منع دوتابعیتی ها از ثبت نام نمایندگان مجلس ؛ با این طرح موافقت شد؟

در جلسه امروز مجلس طرح منع دوتابعیتی ها از ثبت نام نمایندگان مجلس مطرح و با آن موافقت شد. برای اطلاع از جزئییات این قانون با ما همراه باشید.

نمایندگان مجلس با بیان طرح منع دوتابعیتی ها از ثبت نام نمایندگان مجلس و موافقت با آن، اعلام کردند این ممنوعیت شامل افراد دارای اقامت دائم یا تابعیت کشور دیگر می‌شود.

نمایندگان مجلس روز یکشنبه در جریان بررسی ماده 50 طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس که حذف جریمه‌های در نظر گرفته شده برای تخلفات انتخاباتی در قانون فعلی و تصویب این جرایم در قالب ماده‌های دیگر، با حذف ماده‌های 75، 76، 77، 78، 80، 81، 82، 83 و 84 قانون فعلی انتخابات موافقت کردند.

بیشتر بخوانید:

تغییر فرماندار تهران

منع دوتابعیتی ها از ثبت نام نمایندگان مجلس

با این طرح موافقت شد؟

منع ثبت نام دو تابعیتی ها در مجلس
منع ثبت نام دو تابعیتی ها در مجلس

با حذف این مواد، مواردی چون “در نظر گرفتن تا 3 ماه حبس یا 100 تا 500 هزار تومان جریمه نقدی برای مرتکبان به تخلفات انتخاباتی مانند رای دادن با شناسنامه دیگران، تقلب در شمارش آرا یا کم و زیاد کردن تعرفه های رای و غیره”، “6 ماه تا 2 سال حبس یا 300 هزار تا 1.5 میلیون تومان جریمه نقدی برای مرتکبان تخلفاتی چون توصیه به نوشتن نام کاندیدایی خاص یا رای دادن بیش از یک بار و امثال آن‌ها”، “محارب دانستن افرادی که به ایجاد رعب و وحشت در صندوق‌های رای با استفاده از اشتهار به سلاح اقدام می‌کنند”، “انفصال دائم یا موقت از خدمات دولتی یا کسر حقوق از یک ماه تا یک سال برای مرتکبان برخی جرائم انتخاباتی” و سایر جرایم در نظر گرفته اعم از مالی، حبس یا انفصال از خدمات دولتی برای دیگر تخلفات انتخاباتی از قانون موجود انتخابات مجلس حذف می شوند.

بیشتر بخوانید:

صاعقه جان یک نفر را گرفت

همچنین در ادامه بررسی این طرح، نمایندگان به بررسی ماده 51 طرح اصلاح قانون انتخابات پرداختند و به آن رای مثبت دادند که در اثر این ماده، برخی مواد از قانون فعلی انتخابات طی 8 بند اصلاحات جزئی، نگارشی یا “حذف واضافه برخی عبارات” را پیدا کردند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

بند 7 ماده 28 قانون فعلی انتخابات به این صورت اصلاح می‌شود که داوطلبان نمایندگی باید سلامت جسمی و روانی را به گونه‌ای که مخل انجام وظایف نمایندگی نباشد را با حسب مورد با تایید سازمان پزشکی قانونی دارا باشد.

بند 9 ماده 28 قانون انتخابات مجلس به این شکل اصلاح می‌شود که داوطلبان باید 5 سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی یا پژوهشی در مراکز دولتی، عمومی و غیر دولتی را در هنگام ثبت نام دارا باشند. در تبصره‌های 1 و 2 ماده 34 قانون انتخابات مجلس واژه حقوقدان جایگزین دادستان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی آب و هوای تهران

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس پیشنهاد حذف کل ماده 51 این طرح را داده و معتقد بود چرا باید واژه دادستان حذف شود و به جای آن حقوقدان بیاید؟ وی وجود این ماده در طرح اصلاح قانون انتخابات را مغایر ماهیت انتخابات دانست و گفت:

چنین موادی در قانون انتخابات سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. معتقدم این اقدام کمیسیون شوراها در بازگرداندن موادی که قبلا حذف شده‌اند به شکل دیگری در قالب ماده 51، ابهام برانگیز است.

در مخالفت با این پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس در جلسه منع دوتابعیتی ها از ثبت نام نمایندگان مجلس اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس فقط به دنبال حذف یا به عقب راندن طرح اصلاح قانون انتخابات هستند، مواردی که آقای نوری قزلجه می‌گوید ارتباطی با میزان مشارکت مردم در انتخابات ندارد و استفاده از برخی عبارات برای مخدوش کردن نظام انتخاباتی در شان مجلس نیست.

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس نیز در موافقت با پیشنهاد نوری قزلجه گفت: یکی از مشکلات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، تکرار برخی مسائل است، شفافیت یکی از ارکان قانون گذاری است و تکرار مکررات ابهام را افزایش می‌دهد.

در ادامه بررسی این طرح، نمایندگان مجلس در قالب ماده 53 طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، به اصلاح ماده 30 قانون فعلی در قالب 8 بند پرداختند که با تصویب نمایندگان روبه رو شد.

بر اساس این ماده از قانون انتخابات، داوطلبان نمایندگی نباید عضویت یا وابستگی اداری یا تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها، اشخاص حقوقی و یا همکاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی که علیه منافع و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنند یا غیر قانونی بودن آن‌ها از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام شده، داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه ثروت ورزشکار زن نسبت به مسی و رونالدو

همچنین افرادی که محکوم قطعی به قاچاق انسان، مهمات، اسلحه، مواد مخدر، مواد روانگردان، مشروبات الکلی یا پولشویی و همچنین جرائم عمدی که مجازات قانونی آنها مشمول محرومیت از حقوق اجتماعی است، داشته باشند، نمی‌توانند داوطلب نمایندگی مجلس شوند.

بر اساس این ماده از طرح مذکور، اتباع ایرانی که اقامت دائم کشور دیگری را دارند و همچنین اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را داشته یا دارند نمی‌توانند داوطلب نمایندگی مجلس شوند که این بند به عنوان بند 12 ماده 30 به قانون انتخابات الحاق می‌شود.

در قالب ماده 53 این طرح به اصلاح ماده 90 قانون انتخابات پرداختند که بر اساس آن عبارت اداره کل قوانین به معاونت قوانین مجلس تغییر می‌کند.

همچنین یک تبصره به طرح منع دوتابعیتی ها از ثبت نام نمایندگان مجلس الحاق می‌شود که براساس آن معاونت قوانین مجلس به برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با وظایف و اختیارات نمایندگی مجلس برای منتخبان ملت اقدام می‌کند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *