نقد سریال Mare Of Easttown (میر شهرک شرقی 2021) : کیت وینسلت بهترین انتخاب

[yasr_overall_rating]میر شهرک شرقی Mare Of Easttown یکی از جدیدترین سریال‌های شبکه استریم HBO است که با موضوع جنایی ساخته شده است. در این نوشتار با هم این مینی سریال را از منظرهای مختلف بررسی و نقد می‌کنیم. با نقد سریال Mare Of Easttown همراه فیگار باشید.

در مرکز سریال Mare Of Easttown یک کارآگاه با بازی کیت وینسلت Kate Winslet را داریم که در عین حال که باید مراقب زندگی شخصی‌اش باشد، یک پرونده قتل را هم حل کند.

این سریال به کارگردانی کریگ زوبل Craig Zobel ساخته شده که کارگردانی چند اپیزود از The Leftovers و وست ورلد Westworld را در کارنامه هنری خود دارد. بازیگران شناخته شده این مینی سریال کیت وینسلت افسانه‌ای و گای پیرس Guy Pearce، بازیگر نقش اول ممنتو هستند.

از نقش‌های مکمل می‌توان به اوان پیترز Evan Peters و انگوری رایس Angourie Rice اشاره کرد که به ترتیب در سری جدیدتر مردان اکس X-Men و سری جدید مرد عنکبوتی حضور داشته‌اند. در ادامه این مطلب با تکراتو همراه شوید تا به طور مفصل با هم راجع به این مجموعه صحبت کنیم.

نقد سریال Mare Of Easttown ؛ خلاصه داستان

در این مقاله درباره میر شهرک شرقی، عناوین زیر را خواهید خواند:

چرا وینسلت بهترین انتخاب است

  • خلاصه داستان: چرا وینسلت بهترین انتخاب است
  • گفتگو با بازیگر اصلی
  • نظر منتقدین
  • نتیجه‌گیری
  • عوامل
نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی
نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی

پس از موفقیت‌های قابل توجه سریال‌هایی با محوریت زنان و با فضاهای تاریک‌تر در HBO از جمله چیزهای تیز Sharp Objects و دروغ‌های کوچک بزرگ Big Little Lies، این شبکه بار دیگر اقدام به پخش یک سریال کوتاه با همین حال و هوا کرده است. گویا موضوع کارآگاهی در یک شهر کوچک که در هوای ابری و روزهای خاکستری باید یک معمای قتل را حل کند، هیچ گاه تکراری نمی‌شود و همیشه می‌توان انتظار آثار قابل توجهی داشت.

کارآگاه میر شیهان یک کارآگاه است که در بحبوحه آشفتگی‌ زندگی خانوادگی‌اش باید زندگی حرفه‌ای خود را با قدرت به پیش ببرد. دختر جوانی در شهر ناپدید شده است. میر با مادر این دختر آشنایی داشته و با هم به یک مدرسه می‌رفته‌اند.

حال نبود فرزند دوست قدیمی‌اش میر را در موقعیت شغلی و احساسی دشواری قرار داده است. احساسی از این بابت که او پسر بزرگش را در یک خودکشی از دست داده و از او یک نوه بجا مانده است.

میر نگران است که نکند پسر کوچک مشکلات روانی پدرش را کم یا زیاد به ارث برده باشد. همچنان شوهر سابقش هم در گیر و دار ازدواج مجدد است. میر به جز فرزند از دست رفته‌اش یک دختر نوجوان هم دارد. میر در حال حاضر به همراه مادرش زندگی می‌کند.

پیچش‌های داستانی در ماجراهای پیش آمده در این شهر کوچک پنسیلوانیایی آن چیزی است که باعث می‌شود میر شهرک شرقی Mare Of Easttown به جز بازیگران زبده حرفی برای گفتن داشته باشد و ماندگار شود و نامش در لیست بهترین سریال‌های جنایی قید شود.

نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی
نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی

از همان صحنه ابتدایی میر شهرک شرقی، حس و حال یکپارچه و کاراکتر باورپذیری که القا می‌کند نسبت به سایر سریال‌های تلویزیونی کاملا محسوس است. با تماشای این برنامه به هیچ وجه حس نمی‌کنید از بیرون به صفحه مانیتور یا تلویزیون خیره شده‌اید بلکه حس می‌کنید درون آن زندگی کرده و از نزدیک تمام نگرانی‌ها، شادی‌ها، ماجراها و خطراتی که شخصیت‌ها از سر می‌گذرانند را لمس می‌کنید.

اگرچه ابعاد مختلف سریال Mare Of Easttown با دقت و حرفه‌ای‌گری تمام تنظیم و چیده شده‌اند؛ نمی‌توان نقش وینسلت را در موفقیت آن انکار کرد. کیت وینسلت به تنهایی، با ایفای نقش اول سریال و به پیش بردن کل داستان، یک بار دیگر نشان می‌دهد که چیزی بیش از یک بازیگر زبده با چند تا تندیس اسکار است.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


شاید اگر بازی کردن نقش میر به عهده هر بازیگر دیگری گذاشته شده بود نمی‌توانست به این زیبایی از پس انجامش برامده و سطح کار را چند مرحله بالا بکشد. در واقع واقع وینسلت در جان بخشیدن به شخصیت میر توانسته لایه‌های مختلفی از آن را مد نظر بگیرد.

کاری که دیگران شاید به عنوان کسی که فرزندی را از دست داده نتوانند آن طور که باید سایه اندوه و ملودرامای سایه افکنده بر وجودش را جلوی دوربین بیاورند.

زوبل با هوشمندی تمام، نقش‌های مکمل را به گونه‌ای تحت خدمت گرفته که گویا از اهالی این شهر کوچک هستند و ما در میانه زندگی روزمره به آن‌ها سری زده‌ایم، نه اینکه صرفاً آدمک‌هایی باشند که در جهت پیش بردن داستان در سکانس‌ها ظاهر می‌شوند.

مشکلی که در بسیاری از مینی سریال‌های رمزآلود دیده می‌شود چرا که وقت تنگ است و کارگردان در کمتر از ده اپیزود باید داستان را جمع کند.

نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی
نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی

هر چند ممکن است گاهی این مزیت اندکی دست و پا گیر شود چرا که رویکردی که کارگردان و نویسنده‌ در قبال فیلنامه اتخاذ کرده‌اند از بابت در هم تنیدگی و رابطه پیچیده شخصیت‌ها با هم بیشتر یادآور دنیاهای فانتزی مانند هری پاتر یا گیم آف ترونز است تا یک سریال تلویزیونی مدرن.

بله ممکن است دنبال کردن این آدم‌ها و پردازش این اطلاعات با هم برای بیننده کمی دشوار باشد ولی حداقل قطع به یقین می‌توان گفت سریال Mare Of Easttown از آن دسته از سریال‌هایی نیست که اگر ناغافل اپیزود پنجمش را تماشا کنید کلیات داستان و ماجراهای پیش آمده برایتان فاش شود. باز هم مشکلی که در برخی از سریال‌ها وجود دارد.

به عنوان بیینده شاید بسیاری از تقسیم زمان سریال به این صورتی که هست راضی نباشند. به دلیل زیاد بودن کاراکترها، مهلت کافی برای پرداختن به برخی از آن‌ها وجود ندارد.

یکی از کاراکترهایی که ای کاش زمان بیشتری برای درخشیدن می‌داشت، دختر میر یعنی سیوبهان است که به عنوان فرزندش می‌توانست بیشتر در مرکز توجه باشد.

از همه این‌ها گذشته، شهر داستان میر شهرک شرقی، انگار که خودش کاراکتر دارد چرا که از اهالی در هم تنیده‌ای تشکیل شده که گویا واقعاً سال‌های سال است در کنار هم زندگی کرده و هم را خوب می‌‌شناسند.

همین هم باعث می‌شود گاهی این مردم بر روند حل پرونده توسط کارآگاه میر تاثیر گذاشته و گاهی برعکس، میر با تحقیقات خود همسایه‌ها و آشنایانش را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

این در هم تنیدگی امری ناگزیر است و هر کجای دنیا هم که زندگی کنید تا حدی بر عملکردتان اثر مخرب می‌گذارد و همزمان تمام این معاشرت‌ها باعث پیشرفت‌ شما می‌شود.

نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی
نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی

در این میان میر دل به یک نویسنده می‌بازد که پیرس نقش او را بازی کرده است. اینجا هم ممکن است با خودتان فکر کنید شاید پرداختن به پرونده قتل اهمیت بیشتری دارد و باید زمان بیشتری به آن اختصاص داده شود  تا یک ماجرای عشقی در وسط یک شهر جنایت زده؛ اما باید صبور باشید چون همانطور که گفته شد تمام داستان‌های فرعی به هم ارتباط داشته و یک قطعه پازل کوچک در نمای کلی پازل سریال Mare Of Easttown هستند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) : شروع دوباره


سریال Mare Of Easttown بیشتر از هر چیز درباره تروما، اندوه و الگوهای رفتاری است. ارتباطاتی که در جوامع کوچک شکل گرفته و درخانواده‌ها شکسته می‌شود.

پیدا کردن حس هم‌دردی با شخصیت‌ها دشوار نیست. ویسلت در نقش میر به راستی درخشیده است. او به عنوان یک زن که در غم و اندوه دست و پا می‌زند ویرانگر است.

او شاید نخواهد به دلایلی که پسرش به زندگی خود پایان داد صحبت زیادی به میان بیاورد اما هیچ چیزی نمی‌تواند مانع او بشود تا نتواند علت مرگ قربانی جنایت را کشف کند.

گفتگو با بازیگر اصلی : نقد سریال Mare Of Easttown

کیت وینلت درباره مینی سریال میر شهرک شرقی و نقشش چنین می‌گوید:

برای من بازی در این نقش بسیار فوق‌العاده و در عین حال چالش برانگیز بود. او دوست‌داشتنی است اما منفور است. قوی است در حالی که ضعیف است. آسیب‌پذیر است اما محکم است. گاه چندش‌آور است همچنان که جذابیت دارد. اخلاق‌مدار و همچنین از نظر اخلاقی فاسد است.

با وجود تمام این تناقضات، با خود متعهد شده تا کسانی را که بیشتر از هر چیزی دوستشان دارد از آسیب محافظت کند. فکر می‌کنم این چیزی بود که در او ستایش کرده و دوست داشتم.

در این میان یک حس گناه وجود دارد که ناشی از رابطه خرد شده میر با پسرش، کِوین بوده است. او این حس را، این بار عظیم را به شیوه‌های عظیمی بروز می‌دهد و به درون دنیای پیرامونش تا حد ویرانگری نفوذ می‌کند. همین باعث می‌شود گاهی انتخاب‌های نادرستی هم داشته باشد.

میر زنی است که در لبه ناامیدی مطلق قرار دارد. او فقط تلاش می‌کند تا تمام کارها را درست انجام دهد اما نمی‌داند چطور با مشکلات خودش مقابله کند. این نقش بسیار جذاب است.

وینسلت درباره فضای شهر می‌گوید:

این حس تناقضی که با شهرک غربی وجود دارد، در مورد هر شهر کوچکی صدق می‌کند. جایی که من بزرگ شدم به همین شکل بود.

وقتی اتفاقی می‌افتد، به جای مطلع کردن پلیس به طور مستقیم، به میر زنگ می‌زنند چرا که او را می‌شناسند. همین رنگ و بوی محلی بودن همه چیز، آن عاملی است که سریال میر شهرک شرقی را از سایر سریال‌های رمزآلود متمایز کرده است. همین حس خانواده و جامعه، قلب تپنده داستان Mare of Easttown است.

وینسلت برای ایفای این نقش باید لهجه پنسلوانیایی را فرا می‌گرفت. این کار حتی برای چنین بازیگر کار کشته‌ای هم زیاد ساده نبوده است. او علاوه بر تمرین کردن با یک مربی گویش، زمان زیادی را نیز با افراد محلی سپری کرده تا به طور دقیق بر نحوه تلفظ کردن کلمات و لحن گفتار آن‌ها مسلط شود.

او در مورد این موضوع هم گفته است:

لهجه این منطقه بسیار قوی است و به گوش شنونده غلیظ می‌آید. به همین دلیل ممکن بود طوری شود که لهجه این کاراکتر غالب شده و برای خودش صاحب کاراکتر شود و باید بسیار دقت به خرج می‌دادم تا مطمئن شوم لهجه به نرمی روی نقشم نشسته و در آن ذوب شده است.

Mare of East Town به نوعی یک مطالعه شخصیت عالی است. کیت وینسلت عالی است. او کاملاً به نقش خود متعهد عمل میکند. کیت به شکلی این شخصیت را در چنگال خود میگیرد که از روی ظاهر او هم میتوان شجاعانه عمل کردن او را فهمید.

هرچند قبل تر هم ما از ارزش بازیگری و توانایی او در این حوزه باخبر بودیم در این سریال هم ارزش و پتانسیل خود را به رخ همه میکشد. حقیقتا او جنبه هایی را به شخصیتی که بازی کرده است اضافه کرده که هیچ بازیگری نمیتواند به این خوبی این کار را بکند. موضع گیر و دلسوز.

صادقانه میتوانم بگویم که من قبلاً هرگز در چنین نقشی ریزه کاری این چنینی را ندیده ام. هرچند نباید از فیلمنامه خوب این سریال گذشت که بسیار خوب انجام شده است که به کل گروه در این مجموعه محدود و کوتاه کمک میکند.

نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی
نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی

نظر منتقدین : نقد سریال Mare Of Easttown

دووی سینگلتون از deweysmovies به این فیلم با دست و دل بازی امتیاز داده است. با دادن چهار و نیم از پنج ستاره، می‌نویسد:

زاویه روایتی که اینگزلبی برای داستان‌سرایی در پیش گرفته، دلیل اصلی برای استقبال مخاطبان از این سریال است. در حالی که بیشتر درام‌های جنایی بر خود عمل تاکید می‌کنند، این مجموعه بیشتر سایه غمی را که بازیگران اصلی را احاطه کرده نشان می‌دهد.

کریس اوانجلیستا، منتقد اسلش فیلم به این مینی سریال از ده، هشت داده و می‌نویسد:

هر موقع که سریال چیزی نمانده تا رشته کلام از دستش خارج شود، با هوشمندی تمام باز هم مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. چه با رمزی که در مرکز ان قرار گرفته و چه با نمایش احساسات و عواطف سوزناک از شخصیت‌ها. شاید ویرانی تنیده شده در روایت داستان برای بینندگان زیادی خشن باشد اما سبک و سیاق زندگی میان اهالی این شهر به این گونه است و نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد.

لوسی منگن از سایت پرآوازه گاردین پنج ستاره کامل را به میر شهرک شرقی داده و گفته است:

وقتی از پیچ و تاب‌های داستانی عبور کرده و حقیقت ماجرا فاش می‌شود، ارزش سریال به چیزی بیشتر از جمع تمام قسمت‌های قوی آن تبدیل می‌شود.

نیت آدامز از Theonlycritic به این سریال امتیاز A منفی داده و عنوان می‌کند:

میر آف ایست تاون به هیچ وجه یک سریال حال‌خوب‌کن بهاری نیست بلکه تاریک، کثیف و دلگیر است. با این وجود آن حس لطیف امید را که القاء می‌کند نمی‌توان انکار کرد.

زوفیا ویجاسکا از اورادسوواچ می‌نویسد:

اگرچه این سریال خارق‌العاده نیست ولی همین، بزرگ‌ترین نقطه مثبت آن است. این مجموعه تمام مولفه‌های مورد نیاز ما را دارد: یک قتل جذاب، فضای رازآلود، شخصیت‌های جالب و احساس هیجان. ما همیشه به چیزی تازه و نوآورانه احتیاج نداریم. گاهی فقط می‌خواهیم از یک شهر کوچک بازدید کنیم، در میان ساکنان مشکوکش چند صباحی را زندگی کنیم و سعی کنیم قتل را سریع‌تر از کارآگاه قصه حل کنیم.

نتیجه‌گیری : نقد سریال Mare Of Easttown

به طور خلاصه، این سریال درباره یک زن داغ دیده است که کارآگاهی در یک شهر کوچک در پنسیلوانیا بوده و باید یک پرونده قتل را حل کند اما در عین حال داستان اهالی این شهر نیز هست که با ماجراهای ریز و درشت همه و همه یک کل واحد را تشکیل می‌دهند که هسته آن، پیدا کردن یک جنایت‌کار دل سنگ است.

سریال میر شهرک شرقی از بابت مطالعه شخصیت، رمز و راز قتل و ارائه بازی‌های بی‌نظیر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این سریال نه تنها یکی از بهترین بازیگران بیست سال اخیر را برای ایفای یک نقش متفاوت بکار گرفته بلکه در استخدام بازیگران درست برای نقش‌های مکمل هم چیزی کم نگذاشته و یک اثر دیدنی را در ژانر خود خلق کرده است.

این سریال کاملاً دقیق ساخته شده و شخصیت ها آنقدر خوب رشد کرده اند که شما احساس میکنید در حال تماشای دنیای واقعی اطرافتان همچون یک مستند هستید. فیلم به سمت فضاهای هالیوودی و ساختگی نمیرود. طرح سریال میر شهرک شرقی اغراق آمیز و قابل پیش بینی نیست. از هر دقیقه آن لذت میبردم.

این سریال با مضامینی چون بخشش، اندوه و رها کردن است. شکسته شدن شخصیتهای زیادی در طول سریال وجود دارد که ممکن است ناامید کننده به نظر برسد، اما این همان چیزی است که باعث میشود این سریال کاملاً اصیل و انسانی باشد.

این مجموعه به همه ما یادآوری میکند که ما موجودات پیچیده ای هستیم که با انتخاب و شرایطی که به ما ارائه میشود، همه چیز شکل گرفته و زندگی خود را به بهترین شکل ممکن تراش میدهیم. اشتباهات اجتناب ناپذیر خواهد بود، اما ما قدرت انتخاب داریم که از آنها یاد بگیریم و رشد کنیم یا خود را در انکار غرق کنیم. این سریال برخلاف بعضی از نظراتی که تا به حال دیده ام افسرده کننده نیست بلکه نشان دهنده عشق، همدلی و انعطاف پذیری روحی شکسته است.

اگر از فضاهای سرد و جنایی خوشتان نمی‌آید سمت این سریال نروید، اما اگر طرفدار سریال‌های در هم تنیده با یک داستان قوی و معمای قتلی مرموز هستید که می‌توانید قدم به قدم اتفاقات بعدی را حدس زده و از درستی یا نادرستی فرضیه‌هایتان شگفت‌زده شوید، از این سریال لذت خواهید برد.

نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی
نقد سریال Mare Of Easttown ؛ نقد سریال میر شهرک شرقی

عوامل سریال ؛ نقد سریال Mare Of Easttown

  • کارگردان: کریگ زوبل
  • نویسندگان: برد اینگلزبی
  • تهیه‌کنندگان: پم فیتزجرالد، گوردون گری، پال لی، گوین اُکانر، مارک رویبال
  • بازیگران: کیت وینسلت، گای پیرس، انگوری رایس، جولین نیکلسون، جین اسمارت، دیوید دنمان
  • تدوین: ایمی دادلستون
  • کارگردانی هنری: جینا کرانهم، مایکل گاون، مایکل هارمون
  • فیلمبرداری: بن ریچاردسون
  • آهنگساز: لیلی مارچتلی
  • انتخاب بازیگران: آوی کافمن

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد سریال Mare Of Easttown چیست؟ نظرات خود را با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *