اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ؛ آتروس E یک اتوبوس برقی

سرانجام اولین نسخه تولیدی از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل رونمایی شد. با نوشتار اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل آتروس E با فیگار همراه شوید.

شما میتوانید در ادامه نوشتار اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل از جزییات دقیق رونمایی اتوبوس آتروس برقی ایران خودرو دیزل که براساس استراتژی‌های کلان گروه صنعتی ایران خودرو و بر پایه اتوبوس شهری آتروس توسعه یافته، با نام تجاری ای-آتروس (e-Atros) رونمایی شده است را بخوانید.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

آتروس E یک اتوبوس برقی

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل یا همان آتروس E امروز طی مراسمی با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و ایران خودرو دیزل و همچنین اصحاب رسانه رونمایی شد.

آتروس E یک اتوبوس برقی 12 متری مناسب استفاده درون شهری بوده که توسط ایران خودرو دیزل به عنوان اولین اتوبوس الکتریکی متکی به باتری ایران بدون نیاز به شبکه برق بالاسری رونمایی شده است.

اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل یکی از هفت محصول توسعه یافته این شرکت در ۱۶ ماهه گذشته است.

بیشتر بخوانید:

این نخستین اتوبوس برقی ایران خودرو است که مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی و فناوری‌های روز جهان به تولید رسیده و در مراسمی با حضور مسوولان ایدرو و مدیرعامل ایران‌خودرو، اتوبوس برقی شرکت ایران‌خودرو به عنوان پرقدرت‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل و با بالاترین ظرفیت باتری، به بازار حمل و نقل عمومی کشور معرفی شد.

بیشتر بخوانید:

موتور الکتریکی این اتوبوس برقی، توانایی تولید 475 اسب‌بخار به همراه 3500 نیوتن متر را دارد و طبق گفته مدیران ایران خودرو، قدرتمندترین اتوبوس برقی ساخت داخل است. اتوبوس ای-آتروس می‌تواند با یکبار شارژ، مسافت 250 کیلومتر را طی کند که به این لحاظ نیز، پیشتاز است.

بیشتر بخوانید:

“جواد توسلی مهر” مدیرعامل ایران خودرو دیزل اظهار داشت: اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل دارای شتاب مناسبی است و با برخورداری از شیب‌روی۲۰ درصدی، مشخصات عملکردی که مورد نیاز سازمان اتوبوس‌رانی است را برآورده می‌سازد.

وی گفت : با فرض تولید سه هزار دستگاه اتوبوس برقی در مدت سه سال، کاهش مصرف سوخت به میزان ۸۴۰ میلیون لیتر، صرفه‌جویی ۴۴۵ میلیون دلاری ( با فرض ۵۳ صدم دلار در هر لیتر گازوئیل) و صرفه‌جویی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی اتفاق خواهد افتاد.

توسلی مهر با اشاره به تفاهم نامه تحویل هزار دستگاه اتوبوس میان ایران خودرو دیزل و اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور در سال گذشته، بیان کرد: ۲۰۰ دستگاه از این قرارداد، اتوبوس برقی است.

بیشتر بخوانید:

وی از تولید انبوه اتوبوس برقی در نیمه دوم سال آینده خبر داد و گفت: با تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از ابتدای این پروژه، برنامه های خودکفایی و ساخت داخل آن آغاز شده است و با شرکت‌های مختلفی در راستای داخلی سازی مجموعه های برقی این اتوبوس مذاکره صورت گرفته است.

همچنین وی خاطرنشان کرد: امروز سود عملیاتی شرکت ایران خودرودیزل به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده و سودده‌ترین شرکت خودروسازی کشور است.

بیشتر بخوانید:

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل از ویژگی‌هایی همچون طراحی بدنه و شاسی یکپارچه (مونوکوک)، ارتباط با مرکز داده، بازیابی انرژی، سامانه نمایشگر پیشرفته و سامانه خنک‌کاری برخوردار است.

از جمله امکانات اتوبوس برقی آتروس E ایران خودرو دیزل می توان به دوربین دید جانبی و دوربین های دید اطراف به جای آینه های جانبی اشاره کرد. آیرودینامیک در خودروهای برقی موضوع بسیار مهمی بوده و با حذف آینه های بغل و نصب دوربین به جای آنها که تصاویر آن در نمایشگرهای درون کابین به راننده نشان داده می شود، تا حد زیادی به بهود آیرودینامیک این اتوبوس برقی کمک شده. ضمن اینکه این دوربین ها دارای قابلیت دید در شب بوده و تصاویر واضحی را در نور محیطی کم نشان می دهند.

صندلی راننده قابل تنظیم، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، نمایشگرهای دیجیتالی مالتی مدیا و سرگرمی درون کابین با قابلیت اعلام لوکیشن های مهم، سیستم کاهش و افزایش ارتفاع خودرو، رمپ برای عبور و مرور معلولین، جداکننده کابین راننده، سیستم صوتی با درگاه یو اس بی، چراغ روشنایی در روز، بخاری سقفی و یخ زدای شیشه جلو وسیستم تهویه مطبوع می توان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است شرکت مپنا نیز با همکاری شرکت عقاب‌افشان، در اواخر بهار 1400 از نخستین اتوبوس برقی ایرانی در شهر مشهد رونمایی کرده بود. اتوبوس برقی مپنا، که «شتاب» نام گرفته است، حدود 60 درصد داخلی‌سازی شده و در اواخر سال 1400 تولید آن آغاز می‌شود. شرکت مپنا در زمستان 1399 نیز دومین ایستگاه شارژ خودرو برقی‌اش را در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد افتتاح کرده بود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، استفاده از اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل برای جایگزینی ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری، منجر به کاهش مصرف سوخت سالانه ۴۰ هزار لیتر به ازای هر دستگاه اتوبوس با میانگین پیمایش ۸۰ هزار کیلومتر در سال و همچنین کاهش انتشار سالانه ۲.۳ تن گاز آلاینده به ازای هر اتوبوس خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

در حاشیه این مراسم، توسلی‌مهر به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون نیمی از موتور برقی این اتوبوس داخلی‌سازی شده و برای اجزا و قطعات نیمی دیگر از آن وابسته به خارج هستیم. سال آینده و با تفاهمی که با شرکت‌های داخلی داشتیم، موتور این اتوبوس کاملا داخلی‌سازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

طول، عرض و ارتفاع اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل آتروس e به ترتیب معادل 12100، 2500 و 3450 میلی متر بوده و ارتفاع داخل کابین آن نیز 2532 میلی متر است که سرنشینان در حالت ایستاده نیز اصلا با کمبود فضای سر مواجه نخواهند شد. اکسل جلو و عقب اتوبوس برقی آتروس e قادر به تحمل بیشینه وزن 7 و 13 تن بوده و حداکثر وزن ناخالص این اتوبوس برقی با در نظر گرفتن وزن خود آن چیزی در حدود 19500 کیلوگرم اعلام شده است.

تفاهم‌نامه تحویل ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس با وزارت کشور و ۵۰ دستگاه دیگر با شهرداری تهران منعقد شده است. این اتوبوس برقی از سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی آنلاین مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *