مقاله تحلیل و معرفی بهترین فیلم های جاسوسی تاریخ دنیا به آثاری پرداخته است که جزو جذابترینِ این دست فیلمها به شمار میروند. همراه فیگار بمانید.
فرض همه بر این است که در زندگی واقعی جاسوس بودن حرفهی سخت و مشقتبار و طاقتفرسایی به حساب میآید. احتمالا آنطور که فیلمها نشانمان دادهاند جاسوسها زندگی پرزرقوبرق و پرهیجان و جذابی ندارند و اوقاتشان با تلخی و اضطراب و انتظارهای کشنده میگذرد. احتمالا دلیل ساخته شدن این همه فیلم جاسوسی و علت لذت بردن ما تماشاچیان از آنها هم همین است، اینکه تصویری تماشایی و دیدنی از جاسوسها و زندگی و حرفهاشان نشانمان میدهند و از دیدنشان کلی کیف میکنیم.
تحلیل و معرفی بهترین فیلم های جاسوسی تاریخ دنیا
از The Lives of Others تا Salt
فهرست مطالبی که در نوشتار بهترین فیلم های جاسوسی تاریخ خواهید خواند به شرح زیر است:

فیلمها و سریالهای جاسوسی اصولا فعالیتهای کارگزاران و ماموران دولت و خطرات مربوط به فاش شدن هویت اصلی آنها توسط دشمنانشان را نشان میدهند. به همین جهت است که بهترین فیلم های اکشن جاسوسی بسیار هیجانانگیز هستند و مخاطبان زیادی دارند.
زندگی دیگران

زندگی دیگران فیلمی آلمانی و اولین فیلم بلند فلوریان هنکل فون دونرسمارک و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان سال ۲۰۰۶ است. فیلم با بودجه کمی حدود ۲ میلیون دلار در آلمان ساخته شده و حدود ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشتهاست. این فیلم بیش از ۳۰ جایزه از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال ۲۰۰۶ را به دست آورده و با استقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شده است.
The Lives of others

اولریش موهه بازیگر نقش گئرد ویسلر، در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۷ بر اثر سرطان معده در گذشت. زندگی شخصی او شباهتهای زیادی با زندگی شخصیتهای فیلم دارد. در زمانی که او ستاره تئاتر آلمان شرقی بود، از سوی اشتازی (پلیس امنیتی آلمان شرقی) زیر نظر قرار گرفته بود. موئه بعدها متوجه میشود همسر سابقش “جِـِنی گروئل من” هنرپیشه آلمانی، به عنوان خبررسان برای پلیس امنیتی کار میکرده است.
تحلیل زندگی دیگران

فرمِ کلیِ فیلمِ The Lives of others زندگی دیگران را میتوان در ارتباط با مفاهیمی همچون نگاه خیره و نظربازی دانست. این اصطلاح اشاره دارد به تبادل نگاهی که در سینما اتفاق میافتد. در اوایل دهه ۱۹۷۰ ابتدا نظریهپردازان سینمایی فرانسوی، بعد انگلیسی و آمریکایی در تلاش برای توضیح رابطهی بیننده – پرده، همچنین روابطِ متنیِ درون فیلم، روانکاوی را به فیلم تعمیم دادند. آنها با توسل به آراء فروید و نگرهی مرحلهی آئینهای لاکان میخواستند توضیح دهند که چگونه سینما در سطح ناخودآگاه عمل میکند. درواقع آنها معتقد بودند که فرایند سینما، کارکردهای ناخودآگاه را شبیهسازی میکند.
در فیلم زندگی دیگران این موضوع به شکلی کاملا عینی کرد مییابد. گویی یک آزمون عملی پس از طرحکردن گزاره فوق باشد. در این رابطه افسر ویزلر را میتوان شخصی محسوب کرد که از عمل چشمچرانانهی خود ـ بخوانید کنترلکننده ـ لذت میبرد. در اینجا نماهای سوبژکتیو پشت دوربین نگهبانی که یادآور فیلم پنجره پشتیِ هیچکاک نیز است، به واسطهی یک نظام سلطه صاحب قدرت شده است. اگر جفری در پنجره پشتی به خاطر دیدزدن خانه مردم به دردسر میافتد، ویزلرِ زندگی دیگران، موظف است این کار را انجام دهد، درواقع یک ضدِّ ارزش با تغییر جایگاه و خوانش دوبارهاش در ارتباط با مناسبات قدرت، به یک ارزش تبدیل میشود.
پل جاسوسها

پل جاسوسها یک فیلم درام تاریخی و مهیج بر اساس داستانی واقعی از دورهای مهم از زندگی جیمز داناوان به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است. برادران کوئن به همراه مت چارمن فیلمنامهٔ این فیلم را نوشتهاند. برای فیلمبرداری از پل گلینیک استفاده شد که بین برلین و پوتسدام واقع است و در جریان جنگ سرد به منظور تبادل اسرا استفاده میشد. این پل برای فیلمبرداری این فیلم در یک آخر هفته از ماه نوامبر به روی ترافیک بسته شد. این فیلم ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ در آمریکای شمالی اکران شد.
تحلیل پل جاسوسها

پل جاسوس ها را مت چارمن انگلیسی نوشته که بیشتر به عنوان نمایشنامه نویس شناخته می شود به همین جهت وظیفه بازنویسی و تکمیل این فیلمنامه را برادران کوئن برعهده گرفته اند. اما نتیجه کار بیشتر از اینکه شباهت به کارهای کوئن که اغلب تیز و برنده هستند داشته باشد، امضای کارگردانی اسپیلبرگ را پای اثر دارد. اسپیلبرگ که آخرین بار در سال 2012 با فیلم لینکن توانست موفقیت های بسیاری را کسب نماید و یکی از بهترین آثار سال را تهیه و کارگردانی کند، پس از 3 سال به سینما بازگشته و موضوعی را برای ساخت انتخاب کرده که معمولا در هالیوود خودش به سراغ ساخت آنها می رود!
the best spy movies

پل جاسوس ها به اقتضای فضای خاص دوران جنگ سرد، حال و هوایی خفقان آور و ترسناک دارد و عدم اعتماد نسبت به تک تک افراد جامعه ، در تمام لحظات فیلم موج می زند. قهرمان فیلم به نام داناوان، وکیلی است که سعی دارد در جریان جنگ تسلیحاتی میان دو اَبَرقدرت آن سالها، اخلاق و قاعده را نبازد اما خود تبدیل به سوژه ای جدید برای شک ورزیدن می گردد بطوریکه حتی پسرش نیز با دفاع کردن او از یک کومونیست مخالف می ورزد و مردم شهر نیز با نگاهی متفاوت به او می نگرند.
the best spy movies

با اینحال اگرچه به نظر می رسد داناوان حتی برای دشمنانش هم حق و حقوقی قائل باشد، اما فیلم هرگز بطور کامل اعلام نمی کند که آیا می بایست مخاطب به رفتار و کردار او اطمینان داشته باشد یا اینکه خود او نیز بخشی از این بازی سیاسی است؟ استیون اسپیلبرگ به خوبی از قهرمان سازی پرهیز کرده و شخصیت های داستان را سیاه و سفید معرفی نکرده است. این شاید بهترین فیلم جاسوسی باشد.
مردی از یو.ان.سی.ال.ای.

مردی از یو.ان.سی.ال.ای. یک فیلم اکشن کمدی جاسوسی بریتانیایی-آمریکایی به کارگردانی گای ریچی و نویسندگی لیونل ویگرام و گای ریچی است. این فیلم بر اساس مجموعه تلویزیونی به همین نام ساخته سم رولف در سال ۱۹۶۴، ساخته شدهاست. در این فیلم بازیگرانی همچون هنری کویل، آرمی همر، آلیسیا ویکاندر، الیزابت دبیکی، ماریانا دی مارتینو و جرد هریس ایفای نقش میکنند. مردی از یو.ان.سی.ال.ای. توسط استودیو وارنر برادرز در ۱۴ اوت ۲۰۱۵ اکران شدهاست.
تحلیل مردی از یو.ان.سی.ال.ای.

جذابیت تماشای مردی از U.N.C.L.E در تماشای بازی های هنری کویل و آرمی همر می باشد که شیمی خوبی در میان خودشان برقرار کرده اند. کویل در نقش ناپلئون، مغرور و جنتلمن است و یک تصویر کلیشه ای از یک مامور مخفی آمریکایی را ترسیم کرده است. تصویری که البته خیلی اورجینال نیست و برگرفته از شکل و شمایل ماموران مخفی بریتانیایی در تاریخ سینما میباشد. این فیلم جاسوس است.
the best spy movies

ناپلئون اما در ظاهر فقط رفتارهای یک مامور باهوش و البته مغرور را دارد و فیلمنامه خیلی به پرداخت شخصیت او بهایی نداده است. ناپلئون هویت مشخصی در مردی از U.N.C.L.E ندارد و فیلم هم خیلی تمایل به معرفی او هم چنین ایلیا ندارد و به یک توضیح کوتاه در مورد آنان بسنده کرده. یا اینحال با افزایش دقایق فیلم، تماشاگر این شخصیت های نامتوازن را می پذیرد و با آنها همسو می شود.
the best spy movies

خوشبختانه ضرباهنگ مناسب فیلم اجازه بروز خستگی به مخاطبش را نمی دهد. مردی از U.N.C.L.E چندتایی تعقیب و گریز جذاب و تماشایی دارد و تدوین مناسب به همراه اکشن و تک لحظه های کمیک ، امضای گای ریچی را پای اثر دارد.
گای ریچی به خوبی می دانسته که نمی تواند متکی بر فیلمنامه پر اشتباه مردی از U.N.C.L.E باشد به همین جهت تمرکزش را بر روی لحظات اکشن که شوخی های ریزی همانند آنچه که در سری شرلوک هولمز شاهدش بودیم قرار داده و این اتفاق باعث شده تا تماشای داستان نصفه و نیمه فیلم تجربه خوشایندی به نظر برسد.
هویت بورن

هویت بورن فیلمی اکشن مهیج به کارگردانی داگ لیمان و نویسندگی تونی گیلروی و ویلیام بلیک هیرون محصول سال ۲۰۰۲ آمریکا است که بر اساس رمانی به همین نام، به قلم رابرت لودلوم ساخته شدهاست. از بازیگران آن میتوان به مت دیمون، فرانکا پوتنته، برایان کاکس، کلایو اوون، کریس کوپر، آدواله آکینویه آگباجه، جولیا استایلز، جاش همیلتون و والتون گوگینس اشاره کرد.
این اولین قسمت در مجموعه فیلمهای بورن به حساب میآید که دنبالههای آن شامل برتری بورن (۲۰۰۴)، اولتیماتوم بورن (۲۰۰۷)، میراث بورن (۲۰۱۲) و جیسون بورن (۲۰۱۶) میشوند. این فیلم در ۱۴ ژوئن سال ۲۰۰۲، توسط یونیورسال پیکچرز در ایالات متحده آمریکا اکران شد. فیلم علاوه بر استقبال منتقدان با موفقیت خوبی در گیشه همراه بود و ۲۱۴ میلیون دلار فروش رفت در حالیکه بودجه ساخت آن ۶۰ میلیون دلار بود.
تحلیل هویت بورن

زمانی فرا می رسد که می فهمیم در تاریخ هیچ سطح بالاتر و هیچ هدفی بالاتر از صرف آن انرژی جنبشی وجود نخواهد داشت. پایان خوشبختانه بدبینانه فیلم نشان می دهد که او خودش را جدی نمی گیرد. و ما (قبل از مری) می فهمیم که دختر فقط در تصویر باقی می ماند زیرا خوب، باید یک دختر باشد، تا تعلیق کاذب ایجاد کند و به قهرمان تنها کسی را بدهد تا با او صحبت کند.
من به نوعی از “هویت بورن” لذت بردم. باید ذهنم را به حالت تعلیق در می آوردم ، اما توانستم آن را انجام دهم. فیلم های اکشنی از این دست که رک و پوست کنده راجع به هیچ چیز صحبت نمی کنند ، کمتر از فیلم های اکشن مانند “Windtalkers” اذیت می شوم که وانمود می کنند درباره موضوعی صحبت می کنند و بعد با آن کنار می روند.
داگ لیمان ، کارگردان “بورن”، به خوبی ترافیک را کنترل می کند، از مکان های خود زمستانی زیبا می گیرد، ما را با جاسوسی فیلم جذب می کند و از توانایی دیمون در متمرکز بودن و صداقت استفاده می کند. فیلم بی فایده است، اما بی قید و شرط نیست.
اسکایفال

اسکایفال بیست و سومین فیلم از سری فیلمهای جیمزباند محصول سال ۲۰۱۲ و به کارگردانی سام مندس است. نیل پرویس، رابرت وید و جان لوگان نویسندگان این قسمت هستند. دنیل کریگ برای سومین بار در نقش جیمز باند ظاهر میشود و خاویر باردم نقش رائول سیلوا (شخصیت منفی فیلم) را اجرا میکند.
the best spy movies

این فیلم تاکنون پرفروشترین فیلم از سری فیلمهای جیمزباند میباشد. اسکایفال در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲ در رویال آلبرت هل در لندن و در ۲۶ اکتبر در سرتاسر بریتانیا اکران شد. این فیلم در ۹ نوامبر ۲۰۱۲ در ایالات متحده انتشار یافت. این فیلم جوایز متعددی دریافت کرد از جمله جایزه بفتای بهترین موسیقی فیلم، جایزه بفتای بهترین فیلم بریتانیایی، جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین گروه بدلکاری و همچنین نامزد ۵ جایزه اسکار شد که پر هالبرگ و کارن بیکر برای بهترین تدوین صدا و ادل برای بهترین ترانه اورجینال موفق به دریافت این جایزه شدند.
تحلیل اسکایفال

صحنه سازی سکانس های اکشن Skyfall به طرز ماهرانه ای با اشاره گاه به گاه هنرمندانه (مانند رویارویی خیره کننده بین باند و مرد بد، انجام میشود. همه چیز با پسزمینه خاص از شانگهای شکل خود را میگیرد). او همچنین باعث میشود عناصر درام و پاتوس از طریق تعلیق و آتش بازی را شکل دهد. Skyfall یک بسته کامل است، حداقل تا حدی که هر ماجراجویی باند میتواند چنین ادعایی داشته باشد. ادراکات را بدون شکستن فرمول ساختاری کلیت باند به چالش میکشد.
اغلب ذکر شده است که دو خروج اولیه کریگ تأثیرات خاصی را نشان داده است. با این اوصاف، مندس Skyfall را با باند هنوز در حالت Quantum of Solace ساختارمند میکند و سپس به تدریج او را به عقب بر میگرداند، با دور زدن برازنان، دالتون و مور – تا دوران طلایی کانری.
the best spy movies

در پایان، Skyfall حلقه کاملی را برای ما به ارمغان آورده است و طرفداران پر و پا قرص احساس خواهند کرد که به خانه آمده اند. صحنه پایانی فیلم تقریباً بی نقص است و اگر فردا دنیا به پایان میرسید و هیچ وقت دیگر باند بیرون نمیآمد، تصور نتیجه گیری بهتر از این دشوار بود.
Skyfall با یک سکانس هیجان انگیز در استانبول شروع میشود که با اتفاقی اکشن در بالای قطار متحرک به اوج خود میرسد. باند توسط MI6 کشته می شود، اما وقتی دوباره ظاهر میشود، M (جودی دنچ) میگوید: کجا بودی؟
بلافاصله او بدون آمادگی کامل در یک سفر جهانی فرستاده میشود. مرد بد، سیلوا (خاویر باردم)، با این وجود، مگالومنیک 007 معمول شما نیست. او علاقه ای به تسلط بر جهان ندارد – فتح یک جزیره کوچک برای او کافی است.
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلم های اکشن 2022
- بهترین فیلم های رزمی 2022
- بهترین فیلم های اکشن کره ای 2022
- بهترین سریال های رزمی 2022
- بهترین سریال های اکشن 2022
- بهترین فیلم های اکشن 2021
- بهترین فیلم های اکشن کره ای 2021
- بهترین فیلم های رزمی 2021
- بهترین فیلم های اکشن هندی
- فیلم ها و سریال های ترکی
از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های جاسوسی تاریخ سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.