بهترین فیلم های نتفلیکس تاریخ سینمای جهان + [2023]

یکی از بهترین استریم‌های پخش فیلم و سریال، نتفلیکس است. برای آشنایی با فهرستی از بهترین فیلم های نتفلیکس تاریخ سینمای جهان همراه ما باشید.

نتفلیکس یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش آنلاین فیلم و سریال در جهان است، شما می‌توانید با خرید اشتراک ماهانه با هر وسیله‌ای که دارای صفحه نمایش است مانند تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و حتی تلویزیون‌های هوشمند به نتفلیکس متصل شوید و فیلم و سریال محبوب خود را تماشا کنید.

بهترین فیلم های نتفلیکس تاریخ سینمای جهان

مورد انتظارترین فیلم های تاریخ سینمای نتفلیکس

در نتفلیکس شما می‌توانید به جدید‌ترین فیلم و سریال و حتی برنامه‌های تلویزیونی قدیمی محبوب خود دسترسی پیدا کنید، چرا که نتفلیکس با توافق با شرکت‌هایی مثل دیزنی می‌خواهد یکی از اولین رسانه‌هایی باشد که فیلم‌های دیزنی و مارول را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. در ادامه لیست بهترین فیلم های تاریخ نتفلیکس را در یک نگاه خواهید دید:

جهت خواندن بیش از 100 مقاله‌ی مهم درباره کمپانی نتفلیکس به لینک زیر مراجعه کنید:

150 مقاله‌ی مهم درباره بهترین فیلم ها و سریال های نتفلیکس

فیلم های اورجینال نتفلیکس
بهترین فیلم های نتفلیکس تاریخ سینمای جهان

درست است که شبکه نتفلیکس در ایران کم‌تر مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد، اما شما می‌توانید، با اطلاع از فهرست فیلم های اورجینال نتفلیکس و جدیدترین فیلم های نتفلیکس (2023) این آثار را از کانال تلگرامی دنیای فیلم و سریال فیگار و یا دیگر سایت‌های موجود به صورت دوبله و یا زیرنویس فارسی دانلود و تماشا کنید.

Rustin

امسال در نتفلیکس فیلم چی ببینیم
امسال در نتفلیکس فیلم چی ببینیم
  • زمان اکران: 2023
  • ژانر: درام، بیوگرافی
  • کارگردان: جرج سی. ولف (George C. Wolfe)
  • بازیگران: کلمن دومینگو، کرس راک، گلین تورمن، مایکل پاتز و…

راستین از فیلم های ۲۰۲۳ نتفلیکس در ژانر درام و بیوگرافی است. این فیلم داستان بایارد راستین، فعال حقوق بشر، را روایت می‌کند که رژه سال 1963 واشنگتن را سازماندهی کرد. این فیلم توسط کمپانی فیلمسازی باراک و میشل اوباما ساخته می‌شود و انتظار می‌رود در سال جدید میلادی توسط شبکه Netflix منتشر شود.

Your Place or Mine

بهترین فیلم های نتفلیکس 2023
بهترین فیلم های نتفلیکس 2023
  • زمان اکران: 10 فوریه 2023 (21 بهمن 1401)
  • ژانر: عاشقانه کمدی
  • کارگردان: الین بروش مک‌کینا (Aline Brosh McKenna)
  • بازیگران: ریس ویترسپون، اشتون کوچر، جس ویلیامز، تیگ نوتارو

یکی از فیلم های ۲۰۲۳ نتفلیکس که در فوریه این سال منتشر می‌شود، فیلمی عاشقانه کمدی با بازی ریس ویترسپون است. این فیلم داستان دو دوست را روایت می‌کند؛ یکی از آن‌ها تصمیم می‌گیرد دنبال رویاهایش برود و دیگری نیز سعی می کند از او در این مسیر حمایت کند.

Our Man from Jersey

بهترین فیلم امسال در نتفلیکس
بهترین فیلم امسال در نتفلیکس
  • زمان اکران: 2023
  • ژانر: اکشن، تریلر
  • کارگردان: جولیان فارینو (Julian Farino)
  • بازیگران: مارک والبرگ، هلی بری، جی.کی. سیمونز، جکی ارل هیلی و…

فیلم Our Man from Jersey یکی از جدیدترین فیلم های نتفلیکس است که انتظار می‌رود در سال 2023 منتشر شود. این فیلم تریلر اکشن داستان کارگری را روایت می‌کند که توسط دوست‌دختر دوران دبیرستانش، وارد دنیای جاسوسی می‌شود. مارک والبرگ پس از حضور در نقش یک کشیش در فیلم «پدر استو» در سال 2022، این بار با یک نقش جدید باز می‌گردد. حال باید دید که آیا او باز هم می‌تواند طرفداران خود را شگفت‌زده کند یا خیر.

The Wonderful Story of Henry Sugar

بهترین فیلم های جدید نتفلیکس در سال 2023
بهترین فیلم های جدید نتفلیکس در سال 2023
  • زمان اکران: 2023
  • ژانر: ماجراجویی، کمدی
  • کارگردان: وس اندرسن (Wes Anderson)

انتظار می‌رود فیلم داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر، با گروه بازیگری پر ستاره‌اش یکی از بهترین فیلم های 2023 نتفلیکس باشد. این فیلم بر اساس داستان کوتاهی با همین نام و به قلم رولد دال (Roald Dahl) ساخته شده.

داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر یک فیلم آمریکایی در ژانر کمدی ماجراجویی به نویسندگی و کارگردانی وس اندرسن است که در آینده اکران خواهد شد. این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از مجموعه داستان‌های کوتاه داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر و شش داستان دیگر اثر رولد دال ساخته شده‌است. بندیکت کامبربچ در نقش شخصیت اصلی در کنار ریف فاینز، دو پتل، بن کینگزلی، روپرت فرند و ریچارد آیوادی ایفای نقش می‌کند. این فیلم قرار است در نتفلیکس منتشر شود.

این فیلم داستان‌های مختلفی را دنبال می‌کند اما شخصیت اصلی و نقطه مشترک این داستان‌ها، هنری شوگر است. هنری شوگر با کمک کتابی که دزدیده است، می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر، از جدیدترین فیلم های نتفلیکس است که هنوز تاریخ دقیق انتشار آن اعلام نشده اما قرار است در سال 2023 در اختیار بینندگان قرار بگیرد.

Rebel Moon

بهترین فیلم های جدید نتفلیکس در سال 2023
بهترین فیلم های جدید نتفلیکس در سال 2023
  • زمان اکران: 2023
  • ژانر: اپرای فضایی، افسانه‌ای
  • کارگردان: زک اسنایدر (Zack Snyder)

انتظار می‌رود ماه سرکش نیز یکی از برترین فیلم های نتفلیکس در سال 2023 باشد. این فیلم به کارگرانی زک اسنایدر قرار است در سال 2023 پس از اکران محدود سینمایی، توسط شبکه نتفلیکس به‌صورت عمومی منتشر شود. همچنین قرار بر این است که پس از اتمام ساخت این فیلم، دنباله‌ی آن نیز ساخته شود.

این فیلم از آثار آکیرا کوروساوا و فیلم‌های جنگ ستارگان الهام گرفته شده‌است. ماه سرکش همچنین به عنوان فیلمی از جنگ ستارگان شروع ساخت شد که اسنایدر در فاصله زمانی بین پایان سه‌گانه پیش‌درآمد در سال ۲۰۰۵ و فروش لوکاس فیلم به شرکت والت دیزنی در سال ۲۰۱۲ به لوکاس فیلم ارائه شده بود. این ایده قرار بود برداشتی بالغ‌تر از دنیای جنگ ستارگان باشد. پس از خرید، پروژه توسط تهیه‌کننده اریک نیومن و اسنایدر، ابتدا به عنوان یک سریال تلویزیونی اصلی دوباره توسعه یافت و اما بعداً به یک فیلم تبدیل شد.

در خلاصه فیلم نتفلیکس 2023 ماه سرکش اینگونه آمده است: «یک کلونی در انتهای کهشکان توسط ارتش یک حکمران ظالم تهدید می‌شود. ساکنان این کلونی نیز از روی استیصال زن جوانی که گذشته مرموزی دارد را مأمور می‌کنند تا جنگجویان سیاره‌های همسایه را گرد هم آورد تا آن‌ها بتوانند با کمک هم، با این حاکم ظالم مقابله کنند.»

 

Extraction 2

بهترین فیلم های 2023 نتفلیکس
بهترین فیلم های 2023 نتفلیکس
  • کارگردان: Sam Hargrave
  • بازیگران: Chris Hemsworth, Golshifteh Farahani

یکی از محصولات نتفلیکس که سال ۲۰۲۰ توجه مخاطبان را به خود جلب کرد فیلم سینمایی «استخراج» ساخته سم هارگریو با بازی کریس همسورث، دیوید هارپر و گلشیفته فراهانی بود.

گرچه «استخراج» از نظر منتقدان فیلم مهمی نبود اما مخاطبان نتفلیکس را هیجان‌زده کرد و این استقبال باعث شد طی دوره پخش، این فیلم با توجه به تعداد بینندگانش به یک اثر رکوردشکن تبدیل شود. همین موضوع نتفلیکس را متقاعد کرد سراغ ساخت یک دنباله برود. گرچه از تاریخ پخش «استخراج ۲» دقیقا مطلع نیستیم اما می‌دانیم این فیلم سال ۲۰۲۳ از شبکه نتفلیکس پخش خواهد شد. این فیلم را مجددا سم هارگریو براساس فیلم‌نامه جو روسو کارگردانی می‌کند و حضور کریس همسورث و گلشیفته فراهانی در آن قطعی است.

در «استخراج ۲» شاهد بازگشت تایلر ریک که گمان می‌رفت مرده است، خواهیم بود. ریک از اعضای گروه ویژه خدمات هوایی که حالا مزدور شده است، این‌بار سراغ یک ماموریت حساس دیگر می‌رود.

تریلر این فیلم را ببینید:

You People

بهترین فیلم های 2023 نتفلیکس
بهترین فیلم های 2023 نتفلیکس
  • ژانر: کمدی
  • کارگردان: کنیا باریس (Kenya Barris)

لیست برترین فیلم های netflix 2023 را با یک فیلم کمدی ادامه می‌دهیم. این عنوان از فیلم های ۲۰۲۳ نتفلیکس درباره یک زوج، خانواده‌هایشان و مواجهه آن‌ها با عشق مدرن و پویایی خانواده در میان تفاوت‌های فرهنگی، انتظارات اجتماعی و تفاوت نسلی است.

تریلر این فیلم را ببینید:

Heart of Stone

بهترین فیلم های 2023 نتفلیکس
بهترین فیلم های 2023 نتفلیکس
  • ژانر: تریلر، اکشن، جاسوسی
  • کارگردان: تام هارپر (Tom Harper)

در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد که گل گدوت برای بازی در این فیلم قرارداد امضا کرده‌است، که قرار است آغازی بر فرانچایزی مشابه مأموریت: غیرممکن باشد. تام هارپر در حال مذاکره برای کارگردانی بود. هارپر در ژانویه ۲۰۲۱ تأیید می‌شود و نتفلیکس حق پخش فیلم را به دست می‌آورد. در ژانویه ۲۰۲۲، جیمی درنان برای بازی در کنار گدوت انتخاب شد. در ماه مارس، آلیا بات، سوفی اوکوندو، ماتیاس شوایگهوفر، جینگ لوسی و پل ردی به بازیگران اضافه شدند.

Heart of Stone یکی دیگر  از فیلم های ۲۰۲۳ نتفلیکس است که بسیاری را چشم انتظار نگه داشته. تاریخ انتشار این عنوان نیز هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما قرار بر این است که در سال 2023 توسط شبکه نتفلیکس پخش شود.

این فیلم داستان زنی به نام ریچل استون را دنبال می‌کند که یک مأمور CIA است. او تنها کسی است که می‌تواند جلوی از دست رفتن مهم‌ترین دارایی این سازمان را بگیرد. پیشبینی می‌شود این فیلم نتفلیکس 2023 پس از انتشار با استقبال مخاطبان مواجه شود.

تریلر این فیلم را ببینید:

Murder Mystery 2

جدیدترین فیلم های 2023 نتفلیکس
جدیدترین فیلم های 2023 نتفلیکس
  • زمان اکران: 10 فوریه 2023 (21 بهمن 1401)
  • ژانر: کمدی، معمایی
  • کارگردان: جرمی گارلیک (Jeremy Garelick)
  • بازیگران: آدام سندلر، جنیفر آنیستون

فیلم نتفلیکس 2023 معمای قتل ۲، یک اثر کمدی و معمایی و دنباله‌ای بر فیلم معمای قتل محصول 2019 است. معمای قتل  2 نیز مانند فیلم پیش از خود از حضور آدام سندلر و جنیفر آنیستون به عنوان بازیگران اصلی بهره می‌برد. جزئیات داستان این فیلم هنوز منتشر نشده است اما این فیلم قرار است به زودی و در بهمن 1401 توسط Netflix در اختیار بینندگان قرار بگیرد.

Mothership

جدیدترین فیلم های 2023 نتفلیکس
جدیدترین فیلم های 2023 نتفلیکس
  • ژانر: علمی-تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: متیو چارمن (Matthew Charman)

فیلم Mothership یک اثر علمی-تخیلی و ماجراجویی و از جدیدترین فیلم های نتفلیکس است که در سال 2023 منتشر می‌شود. این فیلم داستان یک مادر تنها و فرزندانش را به تصویر می‌کشد که یک سال پس از ناپدید شدن همسرش، یک شیء فرازمینی را زیر خانه‌ی خود پیدا می‌کند. پس از آن، ماجراجویی‌ها و تلاش‌های این خانواده برای پیدا کردن گمشده‌شان و همچنین کشف حقیقت، آغاز می‌شود.

Chicken Run: Dawn of the Nugget

بهترین فیلمهای 2023 نتفلیکس
بهترین فیلمهای 2023 نتفلیکس
  • کارگردان: Sam Fell
  • تاریخ اکران: ۱۹ آبان ۱۴۰۲

جینجر پس از فرار از مزرعه، یک پناهگاه آرام برای کل گروه یافته است. اما هنگام بازگشت متوجه می‌شود تمام مرغ‌ها با تهدیدی بزرگ روبرو شده‌اند و در این شرایط مجبور است با تیمش در این مساله مداخله کند.

قسمت دوم انیمیشن استاپ موشن محبوب «فرار مرغی» اواخر سال ۲۰۲۳ روی پرده خواهد رفت. زکری لی‌وای صداپیشه نقش راکی و تندی نیوتون صداپیشه نقش جینجر در قسمت جدید خواهند بود؛ این دو نقش در قسمت اول به ترتیب برعهده مل گیبسون و جولیا صوالحه قرار داشت. فرار مرغی از محصولات شبکه نتفلیکس است.

Maestro

بهترین فیلم های نتفلیکس 2023
بهترین فیلم های نتفلیکس 2023
  • ژانر: بیوگرافی
  • کارگردان: بردلی کوپر (Bradley Cooper)
  • بازیگران: بردلی کوپر، کری مولیگان، جرمی استرانگ، مت بامر، مایا هاک

این پروژه به عنوان یکی از بهترین فیلم های نتفلیکس 2023 در پارامونت پیکچرز در حال توسعه بود و مارتین اسکورسیزی در ابتدا قصد داشت این فیلم را کارگردانی کند. او برای ساخت مرد ایرلندی (۲۰۱۹) از کارگردانی این فیلم کنار رفت و به بردلی کوپر اجازه داد تا در می ۲۰۱۸ به عنوان کارگردان به فیلم بپیوندد و نقش برنستاین را ایفا کند. اسکورسیزی در کنار تاد فیلیپس و استیون اسپیلبرگ تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته‌اند.

اسپیلبرگ در ابتدا به فکر کارگردانی این فیلم بود و برای یافتن بازیگر به کوپر مراجعه کرده بود اما پس از اکران شدن ستاره‌ای متولد شده‌است (۲۰۱۸) سمت کارگردانی را به کوپر پیشنهاد داد. در ژانویهٔ ۲۰۲۰، این پروژه به نتفلیکس داده شد و ابتدا انتظار می‌رفت فیلم‌برداری آن در سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

فیلم نتفلیکس 2023 استاد، یک فیلم بیوگرافی است که بر اساس زندگی لئونارد برنستین (Leonard Bernstein)، موزیسین آمریکایی، و ازدواج او با فلیسیا مونته‌آلگره (Felicia Montealegre) ساخته شده است. مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ، بردلی کوپر و تاد فیلیپس از تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

The Mother

بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2023
بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2023
  • ژانر: درام، اکشن
  • کارگردان: نیکی کارو (Niki Caro)
  • بازیگران: جنیفر لوپز، جوزف فاینز، عمری هاردویک، گائل گارسیا برنال

معرفی فیلمهای برتر 2023 نتفلیکس را با فیلم مادر ادامه می‌دهیم. این فیلم با بازی جنیفر لوپز، درباره آدمکشی است که دیگر این کار را کنار گذاشته و حالا سعی می‌کند از دست گروه خطرناکی که او را تعقیب می‌کنند فرار کند. او همچنین سال‌ها پیش دخترش را ترک کرده بود و در این میان سعی می‌کند از او نیز محافظت کند. قرار است این عنوان از جدیدترین فیلم های نتفلیکس در ماه مه سال 2023 یعنی اردیبهشت یا خرداد 1402 منتشر شود.

 تریلر این فیلم را ببینید:

Havoc

بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2023
بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2023
  • زمان اکران: 2023
  • ژانر: تریلر، اکشن
  • کارگردان: گرت ایوانز (Gareth Evans)

معرفی فهرست مورد انتظارترین فیلم نتفلیکس 2023 را با فیلم Havoc با بازی تام هاردی ادامه می‌دهیم. این عنوان از فیلم های ۲۰۲۳ نتفلیکس، داستان کارآگاهی را روایت می‌کند که باید بعد از به هم خوردن یک معامله مواد مخدر، همزمان با پرده برداشتن از توطئه و فسادی که در شهر جریان دارد، جان پسر یک سیاستمدار را نجات دهد.

در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۲۱، اعلام شد که گارث اونس کارگردان یورش: رستگاری برای کارگردانی فیلم از فیلمنامه او تحت معامله منحصر به فردش با نتفلیکس استخدام شده‌است. ایوانز همچنین به عنوان تهیه‌کننده این فیلم در کنار تام هاردی و اد تالفان برای سورن اسکرین و همچنین آرام ترتزاکیان از ایکس‌وای‌زد فیلمز اعلام شد.

در کنار اعلام اولیه، تام هاردی برای نقش اصلی انتخاب شد. فارست ویتاکر ماه بعد به گروه بازیگران اضافه شد. در ژوئن ۲۰۲۱، تیموتی اولفینت، جاستین کورنول، جسی می لی و یئو یان یان به بازیگران اصلی پیوستند و کولین سپولودا، لوئیس گازمن، سانی پانگ و میشل واترسون در نقش‌های فرعی بازی می‌کنند.

فیلم‌برداری اصلی فیلم در ۸ ژوئیه ۲۰۲۱ در کاردیف، ولز، جایی که تولید عمدتاً در آنجا انجام خواهد شد، آغاز شد. این فیلم قرار است «یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌هایی باشد که تا به حال در ولز تولید شده‌است» و «میراثی ماندگار برای فیلم‌سازان» به جا خواهد گذاشت. هاردی به ترتیب در ژوئیه و اوت ۲۰۲۱ در پارک تفریحی جزیره بری در ولز جنوبی و خارج از سالن برانگوین در سوانسی مشاهده شد. ویرانی همچنین اولین فیلمی خواهد بود که از نوزادگاه متحرک واندر وُرکس استفاده می‌کند. قرار است تولید در اکتبر ۲۰۲۱ به پایان برسد. در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱، فیلمبرداری به‌طور رسمی به پایان می‌رسد.

A Jazzman’s Blues

بهترین فیلم های نتفلیکس 2022
بهترین فیلم های نتفلیکس 2022

فیلم سینمایی یک بلوز جازمن (A Jazzman’s Blues) یک فیلم درام و عاشقانه محصول سال 2022 کشور آمریکا به کارگردانی تایلر پری (Tyler Perry) است که توسط کمپانی Tyler Perry Studios تولید و منتشر شد.

فیلمنامه این فیلم را نیز تایلر پری به رشته تحریر درآورده و هنرمندانی همچون جاشوا بون، امیرا وان، سولیا فایفر، آستین اسکات، رایان اگلد، میلاونا جکسون، برنت آنتونلو، برد بندیکت، کاریو مارسل و غیره در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم در نهایت توسط سرویس استریم نتفلیکس NETFLIX در آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا، برزیل، ایتالیا، فرانسه، آلمان و سایر کشورها همزمان به صورت اینترنتی منتشر گردید.

فیلم یک بلوز جازمن پس از پخش با نظرات مثبت فراوان و استقبال گسترده از سوی مخاطبان و منتقدین روبرو شد. در فیلم یک بلوز جازمن می‌بینید به دنبال تحقیق درباره یک قتل حل نشده، داستانی از عشق ممنوع، فریب و راز آشکار می‌شود.

مرد جوانی عاشق دختر همسایه به نام لیان (سولیا فایفر) شده است، اما خانواده او اجازه نمی‌دهند. این زوج مخفیانه به رابطه خود ادامه می‌دهند، اما در نهایت مجبور به جدایی می‌شوند. یک دهه می‌گذرد و بایو که در جنگ جهانی دوم جنگیده بود، به جورجیا باز می‌گردد و سعی می‌کند به خودش بیابد.

سال 1987 است، و پیرزنی چند نامه به دادستان کل جورجیا می‌دهد و از او می‌خواهد تا درباره قتلی که تقریباً 40 سال پیش انجام شده بود، تحقیق کند. مرد ابتدا هیچ اشتیاق نشان نمی دهد، اما بعد چشمانش متوجه عبارت «لین هارپر» می شود. سپس فیلم به گذشته برمی گردد و وقایع منجر به قتل را فاش می کند. اینجاست که ما برای اولین بار با Bayou و Leanne را ملاقات می‌کنیم.

فیلم A Jazzman’s Blues اثر تایلر پری درباره دو عاشق، بایو (جاشوا بون) و لیان (سولیا فایفر) است که قربانی تبعیض نژادی می‌شوند. موسیقی متن تا حد زیادی از اجراهای جدید استانداردهای جاز مانند “Rocks In My Bed”، “Pallet on the Floor” و “It Don’t Mean A Thing” تشکیل شده است.

Against The Ice

بهترین فیلم های نتفلیکس 2022

فیلم در برابر یخ یکی از فیلم های 2022 نتفلیکس به کارگردانی پیتر فلینت بر اساس رمان در برابر یخ ساخته خواهد شد، این فیلم در ژانرهای درام، ماجراجویی و تاریخی است. نیکلای کاستروالدو و چارلز دنس نیز در این فیم حضور دارند که آخرین همکاری آن‌ها به سال 2014 مربوط می‌شود، از سایر بازیگران می‌توان به هنرپیشه جوان جو کول، دیرمد مورتا واد اسپیلرز اشاره کرد.

فیلم دربرابر یخ (Against The Ice)، اثری در زیرژانر بقاست. فیلمی براساس داستانی واقعی که به سفری اکتشافی در گرینلند می‌پردازد. فیلم دربرابر یخ (Against The Ice)، اثری در زیرژانر بقاست. فیلمی براساس داستانی واقعی که به سفری اکتشافی در گرینلند می‌پردازد.

Against The Ice گاهی خسته‌کننده پیش می‌رود و گویی از همان ابتدا با مخاطب بر سر پایان‌بندی‌اش به نتیجه رسیده و او را در جریان همه چیز قرار داده است. در برابر یخ، در ایده‌پردازی فوق‌العاده است و به‌خوبی می‌داند که در جست‌وجوی چه چیزی است.

فیلمساز با اصالت این‌گونه از آثار آشنایی دارد و تلاش بسیار زیادی را نیز برای اجرایی کردن جهان‌بینی این دسته از آثار انجام می‌دهد، که در جاهایی موفق می‌شود و در مواقعی هم تلاشش در حد همان ایده‌های اولیه باقی می‌مانده است.

فیلم فضاسازی خوبی دارد و در قدم اول مخاطب را به‌راحتی وارد قصه‌ی خودش می‌کند و تا پایان نیز این اتمسفر را ادامه می‌دهد. فضای قطبی و یخی، بوران‌ها، زندگی با سگ‌ها و شرایط نگه‌داری و تغذیه‌شان، فُک، کشتی به یخ نشسته، کلبه‌ چوبی آن هم میان هجوم خرس قطبی، سنگ‌چین‌ها، یخ‌زدگی بدن انسان، همه‌وهمه بستری برای ذهن تماشاگر هستند تا ساختار فیلم، به بیشترین تاثیرگذاری خودش برسد و قصه تا جایی‌که امکان دارد در فضایی قابل لمس روایت شود.

All Quiet On The Western Front

این فیلم چند زبانه تجربه یک سرباز جوان آلمانی در طول جنگ جهانی اول را به تصویر خواهد کشید، ژانر این اثر درام و جنگی است که با کارگردانی ادوارد برگر و حضور بازیگر اسپانیایی دانیل برول و آلبرت شوخ، سباستین هالک و ادین هاسانوویچ ساخته خواهد شد.

داستان این فیلم روایتگر تجربیات و پریشانی وحشتناک یک سرباز جوان آلمانی در جبهه غرب در طول جنگ جهانی اول است. اریش ماریا رمارک در ابتدای رمان خود در سال 1928 با نام “همه آرام در جبهه غربی” بیانیه زیر را صادر می کند:

این کتاب نه اتهامی است و نه اعتراف، و مهمتر از همه یک ماجراجویی، زیرا مرگ یک ماجراجویی نیست. کسانی که رو در رو با آن می ایستند. سعی خواهد شد به سادگی از نسلی از مردان بگوید که با وجود اینکه ممکن است از گلوله ها فرار کرده باشند، توسط جنگ نابود شدند.

این رمان قبلاً در سال 1930 توسط لوئیس مایل استون در فیلمی اقتباس شده بود که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد، که طبیعتاً انتظارات زیادی را برای هر اقتباس بعدی از همان منبع ایجاد می‌کند. اما نود سال بین آن‌ها و تفاوت بسیار زیاد در تکنولوژی، به کاهش مقایسه این فیلم با فیلم قبلی کمک می‌کند.

زنده شدن این داستان جنگ جهانی اول از منظر آلمانی، که در ابتدا از آن نوشته شده بود، آن را حتی در میان فیلم‌های جنگ جهانی اول منحصر به فرد می‌کند. فیلم‌های مربوط به جنگ جهانی اول مانند فیلم‌های مربوط به جنگ جهانی دوم پربار نیستند. شاید به این دلیل که به تصویر کشیدن جنگ خندق سخت‌تر است یا به این دلیل که در جنگ جهانی اول «شرور» واقعی وجود ندارد یا شاید صرفاً به این دلیل که آن‌ها خود را به پیام میهن‌پرستانه‌ای که بسیاری از فیلم‌های جنگی مطرح می‌کنند، نمی‌دهند.

فیلم در صحنه ای از جنگ آغاز می شود که در آن سربازی تصادفی را می بینیم که کشته می شود. سپس به دنبال یونیفورم او می رویم که از بدنش جدا شده، ترمیم شده و برای یک سرباز جدید استفاده شده است.

موسیقی فیلم نیز نسبت به دیگر فیلم‌های دیگر منحصر به فرد است. با اینکه در رابطه با یک دوره خاص است، اما موسیقی آن مدرن است. ترکیب‌ها و تله‌های موسیقی صداهای نبرد را شبیه‌سازی می‌کنند. با طراحی صدای عالی ترکیب می‌شود تا یک تجربه جنگی همه جانبه ایجاد کند.

Apollo 10 1/2  : A space Age Adventure

Apollo 10 1/2: A Space Age Childhood – Milo Coy as Stan. Cr: Netflix © 2022

آپولو ۱۰۱⁄۲: کودکی در عصر فضا یک فیلم پویانمایی آمریکایی محصول ۲۰۲۲ است که در جریان رویدادهای قبل از فرود آپولو ۱۱ روی ماه اتفاق می‌افتد که بر اساس دوران کودکی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده ریچارد لینکلیتر است.

این درام تاریخی شما را به سال 1969 برمی‌گرداند و سفر به ماه را از دو منظر فضانورد و کودکی که از دور در حال تماشا است را به تصویر می‌کشد، زکری لی وای و جک بلک از بازیگران اصلی این انیمیشن هستند که در کنار بازیگرانی چون گلن پاول، جاش ویگینز و لی ادی هنرنمایی می‌کنند.

نقد انیمیشن Apolo 10 1/2

مضامینی که ریچارد برای فیلم‌هایش در نظر می‌گیرد به شدت تحت تاثیر زمان قرار می‌گیرند، مانند نوستالژی رمانتیک‌محور سه گانه «بیفور» یا تجربه چند ساله‌ای که او با Boyhood. وی با یک انیمیشن به دهه 60، به دنبال زندگی پسری که با ناسا در حیاط خلوت خود بزرگ شده است می‌رود. این فیلم هم به طرز فوق‌العاده‌ای به شیوه‌ی رمانتیک‌محور به خصوص لینکلیتر به تصویر کشیده شده است.

داستان اولین فرود روی ماه در تابستان ۱۹۶۹ از دو منظر در هم تنیده که لحظهٔ پیروزمندانه را از هم از سوی فضانورد و مأموریت کنترل به تصویر می‌کشد و هم چشم‌انداز کمتر دیده‌شده‌ای از پایین به بالا را از منظر یک کودک هیجان‌زده که در نزدیکی ناسا زندگی می‌کند اما مانند صدها میلیون نفر دیگر بیشتر آن را از تلویزیون تماشا می‌کند، را نشان می‌دهد.

این مسئله در نهایت هم بازآفرینی دقیق این لحظهٔ خاص در تاریخ است و هم فانتزی یک کودک در مورد اینکه از زندگی معمولی‌اش در حومهٔ شهر بیرون کشیده می‌شود تا مخفیانه برای یک مأموریت مخفیانه به ماه آموزش ببیند.

فیلمی که قلب و خاطرات ما را متاثر می‌کند. داستانی که می‌تواند خاطرات ما را از زیست هیجان انگیز در دوران کودکی بیرون بکشد. یا، شاید، برخی از رویاهای ما از آن خاطرات امروز. این خاطرات دوران کودکی هر چه که باشد، چه ما آنها را بسازیم و چه واقعی باشند، چه نباشند ریچارد لینکلیتر با آپولو 10 1/2: کودکی فضایی به ما یادآوری می‌کند که چیزهایی هستند که ما را به بزرگسالانی تبدیل می‌کنند که ناگزیر می‌شویم آنچه هستیم باشیم یا شاید نباید باشیم.

Beauty

این فیلم داستان یک زن جوان سیاه‌ پوست با استعداد است که آینده درخشانی در موسیقی در انتظار اوست، اما بخاطر انتظارات خانواده و بهترین دوستش او سعی می‌کند به خود و اهدافش وفادار بماند.

کارگردانی این اثر درام و عاشقانه بر عهدهُ اندرو دوسونمو وبازیگران آن نیسی نش، الیز شانون، جانکارلو اسپوزیتو، گریسی ماری بردلی، کایل باری، مایکل وارد و شارون استون خواهند بود.

گریسی ماری بردلی دوست داشتنی در نقش اصلی بازی جذابی ارائه می‌دهد. او زیبایی‌اش را با آگاهی از استعدادش همراه با عدم اطمینان در مورد قراردادی که پدر پولدارش (جانکارلو اسپوزیتو بزرگ) از او می‌خواهد امضا کند، می‌بخشد.

فیلم با یک جمله زیبا شروع می‌شود:

وقتی آواز می‌خوانم، مشکل می‌تواند درست روی شانه‌ام بنشیند، اما من حتی متوجه نمی‌شوم.

این جمله توسط سارا وان گفته می‌شود و سعی دارد چیزی در مورد شخصیت اصلی فیلم به ما بگوید. دختری به عزیزانش علامت می‌دهد و می‌گوید این آخرین شانس او ​​برای عادی شدن است. در یک لحظه احساس می‌کرد که او از یک بیماری صعب العلاج رنج می‌برد. اما چنین چیزی وجود نداشت. او می‌خواهد آزادی را برای آینده‌اش فراهم آورد.

Beverly Hills Cop 4

بورلی هیلز از محبوب‌ترین فیلم‌های کمدی پلیسی است که سه قسمت از آن ساخته شده است و قسمت چهارم آن قرار است در سال 2022 توسط ادی مورفی کارگردان معروف ساخته شود، در سری چهارم این فیلم ادیل ال آربی و بیلال فلاح حضور دارند.سری چهارم این اثر می‌تواند بهترین فیلم نتفلیکس 2022 شود.

هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با این فیلم در دسترس نیست.

عوامل ساخت قسمت چهارم پلیس بورلی هیلز (Beverly Hills Cop) از احتمال حضور تام هاردی یا چانینگ تیتوم در کنار ادی مورفی خبر دادند. از ماه ژوئن سال گذشته که خبر ساخت قسمت چهارم مجموعه فیلم‌های کمدی اکشن پلیس بورلی هیلز (Beverly Hills Cop) تائید شد.

تا به امروز، خبرهای بسیار کمی درباره‌ این پروژه منتشر شده است با این حال، عادل ال و بلال فلاح، دو فیلمساز عرب تبار بلژیکی که کارگردانی این این قسمت را بر عهده خواهند داشت به تازگی از احتمال حضور دو ستاره‌ی حال حاضر سینما یعنی تام هاردی و چانینگ تیتوم در این فیلم سخن گفته‌اند.

Blonde

این فیلم بر اساس رمانی که در سال 2000 به همین نام نوشته شده ساخته خواهد شد، این اثر زندگی غم انگیز مرلین مونرو را به تصویر می‌کشد که نقش او را آنا‌ د آرماس و نقش همسرش را آدرین برودی بازی می‌کند. کارگردان این فیلم درام اندرو دامینیک و بازیگران آن بابی کاناوله، جولیان نیکلسون، لیلی فیشر، کسپر فیلیپسون، توبی هاس و سارا پکستون خواهند بود.

نقد فیلم بلوند (Blonde 2022) ؛ بی‌رحمانه‌ترین بیوگرافی تاریخ سینما

یک فیلم زندگینامه‌ای خوب کاری می‌کند که مخاطب سوژه را از درون به بیرون ببیند و زندگی و حس و حال او را تجربه کند. این کاری است که است «بلوند» به کارگردانی اندرو دامینیک درباره‌ی مریلین مونرو به مدت 2 ساعت و 46 دقیقه انجام می‌دهد.

این فیلم که بر اساس رمان جویس کارول اوتس ساخته شده است، در فضایی سایکودراماتیک و در جایی بین رویا و واقعیت روایت می‌شود. فیلمبرداری نیز در برخی سکانس‌ها به صورت سیاه سفید و در برخی دیگر به صورت رنگی انجام شده است تا این احساس را تقویت کند. اما بخش عمده‌ای از “بلوند” از واقعیت دور است و در رویا می‌گذرد.

“بلوند” نگاهی گذرا به کودکی پر از حادثه‌ی مونرو دارد. در این فیلم می‌توانید به فیلمبرداری سکانس‌های مهم فیلم‌هایش یا حضورهایش در فرش قرمز بنگرید. افتادن او در دام مواد مخدر را تماشا کنید. در جریان چالش‌های زندگی خصوصی‌اش مثل شایعه‌ها، قراردادهای غیرمنصفانه، تنفر از خود قرار بگیرد.

نابود شدنش به عنوان یک زن پس از دو حاملگی ناموفق را نظاره‌گر باشید و بیشتر از همه روابط مریلین مونرو و مردان (جو دی ماجیو، آرتور میلر و جان اف کندی) را ببینید که برای او مانند ماه عسلی بودند که تبدیل به کابوس شدند.

Code 8: Part 2

بهترین فیلم های نتفلیکس 2022
بهترین فیلم های نتفلیکس 2022

قسمت اول این فیلم یک اثر کوتاه بود که با بودجه و حمایت هواداران به فیلم تبدیل شد و به نتفلیکس رسید، در حال حاضر ادامه آن در حال ساخت است و فیلمبرداری آن از اواخر 2021 آغاز خواهد شد.

قسمت دوم این فیلم داستان دختری نوجوان است که برادرش توسط افسران پلیس فاسد کشته شده است، حال او برای اجرای عدالت تلاش می‌کند. کارگردان این فیلم علمی و تخیلی جف چان خواهد بود و از بازیگران می‌توان به رابی امل‌ و استیون امل اشاره کرد.

CURS>R

این فیلم داستان یک دانش‌آموز شکست خورده است که سعی می‌کند از یک بازی رایانه‌ای که مربوط به دهه 1980 یک جایزه بزرگ دریافت کند، فیلمبرداری فیلم اواسط تابستان 2021 به پایان رسیده و قرار است در سال 2022 اکران شود، ایسا باترفیلد با حضور در یکی از سریال‌ها محبوبیت زیادی در نتفلیکس پیدا کرد، نقش اول این فیلم را بازی می‌کند.

فیلم انتخاب کن یا بمیر به کارگردانی توبی میکینز و بازیگری ایولا ایوانز، آسا باتفیلد و ادی مارسن، یک ماجراجویی نسبتاً کوتاه است که بینندگانش را به دنیای کابوس‌زده یک بازی ویدئویی با منشأی مرموز و ناشناخته می‌برد تا با عواقب مرگباری دست‌وپنجه نرم کنند.

نام دیگر این فیلم “Choose or Die” است. فیلم “انتخاب کن یا بمیر”، فیلمی در ژانر وحشت است که با فرضیه‌ای جالب و گیرا شروع می‌شود، اما رفته رفته مخاطبش را ناامید می‌کند.

در ابتدای فیلم انتخاب کن یا بمیر، مادری حین دعوا با پسر نوجوانش، با بی‌حواسی، چاقوی آشپزخانه را در هوا تکان می‌دهد. پسر حین دعوا، پدر گوشه‌نشینش، هال را که شیفته بازی‌های کنسولی قدیمی و دهه ۸۰ میلادی است را سرزنش می‌کند.

پدر، نه‌تنها خوره بازی ویدئویی بلکه خوره فرهنگ دهه هشتاد میلادی است. او خشمگین از دعوا به اتاق تاریکش پناه می‌برد و اینجا است که یک بازی بیمارگون وارد داستان می‌شود؛ بازی “نفرین نما”. این بازی نقش‌آفرینی که در ابتدا بسیار بامزه به نظر می‌رسد، یکباره تبدیل به واقعیتی وحشتناک می‌شود. هر انتخابی که بازیکن انجام می‌دهد، بر واقعیت تأثیر می‌گذارد و تبدیل به مجازاتی خونین می‌شود.

شیفتگی نسبت به دهه هشتاد میلادی آمریکا با موسیقی ابتدایی فیلم کاملاً مشهود است. سبک بصری نئونی در طراحی صحنه نیز نشان از همین موضوع دارد. اما تمام این فضاسازی‌ها در مقایسه با آنچه که فیلمنامه طلب می‌کند، اندکی سطحی به نظر می‌رسند. زیرا به زیبایی‌شناسی دهه ۸۰ اهمیتی داده نمی‌شود و جز نمادگرایی، فضاسازی دیگری دیده نمی‌شود.

صحنه پایانی انتخاب کن یا بمیر می‌تواند به دنباله احتمالی برای فیلم اشاره کند. اما این صحنه نیز به‌اندازه کافی کنجکاوی بیننده را برنمی‌انگیزد. درنهایت می‌توان گفت انتخاب کن یا بمیر به‌اندازه بازی با کلمه‌های گنجانده شده در فیلم، سطحی و ناپخته عمل می‌کند.

Day Shift

بهترین فیلم های نتفلیکس 2022″شیفت روز” به صورت مستقیم از آثار زیادی الهام گرفته است. فیلم “Day Shift” در نتفلیکس یکی از جدیدترین فیلم‌های خون آشامی است. جیمی فاکس، دیو فرانکو، ناتاشا لیو بوردیزو، اسنوپ داگ، اولیور مازوچی، استیو هووی و سی اس لی از بازیگران این فیلم هستند.

شیفت روز یک کمدی اکشن درباره یک پاک‌کننده استخر به نام باد جابلونسکی (جیمی فاکس) است، که تلاش می‌کند خانواده‌اش را از تنها راهی که خوب آن را می‌داند تامین کند. آن راه چیزی نیست جز کشتن خون آشام‌ها و فروش دندان هایشان!

“شیفت روز” فیلمی است که همیشه بین یک اثر ساده و ابتدایی در نوسان است و فیلمنامه نسبتاً سطحی کار در جهان‌سازی خود دچار مشکل است و شخصیت‌هایی سرد با انگیزه‌های توخالی خلق می‌کند.

فیلمنامه که توسط تایلر تایس و شی هاتن نوشته شده است، در تثبیت شخصیت باد او را به عنوان پدری خوش نیت نشان می‌دهد که سخت تلاش می‌کند تا زندگی دخترش را تامین کند. با این حال، او در کمتر از یک هفته به 10000 دلار نیاز دارد، در غیر این صورت خانواده‌اش به فلوریدا نقل مکان خواهند کرد. این باعث ایجاد ریسک‌های عاطفی و یک ساعت تیک تاک برای شخص باد می‌شود تا پول درآورد.

یک فیلم خون آشامی پاپ کورنی و سرگرم‌کننده است که می‌تواند به معنای سنتی فیلم خوبی نباشد اما به تنهایی و برای یک‌بار تماشا تجربه جالبی را ارائه می‌دهد. بیشتر سکانس‌های اکشن کاملاً خوب صحنه‌سازی شده‌اند، اما تدوین و نحوه فیلم‌برداری اکشن به گونه‌ای است که آن‌ها به تمام پتانسیل خود دست نمی‌یابند.

Escape From Spiderhead

این اثر هیجان انگیز و راز آلود در کشور آمریکا و به کارگردانی جوزف کوزینسکی به یکی از بهترین فیلم های نتفلیکس 2022 تبدیل خواهد شد که کریس همسورث، مایلز تلر، جرنی اسمالت و تس هاوبریچ حضور خواهند داشت.

داستان فیلم از این قرار است که در آینده نزدیک به محکومین فرصتی داده خواهد شد که با شرکت در آزمایش‌های علمی مدت حکم خود را کوتاه‌تر کنند، یکی از این داروها باعث تغییر احساسات می‌شود.

بررسی و نقد فیلم اسپایدرهد (Spiderhead 2022)

فیلم ایده خوبی دارد که به جرات می‌توان گفت تبدیل به طرح هم نشده (در روندِ پرداخت) و در حد همان ایده‌ خوب مانده است. باید از مولف محترم پرسید چرا با این ایده خوب این چنین بد رفتار کرده و این چه بلایی است که سر ایده آورده است؟

در ادبیات نمایشی کلیشه‌ای به نام دانشمند دیوانه وجود دارد. دانشمند دیوانه که همچنین مهندس دیوانه و پروفسور دیوانه هم گفته می‌شود یک دانشمند یا پروفسور است که با توجه به صفات غیرمعمول شخصیتی و افکار بزرگ و آزمایش‌های تابوشکن اِصطلاحا دیوانه (مترادف مجنون) است.

دانشمندان دیوانه معمولا اهداف و آرزوهایی همچون پیش‌برد عمیق علم و فناوری و حل مشکلات و مسائل سخت را دارند و در این راه تلاش زیادی می‌کنند. البته دانشمند دیوانه می‌تواند شرور یا دشمن رقبا، بی‌طرف یا خوب، روان‌پریش یا اجتماع‌گریز هم باشد. استیو آبنستیِ داستان ما نیز دارای این ویژگی‌ها است.

اسپایدرهد فیلمی آمریکایی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی جوزف کوشینسکی است که در ۲۰۲۲ منتشر شد. فیلم‌نامه این فیلم را رت ریس و پال ورنیک بر پایه داستان کوتاه ویران‌شهری “فرار از اسپایدر هد” نوشته جورج ساندرز به نگارش درآورده‌اند. در این فیلم کریس همسورث، مایلز تلر و جرنی اسمالت به ایفای نقش پرداخته‌اند.

Fast And Loose

BEVERLY HILLS, CALIFORNIA – MARCH 27: Will Smith attends the 2022 Vanity Fair Oscar Party Hosted By Radhika Jones at Wallis Annenberg Center for the Performing Arts on March 27, 2022 in Beverly Hills, California. (Photo by Karwai Tang/Getty Images)

این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که حافظه خود را از دست داده و به دنبال هویت واقعی خود است که متوجه می‌شود او دو زندگی متفاوت را تجربه کرده است، یکی به عنوان سردسته خلافکارها و دیگری به عنوان یک مامور سیا!

این اثر قرار بود به کارگردانی دیوید لیچ و با حضور ویل اسمیت، برد پیت، شارلیز ترون، دواین جانسون و رایان رینولدز ساخته شود. اما در پی حوادث اسکار، نتفلیکس و سونی پیکچرز تصمیم به توقف ساخت فیلم Fast and Loose و فیلم Bad Boys 4 با بازی ویل اسمیت گرفته‌ شد.

ویل اسمیت در جریان مراسم اسکار 2022 به کریس راک سیلی زد و این موضوع تبدیل به جنجال بزرگی شد، عواقب این اتفاق همچنان ادامه دارد. نتفلیکس ساخت فیلم Fast and Loose به کارگردانی دیوید لیچ و با بازی ویل اسمیت را متوقف کرده است. در عوض لیچ حالا قرار است فیلم Fall Guy با بازی رایان گاسلینگ را برای یونیورسال جلوی دوربین ببرد که تولید آن از ماه اوت امسال (مهرداد یا شهریور) آغاز خواهد شد.

نتفلیکس برای ساخت پروژه بعدی لیچ در حال رقابت با یونیورسال بوده است که ظاهرا یونیورسال در این موضوع پیشتاز است. گفته می‌شود که نتفلیکس حالا به‌دنبال استخدام و بازیگر جدیدی برای فیلم Fast and Loose است و نتفلیکس علاقه‌ای به ادامه همکاری با ویل اسمیت، بازیگر برنده جایزه اسکار برای بازی در فیلم شاه ریچارد ندارد.

High In The Clouds

بهترین فیلم های نتفلیکس 2022
بهترین فیلم های نتفلیکس 2022

این انیمیشن داستان یک سنجاب نوجوان به نام ویرال را که به تازگی به تیم شورشیان پیوسته است را بیان می‌کند، که برگرفته از رمان پل مک کارتنی است. کارگردان این اثر تیموتی رکارت خواهد بود.

این انیمیشن قرار است از نتفلیکس و گومون تولید و پخش شوند که می‌توانست یکی از بهترین فیلم های نتفلیکس 2022 باشد، اما پخش آن به تعویق افتاد و در سال 2023 منتشر خواهد شد. به همین دلیل هنوز بررسی و نقدی نمی‌توان از این فیلم به اشتراک گذاشت.

Knives Out

در سری دوم و سوم این فیلم مانند قسمت اول رایان جانسون نویسنده و کارگردان خواهد بود، که دنیل کریگ نقش بنوا بلنک را بازی می‌کند. فیلم داستان یک خانواده عجیب را روایت می‌کند. دیو باتیسا، ادوارد نورتون، کاترین هان، جنل مونی، کیت هادسن، لسلی اودم جونیور، جسیکا هنویک و مدلین کلاین از ستارگانی هستند که حضورشان در فیلم تایید شده است.

فیلم چاقو کشی در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF) امسال به نمایش در آمد. این عنوان که دنباله‌ای بر فیلم «چاقوکشی» محصول ۲۰۱۹ میلادی است. مدتی بعد از موفقیت‌های مختلف فیلم Knives Out در جشنواره‌های سینمایی و فروش نسبتا خوبش بود که فهمیدیم نتفلیکس با کارگردان فیلم؛ رایان جانسون بر سر ساخت ۲ دنباله برای این عنوان مذاکره می‌کند. زمان زیادی نگذشت که ساخت فیلم تایید و عنوان رسمی آن نیز Glass Onion: A Knives Out Mystery نام گرفت.

آیا Glass Onion از فیلم قبلی بهتر است؟ صرفا نه ولی بزرگ‌تر، پررنگ‌تر و حتی پیچیده‌تر (از قبل) است. کریگ می‌داند چگونه با تاثیرگذاری خاصی روی شما (مخاطب) به ایفای نقش بپردازد و مظنوین نیز گاها بی‌آزار و گاهی نیز خطرناک به‌نظر می‌رسند.

با این حال برای فیلمی که پر از سورپرایزهای گوناگون است فاش شدن هویت قاتل چیزی است که همانند قبل، آن حس را ایجاد نمی‌کند. این فیلم بسیار متفاوت از عنوان قبلی اما به همان اندازه محشر و بسیار بامزه (خنده‌دار) است؛ یک موفقیت بزرگ برای نتفلیکس!

فیلم Glass Onion: A Knives Out Mystery ادامه داستان بنویت بلانک را بازگو می‌کند که به یک جزیره خصوصی در مدیترانه می‌رود تا از یک معمای جدید پرده‌برداری کند. این جزیره خصوصی متعلق به مایلز برونِ میلیاردر (ادوارد نورتون) است که پس از برگزاری مهمانی و قتل یکی از دوستان برون در پایان آن، بلانک یک بار دیگر مهارت‌های کارآگاهی خود را به کار می‌گیرد تا قاتل را از میان شخصیت‌ها پیدا کند.

Lady Chatterley’s Lover

این فیلم داستان زنی را رولایت می‌کند که از ازدواج خود منصرف شده و عاشق مردی می‌شود که در املاک او کار می‌کند که بر اساس رمان‌های دی اچ لارنس نوشته دیوید هربرت لارنس ساخته خواهد شد.

“معشوق لیدی چاترلی” یا “فاسق لیدی چترلی” درام به کارگردانی لوره د کلرمونت تونر و حضور جک اوکانل، جولی ریچاردسون، فای مارسی، اما کورین و الا هانت اولین فیلم از قرار داد نتفلیکس با سونی خواهد بود که فیلمبرداری آن از سال 2021 آغاز شده و در سال 2022 منتشر خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود این فیلم یکی از بهترین فیلم های نتفلیکس 2022 شود.

این فیلم دارای صحنه‌های اروتیک است و برای تمامی سنین مناسب نیست.

Luckiest Girl Alive

این فیلم اقتباسی از رمان جسیکا می‌باشد که داستان دختری به نام آنی فنلی که اهل نیویورک است را روایت می‌کند که یک کاگردان جنایی او را برای حضور در مستند و تعریف کردن اتفاق ناگواری که در مدرسه بردلی برایش رخ داده اس دعوت می‌کند.

میلا کونیس در فیلم خوش‌شانس‌ترین دختر زنده، نقش دختری تلخ‌زبان و خیال‌باف را ایفا می‌کند که به‌طرز عجیبی یک‌باره به گذشته‌ای که از آن فاصله گرفته گره می‌خورد و ماجرای فیلم از اینجا شروع می‌شود. کارگردان این نمایش مایک بیکر خواهد بود و ستارگانی همچون کانی بریتون، کیارا اوریلیا و فین ویتراک هنرنمایی خواهند کرد.

جسیکا نول نویسنده‌ رمان خوش شانس ترین دختر زنده (در سال ۲۰۱۴) تصمیم گرفت از روی رمان پرفروش خود، فیلم‌نامه‌ای اقتباسی بنویسد. داستان حول محور دختری تلخ‌زبان به نام انی فانلی می‌چرخد. انی ساکن شهر نیویورک، کارمند دفتر یک مجله‌ مجلل و شیک، عاشق لباس و فشن و درنهایت خیال‌بافی حرفه‌ای است که می‌خواهد عروسی‌اش را در جزیره نانتاکت برگزار کند.

در ادامه داستان، کارگردان یک مستند جنایی از او دعوت می‌کند تا درباره‌ حادثه‌ای شوکه کننده که در دوران نوجوانی انی در مدرسه بردلی رخ‌داده است، صحبت کند. درست در همین نقطه از داستان، آنی با حقیقتی تلخ مواجه می‌شود که انگار قرار است کلاف زندگی پیچیده و گذشته گره‌خورده او را از هم باز کنند.

The Adam Project

بهترین فیلم نتفلیکس 2022
بهترین فیلم نتفلیکس 2022

یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های نتفلیکس بی شک این فیلم است. فیلم پروژه آدام (The Adam Project)، یک علمی‌تخیلی صمیمانه و خانوادگی است که از خروارها اکشن و جلوه‌های ویژه برای جذابیت دنیای خودش استفاده می‌کند.

زوئی سالدانیا، رایان رینولدز، جنیفر گارنر، کاترین کینر و مارک رافلو در این فیلم هنرنمایی می‌کنند. پروژه‌ سفر در زمان و جنگ‌های سفینه‌ای و فضایی، همیشه و همیشه برای مخاطبانی که مقداری کنجکاوی در زندگی خود به خرج داده‌اند، جذاب بوده است.

این فیلم با بعضی قسمت‌های خود ما را به یاد نگهبانان کهکشان و جنگ ستارگان می‌اندازد. پروژه آدام بیشتر برای مخاطبان نوجوان جذاب خواهد بود. علت اینکه فیلم برای دیگر گروه‌های سنی ممکن است جذابیت چندانی نداشته باشد، ضعف در فیلمنامه و انتخاب بازیگران نوجوان برای آن است.

آثار بسیاری مثل “چارلی و کارخانه شکلات‌سازی” با بازی جانی دپ در سینما هستند که به رغم تم نوجوانانه‌ای که دارند، مخاطبان در سنین مختلف از تماشای آن لذت می‌برند. یکی از اهداف نمایش پروژه‌ آدام، به‌دست آوردن مخاطبان بزرگسال و گذراندن لحظاتی با این طیف سنی است که فیلم به این هدف نتوانسته دست پیدا کند و تنها موفق به هنرنمایی برای کودکان و نوجوانان شده است.

بخشی از چیزی که پروژه آدام را بسیار جالب می‌کند این است که دقیقاً می‌داند چیست. هیچ نکته‌ای در فیلم تظاهر به چیزی که نیست ندارد. این فیلم بسیار شبیه “بازگشت به آینده” است، اما برخی از قوانین “بنیادی” سفر در زمان را که فیلم‌های دیگر تعیین کرده‌اند، زیر پا می‌گذارد.

این اثر فیلمی است که شامل دوز خوبی از اکشن، طنز، پیش‌فرض فوق‌العاده و مهم‌تر از همه، مقدار قابل توجهی از احساس است. سفر درونی هرکدام از این شخصیت‌ها که برای رشد آغاز می‌کنند نه تنها عزیمتی ضعیف و بی‌جان است بلکه بسیار کوتاه و سریع اتفاق می‌افتد. تا جایی که مخاطب با احساسی که آدام بزرگ نسبت به پدرش دارد، غریبه است.

نهایتا باید اشاره کرد این یک ماجراجویی اکشن ساده است که در نوستالژی غوطه‌ور می‌شود و در عین حال چیزی است که خودش را کاملاً جدی نمی‌گیرد. در نتیجه برای مخاطب تازه و سرگرم‌کننده است. این فیلم تفکراتی را که متوجه خانواده و خود انسان می‌شود با پس زمینه کمرنگ فرضیه‌های علمی پیش می‌برد.

Finding ‘Ohana

بهترین فیلم های نتفلیکس 2021
بهترین فیلم های نتفلیکس 2021

فیلم نتفلیکس 2021 “یافتن اوهانا”، توسط کارگردانی توانا به نام Jude Weng ساخته شده است. در این فیلم، بازیگرانی همچون کیا پهو، الکس آیونو و مارک ایوان جکسون نقش آفرینی کرده‌اند. این اثر که در ژانر اکشن، خانوادگی ساخته شده، با کسب نمره 6.1 از IMDB، توانسته توجه منتقدان زیادی را به خود جلب کند.

فیلم یافتن اوهانا، یکی از بهترین فیلم های نتفلیکس در سال 2021 محسوب می‌شود. فیلم داستان دختری 12 ساله به نام “پیلی” است که در تعطیلات تابستان، همراه با خانواده‌اش از نیویورک رهسپار خان “پدربزرگ کیمو” در جزیره‌ هاوایی می‌شود.

او در اتاق پدربزرگ، نقشه‌ یک گنج قدیمی را پیدا می‌کند و برای دست‌یافتن به این گنج افسانه‌ای، همراه با برادرش “ایوانه” و دوستانش “کاسپر” و “هانا” یک سفر ماجراجویانه را آغار می‌کند. این فیلم فاقد خشونت و ترس است و برای رده‌ سنی نوجوانان مناسب است.

وجه درخشان این فیلم در پیام رسانی آن است. یکی از موضوعات در حال اجرا درباره کشف میراث و هویت خود است. پیلی و ایوان بیشتر عمر خود را در نیویورک گذرانده‌اند. همانطور که داستان به جلو می‌رود، هر دو یاد می‌گیرند که میراث خود را در آغوش بگیرند و در هویت قومی خود را قبول کنند.

پیهو و آلونو، هر دو بازیگر آماتور، به عنوان خواهر و برادر شیمی طبیعی دارند و با خانواده و جامعه محلی شوخی‌های سرگرم‌کننده خود را به نمایش می‌گذارند. زمانی که زمین‌گیر بی‌باک، پیلی، تاریخچه گنج پنهان جزیره را کشف می‌کند (برش‌هایی با حضور مارک ایوان جکسون و کریس پارنل، به طرز خنده‌داری مبدل و خارج از عنصرشان)، مشتاق است ماجراجویی جدیدی را به دست آورد تا به نفع پدربزرگ فروتن و در عین حال ناامید مالی‌اش (ریموندب) باشد.

فیلم نتفلیکس Finding ‘Ohana یک بازی سرگرم‌کننده و پر جنب و جوش است که به خوبی با قراردادهای این ژانر بازی می‌کند و به بسیاری از آثار کلاسیک صفحه‌های بزرگ و کوچک در طول مسیر ادای احترام می‌کند. این یک گنج در پایان به اندازه کافی گنج را ارائه می‌دهد تا شکار ارزش ماندن را داشته باشد.

Outside the Wire

فیلم سینمایی خارج از حصار در ژانر علمی،تخیلی با امتیاز 5.3 از IMDB، توسط میکل هوفسترم (Mikael Håfström) ساخته و در تاریخ 15 ژانویه 2021 (26 دی 99)، در شبکه اینترنتی نتفلیکس پخش شد. این اثر داستان یک هدایت‌گر هواپیمای بدون سرنشین (پهباد) را بیان می‌کند، که برای انجام یک ماموریت فوق العاده حساس، به یک منطقه نظامی و البته بسیار خطرناک، اعزام می‌شود.

دامسون ایدریس (Damson Idris)، وظیفه دارد به همراه یک افسر اندروید که همان ربات‌های شبه انسان هستند، از یک جنگ هسته‌ای جلوگیری کنند. این فیلم جدیدترین اثر نتفلیکس فیلم 2021 است که فیلم‌نامه آن، در زمان آینده روایت می‌شود. در این فیلم، بازیگرانی چون آنتونی مکی، دامسون ایدریس، امیلی بیچام به نقش آفرینی پرداخته‌اند.

سوتی فیلم خارج از حصار Outside The Wire 2021

فیلم “Outside The Wire” قول یک داستان علمی‌ تخیلی نظامی را می‌دهد که سوالات به ظاهر بزرگی راجع به جنگ می‌پرسد. سوالاتی از این دسته که انسانیت در وسط میدان جنگ یعنی چه؟ فناوری چه تاثیری بر آینده جنگ خواهد گذاشت؟

متأسفانه، فیلم به مقدار قابل ملاحظه‌ای از این اهداف و سوالات خود فاصله دارد. این ایده و سوالات می‌توانست پویایی جذابی ایجاد کند، اما سازندگان فیلم فقط در طرح سوال متوقف می‌شوند. کارگردان این اثر میکل هوفسترم در این کار تسلیم یک رویکرد کارگردانی و تصویری می‌شود که منجر به خلق یک فیلم اکشن سنتی نظامی شده که نمونه آن بارها ساخته شده است.

همانطور که فیلمنامه از یک صحنه اکشن به صحنه دیگر می‌پرد، ما آگاه می‌شویم که طبق معمول جهان در معرض خطر سلاح‌های کشتار جمعی روسی است و فقط یک نفر می‌تواند جلوی آن را بگیرد. اساساً با افزایش مرزهای فناوری، بحث در مورد چگونگی استفاده بهینه از آن نیز پیچیده‌تر شده است.

ایده استفاده از ماشین آلات به جای انسان، طرح اصلی «Outside The Wire» است که با محوریت درک اقدامات و پیامدهای دست اول طراحی شده است. این همان چیزی است که این فیلم در راستای آن ساخته می‌شود، اما با پیشرفت داستان، نتیجه آن تزلزل می‌یابد.

The Dig

پلتفرم نتفلیکس فیلم 2021 حفاری را در ژانر درام منتشر کرد. این فیلم به کارگردانی سایمون استون ساخته و در 29 ژانویه 2021 (10 بهمن 99) در شبکه اینترنتی نتفلیکس اکران شد. The Dig، براساس رمان حفاری، اثر جان پرستون می‌باشد.

فیلم در دهه سوم قرن 19، داستان زندگی باستان شناسی را روایت می‌کند که مشغول حفاری بزرگی در زمینی است که قبلا خریداری شده و احتمال وجود آثار گران‌قیمت تاریخی و قدیمی در آن بسیار است.

داستان فیلم حفاری بر اساس اتفاقات واقعی در سافولک است. یکی از ویژگی‌های بارز در ساخت این فیلم توجه کارگردان به جزییات کشف کشتی در سال 1939 است. که باعث شده تا روابط انسانی راحت‌تر در طول فیلم به نمایش گذاشته شود.

ادیث پرتی (با بازی کری مولیگان) که با پسرش تنها زندگی می‌کند مردی را به عنوان حفار استخدام می‌کند. در حین حفاری کشتی‌ای مربوط به قرن ششم میلادی، مربوط به آنگلوساکسون‌ها کشف می‌شود. در طول این کشف تیم باستان‌شناسی بزرگی تشکیل می‌شود. و با پیدا شدن اتاقی از جواهرات فیلم پایان می‌یابد.

همه شخصیت‌های فیلم مدام با عدم یا مرگ مواجه می‌شوند. ادیث پرتی با مرگ پدر و بعد از او مرگ شوهرش، پگی با مرگ پدرش و دلهره مرگ شوهرش در جنگ، رابرت هم به دلیل بیماری لاعلاج مادرش که ناشی از اضطراب است با حس عدم و تنهایی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

این فضاسازی با خبر جنگی که انتهای فیلم شنیده می‌شود و تدوین موازی آقای کارگردان از سه شخصیتی که به آن‌ها اشاره کردیم، روایت درستی را از مرگ و سایه‌ای که روی چیزهای با ارزش انسان‌ها می‌اندازد برایمان تعریف می‌کند. کافیست سکانسی را بیاد بیاورید که باسیل براون در حال زیر خاک کردن دوباره کشتی است تا آن‌ را از صدمات احتمالی جنگی محفوظ بدارد.

از همان ابتدای فیلم با نماهای باز و انسان‌هایی که به سختی در دل طبیعتی که از جنس خاطرات هستند دیده می‌شوند، مواجه می‌شویم. تنهایی و ناتوانی شخصیت‌ها مهم می‌شوند. درواقع در طول این فیلم بزرگی طبیعت به عنوان آنتاگونیست در مقابل شخصیت به تصویر کشیده می‌شود.

Moxie

بهترین فیلم های تاریخ سینما نتفلیکس
بهترین فیلم های تاریخ سینما نتفلیکس

فیلم موکسی در ژانر کمدی، درام که از رمان جنیفر ماتیو با همین نام الهام گرفته شده، محصولی جدید از آمریکا است. این اثر، توسط ایمی پولر ساخته و در سوم مارس 2021 اکران شد. بازیگرانی چون هیدلی رابینسون، لورن تسای، جوزفین لانگفورد و پاتریک شوارتزنگر در این اثر ایفای نقش کرده‌اند. داستان فیلم براساس زندگی دختری نوجوان به اسم موکسی شکل گرفته است.

موکسی که دختری بسیار خجالتی و سر به زیر است، از شرایط بد دبیرستان خود به تنگ آمده و با الهام از گذشته مادر خود که عضو جنبش فمینیستی معروف Riot Girl بود، برای تحول محیط آموزشی خود کمر همت بست و با انتشار متنی، انقلابی در دبیرستان به راه انداخت.

هیدلی رابینسون و لورن تسا، بازیگران جوان و بااستعداد سینمای هالیوود، برای ایفای نقش‌های اصلی فیلم جدید سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) با عنوان (شهامت) و به‌کارگردانی ایمی پولر، انتخاب و معرفی شدند. این دومین فیلم سینمایی ایمی پولر، بازیگر، تهیه‌کننده، کمدین، صداگذار و نویسنده آمریکایی است. فیلم Moxie براساس کتابی با همین عنوان، اثر جنیفر متیو و با فیلمنامه‌ای از تامارا چستنا ساخته خواهد شد؛ مراحل فیلمبردای این فیلم از اواخر ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد.

فیلم پولر تلاش می‌کند انرژی پر جنب و جوش و سرکشی عمدی محافل فعال پانک فمینیست از گذشته را برای نسل «Gen Z» به تصویر بکشد. کارگردانی پولر در بهترین حالت هیجان رو به رشد دوستی و اعتراض را به تصویر می‌کشد که این کار را با سرعت و شدت انجام می‌دهد.

اجراها کاریزماتیک هستند و رابینسون ترکیبی هنرمندانه از آسیب‌پذیری ناخوشایند و خشم پرشور را به نمایش می‌گذارد. اما واضح‌ترین نقص در Moxie، فقدان ظرافت آن در توسعه تقاطع بحث فمینیستی است که به وضوح قصد بیان آن را دارد.

شخصیت توسعه نیافته پولر سعی می‌کند داستانی را در مورد بیداری سیاسی یک فرد به تصویر بکشد، در حالی که در عین حال به یک مشکل تاریخی در کنشگری فمینیستی می‌پردازد؛ عدم توجه به تلاقی‌های نژاد، طبقه و توانایی! چون به این دو جنبه وزن نابرابر داده می‌شود، مفهوم خواهرخواندگی جمعی فمینیستی تضعیف می‌شود.

Below Zero

بهترین فیلم های تاریخ سینما نتفلیکس
بهترین فیلم های تاریخ سینما نتفلیکس

زیر صفر، اثری جنایی، اکشن و ماجراجویانه است. این فیلم به کارگردانی Lluís Quílez و نقش آفرینی بازیگرانی چون Javier Gutiérrez ، Karra Elejalde ، Luis Callejo توانست امتیاز 6.2 را از IMDB کسب کند.

داستان فیلم براساس یک ماشین حمل و نقل زندانیان که در جاده‌ای متروکه مورد حمله قرار می‌گیرد، شکل گرفته است. مارتین که یک افسر پلیس وظیفه شناس است، توانسته از این شرایط جان سالم به در برد و با تمام توان خود، تلاش می‌کند شرایط به وجود آمده را کنترل کند.

فیلم زیر صفر از آن جهت که موضوع اصلی داستان (انتقام) را بدون مقدمه مطرح می‌کند و در طی فیلم به آهستگی به آن می‌پردازد ، موجب گردیده است تا مخاطب بدون هیچ پیش داوری تا پایان نظاره‌گر فیلم باشد و با آن همراه گردد. این را می توان تا حدودی از نقاط مثبت فیلم دانست.

از مهم‌ترین نقاط ضعف فیلم که می‌توان به آن پرداخت، آنچنان که انتظار می‌رود برخلاف نام فیلم، که می‌بایست در فضایی با دمای پایین جریان پیدا می‌کرد و شخصیت‌های داستان را در این جو گرفتار می‌نمود، کارگردان به این موضوع نپرداخته و اهمیت نداده است.

همین طور بازی بازیگران نیز آنچنان که باید چنگی به دل نمی‌زند و از گیرایی و جذابیت چندانی که تحسین مخاطبان را بر انگیزد، برخوردار نبوده است. متاسفانه این موارد را می‌توان از عواملی برشمرد که باعث ضعف فیلم گردیده و فیلم را در سطح متوسط رو به پایین قرار داده است.

The White Tiger

ببر سفید، ساخته رامین بحرانی است. بازیگرانی چون آدارش گوراو، راجکومار رائو، پریانکا چوپرا جوناس در این فیلم که محصولی از هند است حضور دارند. ببر سفید اثر اقتباسی از رمان هندی، استرالیایی به قلم آراویند آدیگا (Aravind Adiga) است.

داستان فیلم، درباره سفر یک راننده جوان روستایی و البته فقیر اهل هند است. این راننده، از هوش و ذکاوت خود برای رسیدن به آزادی رعیت در برابر اربابان بسیار ثروتمند خود، استفاده می‌کند؛ تا سرانجام به آن آزادی برسد و به عنوان یک قهرمان، شناخته شد.

روایت فیلم ببر سفید پیرامون یک شخصیت حاشیه نشین به نام بالرام حلوایی (Adarsh Gourav) می‌چرخد. شخصیتی که چرخ روزگار او را از پایینِ منظومه زندگی به بالای آن می‌برد. در واقع ببر سفید روایتگر سفر تاریک و ناخوشایند بالرام است؛ سفری که فرار یک خروس از قفس، تا تبدیل شدنش به یک موجودِ با قدرت که نباید او را زاغه نشین صدا کرد را روایت می‌کند.

بالرام هالوای داستان حماسی خود را که طنزی تاریک هم درون خود دارد تعریف می‌کند و نشان می‌دهد که چطور از یک روستایی فقیر به یک کارآفرین موفق در هند مدرن تبدیل شده است. قهرمان جوان ما که حیله‌گر و جاه‌طلب است، با چابکی کاری می‌کند که تبدیل به راننده آشوک و پینکی بشود.

سبک جنایی و به تصویر کشیدن سیاست‌های کثیف، خیلی سریع مسافت رسیدن به موفقیت را طی می‌کنند. بالرام از مخاطبان خود می‌پرسد که «آیا در کشور شما همچنین چیزی صدق می‌کند؟» چیزی که در این فیلم جالب‌تر است، این است که چطور فیلم ببر سفید، پارادوکس‌های رابطه پویای ارباب-خدمتکار را به تصویر می‌کشد.

فیلمنامه اقتباسی رامین بَحرانی که اخیراً نامزد دریافت جایزه اسکار شده است داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که عناصر شاخص آن ما را یاد آثار چارلز دیکنز برجسته‌ترین رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا می‌اندازد. فیلمنامه بحرانی با وجود سادگی شمایلش در لایه‌های درونی خود یک کار کُنشگرِ اجتماعی و توانمند است.

Red Dot

فیلم نقطه قرمز به کارگردانی آلین داربورگ (Alain Darborg) و نقش آفرینی بازیگرانی چون یوهانس کنکه، ننا بلوندل محصول کشور سوئد است. داستان فیلم بر اساس زوجی شکل گرفته که قرار است به زودی صاحب فرزند شوند.

این زوج عاشق، تصمیم می‌گیرند تا برای بهتر شدن رابطه خود، به شمال سوئد سفر کنند و به ورزش کوهنوردی بپردازند. اما طولی نمی‌کشد که این سفر عاشقانه و رمانتیک، تبدیل به یک کابوس ترسناک می‌شود.

پلات فیلم آنقدر در تاریخ سینما تکرار شده است که با سکانس افتتاحیه، انبوهی از فیلم‌های هیجان‌انگیز را می‌توان به‌یاد آورد. اما در هنر، تکرار یک سوژه چندان مهم نیست، بلکه نوع پرداخت به آن سوژه قابل تأمل است. فیلم های ساخت اسکاندیناوی، همیشه موتیف سرما و فضای خاکستری را در خود دارند و این فیلم هم اثری جدا از آن‌ها نیست.

اما نکته‌ای که در این فیلم می‌تواند حائز اهمیت باشد، نگاه به نژادپرستی موجود در میان ساکنان افراد شمال اروپا است. شاید این قضیه حتی ریشه‌ای عمیق‌تر در تاریخ این کشورها داشته باشد.

در مصاحبه‌ای که روبرتو روسلینی، پس از اکران فیلم “سفر به ایتالیا” داشت، چنین عنوان کرد که:

من با این فیلم قصد داشتم به شمال‌نشینان اروپا ثابت کنم که اهالی جنوب این قاره مانند حیوانات داخل قفس در یک باغ‌وحش نیستند.

اصطلاح “جان در برابر جان” مهم‌ترین درون‌مایه‌ این سبک از فیلم‌های هیجان‌انگیز است. شخصی در سایه به‌دنبال انتقام است. اما کارگردان سعی می‌کند تا انتهای فیلم مخاطب را با گناهکاران اصلی خود دچار هم‌ذات‌پنداری کند. در این فیلم باید گفت که کارگردان توانسته تا حدی در این زمینه موفق شود.

اما فیلم فقط همین هیجان مرسوم در فیلم‌هایی از این دست را در خود دارد و چیزی بیش از این ارائه نمی‌دهد. یک روایت ساده با تله‌های روایتی مرسوم که علاقه‌مندان به این ژانر با تجربه‌ای فراوان در تماشای این آثار به‌راحتی می‌توانند متوجه آنها شوند. فیلم جز همین تله‌ها، دچار هیچ نوع پیچشی نیست و مسیر خود را تا پایان ادامه می‌دهد.

Pieces of a Woman

فیلم تکه‌های زن، یک اثر بسیار جذاب و دیدنی است که در ژانر درام، توسط کارگردان توانا به نام، کورنل موندروتسو (Kornél Mundruczó) ساخته شده است. در این فیلم، بازیگرانی چون ونسا کربی، شایا لباف، الن برستین ایفای نقش کرده‌اند.

داستان فیلم درباره زوجی است که در انتظار به دنیا آمدن نوزادشان، روز را به شب می‌رسانند. این زوج، تصمیم دارند فرزند خود را در خانه، به دنیا بیاورند. در طی زایمان، اتفاق ناگواری رخ می‌دهد که باعث می‌شود زندگی تمامی شخصیت‌های حاضر در فیلم، دچار تغییرات کلی شود.

فیلمساز با یک پلان، شان (با بازی شایا لباف) را مردی مسئولیت پذیر در کارش نشان می‌دهد. بعدتر فضای پیرامون مارتا را هم در محل کارش نشان می‌دهد اما شناختی از او به‌دست نمی‌آید. یک تقابل میان شان و مادر مارتا هم شکل می‌گیرد که متوجه می‌شویم، مادر مارتا نگاهی از بالا به پایین به شان دارد.

بعد از این چند پلان مستقیما وارد حادثه اولیه فیلم می‌شویم. جایی که دوربینی روی دست اما با لرزش گیر، مدام بین مارتا و شان پرسه می‌زند و همه چیز را با طمانینه، زیر نظر می‌گیرد. تکان‌های سیالش از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر، وضعیت آشفته این زوج را هم به ما القا می‌کند. در ادامه پرستاری هم برای زایمان در خانه اضافه می‌شود.

تاکید بر تمام جزییات این زایمان و به درازا کشیدنش قاعدتا در همان ابتدا چند دلیل را به ذهن می‌آورد. اول اینکه فیلمساز می‌خواهد، همان‌طور که از اسم فیلم بر می‌آید یعنی تکه های یک زن، با جزییات تمام مشقت زنی در حال زایمان را به تصویر بکشد و اساسا با جزییات به مسئله زن بودن بپردازد.

فیلمساز باید یک موضوع مهم‌تر از مرگ بچه را در ادامه پیش روی ما بگذارد. وگرنه حاصل پلان‌هایی که مدام مارتا در خیابان، بچه‌های کوچک را ببیند و حسرت بخورد، جز ترحم خریدن برای شخصیت نیست. احتمالا هیچ کس حاضر نیست که در ادامه فیلمی را ببیند که باید فقط برای کاراکتر اصلی‌اش غصه بخورد.

Penguin Bloom

پنگوئن بلوم، نام اثر گلندین ایوین (Glendyn Ivin) است. این فیلم در ژانر درام، بر اساس رمانی با همین نام، ساخته و اکران شده است. این فیلم داستان یک زاغ قهرمان را روایت می‌کند. خانم بلوم طی حادثه‌ای توانایی حرکتی خود را از دست داده و فلج شده است.

تنها امید او یک جوجه زاغ به نام پنگوئن است. پنگوئن کمک فراوانی در روند درمان خانم بلوم می‌کند. این فیلم هم در میان فیلم های نتفلیکس در سال 2021، مانند Pieces of a Woman، قبل از آن‌که از طریق شبکه اینترنتی نتفلیکس انتشار پیدا کند، در جشنواره بین‌المللی تورنتو به نمایش درآمده است.

فیلم Penguin Bloom داستان شکوفایی پنگوئن را روایت می‌کند؛ داستان واقعی اعضای خانواده‌ی بلوم که همزمان با کمک رساندن به یک پرنده، بهبود یافتن پس از تجربه‌ی فاجعه‌ای تلخ را تمرین کردند. فیلم‌های درام زیادی با محوریت داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند. این وسط همیشه بسیاری از آثار مورد بحث متمرکز روی فرد یا گروهی از افراد هستند که بعد از پشت سر گذاشتن یک رخداد بسیار آزاردهنده، باید به سختی برای یافتن امید در زندگی تلاش کنند.

قصه‌ فیلم به سامانتا بلوم می‌پردازد که زنی ماجراجو و فعال بود و ناگهان پس از سقوط از یک بلندی، برای همیشه از وسط کمر به پایین فلج شد. درحالی‌که با او افسردگی و غم جدی و قابل درک دست‌وپنجه نرم می‌کند، کمرون بلوم یعنی شوهر او به نگه‌داری از وی و ارائه‌ توجه کافی به سه پسربچه‌ خانواده می‌پردازد؛ روبن، آلی و نوا بلوم. در همین حین یکی از بچه‌ها، زاغی آسیب‌دیده را پیدا می‌کند و به خانه می‌آورد؛ تا همه با مراقبت از پرنده او را برای پرواز و بازگشتن به زندگی واقعی خود مهیا کنند.

کارگردان اثر خود را بیش از حد جدی نگرفته است. فیلم Penguin Bloom نه شتاب‌زده جلو می‌رود و نه بیش از اندازه طول می‌کشد؛ نه بیش از حد مسئله را دراماتیک جلوه می‌دهد و نه ترسی از پرداختن به لحظات کلیدی و احساسی دارد.

ساخت یک نسخه‌ سینمایی استاندارد، قابل تماشا و قابل پذیرش از چنین داستان‌هایی واقعا چالش‌های قابل توجهی را مقابل کارگردان می‌گذارد و همین که او در دام بسیاری از ضعف‌های مرسوم نیافتاده است، اثر را به سطح استاندارد می‌رساند. نمی‌توان انکار کرد که قطعا فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی هنرمندانه‌تر می‌توانستند به مراتب بهتر از وضعیت فعلی از پتانسیل داستان واقعی خانواده‌ی بلوم بهره ببرند.

Don’t Look Up

فیلم بالا را نگاه نکن نام اثر آدام مک‌کی (Adam McKay) است. این فیلم، بهترین فیلم نتفلیکس در سال 2021 می‌تواند محسوب شود. چرا که بازیگران مشهور و توانایی چون لئوناردو دی کاپریو، جنیفر لارنس، کیت بلانشت، مریل استریپ، کریس ایوانز، آریانا گرانده در آن حضور دارند.

داستان این فیلم درباره دو ستاره شناس است که در تلاش‌اند، از طریق رسانه‌های جمعی، مردم را از وقوع برخورد شهاب سنگ با زمین مطلع کنند.

نقد فیلم بالا رو نگاه نکن

از اولین نکاتی که در کارگردانی فیلم توجه را جلب می‌کند و از ملالِ فیلم می‌کاهد پس و پیش نشان دادن وقایعِ لحظه‌ای و فلش‌بک‌های ریتمیکی است که زده می‌شود. نکته بعدی پلان‌های بسته‌ای است که هیچ کارکردی در فیلم ندارد و انسان را با این فرضیه روبرو می‌کند که: “کارگردان هرچی بلد بوده رو می‌خواسته رو کنه”. او تکنیک را کارگردانی کرده نه فیلمش را.

شوخی‌های بی‌مایه و کم‌مایه‌ی آمریکایی مآبانه درنیامده است. رهگذری رد می‌شود و صحبت‌های لارنس را در مورد نابود شدن زمین می‌شنود و از او می‌پرسد: واقعا؟ لارنس در پاسخ می‌گوید: نه در مورد یه بازی ویدیویی حرف می‌زدم. این نهایت کمدی این فیلم است.

نگاهِ نمادین کارگردان هم خوب کار نکرده است. دیکاپریو: نماینده کسانی که زود آسیمیله می‌شوند. لارنس: نماینده قشر بیدار و آگاه. بلانشت: نماینده مدیایی که مردم را احمق فرض می‌کند (شما بخوانید به حماقتش می‌افزاید).

There’s Someone Inside Your House

بهترین فیلمهای نتفلیکس
بهترین فیلمهای نتفلیکس

فیلم “شخصی درون خانه شما است” ترسناک‌ترین فیلم نتفلیکس به شمار می‌رود. این فیلم، بر اساس رمانی با همین نام، نوشته استفنی پرکینز (Stephenie Perkins) شکل گرفته است.

این فیلم اثر پاتریک برایس (Patrick Brice) داستان فارق التحصیلانی را بیان می‌کند که توسط مهاجم نقاب‌داری، مورد هدف قرار گرفته‌اند. مهاجم، قصد دارد، برای زدن تیر آخر، تاریک‌ترین راز هر قربانی را فاش کند.

فیلم شخصی درون خانه شمسات برگرفته از کتاب رمان استفانی پرکینز (Stephanie Perkins) پرداخته شده است. هنری گایدن (Henrry Gayden) در تکامل داستان رمان و شکل‌گیری فیلم‌نامه قلم نویسندگی را بر دست داشته و اثری جذاب را نوشته است. ایده انحصاری گایدن با حضور قاتلی که اسرار افرار را شکار می‌کند جذاب‌تر شده است!

حمله‌ای ناگهانی به کلاس فارق‌التحصیلان دبیرستان آزبورن توسط فردی نقاب‌دار به بدترین کابوس ممکن افراد حاضر تبدیل خواهد شد. داستان قتل‌های ادامه داری که تنها یک راه برای توقف دارند؛ موضوع فیلم‌نامه ترسناک فیلم شخصی درون خانه شماست را تشکیل داده است.

بسیاری این فیلم را با فیلم محبوب و مشهور Scream یا جیغ مقایسه می‌نمایند؛ که بی دلیل هم نیست. نکات بسیار زیادی بنظر مشابه در هر دو فیلم چشم می‌خورد که انتقاد برخی را هم به همراه داشته است. اما از نگاه دیگر انقلاب و نسلی جدید برای این فیلم به‌شمار می‌رود.

امتیازی که کاربران رسانه IMDB به این فیلم اختصاص داده‌اند 5.2 بوده است. همچنین 50 درصد کاربران رسانه Rotten Tomatoes نسبت به تماشای این فیلم رضایت داشته ‌اند. این آمارها برای یک فیلم ترسناک میزان قابل قبول و خوبی به‌شمار می‌رود.

Red Notice

بهترین فیلم های تاریخ نتفلیکس
بهترین فیلم های تاریخ نتفلیکس

اعلان قرمز نام اثر راوسون مارشال تربر (Rawson Marshall Thurber) است. این فیلم را می‌توان به عنوان بهترین فیلم نتفلیکس 2021 نام برد. دواین جانسون، گل گدوت، رایان رینولدز در این فیلم حضور دارند.

این فیلم جذاب و هیجان‌انگیز در ژانر کمدی توام با اکشن، محصول جدیدی از آمریکا است. اعلان قرمز، داستان یک مامور ماهر و وظیفه شناس اینترپل را روایت می‌کند که به او ماموریت داده شده است، تا یکی از بزرگترین دزدهای آثار هنری که توسط پلیس، شناسایی شده‌اند را بازداشت کند.

نقد فیلم Red Notice

دواین جانسون، مامور پلیس بین‌الملل، با نام جان هارتلی در این ساختار هیچی به هیچی قرار می‌گیرد که گویا با دزد مشهور آثار هنری نولان بوث (رایان رینولدز) رفیق می‌شود. هر دوی این مردها توسط یک ابر دزد مرموز با بازی گال گدوت فریب می‌خورند، که تقریباً زنی شگفت‌انگیز با رفتاری اغواگرانه است.

به طور جدی، او به طور مرموزی همیشه از ناکجاآباد ظاهر می‌شود و با لگد از مردان درشت هیکل (راک) پیشی می‌گیرد. و این ابر دزدها دنبال چه هستند؟ تخم های افسانه ای ملکه کلئوپاترا. سازندگان از هر فرصتی برای جوک های تخم مرغی استفاده می‌کنند، تا جایی که آزاردهنده می‌شوند.

به نظر می‌رسد این فیلم بهانه‌ای بزرگ برای ستارگان و عوامل فیلم برای رفتن به تعطیلات در سراسر جهان است. داستان در رم، روسیه، اندونزی، مصر و هر چیز دیگری شکل گرفته است. همه به وضوح با رفتن به این ور و اونور و سرگرم کردن خودشان می‌رسیدند، هیچ کس احتمالاً وقت نداشته که واقعاً فیلمنامه را بخواند. بنابراین آن‌ها فقط به صورت تصادفی جاهای خالی را پر کردند.

Roma

بهترین فیلم های تاریخ نتفلیکس
بهترین فیلم های تاریخ نتفلیکس

رُما یک فیلم سیاه‌ و سفید در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی آلفونسو کوارون و محصول سال ۲۰۱۸ است. کوارون علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، تهیه‌کننده، فیلم‌بردار و یکی از تدوین‌گران فیلم نیز است.

یالیتزا آپاریچیو، مارینا د تاویرا، مارکو گراف و دنیلا دمسا از جمله بازیگران فیلم هستند. کوارون این فیلم را با الهام از دوران کودکی خود ساخته‌است. داستان فیلم در اوایل دهه ۷۰ میلادی و در منطقه‌ای از مکزیکو سیتی تحت عنوان کلونیا رما که به صورت مختصر رما نامیده می‌شود؛ رخ می‌دهد. رما از محصولات اصلی نت‌فلیکس و توسط همین شرکت ساخته و پخش شده‌است.

وقایع یک سال از زندگی یک خانواده طبقه متوسط در مکزیکو سیتی در اوائل دهه ۱۹۷۰ را به نمایش می‌گذارد. Cleo، با بازی یالیتزا آپاریچیو، خدمتکاری است که برای خانواده ثروتمندی در دهه ۷۰ در مکزیکوسیتی کار می‌کند، او خودش را بخشی از این خانواده که سال‌هاست با آن‌ها زندگی می‌کند، می‌داند.

کلیوو همراه با آن‌ها به مسافرت می‌رود و به بچه‌های این خانواده بسیار علاقه دارد، سعی می‌کند کارش را به بهترین نحو انجام دهد و در درگیری‌ها و اختلافات این خانواده وارد نشود. آرامش زندگی کلیوو وقتی به هم می‌خورد که با پسرخاله نامزد یکی از دوستانش رابطه عاشقانه‌ای برقرار می‌کند و درنتیجه این رابطه، باردار می‌شود.

خانواده‌ای که کلیوو برای آن‌ها کار می‌کند، از او حمایت می‌کند و برای او وقت دکتر می‌گیرند و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند، اما پدر بچه ناپدید می‌شود و کلیوو را که نگران آینده است، تنها می‌گذارد.

“رُم” در ظاهر داستان عجیب و غریبی ندارد. روی کاغذ همه‌چیز در ساده‌ترین حالتش قرار دارد. فیلم به اپیزودها و تکه‌های تلخ و شیرینِ زندگی روزمره‌ شخصیت اصلی‌اش خلاصه شده است. ولی وقتی کوآرون دوربینش را به سمت این سادگی می‌گیرد، چیزی که می‌بینیم گستره‌ باشکوه و باعظمت و نفسگیری است که گویی تا ابدیت ادامه دارد.

درست مثل “فرزندان بشر” (Children of Men) و “جاذبه” (Gravity) که با وجود ابعاد بزرگ آخرالزمانی‌ و علمی‌تخیلی‌ بودنشان، درباره‌ تاب‌ها و سرسره‌هایی که دیگر در نبود بچه‌ها، مورد هجوم علف‌های هرز و زنگ‌زدگی قرار گرفته‌اند و تقلای مادری سرگردان در جاذبه‌ صفر برای کنار آمدن با مرگ فرزندش بود، اینجا هم کوآرون دنیا و اشخاصی که روی آن زندگی می‌کنند را در یک قاب به تصویر می‌کشد.

او از این طریق به درهم‌تنیدگی جالبی بین معنای این دو با هم می‌رسد. به این معنی که کوآرون تجربه‌های انسانی را با وجود تمام ناچیز به نظر رسیدنشان، همچون رویدادهایی سرنوشت‌ساز و کیهانی و عظیم‌جثه‌ای به تصویر می‌کشد و دنیا را در عین حفظ کردن حجم غیرقابل‌هضمش، آن‌قدر کوچک می‌کند که در حدقه‌ چشمانمان جا می‌شود.

The Irishman

بهترین فیلم های تاریخ نتفلیکس
بهترین فیلم های تاریخ نتفلیکس

مرد ایرلندی یا ایرلندی یک فیلم آمریکایی در ژانر حماسی جنایی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مارتین اسکورسیزی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم‌نامه این فیلم توسط استیون زایلیان بر اساس رمان “شنیده‌ام خانه‌ها را رنگ می‌کنی” اثر چارلز برنت نوشته شده‌است.

فیلم داستان زندگی فرانک شیرن را در چندین برهه به تصویر می‌کشد. رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی، بابی کاناوله، آنا پاکوین، هاروی کایتل و ری رومانو ستارگان فیلم هستند. مرد ایرلندی از محصولات اصلی نت‌فلیکس است و توسط همین شرکت در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹ به صورت اینترنتی منتشر شد.

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، راننده کامیونی به نام فرانک شیرن (رابرت دنیرو) که حالا در یک خانه سالمندان زندگی می‌کند، به همراه راسل بوفالینو (جو پشی)، از روسای مافیا ارتباط می‌گیرد. شیران همزمان با بالا رفتن رتبه خود و تبدیل شدن به یک قاتل قراردادی برتر، شروع به کار برای جیمی هوفا (آل پاچینو) می‌کند.

هوفا از رهبران اتحادیه کارگران در آمریکا بود که با مافیا و جرائم سازمان یافته ارتباط داشت. این فیلم داستان زندگی شیرن را دنبال می‌کند که گذشته خود را در دنیای جرم و جنایت به یاد می‌آورد و همچنین نقشی که در ناپدید شدن جیمی هوفا در سال ۱۹۷۵ داشته‌است.

شکل گیری مافیا به‌طور تقریبی با ورود ایتالیایی‌های اهل سیسیل به آمریکا در قرن نوزدهم شکل گرفت. آن‌ها که در همان ابتدا برای محافظت از خود دربرابر سیستم یا به بیان بهتر دولت، با تشکیل گرو‌ه‌هایی خانوادگی از منافع خود محافظت می‌کردند. اساسا در ایتالیا این خانواده‌های مرد سالارانه را بر دولت ارجحیت می‌دادند.

رابطه دولت با مافیا همواره رابطه تنگاتنگی بوده که در هر برهه هربار یکی به دیگری امتیازی داده است. به جرات می‌توان گفت هربار دولت در قانونگذاری محدودیت‌هایی را (گاها به اشتباه) انجام داده است، زمینه ساز حضور مافیا و تطمیع شدنش از آن ناحیه را کرده است.

فرانک، کاراکتری که در فیلم مشاهده می‌کنید، شهروندیست مطیع، که به قول خودش تنها کامیون را می‌راند. وقتی کامیونش خراب می‌شود از ساختمان آن بی اطلاع است. مافیا کسی است که اتفاقا از همین ساختمان پنهان کامیون خبر دارد.

راسل بوفالینو (با بازی جو پشی) کسی است که ازطریق همین معاشرت‌ها آدم مناسب برای مافیا پیدا می‌کند. با فرانک درباره گذشته‌اش حرف می‌زند، نظرش را درباره مرگ جویا می‌شود و هنگامی که میزان تعهد او را می‌بیند، خشونتی که از جنگ وام گرفته است را بررسی می‌کند، به تدریج او را بیشتر به داخل راه می‌دهد.

اولین جرقه تغییر فرانک، جاییست که او در یک مأموریت که قرار است ساختمان خدمات ملحفه را منفجر کند، متوجه می‌شود که با منافع برونو (با بازی هاروی کیتل) در تضاد است. این روند تدریجی همچنین در ریتم فیلم، در رنگ و حتی در فیگور و میمیک چهره بازیگر‌ها نیز دیده می‌شود.

در ابتدای فیلم، معرفی کاراکتر‌ها و مأموریت‌ها با ریتم تند و به‌صورت تکه‌های مختلف از آن واقعه روایت می‌شود. هرچه پیش‌تر می‌رویم، این ریتم کند‌تر می‌شود و در مواقع تصمیمات حساس به‌خصوص در لحظه تصمیم گیری برای کشتن جیمی هوفا (با بازی آل پاچینو)، کنش‌ها درونی می‌شود.

Marriage Story

محبوب ترین فیلم های نتفلیکس
محبوب ترین فیلم های نتفلیکس

داستان ازدواج یک فیلم آمریکایی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی نوآ بامباک است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. اسکارلت جوهانسون، آدام درایور، لورا درن، آلن آلدا، ری لیوتا، جولی هاگرتی و مریت ویور ستارگان فیلم هستند.

داستان فیلم درباره زوجی است که در کشمکش طلاق هستند و این موضوع غیر از زندگی خودشان، اطرافیانشان را نیز درگیر ماجراهایی می‌کند. داستان ازدواج از محصولات اصلی نت‌فلیکس است و توسط همین شرکت در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۹ به صورت اینترنتی منتشر شد.

چارلی یک کارگردان تئاتر موفق در نیویورک است. نیکول نیز بازیگری است که عمده شهرت خود را مدیون بازی در یک فیلم نوجوانانه درجه دوم است. چارلی و نیکول بعد از مدتی آشنایی و همکاری، با یکدیگر ازدواج کرده و به لس‌آنجلس نقل مکان می‌کنند.

بعد از گذشت چندین سال، چارلی و نیکول تصمیم به طلاق از یکدیگر می‌گیرند در حالی که یک پسر هشت ساله دارند. مراحل طلاق گرچه ابتدا ساده و دوستانه به نظر می‌رسد اما هردو را وارد شرایطی می‌کند که پیش‌بینی آن را نکرده بودند.

“نوآ بامباک” کارگردانی است که در آثار خود توانسته روایاتی از احساسات انسانی را ارائه و آن‌ها را با هارمونی دلنشینی کنار یکدیگر قرار دهد. داستان‌هایی که شادی و غم را با توازنی مثال‌زدنی نشان می‌دهند و در نهایت، از مجموعه وقایعی تشکیل شده‌اند که ممکن است هر کدام از ما در زندگیمان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنیم.

این زوج بیشتر از آن که بخواهند از هم جدا شوند، مدام در دام عادات زندگی پیشین خود گیر می افتند (به عنوان مثال نیکول همچنان بارها طی مراحل جدایی چارلی را از روی عادت عزیزم صدا می زند و خود نیز از این بابت کلافه می‌شود) و با وجود فرزندی کم سن و سال، به معنای واقعی کلمه تلاش می‌کنند که اوضاع در آرام‌ترین شکل ممکن خود جلو برود.

شروع Marriage Story بسیار خلاقانه است و بیننده را در جریان مسائل مختلفی می‌گذارد. در یک جلسه مشاوره هم از چارلی و هم نیکول خواسته می‌شود تا ویژگی‌های جالب توجه یکدیگر را بنویسند و برای هم بخوانند.

با اینکه نیکول از خواندن آن سر باز می‌زند، اما مخاطب متن هر دوی آن‌ها (یا بخش زیادی از آن) را می‌شنود. این راه به بهترین نحو از چنین متنی برای آشنایی با خلق‌وخوی دو شخصیت اصلی و تکامل شخصیت آن‌ها در نگاه بیننده استفاده می‌کند.

در جایی از نامه که جرالد از عیوب خود نام می‌برد، حسادت را تیره‌ترین و ترسناک‌ترین حس‌ها می‌داند و می‌گوید:

مگر می‌توان عاشق کسی بود، کسی را پرستید اما به نقاط قوت او حسادت نکرد؟

حسادت حرفه‌ای نیکول به همسرش چارلی که اکنون به یکی از چهره‌های شاخص در تئاتر آوانگارد نیویورک تبدیل شده است، اما خود نیکول که بارها و بارها به خاطر صلاحدید کاری همسرش پیشنهادهای بسیاری را رد کرده، الان از نظر خودش در حد بازیگری تئاتر فیلم‌های همسرش تنزل پیدا کرده است.

این نوع از حسادت، آن هیولای تیره و تاری است که جرالد در نامه‌اش به مک جورج از آن صحبت می‌کند. هیولایی که ذره ذره نیکول را می‌خورد و بدتر از آن نیکول تمام این سال‌ها درباره آن سکوت می‌کند و به سکوتش اصرار غریبی می‌ورزد.

فیلم Marriage Story هدف واضحی دارد: بردن مخاطبش به تاریک‌ترین نقاطی که دو طرف یک طلاق تجربه می‌کنند. در رسیدن به این هدف نیز موفق عمل می‌کند. ولی در کنار آن، با پیروی از نامش، داستانی عاشقانه از یک ازدواج را نیز تعریف می‌کند.

Beasts of No Nation

محبوب ترین فیلم های نتفلیکس
محبوب ترین فیلم های نتفلیکس

جانوران بدون کشور یک فیلم درام و جنگی آفریقایی به کارگردانی کری فوکوناگا است، که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به ادریس البا و ابراهیم عطاء اشاره کرد. این فیلم اولین بار سپتامبر ۲۰۱۵ در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و ابراهیم عطاء برای کار خود در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را دریافت کرد.

این فیلم درباره یک آگو، کودک‌سرباز در آفریقای غربی است که مجبور می‌شود زیر نظر یک جنگ‌سالار خدمت کند و از روی رمانی نوشته اوزودینما آیویلا، نویسنده نیجریه‌ای ساخته شده‌است.

داستان Beasts of No Nation از پسر دوازده‌ساله‌ای آغاز می‌شود که به دردناک‌ترین شکل ممکن یک لحظه به خود می‌آید و می‌بیند دیگر خانواده‌ای ندارد. کسی که کمی بعد زیر سایه‌ یک ارباب جنگ کاریزماتیک و خطرناک قرار می‌گیرد و وارد سفری می‌شود که فیلم‌ساز همیشه حتی در تاریک‌ترین نقاط آن به خوبی اجازه‌ دیدن رد روشنایی و دریچه‌ امید را نیز به ما می‌دهد.

هرچه که باشد، این یک فیلم درباره‌ی یک کودک سرباز در جنگ‌های داخلی ترسناک آفریقا است که حتی قبل از پیوستن به خانواده‌ جدید خود که عملا ارتشی از انسان‌های کم سن‌وسال است، مجبور به انجام کارهای شوکه‌کننده‌ای می‌شود.

پس اگر کسی هنگام دیدن آن انتظار رویارویی با محصولی عادی و خالی از هرگونه عناصر بحث‌برانگیز را داشته باشد، از همان ابتدا سخت در اشتباه به سر می‌برد. ولی هیچ‌کدام از عناصر سازنده‌ خاص فیلم قرار نیست بزرگی و شکوه آن را انکار کنند.

هنگام پیش‌روی روایت نه از بدی و زشتی ماجراها کم شود و نه بی‌دلیل مخاطب احساس می‌کند که فیلم‌ساز مشغول سیاه‌نمایی و محو کردن زیبایی‌های حاضر در بعضی سبک زندگی‌ها و برخی بخش‌های منطقه‌ای بزرگ است.

کری جوجی فوکوناگا برای اکثر افراد یادآور سه اثر است؛ کارگردانی هر هشت قسمت فصل اولِ کم‌نظیر و ماندگار سریال True Detective، خلق مینی‌سریال جالب Maniac و صد البته کارگردانی طولانی‌ترین قسمت سری فیلم‌های ۰۰۷، یعنی No Time to Die یا همان جیمز باند دنیل کریگ!

با این‌ حال یکی از مهم‌ترین کارهای فهرست‌شده در کارنامه‌ او نویسندگی و کارگردانی فیلم اقتباسی Beasts of No Nation از نتفلیکس است که طراحی صحنه‌های غنی و متنوعی دارد و بهترین استفاده را از بازی‌های یک بازیگر کودک آینده‌دار و صد البته ادریس البا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های نتفلیکس تاریخ سینمای جهان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *