تحلیل و معرفی بهترین فیلم های کیلین مورفی ؛ از خوانندگی تا مترسکِ نولان

کیلین مورفی یکی از شاخص‌ترین بازیگران تاریخ سینما به شمار می‌رود. او با اکت‌های آرتیستیکش مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. در این نوشتار بهترین فیلم های کیلین مورفی را معرفی و تحلیل خواهیم کرد.

کیلین مورفی یک بازیگر ایرلندی است. او حرفه خود را به عنوان خواننده، پیانیست و ترانه‌نویس یک بند راک به‌نام د سانز آو مستر آغاز کرد. سپس در اواخر دهه ۱۹۹۰ قرارداد موسیقی را رد کرد و به بازی در تئاتر و فیلم‌های کوتاه و مستقل روی آورد.

نخستین نقش‌های سینمایی قابل توجه او عبارتند از خوک‌های دیسکو (۲۰۰۱)، ۲۸ روز بعد (۲۰۰۲)، میان‌پرده (۲۰۰۳)، چشم قرمز (۲۰۰۵) و صبحانه در پلوتون (۲۰۰۵). او برای بازی در نقش زنی ترنس در صبحانه در پلوتون نامزد دریافت جایزه فیلم و تلویزیون ایرلند و جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی شد.

تحلیل و معرفی بهترین فیلم های کیلین مورفی

از خوانندگی تا مترسکِ بتمن

فهرست مطالبی که در تحلیل و معرفی بهترین فیلم های کیلین مورفی خواهید خواند:

بهترین فیلم های کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی

مورفی برای همکاری با کریستوفر نولان مشهور است. فیلم جدید کیلین مورفی نیز با همین کارگردان است. او هم اکنون نیز در جدیدترین فیلم نولان که در دست ساخت است (فیلم اوپنهایمر) نقش اصلی (رابرت اوپنهایمر) را بازی می‌کند. او نقش مترسک را در سه‌گانهٔ بتمن (۲۰۰۵–۲۰۱۲) ایفا کرد و سپس در تریلر اکشن سرآغاز (۲۰۱۰) و درام جنگی دانکرک (۲۰۱۷) ظاهر شد.

فیلم‌های دیگری که او در آن ظاهر شده‌است عبارتند از درام جنگی بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد (۲۰۰۶)، تریلر علمی تخیلی آفتاب (۲۰۰۷)، تریلر اکشن علمی تخیلی سر وقت (۲۰۱۱)، نقش یوزف گابچیک در درام جنگی انتروپوید (۲۰۱۶) و یک مکان ساکت: بخش ۲ (۲۰۲۱). او از سال ۲۰۱۳ در نقش تامی شلبی (نقد قسمت 1 فصل 6 پیکی بلایندرز) در مجموعه درام جنایی پیکی بلایندرز بازی کرد. فیلم های توماس شلبی ِ پیکی بلاندرز را بررسی خواهیم کرد.

The Dark Knight (2008)

بهترین فیلم های کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی

شوالیه تاریکی یک فیلم ابرقهرمانی محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی کریستوفر نولان است. این فیلم که بر اساس شخصیت بتمن از دی سی کامیکس ساخته شده، دومین قسمت از سه گانه شوالیه تاریکی نولان و دنباله‌ای بر بتمن آغاز می شود محصول 2005 است که کریستین بیل در آن نقش آفرینی می‌کند.

در کنار او کیلین مورفی، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت و مگی جیلنهال بازی می‌کنند. در این فیلم بروس وین، بتمن (بیل) ستوان پلیس جیمز گوردون (اولدمن) و دادستان منطقه هاروی دنت (اکهارت) برای از بین بردن جنایات سازمان یافته در شهر گاتهام اتحاد تشکیل می‌دهند اما توسط یک مغز متفکر آنارشیست به نام جوکر تهدید می‌شوند.

تحلیل بازی مورفی در دارک نایت (مترسک)

فیلم های توماس شلبی, فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی
فیلم های توماس شلبی, فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی, بهترین فیلم های کیلین مورفی

نقش مورفی در اینجا کوچکتر از بازی‌اش در Batman Begins است و طبعا مورفی ستاره این فیلم نیست. این افتخار متعلق به هیث لجر و بازی فوق‌العاده او به عنوان جوکر است: یک شخصیت شرور فوق‌العاده غیرقابل پیش‌بینی و ترسناک.

با این وجود مورفی نقش کوتاه خود را در نقش مترسک در ابتدای فیلم به نحو احسن دوباره بازی می‌کند. او در همان سکانس کوتاه حس و تکنیک را از دست نمی‌هد و راکوردِ نقش خود را از فیلم قبلی (Batman Begins) حفظ می‌کند. طرح اصلی داستان ولی حول جوکر و درگیری‌اش با بتمن می‌چرخد. زمانی که او توسط اوباش برای کشتن بتمن استخدام می‌شود. به طور کلی این یک فیلم هیجان‌انگیز است که هم مورد علاقه طرفداران و هم منتقدان بود.

Dunkirk (2017)

بهترین فیلم های کیلین مورفی, فیلم جدید کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی, فیلم جدید کیلین مورفی

دانکرک یک فیلم جنگی محصول سال ۲۰۱۷ به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان است که تخلیه دانکرک در جنگ جهانی دوم را از طریق زمین، دریا و هوا به تصویر می‌کشد. بازیگران آن شامل فیون وایتهد، تام گلین-کارنی، جک لودن، هری استایلز در اولین فیلمش، آنورین بارنارد، جیمز دارسی، بری کیوگان، کنت برانا، کیلین مورفی، مارک رایلنس و تام هاردی هستند. دانکرک این تخلیه را با کمترین دیالوگ به تصویر می‌کشد و نولان در عوض به دنبال ایجاد تعلیق در سینما و موسیقی است.

تحلیل بازی مورفی در دانکرک (سرباز)

فیلم جدید کیلین مورفی, فیلم های توماس شلبی, فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی
فیلم جدید کیلین مورفی, فیلم های توماس شلبی, فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی, بهترین فیلم های کیلین مورفی

اگرچه نقش مورفی در فیلمِ بزرگ و حماسی دانکرک که در جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد اندک است اما باید اعتراف کرد به شدت موثر و قابل‌باور بازی می‌کند. بازی او تکنیکال است و درگیر شدن شخصیت او در داستان تاثیرگذار و مهم است و باعث پیش‌روی در داستان و روایت می‌شود.

این فیلم که از سه دیدگاه روایت می‌شود تهاجم آلمان‌ها به دانکرک را بازسازی می‌کند. در حالی که بلژیک، بریتانیا و فرانسه تلاش می‌کنند تا از تهاجم جلوگیری کنند، نولان بین نبرد زمین، دریا و آسمان روایت خود را پیگیری می‌کند تا یک تجربه حسی به یاد ماندنی را ارائه دهد که بینندگان را در یک لحظه خاص از جنگ غرق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

A Quiet Place Part II (2020)

بهترین فیلم های کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی

A Quiet Place Part II یک فیلم ترسناک پسا آخرالزمانی آمریکایی محصول 2020 و دنباله فیلم A Quiet Place محصول 2018 است. خانواده‌ای را در دنیایی پسا آخرالزمانی می‌بینیم که توسط بیگانگانِ نابینا تهدید می‌شوند. این فیلم به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی جان کرازینسکی برای پارامونت پیکچرز ساخته شده است. امیلی بلانت، میلیسنت سیموندز و نوآ جوپ نقش‌های خود را مانند فیلم اول بازی می‌کنند در حالی که کیلین مورفی و جیمون هونسو به بازیگران پیوستند. با بهترین فیلم های کیلین مورفی همراه ما باشید.

تحلیل بازی مورفی در یک مکان ساکت (امِت)

بهترین فیلم های کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی

پس از اتفاقات فیلم اول خانواده ابوت به سفر خاموش خود در دنیای بیرون ادامه می‌دهند، جایی که متوجه می‌شوند هیولاهایی که با صدا شکار می‌کنند تنها موجودات ترسناکی نیستند که در میان آنها کمین کرده‌اند.

مورفی نقش امت، دوست قدیمی لی را بازی می‌کند. او از زمان مرگ خانواده خود به یک بازمانده منزوی و بدبین تبدیل شده است. به‌ موقع بودن اکت‌ها و ری‌اکت‌های مورفی و تمرکز خوبِ او بروی شخصیت‌ش چیزی است که بازیِ او را در این فیلم درخشان کرده است.

Inception (2010)

بهترین فیلم های کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی

از فیلم های کیلیان مورفی نوبت به یکی از بهترین‌هایش رسید. تلقین یک فیلم علمی تخیلی اکشن محصول ۲۰۱۰ به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است. او همچنین تهیه کننده فیلم به همراه اما توماس، همسرش است. لئوناردو دی کاپریو در این فیلم نقش یک دزد حرفه‌ای را بازی می‌کند که با نفوذ به ناخودآگاه اهداف خود، اطلاعات را می‌دزدد. به او فرصتی داده می‌شود تا سابقه کیفری خود را پاک کند و بتواند وارد خاک آمریکا شود و فرزندانش را ببیند. بازیگران فیلم شامل کن واتانابه، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، الیوت پیج، تام هاردی، دیلیپ رائو، کیلین مورفی، تام برنگر و مایکل کین هستند.

تحلیل بازی مورفی در تلقین (رابرت فیشر)

بهترین فیلم های کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی

مورفی اغلب با کارگردانی نولان نقش شخصیت‌های شرور را بازی می‌کند اما برای Inception این بازیگر در نقش ظریف‌تری می‌درخشد. او به جای یک آنتاگونیستِ آشکار نقش یک واسطه هدفمند را با ریزه‌کاری‌های جذاب و تمپوی فوق‌العاده‌ای بازی می‌کند. او پسری است که سعی می‌کند لیاقت داشتنِ ثروت پدر را داشته باشد، حتی لیاقت داشتن خود پدر را. مورفی بازی در بازی‌های خوبی را در خواب در خواب در خواب، بازی می‌کند. این یکی از فیلم های غمگین کیلین مورفی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

Sunshine (2007)

بهترین فیلم های کیلین مورفی, فیلم جدید کیلین مورفی, فیلم های توماس شلبی, فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی
بهترین فیلم های کیلین مورفی, فیلم جدید کیلین مورفی, فیلم های توماس شلبی, فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی

آفتاب یک فیلم علمی تخیلی هیجان‌انگیز به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی الکس گارلند است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. داستان فیلم در سال 2057 اتفاق میافتد. فیلم داستان گروهی از فضانوردان را دنبال می‌کند که در یک ماموریتی خطرناک برای دوباره روشن کردن خورشید در خطر مرگ هستند.

کیلین مورفی، کریس ایوانز، رز بایرن، میشل یئو، کلیف کورتیس، تروی گاریتی، هیرویوکی سانادا، بندیکت وانگ و چیپو چانگ از بازیگران این فیلم هستند. کارگردان گروهی از بازیگران بین‌المللی را برای این فیلم انتخاب کرد و به بازیگران اجازه داده تا با هم زندگی کنند و با موضوعات مرتبط با نقش‌هایشان آشنا شوند. Sunshine به بررسی فیزیک، علم و دین می‌پردازد. این فیلم پس از اکران گسترده در سینماها نامزدی جوایز متعددی را برای بازیگری و کارگردانی به دست آورد.

تحلیل بازی مورفی در آفتاب (رابرت کاپا)

فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی
فیلم های کیلیان مورفی, فیلم های غمگین کیلین مورفی, بهترین فیلم های کیلین مورفی

در ابتدای امر باید اشاره کرد برایان کاکس، فیزیک‌دان ذرات اهل انگلستان و عضو انجمن سلطنتی و استاد دانشگاه منچستر، برای مشاوره به سازندگان فیلم و آشنا کردن بازیگران فیلم با فیزیک خورشیدی استخدام شده‌ بود. گویی مورفی درسِ خود را خوب خوانده و نقش یک فیزیکدان را به خوبی ایفا می‌کند.

کیلین مورفی نقش رابرت کاپا را بازی می‌کند، فیزیکدانی که راه‌اندازی دستگاه عظیم بمب ستاره‌ای را بر عهده دارد. مورفی شخصیت کاپا را یک غریبه ساکت توصیف می‌کند. دلیلش این است که در آن جمع فقط کاپا روش کار و مقیاس واقعی عملکرد بمب ستاره‌ای را می‌فهمد.

کاکس عملکرد مورفی در فیلم را درخشان توصیف کرد و نمایش او از شخصیت فیزیکدان را ستود. مورفی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیزیک پیشرفته و تقلید بهتر رفتار و شخصیت یک فیزیکدان به همراه کاکس به سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای در سوئیس رفت. او همچنین برای درک بهتر تعلیقی که مد نظر کارگردان بود از فیلم مزد ترس کمک گرفت. مورفی می‌گوید مشارکت در این پروژه باعث شد که باورش از ندانم‌گرایی به خداناباوری تغییر کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های کیلین مورفی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *