نقد فصل اول سریال لوکی (2021 Loki) جدیدترین اثر مارول : لوکی و راه‌های نرفته

[yasr_overall_rating]در این مطلب به نقد فصل اول سریال لوکی Loki جدیدترین اثر مارول می‌پردازیم. ما را همراهی کنید تا ببینیم عملکرد این سریال ابرقهرمانی چطور بوده است.

لوکی برادر ناتنی ثور Thor خدای رعد و برق، سال‌هاست که قهرمانان مارول را به زحمت انداخته است. حال او برگشته با سریالی که این بار قهرمان خودش است.

بازیگران دیگری نیز از جمله اوون ویلسون ( Owen Wilson بازیگر نیمه شب در پاریس) و گوگو مباتا را (Gugu Mbatha-raw بازیگر اپیزود سن جونیپرو اینه سیاه Black Mirror) او را همراهی می‌کنند.

با ما در ادامه با نقد فصل اول سریال لوکی Loki همراه باشید تا ببینیم مارول این بار برای طرفدارانش چه چیزی در نظر گرفته است.

نقد فصل اول سریال لوکی Loki

لوکی و راه‌های نرفته

لیست زیر شامل مواردی است که قرار است با هم در این مقاله بخوانیم

  • موضوع سریال : لوکی و راه‌های نرفته
  • افسانه‌های شمالی
  • نظر صاحب نظران سینمایی
  • سخن پایانی
  • عوامل

نقد فصل اول سریال لوکی Loki : موضوع سریال

در سریال لوکی، سازمانی به نام TVA یا Time Variance Authority او را دستگیر کرده است و حال لوکی باید با این سازمان همکاری کند. این سازمان وظیفه نظارت بر گذشته، حال و اینده را دارد و توسط سه نفر نگهبان زمان تاسیس شده است.

نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی
نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی

هدف اصلی این سازمان حفظ خط زمانی “مقدس” است که در نهایت به سعادت همگانی منجر می‌شود – البته به گفته خودشان. بعد از پایان فیلم Endgame شاید تنها روش ممکن برای شرکت دادن این کاراکتر در دنیای مارول، مسائل مربوط به زمان باشد.

این سازمان وظیفه نظارت بر خطوط زمانی مختلف را دارد تا نظم جهان به هم نخورد، که همه می‌دانیم لوکی در انجام این کار خبره است. البته به دیدن او در این موقعیت‌ها عادت کرده‌ایم. لوکی تحت نظارت ماموری به نام موبیوس ام. موبیوس (با بازی Owen Wilson) قرار می‌گیرد. این مامور شاید لوکی را از خودش هم بهتر بشناسد.

موبیوس روح و روان لوکی را تحت فشار قرار می‌دهد و او را ملزم به شکستن دیوارهای درونی خود می‌کند. ویلسون اینجا در اوج است – حداقل ظاهرش که خیلی با بازی‌های پیشین او تفاوت دارد و دیگر از آن مدل مو بلوند شلخته که پیشانی‌اش را پوشانده خسته شده بودیم – و اعتماد به نفس و صلابتی را از خود نشان می‌دهد که او را مناسب این نقش می‌کند.

دینامیک ارتباط بین ویلسون و هیدلستون ( که مثل همیشه بامزه و جذاب است) بسیار دیدنی است و این دو در کنار هم می‌توانند بازی بهتر و خیره‌کننده‌تری ارائه دهند. شاید به همین خاطر است که نسبت به صحنه‌های اکشن، دیالوگ‌های زیادی بین این دو جریان دارد.

لوکی به دلیل کارهای خرابکارانه‌اش همیشه مورد پیگرد است و از صغیر و کبیر در حال بازخواست کردن او برای اعمال نابخردانه‌اش هستند. ولی نکته جالب اینجاست که این خباثت‌ها و بدجنسی‌ها باعث نمی‌شود او را دوست نداشته باشیم و با او حس همدردی نداشته باشیم. ماموران و مدیران این سازمان نیز راهی جز اعتماد کردن به لوکی ندارند در عین حال که باید برای جلوگیری از خرابکاری‌های بیشتر، شش دانگ حواسشان جمع او باشد.

به نظر می‌رسد هیچکس به او اعتماد کامل ندارد که غم‌انگیز است ولی در فیلم Endgame بالاخره او را می‌بینیم که به زندگی کسانی غیر از خودش اهمیت می‌دهد و فداکاری بزرگی انجام می‌دهد که قابل تحسین است.

نباید بیشتر از این، از لوکی انتظار نیکوکاری داشته باشیم چرا که با ذات او در تضاد خواهد بود. در ادامه نقد فصل اول سریال لوکی Loki این مطلب را دنبال کنید تا به ریشه‌های اساطیری این کاراکتر بیشتر بپردازیم.

پیش از هر چیز بهتر است بدانید برای لذت بردن از این سریال باید به کاراکتر لوکی و کارهایی که در گذشته انجام داده و شخصیتی که دارد آشنایی داشته باشید. با تسلط به جنبه‌های مختلف این شخصیت است که می‌توانید متوجه شوید در سریال لوکی 2021 کجا مثل خود همیشگی‌اش رفتار کرده و کجا بیننده و هم‌تیمی‌هایش را شگفت‌زده می‌کند.

این سریال با تمرکز بر برادر ناتنی نیمه خبیث ثور، لوکی، او را در ماجراهای جدیدی دنبال می‌کند که اندکی از فضای حاکم بر فیلم‌ها دور است که این بسیار خوب و عاقلانه است. به قدر کافی مسائل مربوط به سایر انتقام ‌جویان در کنار هم و در جنگ با تانوس (Thanos) را تماشا کرده‌ایم و ادامه همان مباحث دیگر خسته‌کننده می‌شد.

نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی
نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی

شاید به همین دلیل بود که وانداویژن بسیار موفق شد: دادن فضای شخصی به هر کاراکتر و دنبال کردن داستان او در محیطی مجزا از سایر شخصیت‌ها.

سریال لوکی نیز کمابیش همین مسئله را در نظر گرفته و با اینکه در نهایت همه این تولیدات در یک دنیای سینمایی در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و بدون دیدن “این”، سر از “آن” هم در نمی‌آوریم، اما کل مجموعه در هماهنگی کامل به سر می‌برد و هر کدام از فیلم‌ها و سریال‌ها برای خود هویتی مستقل دارند.

هنگامی که تاریخ پخش سریال لوکی و تریلر سریال لوکی منتشر شد، وانداویژن در حال پخش بود. این همزمانی باعث شد توجه زیادی به این تازه وارد سریال های مارول جلب شود.

این نخستین بار است که موضوع سفر در زمان، شالوده داستانی یکی از تولیدات مارول است. موضوعی که به دلیل بدیع بودن و داشتن پیچیدگی‌های فراوان هیچگاه کهنه نمی‌شود و همیشه دیدنی است حتی وقتی واقعاً بشر بتواند به این تکنولوژی دست پیدا کند، باز هم این موضوع در حوزه سینما و تلویزیون و حتی گیم و ادبیات همواره طرفداران خاص خودش را خواهد داشت.

این موضوع از همان تریلر سریال لوکی قابل تشخیص بود و کسانی که به جنبه‌های علمی‌تر ژانر علمی-تخیلی علاقه دارند را منتظر نگه داشته بود.

مارول سال‌هاست که با چیدن یک برنامه عظیم و دقیق، در حال خلق یک دنیای یکپارچه سینمایی به نام مارول سینماتیک یونیورس Marvel Cinematic Universe یا MCU است. این کمپانی داستان فیلم‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که جا برای درخشیدن هر شخصیت به صورت مجزا داشته باشد.

یکی دو سالی هست که مارول نسبت به قبل بیشتر روی ساخت و پخش سریال‌های گوناگون تمرکز کرده است. سریال وانداویژن دل منتقدان و بینندگان را برد و به یکی از شاخص‌ترین آثار تلویزیونی بدل شد. چه طرفدار ژانر ابرقهرمانی باشید یا نه، و چه فکر می‌کنید این ژانر جزو سینما محسوب می‌شود یا نه، نمی‌توان انکار کرد که مارول خوب کارش را بلد است و دست روی هر پروژه‎‌ای که می‌گذارد آن را به موفقیت می‌رساند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم فلش بک 2021

نقد فیلم احضار 3


حال نوبتی هم که باشد، نوبت لوکی است. لوکی نخستین بار در سال 2012 در فیلم پرفروش انتقام‌جویان The Avengers به عنوان آدم بد داستان ظاهر شد. البته این مقام بین افراد زیادی دست به دست شده ولی شاید دوست‌داشتنی‌ترینشان لوکی باشد.

او توانسته جنبه‌های گوناگونی از شخصیت خود را در تمام این سال‌ها به نمایش بگذارد و حالا بهتر می‌دانیم هیچ شخصیتی سیاه و سفید نیست بلکه خاکستری است. سریال لوکی شش قسمت است و در واقع مینی سریال است که هر کدام از اپیزودهای آن 45 الی 55 دقیقه هستند. این سریال روی شبک دیزنی پلاس Disney + استریم می‌شود و در ادامه فاز چهارم مارول تولید و پخش شده است.

این شبکه سریال لوکی 2021 را تحت عنوان ژانر هیجان‌انگیز/جنایی دسته بندی کرده است. باید اذعان کرد تصمیمات اخیر مارول در خصوص ساخت و پخش سریال‌هایی که دنباله‌ یا اسپین-آفی بر فیلم‌های اصلی هستند، بسیار عاقلانه و هوشمندانه بوده است و باعث شده تا این دنیای سینمایی گستره طرفدارانش را افزایش دهد.

به جای کش دادن خط داستانی و دینامیک‌های بین شخصیتی معرفی شده در فیلم‌های Avengers، Avengers: Age Of Ultron، Avengers: Civil War، Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame سعی کرده کم کم از آن فضا فاصله بگیرد و خود و مخاطبانش را برای فاز 5 دنیای مارول آماده کند.

همین دلیل، پویایی و حیات طولانی‌مدت این کمپانی را تضمین می‌کند. در وضعیت حال حاضر هالیوود که همه در حال نشخوار فیلم‌های قبلی هستند فقط برای اینکه فروش بیشتر در گیشه را تضمین کنند، مارول همان دنیا و همان شخصیت‌ها را با داستان‌های متفاوت و با ماجراهای جدید ادامه می‌دهد.

نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی
نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی

نقد فصل اول سریال لوکی Loki : افسانه‌های شمالی

متاسفانه اغلب طرفداران دنیای مارول و حتی دی سی نمی‌دانند که این داستان‌های کامیک بوکی تا چه حد وامدار اساطیر باستانی یونان و شمالی هستند. دایانا که همان واندر وومن باشد اورجینال نیست و در آیین رومی خدای حیوانات وحشی و شکار بوده و دختر زئوس است. مانند دایانا، لوکی و ثور و سرزمینشان ازگارد نیز در افسانه‌های شمالی آمده‌اند و مارول در روند توسعه شخصیت‌ها، آن‌ها را از فرهنگ شمال اروپا قرض گرفته است.

در اساطیر شمالی و ژرمن، ازگارد محل استقرار خدایان است (معادل کوه المپوس در فرهنگ یونان باستان) و اودین فروانروای آن. اودین (که در MCU نقش آن توسط آنتونی هاپکینز عزیز ایفا شده است) خدای شعر، خرد، شفا و مرگ است.

همسر او جورد Jord نام دارد که نمادی از مادر-زمین است. خود ثور موها و ریش سرخ بلندی دارد و پتکی دارد که فقط او می‌تواند بلندش کند و وقتی آن را پرتاب می‌کند مانند بومرنگ به سمت او برمی‌گردد. ثور خدای رعد و برق است و نگهبان ازگارد، عالم خدایان و همچنین میدگارد، سرزمین انسان‌های فانی است.

 

نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی
نقد فصل اول سریال لوکی , نقد فصل اول سریال loki , نقد و بررسی سریال لوکی

همچنین خشم بسیار زیادی در وجودش دارد هرچند ثوری که مارول به ما نشان می‌دهد در کنترل خشمش حرفه‌ای‌تر عمل می‌کند. از آن طرف اما، لوکی Loki فرزند یک غول به نام فارباوتی است که با وجود اینکه شرور، موذی و بدجنس بوده بین خدایان ازگارد پذیرفته شده است.

او در منابع انگلیسی زبان به نام God of Mischief آمده که به خدای بدبختی، شرارت، موذی‌گری و بدسگالی ترجمه می‌شود. شخصیت لوکی با بازی تام هیدلستون Tom Hiddleston توانایی تغییر چهره‌اش را از لوکی افسانه‌های شمالی وام گرفته است.

در منابع اصلی او هم در نهایت محکوم به بسته شدن به یک سنگ می‌شود که از این بابت یادآور پرومتئوس یونانی است. در سیستم فکری مردم آن زمان، ازگارد نماد مدرنیته و نظم بشری به حساب می‌آمده و جوتون Jotun سرزمین پدری لوکی، سرزمینی بوده که خوی حیوانی و غریزی و در نتیجه هرج و مرج و آشوب در آن حکمفرما بوده است.

سوال اصلی این است که چرا با وجود تمام دردسرهایی که لوکی برای ثور و رفقایش به بار می‌آورد، او را از ازگارد اخراج نمی‌کنند؟ یه یک دلیل ساده: به او نیاز دارند. به همان دلیلی که در سریال لوکی، سازمان TVA او را به خدمت گرفته به جای اینکه او را تا ابد زندانی کند.

نقد فصل اول سریال لوکی Loki : نظر صاحب نظران سینمایی

لوسی منگن در سایت گاردین چنین عنوان می‌کند:

این سریال به طور مشخص قصد دارد تا سوالات بنیادینی در مورد مفهوم هویت بپرسد: خود لوکی در اسارت سازمان TVA بدون قدرت‌هایش کیست؟

چه می‌شود اگر مجبور شود تحت نظارت موبیوس تا ابد نیکوکار بماند؟ قدرت اختیار در بستری که مسئولان حفظ خطوط زمانی بر همگان نظارت دارند، چه مفهومی دارد؟ و سایر مسائل اساسی. البته در دو قسمت نخست، بیشتر به نظر می‌رسد کاراکترها صرفاً مهره‌هایی در خدمت رسیدن به صورت سوال هستند.

نیک آلن در راجر ابرت می‎‌نویسد:

این سریال درباره این است که لوکی بودن چه حسی دارد، و همچنان یک نیهیلیسم پیچیده در آن هست که آن را در تاریکی نگه می‌دارد.

اگر بتواند همین انرژی را در فصل‌های بعدی هم نگه دارد، سریال لوکی 2021 می‌تواند تبدیل به یک جواهر در ژانر علمی-تخیلی شود. این به خاطر زحمات هیدلستون در ساختن این شخصیت است که با داستان سرایی زیبا و حرفه‌ای همراه شده است.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم کروئلا Cruella


نقد فصل اول سریال لوکی Loki : سخن پایانی

در نهایت در نقد فصل اول سریال لوکی Loki باید گفت، این سریال نوید از آینده درخشان دنیای سینمایی مارول می‌دهد. سریال لوکی Loki 2021 بدیع و سرگرم‌کننده است و دست روی موضوعات خوبی می‌گذارد.

دنیای امروز، دنیای سریال است و مارول خیلی خوب این نیاز را درک کرده و آن را پاسخ گفته است. اگر می‌خواست با همان روند قبلی با تکیه بر فقط فیلم‌های سینمایی به راضی کردن بیننده‌ها ادامه دهد، قطعاً محکوم به شکست بود.

لوکی سریالی است که حرف تازه‌ای می‌زند و قطعاً از سریال فالکون و سرباز زمستان جذاب‌تر و اصیل‌تر است. شاید تعداد فیلم‌هایی که تحت عنوان انتقام جویان Avengers اکران شده زیاد باشد و برخی جاها اضافه‌گویی شده باشد، اما برای رسیدن به شخصیت لوکی امروزی آن مسیر باید طی می‌شد وگرنه ساخت این سریال راه به جایی نمی‌بُرد.

ممنون که تا آخر نقد فصل اول سریال لوکی Loki ما را همراهی کردید. بی‌صبرانه منتظر نظرات شما عزیزان در خصوص این سریال مارول هستیم.

عوامل : نقد و بررسی سریال لوکی

  • کارگردان: کیت هرون
  • بازیگران: تام هیدلستون، اوون ویلسون، گوگو مباتا را، سوفیا دی مارتینو، ریچارد گرنت
  • نویسندگان: تام کافمن، جک کربی، مایکل والدرون، استن لی، لری لیبر
  • تهیه کنندگان: استفن بروسارد، مایکل والدرون
  • فیلمبرداری: آتمن دورالد
  • انتخاب بازیگران: سارا فین، کریستا هوسر
  • کارگردانی هنری: ناتاشا گراسیمووا
  • اهنگساز: ناتالی هالت

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *