نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست (Spider Man: No Way Home)

تحلیل فیلم Spider Man No Way Home نقطه عطف تمام فیلم‌های مرد عنکبوتی تاریخ را مورد توجه قرار میدهد. با نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست همراه فیگار باشید.

بالاخره و پس از مدت‌ها انتظار، فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیستبه اکران عمومی درآمد و مردم سراسر جهان می‌توانند آن‌را در سینما ها تماشا کنند. این فیلم بیست و هفتمین فیلم از فیلم‌های دنیای سینمایی مارول است؛ همچنین این فیلم سومین فیلم از مجموعه فیلم‌های مردعنکبوتی است که به صورت مشترک توسط سونی، دیزنی و مارول ساخته می‌شود و در دنیای سینمایی مارول جریان دارد.

شایعات بسیار زیاد و متعددی در رابطه با داستان فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست وجود داشت؛ ما در تریلر های منتشر شده شاهد حضور گرین گابلین، دکتر اختاپوس، مرد شنی، لیزارد(مارمولک)، و الکترو بودیم. تمامی شخصیت‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، درواقع ابرشرور های فیلم‌های قدیمی مرد عنکبوتی بودند که در سه‌گانه‌ای که توبی مگوایر نقش مرد عنکبوتی را ایفا می‌کرد و یا دو فیلم مرد عنکبوتی که اندرو گارفیلد نقش مرد عنکبوتی را ایفا می‌کرد حضور داشتند.

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

(Spider Man: No Way Home)

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

می‌توانید فهرست مباحث نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

اما واقعا همه چیز به حضور ابرشروران قدیمی ختم نمی‌شود؛ این فیلم سوپرایز های بسیار بزرگ‌تری نیز خواهد داشت. نظر منتقدان درباره این فیلم بسیار مثبت بوده است و این فیلم توانسته نمره 100 از 100 را در وبسایت راتن تومیتوز به دست آورد. شما همچنین می‌تواند نوشتار واکنش منتقدان به فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست را در فیگار مطالعه نمایید.

در این نوشتار قصد داریم تا به نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست بپردازیم. با فیگار همراه باشید.

خلاصه داستان

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, نقد فیلم Spider Man No Way Home

برای اولین بار در تاریخ سینما، هویت واقعی مرد عنکبوتی توسط سردبیر دیلی بیوگل، جی جونا جیمسون در پایان فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه فاش شد. از همین لحظه‌ است که فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست آغاز می‌شود. نمایشگرهای تلویزیونی با اندازه‌ای غول پیکر در مورد اینکه چگونه مرد عنکبوتی یک قاتل است و باید به دست عدالت سپرده شود صحبت می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که زندگی روزمره پیتر پارکر به کلی نابود شود و جان نزدیکانش در خطر باشد. در نتیجه پیتر پارکر به سراغ دکتر دکتر استرنج (بندیکت کامبربچ) می‌رود تا از او بپرسد که آیا می‌تواند از طلسمی استفاده کند تا همه مردم دنیا هویت واقعی او را فراموش کنند. خوب، نه همه، او نمی‌خواهد نامزدش ام جی (زندایا)، بهترین دوستش ند (جیکوب باتالون) یا عمه می (ماریسا تومی) او را فراموش کنند. با این حال، او هنگامی که درحین اجرای طلسم سعی کرد این درخواست‌ها را از دکتر استرینج کند، همه چیز به طرز وحشتناکی خراب می‌شود و شکاف‌هایی در جهان‌های موازی باز می‌شود و باعث می‌شود تا شخصیت‌های منفی زیادی از دیگر جهان‌ها وارد این فیلم شوند؛ البته که تمامی آن‌ها بد نیستند!

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Spider Man No Way Home

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, بررسی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

همانند دیگر فیلم‌های دنیای سینمایی مارول، هنگامی که تیتراژ شروع به پخش می‌کند، به هیچ وجه نباید سینما را ترک کرده و یا تلوزیون خود را خاموش کنید؛ معمولاً در میان و در پایان تیتراژ فیلم‌های مارول، یک یا دو سکانس نهفته است که اطلاعات مهمی از داستان‌های مارول را به بینندگان نمایش می‌دهد. فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست نیز از این قاعده مستثنا نیست و حاوی دو سکانس میان تیتراژ و پس از تیتراژ است. سکانس میان تیتراژ شما را به شدت هیجان زده می‌کند و پیش از آن که هیجان خود را کنترل کرده و به آرامش بازگردید، تریلر فیلم دکتر استرینج: جهان‌های موازی جنون در قالب سکانس پس از تیتراژ به نمایش در می‌آید و تیر آخر را به سوی شما شلیک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ایفای نقش‌ها در بررسی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, بررسی فیلم Spider Man No Way Home

هرچه که از نحوه ایفای نقش بازیگران در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست بگوییم بازهم کم گفته‌ایم. تام هالند بهتر از قبل در نقش مرد عنکبوتی به ایفای نقش پرداخت و بازیگران جدیدی که از فیلم‌های پیشین به این فیلم مهاجرت کرده‌اند، حتی از تام هالند نیز بهتر بودند. ویلم دفو در بهترین حالت ممکن در نقش گرین گابلین ظاهر شد؛ او پیش‌تر در فیلم مرد عنکبوتی 1 که توسط سم ریمی ساخته شده بود این نقش را ایفا کرده بود. ویلم دفو بازیگر بزرگی است که در همان زمان به جهان نشان داد که چطور می‌تواند نقش گرین گابلین را به خوبی ایفا کند اما این بار حتی از ایفای نقش پیشین او نیز بهتر بود. شخصیت گرین گابلین عمق جدیدی در این فیلم پیدا کرده است که ویلم دفو نیز به خوبی از پس این تغییر شخصیتی برآمده است و کاری می‌کند که این تغییر شخصیت، کاملا باورپذیر و طبیعی باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی فیلم Spider Man No Way Home: شخصیت‌ها

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, بررسی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

داستان تمامی شخصیت‌هایی که از مجموعه فیلم‌های پیشین بازگشته‌اند، ادامه همان داستانی است که پیش‌تر روایت شد و ارتباط بسیار پررنگی بین این فیلم و دیگر فیلم‌های مرد عنکبوتی وجود دارد؛ اما با این حال، نویسندگان و سازندگان فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست این ارتباط را به طوری شکل دادند که حتی کسانی که فیلم‌های قدیم‌تر مرد عنکبوتی را تماشا نکردند نیز بتوانند از این فیلم لذت ببرند و کاملاً متوجه داستان شوند. این اتفاق به این منظور است که مارول بتواند هم مخاطبان قدیمی را نگهدارد و هم مخاطبان جدیدتری جذب کند؛ مخاطبانی که مجبور نیستند تعداد زیادی فیلم را مشاهده کنند تا داستان را متوجه شوند.

با این‌حال اگر مخاطب قدیمی مارول و مرد عنکبوتی نباشید و فیلم‌های قدیمی‌تر مرد عنکبوتی را مشاهده نکرده باشید، این احتمال وجود دارد که برخی از شوخی‌ها و جوک‌های رد و بدل شده بین بازیگران و یا ارجاعات کم اهمیت‌تر را متوجه نشوید.

برای تماشای این فیلم پیشنهاد می‌شود که در کمترین حالت، حداقل فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه را تماشا کنید زیرا که داستان این فیلم دقیقا از همان لحظه‌ای که مرد عنکبوتی: دور از خانه به پایان می‌رسد، آغاز می‌شود. البته که اگر قصد دارید تا داستان این فیلم را به خوبی متوجه شوید، شما نیاز به تماشای این فیلم‌ها دارید: مرد عنکبوتی 1، مرد عنکبوتی 2، مرد عنکبوتی 3، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2، مرد عنکبوتی بازگشت به خانه، دکتر استرینج، انتقام جویان جنگ ابدیت، انتقام جویان پایان بازی و درنهایت مرد عنکبوتی: دور از خانه.

بیشتر بخوانید:

تحلیل فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست: ساختار

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, بررسی فیلم Spider Man No Way Home

فیلمنامه راهی به خانه نیست یک بار دیگر توسط اریک سامرز و کریس مک کنا نوشته شده است که پیش از این فیلمنامه دور از خانه و در بازگشت به خانه را نوشته اند. فیلمنامه به طرز بسیار هوشمندانه‌ای شخصیت ها و خطوط داستانی فیلم های قبلی را در خود جای داده است و موفق می‌شود همه آنها را به خوبی نشان دهد و در پایان یک جمع بندی خوب داشته باشد. تمام نبرد ها و جلوه‌های ویژه در این فیلم به خوبی شکل گرفته‌اند و کمی ترس نیز در بخشی از داستان وجود دارد که آن را از دیگر آثار مارول، بسیار متفاوت می‌کند. از سوی دیگر، برخی از شوخی‌ها و جوک هایی که بین پارکر و استرنج رد و بدل می‌شوند، کمی توخالی هستند. ما می‌دانیم که این فیلم یک فیلم کمیک بوکی است، اما با این حال دیالوگ‌ها کمی بیش از حد ناچیز است. دکتر استرنج یک استاد هنرهای عرفانی است، مردی که عمیقاً در دانش باطنی و عرفانی غرق شده است؛ نه یک دلقک یا کمدین!

هنگامی که سعی کنیم این فیلم را از دید ساختار بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که شباهت بسیار زیادی به فیلم تلقین ساخته کریستوفر نولان دارد. فیلم جدید مرد عنکبوتی کمی پیجیدگی را از فیلم‌های نولان قرض می‌گیرد و داستانی فشرده را با شخصیت‌هایی بسیار زیاد به طرز شگفت‌انگیزی می‌سازد. جان واتس تعداد خیلی زیادی از اشارات و ایستراگ‌ها را در این فیلم جای داده است و ارتباط قدرتمند آن با دیگر فیلم‌های مارول همچنان حفظ شده است. همچنین با وجود تمامی پیچیدگی‌ها و یا حتی اضافه شدن کمی ترس به فیلم، اما همچنان این فیلم همانند دو فیلم پیشین مرد عنکبوتی در مارول شادابی خود را حفظ کرده است که باعث ‌می‌شود مخاطبان از هر سن و سالی از آن لذت ببرند.

بیشتر بخوانید:

سوپرایز های مرد عنکبوتی در تحلیل فیلم Spider Man No Way Home

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, نقد فیلم Spider Man No Way Home

اما به بخش جذاب ماجرا رسیده‌ایم؛ بخشی که برخی افراد سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند. در ماه‌های گذشته شایعات حضور اندرو گارفیلد و توبی مگوایر در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست به شدت قوت گرفتند؛ آن‌ها هردو در طی دهه گذشته نقش مرد عنکبوتی را ایفا کرده بودند. با وجود شایعات بسیار بالا و عکس‌ها و فیلم‌های لو رفته از صحنه فیلمبرداری، اما کمپانی مارول و سونی هیچ کدام حاضر نشدند تا اعراف کنند که بله آن‌ها در فیلم حضور دارند. آن‌ها کاری کردند تا  تمامی طرفداران تا آخرین لحظه ممکن در هیجان اینکه آیا آن‌ها در فیلم حضور دارند یا خیر باقی بمانند.

حضور ابرشروران فیلم‌های قدیمی مرد عنکبوتی در فیلم جدید از پیش تایید شده بود و حتی ما شاهد آن‌ها در تریلر فیلم نیز بودیم اما درحین فیلم بزرگ‌ترین چیزی که طرفداران برایش صبر می‌کردند، تماشای بازگشت توبی مگوایر و اندرو گارفیلد در قامت مرد عنکبوتی بود!

خب در این مورد، مارول به هیچ عنوان طرفداران را ناامید نکرد. ما شاهد بازگشت هردوی آن‌ها به سینما به واسطه فیلم جدید مرد عنکبوتی بودیم. البته که گوئن استیسی از قبل مرده است و همچنین مری جین از دنیای توبی مگوایر نیز در این فیلم حضور ندارند. همچنین ما شاهد حضور ونوم در سکانس پس از تیتراژ اول فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست بودیم!

از همراهی شما در بررسی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست سپاس گذاریم؛ اکنون که تحلیل فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست را برای شما ارائه دادیم، قصد داریم چند نمونه از نظر منتقدان بزرگ را نیز برای شما گردآوریم. با فیگار همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

Pete Hammond

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, تحلیل فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

این فیلم ظاهرا نقطه اوج کل مجموعه مرد عنکبوتی است؛ به خصوص که شخصیت مرد عنکبوتی که تام هالند نقش او را ایفا می‌کند بسیار پخته‌تر شده است. او به نقشی که قبلا توسط توبی مگوایر و اندرو گارفیلد ایفا شده بود، جذابیتی تازه و عمق واقعی می بخشد.

این فیلم کاری را انجام می دهد که بهترین فیلم ها همیشه انجام می دهند: آنها شما را به وجد می آورند و شما را به جنب و جوش می‌اندازند و باعث می شوند که بخواهید در سالن شلوغ سینما، بازیگران را تشویق کنید. با توجه به همه‌گیری کرونا، این فیلم یک هدیه تعطیلات نه تنها برای تماشاگران سینما، بلکه برای خود سینما نیز می‌باشد؛ زیرا اگر قرار باشد فیلمی انرژی جدیدی به گیشه سینماها و فروش باکس آفیس بدهد، بی‌شک مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست خواهد بود.

Amelia Emberwing

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
تحلیل فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

علی‌رغم این که به دلیل لو نرفتن داستان نمی‌توانیم در رابطه با هرچیزی حرف بزنیم، اما بازهم چیز های زیادی برای صحبت وجود دارد زیرا که واقعا هیچ لحظه‌ای از فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، بیهوده و خسته کننده نیست! به طور کل، بازیگری در دنیای سینمایی مارول تقریبا هیچ‌گاه مشکلی نداشته زیرا که اکنون اکثر بازیگران معروف و بزرگ نقشی در دنیای سینمایی مارول دارند؛ اما بازی‌ها در این فیلم در سطح بسیار بالاتری از دیگر فیلم‌های مارول قرار دارد. ویلم دفو در نقش نورمن آزبورن شما را میخکوب خواهد کرد؛ شخصیت او در این فیلم همان شخصیتی است که در فیلم‌های قدیمی داشته است اما به عمق خیلی بالاتری رسیده است.

Brian Lowry

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, تحلیل فیلم Spider Man No Way Home

پس از تولیدات طولانی مدت و مجموعه‌ای از ادعاهای افشاگری، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، این فیلم به طرز چشم‌گیری دقیقا مطابق همان چیزی است که انتظارش را کشیده‌اید. شاید بهترین بخش این فیلم ارتباط آن به فیلم‌های قدیمی‌تر مرد عنکبوتی باشد. با وجود این ارتباط چشمگیر، اما این فیلم طوری طراحی شده است که حتی برای طرفدارانی که فیلم‌های مرد عنکبوتی را از ابتدا تماشا نمی‌کردند جذاب باشد و پیچیدگی بیش از حدی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

عوامل فیلم

نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, تحلیل فیلم Spider Man No Way Home

تام هالند نقش اصلی را در این فیلم ایفا می‌کند؛ همچنین بندیکت کامبربچ، زندایا، جیکوب باتالون، مریسا می نیز او را در فیلم همراهی می‌کنند. همچنین بازیگران قدیمی فیلم‌های مرد عنکبوتی از جمله ویلم دفو، آلفرد مولینا نیز در این مجموعه به ایفای نقش شخصیت‌های قدیمی خود پرداخته‌اند. همانند دو قسمت پیشین جان واتس کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و همچنین این فیلم به صورت مشترک توسط مارول، دیزنی و سونی ساخته شده است. همچنین این فیلم پس از فیلم انقام جویان: پایان بازی و فیلم ابدی‌ها (حقایق پنهان فیلم Eternals) سومین فیلم طولانی مارول است.

تاریخ اکران فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست در 17 دسامبر 2021 مصادف با 25 آذر 1400 بود. متاسفانه به دلیل مشکلات سیاسی اخیر بین چین و آمریکا، فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست در کشور چین اکران نخواهد شد که احتمالاً ظربه بزرگی به فروش آن خواهد زد.

نسخه دیسک بلوری و فیزیکی فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست در 30 آوریل 2022 مصادف با 10 اردیبهشت 1401 عرضه خواهد شد. هنوز اطلاعی از زمان عرضه نسخه دیجیتال و قرار گرفتن این فیلم در سرویس دیزنی پلاس اعلام نشده است. همچنین تخمین زده می‌شود که نسخه دیجیتال این فیلم حدوداً 2 تا 3 ماه پس از اکران عرضه خواهند شد.

درحال حاضر نسخه کیفیت پرده‌ای از فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست منتشر شده است که شما می‌توانید آن را از کانال تلگرامی فیگار دانلود نمایید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


2 thoughts on “نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست (Spider Man: No Way Home)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *