عصبانیت اسماعیلیان از سریال حشاشین

بنا به گفته دکتر «داریوش محمدپور»، دانشیار موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن، تحریفاتی در مورد تاریخ و واقعیت‌های فرقه اسماعیلیه و زندگانی حسن صباح در سریال حشاشین وجود دارد.

او به طور خاص به تغییر رنگ پرچم و لباس‌های فاطمیان و اسماعیلیان در سریال الحشاشین اشاره کرده است. از نظر تاریخی، لباس و پرچم فاطمیان و اسماعیلیان به رنگ سفید بوده‌اند، در حالی که پرچم عباسیان به رنگ سیاه است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


عصبانیت اسماعیلیان از سریال حشاشین

دکتر «داریوش محمدپور» همچنین به نداشتن منبع تاریخی برای صحت جمله‌ای که « حسن صباح » در سریال به یکی از مریدانش می‌گوید که خودکشی کند، اشاره کرده است. قلعه‌ای که در سریال نمایش داده می‌شود نیز هیچ شباهتی به قلعه اسماعیلیه ندارد و به طور کامل عنصر خیالی است.

به عقیده دکتر «محمدپور»، جنبه خیال‌انگیزی و جذابیت داستان برای جمعیت مردم، یکی از دلایل تحریفات درباره «حسن صباح» محسوب می‌شود. او معتقد است که این سریال «حسن صباح» را به یک افسانه تبدیل کرده و بر اساس آن، عناصری مانند بازی‌های کامپیوتری ساخته شده و الهام‌بخش برای سریال‌ها و کتاب‌های تاریخی، تخیلی و شبه علمی شده است.

سریال حشاشین

همچنین، دکتر «محمدپور» معتقد است که توجه به حسن صباح در سریال، جنبه سیاسی دارد. در دوران معاصر، به ویژه در ارتباط با دین اسلام و تشیع، به عنوان نمونه‌ای از نظریه کننده‌های نظامی و ارتباط خشونت با دین، به تصویر کشیده می‌شود.

در تاریخ، حشاشین یک گروه شیعیان نزدیک به فرقه اسماعیلیه بودند که در قرون وسطی فعالیت می‌کردند. آن‌ها تحت رهبری «حسن صباح» که به «حسن صباح صدرالدین» معروف است، قرار داشتند؛ اما داستان‌هایی که در ارتباط با فرقه حشاشین روایت می‌شود، عمدتاً بر پایه افسانه‌ها و ادبیات تاریخی ساخته شده‌اند و ممکن است تا حدی تحریف شده باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی سریال حشاشین و الگوبرداری‌ها غلط این سریال چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *