بدانید

در لیست زیر عناوین پرداخته شده در این مطلب را می‌توانید مشاهده کنید.

  • نویسنده لوسیفر و دنیاهایی که خلق می‌کند
  • اسطوره شناسی نام لوسیفر
  • داستان سریال
  • فصل ششم، پایان سریال لوسیفر
  • جمع‌بندی
نقد سریال لوسیفر , نقد سریال لوسیفر Lucifer , نقد سریال Lucifer , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer
نقد سریال لوسیفر , نقد سریال لوسیفر Lucifer , نقد سریال Lucifer , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer

نقد سریال لوسیفر Lucifer : نویسنده لوسیفر و دنیاهایی که خلق می‌کند

نیل ریچارد مک‌کینان گیمن یا به اختصار، نیل گیمن (Neil Gaiman) یک نویسنده انگلیسی است که در زمینه داستان‌نویسی و ادبیات بسیار فعال است و در خلق و نوشتن داستان کوتاه، رمان، کتاب مصور (کامیک بوک)، تئاتر صوتی و فیلم دستی دارد.

آثار او شامل کامیک بوک‌های مرد شنی یا سندمن (The Sandman) و رمان‌های (Stardust)، خدایان آمریکایی (American Gods)، کورلاین (Coraline) و کتاب قبرستان (Graveyard) هستند.

پیش از این در مقاله نقد سریال دندان شیرین (Sweet Tooth)   به زیرمجموعه Vertigo از DC اشاره کرده بودیم که فضاهای بخصوصی در تولید کتاب مصور دارد. این لیبل در سال 1993 آغاز به کار کرده بود که متاسفانه در 5 ژانویه 2020 بسته شد.

تولیدات این برند بسیار خاص و ویژه بودند و خوشبختانه تولیدات سینمایی و تلویزیونی که از این کتاب‌ها اقتباس کرده‌اند تا حدی نام آن را در اذهان عمومی زنده نگه خواهند داشت. جالب است بدانید از دیگر تولیدات این انتشارات، سری Hellblazer بوده که فیلم کنستانتین Constantine با بازی کیانو ریوز و تیلدا سوینتون بر اساس آن ساخته شده است.

بعد از 300 شماره، از سال 2013 به بعد این کاراکتر تحت عنوان Constantine تحت لیبل خود DC منتشر شده است. از نویسندگان این سری می‌توان از الن مور (Alan Moore) نام برد. کاراکتر لوسیفر جزوی از همین دنیا است که به دنیای Sandman هم اطلاق می‌شود.

مرد شنی یا Sandman اثر نیل گیمن نیز در انتشارات Vertigo منتشر شده است. سری کامیک بوک‌های لوسیفر نیز به عنوان اسپین-آف مرد شنی توسط نیل گیمن نوشته شده است.

البته تمام کاراکترهایی که در دنیاهای کامیک بوکی معرفی می‌شوند لزوماً اورجینال نیستند. برای مثال در مقاله نقد سریال لوکی Loki  به این موضوع اشاره کردیم که از اساطیر شمالی/ژرمن وام گرفته شده است.

لوسیفر هم به طور کامل ساخته و پرداخته ذهن نویسنده نیست و از تاریخی باستانی و اساطیری دارد که در بخش بعدی از مقاله نقد سریال لوسیفر Lucifer بیشتر راجع به آن خواهید خواند.

نقد سریال لوسیفر , نقد سریال لوسیفر Lucifer , نقد سریال Lucifer , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer
نقد سریال لوسیفر , نقد سریال لوسیفر Lucifer , نقد سریال Lucifer , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer

نقد سریال لوسیفر Lucifer : اسطوره شناسی نام لوسیفر

لوسیفر در اساطیر رمی/یونانی نام پسر الهه‌ای به نام آرورا Aurora است. آرورا خدای طلوع است و لوسیفر نور صبح را در یک سبد حمل کرده و روی آسمان شب می‌پاشد.

همانطور که مشاهده می‌کنید در آن موقع لوسیفر ماهیتی شیطانی نداشته و موجودی مثبت تلقی می‌شده است.

همچنین سیاره زهره نیز به نام لوسیفر خوانده می‌شده که احتمالاً به دلیل دیده شدن آن در آسمان شب است و پیش از اینکه به نهایت فروغ خود برسد توسط نور آفتاب محو شده و رو به افول می‌گذارد.

ماهیتی که برای آن در نظر گرفته بودند در قامت یک موجود بهشتی است که توسط خدایان به دنیاهای زیرین رانده شده است. نام فامیل لوسیفر در سریال و کامیک‌های لوسیفر، Morningstar است که به همین مسئله اشاره دارد.

در برخی از متون بنی اسرائیل، نام اصلی شیطان، ستاره صبح است که بعد از انجام عمل نابخشودنی سرپیچی از خداوند در ادیان مختلف القاب شیطان، لوسیفر، ابلیس و … را گرفته است. شاید ارتباط لوسیفر در فرهنگ مسیحی با لوسیفر پیش از میلاد مسیح همین باشد.

همان طور که می‌دانیم شیطان یک فرشته در دربار الهی بود که حاضر نشد به انسان سجده کند و به همین دلیل از بهشت رانده شد. لوسیفر در معنای لغوی به معنی آورنده نور است که زیاد با خوانش دین‌های سامی از آن هماهنگی ندارد. در مسیحیت به آن جنبه از این واژه توجه شده که از بالا به پایین سقوط می‌کند.

در برخی از داستان‌ها این “پایین” به معنی زمین است و در برخی، به معنی جهان زیرین یا جهنم. اما در سریال لوسیفر، شیطان قصه از جهنم سوزان به لس آنجلس می‌آید که استعاری است چرا که به لس آنجلس به معنی “شهر فرشتگان” است.

در ادامه، نقد سریال لوسیفر Lucifer را دنبال کنید تا بیشتر راجع به تم محتوایی و داستان این سریال حرف بزنیم.

نقد سریال لوسیفر , نقد سریال لوسیفر Lucifer , نقد سریال Lucifer , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer
نقد سریال لوسیفر , نقد سریال لوسیفر Lucifer , نقد سریال Lucifer , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer

نقد سریال لوسیفر Lucifer : داستان سریال

شیطان از جهنم خسته شده و به لس آنجلس نقل مکان کرده است. آنجا یک کلوب شبانه باز می‌کند و مشغول می‌گساری و زنبارگی می‌شود. سازندگان این سریال زیاد به کامیک بوک وفادار نمانده‌اند و عناصری که فکر می‌کردند برای بقای این سریال در تلویزیون لازم است را به آن اضافه کرده‌اند. با دیدن کارآگاه دکر، دست و دل شیطان ما می‌لرزد و او نیز به کاراگاه در حل پرونده‌های جنایی کمک می‌کند.

سریال نتوانسته زیاد از دام کلیشه‌های معمول سریال‌هایی با یک تیم دو نفره که یک طرفش کارآگاه زیبایی است فرار کند و یادآور سریال‌هایی از جمله استخوان‌ها (Bones)، منتالیست (Mentalist)، آی زامبی (iZombie) و … است.

فصل پنجم سریال لوسیفر وقایع را دو ماه پس از پایان فصل چهارم دنبال می‌کند. کلویی به ماهیت حقیقی لوسیفر پی برده است. خود را غرق کار کرده و لوسیفر هم سری به جهنم می‌زند.

در فصل پنجم، همانی که بینندگان منتظرش بودند را به آن‌ها می‌دهد: ماجراهای عاشقانه بین لوسیفر و کلویی و پستی‌ها و بلندی‌های رابطه آن‌ها – البته با وجود با خبر بودن کلویی از اصل ماجرا، که همین آن را از فصل‌های پیشین جذاب‌تر می‌کند.

در این فصل برادر دوقلوی لوسیفر، مایکل به میدان می‌آید. انگیزه‌های خباثت‌آمیز مایکل در اذیت و آزار رفقای زمینی لوسیفر، باعث می‌شود او بالاخره تخت حکمرانی دوزخی خود را رها کرده و برای با مقابله با مایکل به زمین بازگردد.

اگر این سریال را دنبال کرده باشید، سوالاتی برایتان پیش می‌آید که بی‌صبرانه منتظر پاسخ خواید بود. در این فصل بیشتر سوالات جواب داده می‌شوند: آیا کلویی با لوسیفر آشتی می‌کند؟ بزرگ کردن چارلی کوچک چگونه است؟ آیا بین دن و الا اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا اهریمن‌ها در جهنم نگه داشته می‌شوند؟

فصل پنجم سریال لوسیفر, فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer, فصل پنجم سریال Lucifer, دی سی, DC Comics, دی سی DC, کامیک بوک, داستان مصور
فصل پنجم سریال لوسیفر , فصل پنجم سریال لوسیفر Lucifer , فصل پنجم سریال Lucifer , دی سی , DC Comics , دی سی DC , کامیک بوک ,

در فصل جدید پاسخ این سوالات را خواهید گرفت در عین حال که پایان آن سوالات دیگری در ذهن شما شکل می‌گیرد و برای فهمیدن جوابشان باید منتظر فصل جدید بمانید.

این فصل چند پیچش داستانی غیر منتظره دارد که آن را تا حدی از قابل پیشبینی بودن و کلیشه‌ای شدن نجات می‌دهد.

شاید سریال لوسیفر زیاد شاخص نباشد، اما دیدگاهی که به مسائل خدا، فرشتگان، بهشت و جهنم و سایر مفاهیم از این دست دارد بسیار جالب است و به نظر منطقی می‌رسد. این سریال برای افرادی که به اسطوره شناسی دینی علاقه دارند می‌تواند جذاب باشد.

دسته دیگری از افراد که ممکن است از این سریال لذت ببرند، کسانی هستند که سریال سوپرنچرال را دوست داشتند چرا که پر است از ماجراهای ماورایی و موجودات فرابشری.

سریال لوسیفر اثر نویسنده تام کاپینوس از خالقان Californication است و توسط جری بروکهایمر ( دزدان دریایی کارائیب، CSI) و لن ویزمن تهیه شده است که رزومه خوبی دارند. همین موضوع باعث شده لوسیفر اندکی از کلیشه محض بودن فاصله بگیرد و گستره مخاطبانش را افزایش دهد.

شاید اگر جنبه‌های کارآگاهی شخصیت لوسیفر نبود سریال در مجموع بهتر از آب درمی‌آمد. به هر حال تصور کردن شیطانی که به زمین آمده تا به عشق زنی که دوستش دارد و حل جرایم کمکش کند کمی دور از عقل است.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم کروئلا Cruella


نقد سریال لوسیفر Lucifer : فصل ششم، پایان سریال لوسیفر

بدون لو دادن داستان باید یادآور شد؛ سریال لوسیفر قرار بود بهار امسال تمام شود و فصل پنجم آخرین فصل آن باشد. اما طرفداران دو آتشه سریال نتوانستند بیخیال آن شوند و یک دادخواست با صد هزار امضا جمع کردند.

خواسته آن‌ها این بود که حالا که داستان رنگ و لعاب جدیدی گرفته، پایان این سریال به تعویق بیفتد و البته که این تلاش‌ها نتیجه داد و از اتاق فرمان ساخت فصل ششم لوسیفر را تایید کردند. فصل ششم قرار است فصل آخر این سریال باشد البته اگر باز هم برای تمدید آن امضا جمع نکنند.

با توجه به اینکه آخرین قسمت فصل پنجم در اواخر ماه مه پخش شد – که برج پنجم سال میلادی است – احتمالا برای تماشای فصل آخر آن باید تا سال 2022 صبر کنیم چرا که بعید به نظر می‌رسد عوامل لوسیفر در 7 ماه باقیمانده از سال جاری، از پس پیش تولید، فیلمبرداری و تدوین آن بر بیایند.

اینکه این تصمیم نتفلیکس منطقی بوده یا خیر، تنها پس از تماشای فصل ششم مشخص می‌شود اما یک موضوع بر همگان واضح است: این سریال نباید بعد از فصل ششم ادامه پیدا کند چرا که در این صورت از ماهیت خود بسیار دور خواهد شد.

در آخرین بخش از نقد سریال لوسیفر Lucifer با ما باشید تا یک جمع‌بندی کلی در مورد این سریال داشته باشیم.

نقد سریال لوسیفر, نقد سریال لوسیفر Lucifer, نقد سریال Lucifer, نقد فصل پنجم سریال لوسیفر
نقد سریال لوسیفر , نقد سریال لوسیفر Lucifer , نقد سریال Lucifer , نقد فصل پنجم سریال لوسیفر

نقد سریال لوسیفر Lucifer : جمع‌بندی

اگر طرفدار پر و پا قرص اثار اقتباس شده از انواع کامیک بوک هستید، سریال لوسیفر انتظارات شما را برآورده نخواهد کرد. نظر شخصی من راجع به این سریال در عبارت “بد نیست.” خلاصه می‌شود.

این مجموعه بیشتر یادآور سریال‌های تلویزیونی سال‌های 2000 الی 2010 است؛ پیش از آنکه سریال به پدیده قابل بحثی تبدیل شود و آثار شاخص تلویزیونی به فرار از زندان، 24 و لاست Lost محدود می‌شد.

فضای این سریال، کاراکترها، داستان اصلی و حتی فیلمبرداری و کارگردانی هنری آن زیاد نوآورانه و تک نیستند. با معیارهای سریال‌سازی امروز – که سال 2021 باشد – سریال لوسیفر زیاد بدیع نیست و ماندگار نخواهد بود.

با وجود سریال‌های درجه یک، شاید بخواهید در اینکه وقتتان را صرف کدام برنامه کنید بهتر است دقت بیشتری به خرج دهید. در نقد سریال لوسیفر Lucifer باید گفت، بله این سریال جذاب است و شما را سرگرم خواهد کرد، اما خاص نیست و از آن دسته از سریال‌هایی نیست که برق از سرتان بپراند و شما را شیفته خود کند.

لوسیفر به واسطه ماهیت خود و نامی که دارد پتانسیل بسیار بیشتری داشت و به نظر می‌رسد اینجا دستاویز تولید ده‌ها اپیزود از سریالی شده که رفته رفته او را از اصل خویش دور می‌کند. ترجیح شخصی بنده این است که سریال‌هایی چون Breaking Bad و Watchmen را دوباره تماشا کنم به جای اینکه وقتم را صرف تماشای لوسیفر کنم.

در پایان توصیه من به کسانی که تا فصل‌های قبلی این سریال را دیده‌اند و از آن لذت برده‌اند این است که فصل جدید را از دست ندهند چرا که بسیاری از ماجراها و خطوط داستانی به نتیجه می‌رسند.

اما اگر صرف موضوع شیطانی که با انسان‌ها مراوده دارد و از روتین شیطانی خود خسته شده و برای تنوع به میان انسان‌ها می‌آید، یا اگر حضور فرشته‌ها و شیاطین و ماجراهاای که با انسان‌ها دارند برایتان جالب است پس بهتر است به مدیوم انیمه فرصت عرض اندام بدهید چرا که خیلی بهتر از هالیوود به این موضوعات پرداخته است.

*نقد و بررسی فصل 6 سریال لوسیفر*

عوامل فصل پنجم:

  • کارگردان: نیتن هوپ، شروین شیلاتی
  • نویسندگان: مایک درینگنبرگ، تام کاپینوس، سم کیت، کریس رافرتی
  • بازیگران: تام الیس، لورن جرمن، لسلی برندت، کوین آلهاندرو
  • تدوین: لیزی کلهون، برایان دی آگوستین
  • فیلمبرداری: تام کاماردا، کن گلسینگ
  • آهنگساز: بن دکتر، جف روسو

بیشتر بخوانید:


6 thoughts on “نقد سریال لوسیفر Lucifer : فصل پنجم و هر آنچه که باید بدانید

  1. تنها فیلم با موضوع شیطان و ماورائیجات که رضایت بخش بوده برام فقط وکیل مدافع شیطانه که البته آلپاچینو و سخنرانی‌های آتشینش هر فیلمی رو جذاب میکنه

    1. درود بر شما دوست عزیز. خیلی دوست داریم نظرات کارشناسی و مفید شمارو در رابطه لوسیفر بدونیم. در ضمن حتما نقد فصل آخر این سریال که داخل سایت هست رو هم مطالعه بفرمایید؛ شاید نظرتونو جلب کرد و باعث افتخارمون هست که کسی که از تلف کردن وقت از خوندن یک نقد حرف می‌زنه حتما سواد کافی رو داره و ما لذت می‌بریم از نکته‌هایی که می‌گید. در انتها خواستاریم که نقدی بر سریال لوسیفر یا ایرادهای نقدهایی که نوشته می‌شه رو موردی برای ما در قالب یک مقاله در بخش نویسندگی مهمان منتشر کنید. تا هم ما مستفیض بشیم و هم مخاطبین سایت فیگار. خیلی مخلصم.

  2. درود بر نویسنده ی عزیز. قطعا نظر هر شخصی محترمه و من هم به نظر شما احترام میذارم. اما این دلیل نمیشه که بنده هم کاملا با شما موافق باشم و همین اول هم میگم که طرفدار این سری نیستم.
    نظر بنده این هستش که بله. سریال اونقدرا هم خاص نیست و بیشتر میشه گفت سرگرم کننده و جذابه تا اینکه بخواد یه «اثر بزرگ» نام بگیره.
    خیلی از طرفدار های دو آتیشه ی سریال هم افرادی هستن که از هدف اصلی دور شدن و میان میگن «اوه این سریال تصور من رو نسبت به بهشت و جهنم عوض کرد» یا «وای! چرا من از این گنجینه ی سینمایی غافل بودم» ، «دیدن این سری واسه ی همه ی مردم واجبه» و از این سری حرفها و بعد هم اسم خودشون رو میذارن منتقد سینما? در صورتی که فانتزی رو درک نکردن و به قول شما حتی خیلیهاشون نمیدونن این سری یه اقتباس ناقص از کامیک بوکیه که نود درصد از داستان هاش زاده ی ذهن نویسنده س که محوریت فانتزی و عامه پسند بهش داده شده.
    اما هنوز نظر هر شخصی محترمه.
    من که به شخصه از دیدنش لذت بردم ولی برخلاف شما که توصیه ی ریواچ بریکینگ بد رو میدین، من یه شانس به این سریال میدم و نمره ی من بهش ۷ از ۱۰ هست.
    خسته نباشی خانم عزیزی.
    امیدوارم در آینده باز هم برامون بنویسین

    1. درود بر شما همراه عزیزم. خیلی مفتخریم که کسانی چون شما توجه دارن به نوشته‌ها… هرچند منفی یا هرچند مثبت. خیلی خوشحال می‌شیم به عنوان یک نویسنده برای سایت ما در رابطه با سریال ها و فیلم های مورد علاقه تون بنویسید و ماهم منتشر کنیم…

      اگر علاقه به نوشتن دارید… حتما ایمیل بزنید به من..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *