نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman ؛ سفری به دنیای رویا و کابوس

پس از سال‌ها انتظار، سریالی براساس کمیک‌های مرد شنی ساخته شد. در ادامه با فیگار همراه باشید تا به نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman بپردازیم.

معمولاً هنگامی که نام دی‌سی را می‌شنویم، یاد ابرقهرمانانی نظیر بتمن و سوپرمن میافتیم. اما مرد شنی بسیار از دنیای ابرقهرمانان دی‌سی متفاوت است. البته لازم به ذکر است که مرد شنی متعلق به یکی از زیرمجموعه‌های دی‌سی به نام ورتیگو است نه خود دی‌سی.

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman

سفری به دنیای رویا و کابوس

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman32 سال از زمان انتشار اولین شماره کمیک بوک مرد شنی توسط نیل گیمن، یکی از بهترین نویسنده های کمیک، می‌گذرد و بالاخره یک اقتباس لایو اکشن از این سری کمیک با حضور خود گیمن به عنوان نویسنده ساخته شد. فصل اول این سریال در 10 قسمت ساخته شده و دو جلد اول کمیک بوک را پوشش می‌دهد. در ادامه به نقد و بررسی فصل 1 سریال مرد شنی خواهیم پرداخت.

ارباب رویا

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman
نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman

شاید بهتر باشد تا پیش از نقد و بررسی فصل 1 سریال The Sandman کمی بیشتر با شخصیت اصلی سریال آشنا شویم. برای این امر، باید به افسانه‌های اسکاندیناوی سفر کنیم. زمانی که مردم اسکاندیناوی به فرزندان خود می‌گفتند اگر بچه‌های خوبی باشند، هنگام خواب، مرد شنی روی چشم آن‌ها شن ریخته تا برای آن‌ها خواب و رویا آورد. هرچند که همین داستان باعث ترس کودکان می‌شد. همچنین گفته می‌شود که قی در چشم کودکان، همان شن مرد شنی است.

اگرچه مرد شنی در اسکاندیناوی تنها به داستان‌هایی کوتاه خلاصه می‌شود، اما نیل گیمن با الهام از همین داستان‌ها، کمیک بوک‌هایی را ساخت که یک تاریخچه و دنیای بسیار غنی را برای مرد شنی ساخته و داستان‌هایی فلسفی روایت می‌کند.

در این داستان، مرد شنی با نام‌های ارباب رویا، مورفیوس، خواب گردان و یا مرد شنی شناخته می‌شود. او عام رویا و کابوس را کنترل کرده و دلیل وجود تمامی خواب‌ها و رویاهای انسان‌ها است. همچنین او چندین خواهر و برار جاودانه دیگر نظیر مرگ و یا هوس دارد که در این داستان حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

روایت داستان

فصل اول سریال مرد شنی را می‌توانیم از لحاظ داستان به دو بخش 6 قسمت اول و 4 قسمت دوم تقسیم کنیم. لازم به ذکر است که دو جلد از کمیک‌های مرد شنی در این فصل جای گرفته‌اند پس واضح است که بتوانیم آن را به دو بخش تقسیم کنیم. پس اول به داستان بخش اول سریال خواهیم پرداخت.

بخش اول

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman
نقد و بررسی فصل 1 سریال The Sandman

بخش اول فصل اول، داستانی به شدت فلسفی دارد. در قسمت از این فصل مفهومی متفاوت را روایت می‌کند. مفهومی که هرکدام کاملاً جای بحث دارند و در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. اما نبود انسجام در روایت داستان، بزرگترین مشکل بخش اول است.

شاید هر قسمت به تنهایی داستان خوبی داشته باشد، اما این داستان‌ها به خوبی به یکدیگر متصل نمی‌شوند. شاید بتوانیم با مثال سریالی همانند Black Mirror، این ایراد را توجیه کنیم. اما مشکل آن است که این سریال قصد دارد داستانی پیوسته را روایت کند اما آن را به خوبی انجام نمی‌دهد.

بخش دوم

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman
نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman

بخش دوم این فصل انسجام روایی بسیار بیشتری دارد و تماماً یک داستان واحد را روایت می‌کند. با این حال، این مفاهیم فلسفی به حداقل خود در این بخش می‌رسند. این باعث می‌شود تا بخش اول محتوایی مهم‌تر، و فصل دوم جذابیت بصری بیشتری برای مخاطبان داشته باشد. البته که در یک مجموعه کامل، در دو بخش اثر خوبی هستند.

بیشتر بخوانید:

بازیگرینقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman

تام استاریج بازیگر شخصیت اصلی سریال مرد شنی است. اگرچه که نقش او در سریال کمتر از اغلب شخصیت‌های اصلی در آثار گوناگون است. اما او به خوبی از پس این شخصیت پیچیده بر آمده و مورفیوس را به خوبی به تصویر کشید. در کنار او، بازیگران زیادی نظیر دیوید تیولیس، گوئندولین کریستی، جنا کولمن و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شاید تمرکز سریال مرد شنی بر بازیگری و شخصیت‌ها نباشد، اما به طور کلی تیم بازیگران به خوبی نقش‌های خود را ایفا می‌کنند. در حین سریال پیش نمی‌آید که به دلیل بازیگری ضعیف نتوانیم با شخصیتی ارتباط برقرار کنیم. حتی بازیگرانی که نقش‌های نسبتاً کوتاه را در این سریال ایفا می‌کنند، همچنان به درستی انتخاب شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

فضاسازی

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman
نقد و بررسی فصل 1 سریال مرد شنی

فضاسازی، قاب بندی و فیلمبرداری از مهم‌ترین المان‌ها در سریال مرد شنی است. ما قرار است تا به دنیای خواب و رویا سفر کنیم. قرار است تا به جهنم برویم و با انواع موجودات فراطبیعه آشنا شویم. اگر قرار است چنین جهان فانتزی‌ای را به یک سریال عمیق و مفهومی تبدیل کنیم، در ابتدا باید قاب‌های و فضاسازی‌های خوبی داشته باشیم.

البته لازم به ذکر است که اکثر قاب‌های این سریال کاملاً براساس تصاویر کمیک بوک‌های مرد شنی ساخته شده‌اند. اما در هر صورت تبدیل تصاویر یک کمیک بوک به لایو اکشنی با این کیفیت، امر دشواری است و در این سریال به خوبی انجام شد.

بیشتر بخوانید:

آنتاگونیست

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman
نقد و بررسی فصل اول سریال مرد شنی

آنتاگونیست یا شخصیت منفی فصل اول این سریال، یکی از کابوس‌های خود مرد شنی است. وجود این شخصیت، کمی به رابطه بین خالق و مخلوق در این سریال می‌پردازد. داستان از این قرار است که یکی از کابوس‌های مرد شنی به نام کورینتیان، تصمیم گرفته بود تا دنیای خواب را رها کرده و به دنیای بیدار برود و از انسان‌ها تغذیه کند. مرد شنی نیز پیش از اینکه بتواند جلوی او را بگیرد، توسط انسان‌ها اسیر شده و سال‌ها کورینتیان به زندگی آزادانه خود ادامه می‌دهد.

شخصیت پردازی کورینتیان شاید کمی معمولی به نظر برسد، اما همین منحصر به فرد بودن داستانش باعث خاص بودن او می‌شود. همچنین سیر تکامل او از یک کابوس معمولی به رهبر یک فرقه از قاتلان در میان انسان‌ها، بسیار جذاب است. هرچند که پس از ناامید شدن مرد نشی از مخلوق خود، تصمیم می‌گیرد او را نابود کند و شاید روزی او را به نحوی دیگر به زندگی باز گرداند.

بیشتر بخوانید:

مرگ

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman
نقد و بررسی فصل 1 سریال The Sandman

یکی از مهم‌ترین مفاهیم بررسی شده در این سریال، مرگ است. از زمانی که مرگ، یکی از خواهران مورفیوس به سراغ او می‌آید. تقریباً یک اپیزود کامل به مسئله مرگ می‌پردازد اما از دو جنبه کاملاً متفاوت.

در ابتدا این اپیزود قصد دارد تا پوچی زندگی را به ما نشان دهد. ما این بار از دید بالاتری مرگ را می‌بینیم. اشخاصی را می‌بینیم که به زندگی عادی خود می‌پردازند و یک لحظه بعد متوجه می‌شوند که مرده‌اند و هیچ راه برگشتی برای آن‌ها وجود ندارد. این اتفاق یک بار برای پیرمردی که انتظار مرگ را می‌کشد می‌افتد، یک بار برای مرد جوانی که در ماه عسل و است و سپس برای نوزادی که چند ماه بیشتر عمر نکرده بود. تمام این‌ها تاکیدی بر بی‌ارزش بودن زندگی انسان دارند.

در ادامه ما شاهد مردی هستیم که آرزوی نامیرایی دارد. مرد شنی و مرگ تصمیم می‌گیرند تا او را نامیرا کنند تا زمانی که خودش آرزوی پایان زندگی‌اش را داشته باشد. هرچند که طمع انسانی باعث می‌شود حتی پس از 80 سال رنج کشیدن، او همچنان بخواهد به زندگی‌اش ادامه دهد. البته این مورد می‌تواند علاوه بر طمع، کمی به مقوله امید نیز اشاره داشته باشد که از مهم‌ترین المان‌های این سریال است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

امید

نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman
نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman

همانطور که بارها اشاره کردیم، امید مهم‌ترین موضوع در نقد و بررسی فصل اول سریال مرد شنی است. اوج این قضیه به اپیزود پنجم و زمانی که دستنی با استفاده از یاقوت مرد شنی امید افراد حاضر در یک را از بین می‌برد است. در این اپیزود می‌بینیم که اگر به معنای واقعی کلمه امید انسان به صفر برسد، سرنوشتی بسیار شوم در انتظار آن‌ها است.

افرادی که در این کافه حضور دارند، در ابتدا هرکسی که با او مشکلی داشتند و سپس خودشان را به شکلی بسیار خشونت آمیز به قتل می‌رسانند. شاهد تمام خوانندگان این نقد در بازه‌ای از دوران زندگی‌شان تصور کنند که کاملاً امید خود را به دنیا از دست داده‌اند. اما این تنها بدین معناست که امید آن‌ها به دنیا بسیار کم شده است. اگر امید از ریشه نابود شود، هیچکس حتی لحظه‌ای برای پایان دادن به زندگی‌اش درنگ نمی‌کرد.

در قسمت دیگری یک نبرد منحصر به فرد بین خواب گردان و لوسیفر، ارباب جهنم شکل می‌گیرد. این یک نبرد ذهنی است  اما هرکدام از مبارزان، باید خود را به عنوان یک موجود زنده و یا هر چیز دیگری معرفی کنند که توانایی نابودی شخص مقابل را دارد. زمانی که مورفیوس درحال شکست است، اعلام می‌کند که او امید است و این دلیل پیروزی او است. این سکانس نشان می‌دهد که هیچ چیز بالاتر و قوی‌تر از امید نیست.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با نقد و بررسی فصل اول سریال The Sandman

آیا سریال مرد شنی کمیک بوکی است؟

بله. سریال مرد شنی براساس کمیک‌ بوک‌هایی به همین نام ساخته نیل گیمن برای ورتیگو، زیر مجموعه دی‌سی اقتباس شده است.

سریال سندمن چند قسمت دارد؟

فصل اول سریال مرد شنی از 10 قسمت تشکیل شده است که شامل دو جلد اولیه کمیک‌های سندمن می‌پردازند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *