نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022) ؛ از پنجره‌های خود بهراسید

فیلم ناظر، ترس را به همراه اتفاقات توطئه‌محور برای ما رقم می‌زند. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022) بپردازیم.

فیلم ناظر، محصول سال 2022 (بهترین فیلم های 2022)، و کشور آمریکا، و رومانی است. این سریال در ژانر درام (بهترین فیلم های درام 2022 و 2021)، رازآلود و ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022) روایت می‌شود و داستانی جدید و مدرن را در سینمای خسته‌کننده‌ی این روز‌های هالیوود نشان می‌دهد.

همچنین، درامی که این فیلم در پیش می‌گیرد، بسیار روانشناختی (معرفی و تحلیل بهترین فیلم‌ های ترسناک روانشناختی تاریخ) است و ذهن بیننده را مشغول می‌کند. پروژه‌ی این فیلم در ماه مارچ سال 2021، توسط زک فورد و کلوئی اوکونو، که نویسنده (بهترین نویسنده های کمیک) و کارگردان این فیلم هستند آغاز شد و بلاخره در 16 آپریل همان سال به اتمام رسید.

این فیلم در 22 ژانویه سال 2022 در آمریکا، رومانی و فرانسه (بهترین فیلم های فرانسوی 2022 و 2021) اکران عمومی شد و پس از تأخیری چند ماهه و در 20 ژوئن نسخه‌ی بلوری آن منتشر شد. همچنین این اثر توانست به فروش خوبی دست پیدا کند، و با بیش از 800 هزار دلار به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک سال 2022 تبدیل شود. فیلم ناظر، توانست در وبسایت‌های مختلف، نمرات قابل قبولی دریافت کند و به یکی از فیلم‌های ترسناک و روان‌شناختی خوب 2022 تبدیل شود. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022) بپردازیم.

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

از پنجره‌های خود بهراسید

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

توجه : این نوشتار حاوی اسپویل می‌باشد.

معرفی عوامل و بازیگران فیلم

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
بررسی فیلم Watcher 2022
  • کارگردان : کلوئی اوکونو
  • نویسنده : زک فورد
  • بازیگران : مایکا مونرو، بورن گورمن، کارل گلوسمن
  • سال انتشار : 2022
  • امتیاز آی ام دی بی : 6.5
  • امتیاز راتن تومتوز : 87
  • نمره‌ی منتقدین : 64
  • زمان : 90 دقیقه
  • ژانر : درام، ترسناک، رازآلود
  • زبان : انگلیسی، رومانیایی
  • محصول کشور : آمریکا، رومانی

بیشتر بخوانید:

داستان فیلم

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

داستان فیلم در رابطه با یک دختر و پسر می‌باشد که از نیویورک آمریکا، به کشور رومانی مهاجرت می‌کنند، تا موقعیت شغلی خود را تقویت کنند. آن‌ها در یک آپارتمان ساکن می‌شوند و زندگی خود را به سر می‌برند. تا اینکه جولیا متوجه می‌شود یک نفر، از آپارتمان مجاور به او نگاه می‌کند. همزمان با این اتفاق قتل‌های زنجیره‌ای رخ می‌دهد که جولیا را می‌ترساند.

فضاسازی جذاب فیلم و تداعی کشور رومانی

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

این فیلم به زیبا‌ترین شکل ممکن معماری کشور رومانی را به تصویر می‌کشد، و همچنین ما را با شهر‌سازی، فرهنگ مردم و حتی زبان این کشور نیز آشنا می‌کند. در سکانسی از این فیلم، جولیا وارد موزه‌ی زیبای ملی هنر، که در غرب شهر بخارست وجود دارد می‌شود، و زیبایی‌های این موزه را در سکانسی جذاب به ما نشان می‌دهد.

غریب بودن جولیا با فرهنگ مردم رومانی نیز، بخشی جذاب است که، کارگردان از تفاوت فرهنگ اروپا و آمریکا، به بیننده نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

موسیقی متن دلنشین

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

موسیقی متن این فیلم، بر عهده‌ی ناتان هالپرن بود، که یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان موسیقی متن اروپایی (بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما) سینما است. ناتان هالپرن فیلم‌هایی همچون The Rider 2017 ،Emily the Criminal 2021 را در کارنامه‌ی کاری خود دارد، و یکی از موزیسین‌هایی می‌باشد که با تکنیک‌های کلاسیک و با ساز پیانو فضای رویایی را برای بیننده تداعی می‌کند.

در این فیلم نیز، می‌توان شاهد فضا‌سازی تعلیق‌آمیز این آهنگساز در سکانس‌های مختلف باشیم که با موسیقی خود، فیلم را به نمایشی پر از رقصنده که در حال فرار از اتفاقات نامشخص هستند تبدیل کرده است. شما می‌توانید با نُت‌های موسیقی هالپرن، سوار بر فیلم، از نمایش لذتی وصف‌نشدنی را تجربه کنید.

رنگ‌بندی‌های جذاب و مونتاژ قابل قبول

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد فیلم ناظر 2022

در نقد فیلم ناظر 2022 ، رنگ‌بندی‌ها به صورت چشم‌نواز دیده می‌شود، و توجه کارگردان به ترکیب رنگ‌های سرد (معرفی و تحلیل فیلم هایی که تئوری رنگ ها را زیر و رو می‌کنند)، فضای شهر و تعلیق داستانی را بیشتر به رخ می‌کشد.

ترکیب رنگی که در فیلم ناظر استفاده شده، چشم را خسته نمی‌کند و مانند بوم نقاشی (معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها با موضوع نقاشی از نگاه سایت فیگار) می‌باشد که توسط بزرگ‌ترین نقاشان جهان کشیده شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت رنگ‌پردازی این فیلم نیز، عدم تاریکی زیاد در شب‌ها است. چیزی که ما تقریبا در آثار ترسناک سینمای امروز، کمتر شاهد‌ آن هستیم.

مونتاژ (معرفی و تحلیل بهترین فیلم ها برای درک نظریه مونتاژ) یا همان تدوین فیلم نیز، نشان از دقت و وسواس بالای کارگردان دارد، که تقریبا بدون نقص انجام شده است.

بازیگر جولیا و ناظر

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
تحلیل فیلم Watcher

انتخاب بازیگری که کارگردان فیلم ناظر داشته نیز هوشمندانه بوده. مایکا مونرو، در نقش جولیا نمایشی بی‌نظیر از دختری تنها، که هیچکس او را درک نمی‌کند را به نمایش می‌گذارد، و حس ترسی که در چهره‌اش برای بیننده تداعی می‌کنند، به قدری طبیعی است که می‌توان بازی او را در جهات مختلفی مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

اما ناظر خونسرد فیلم، نقشی به‌یاد‌ماندنی‌تر از آنچه تصور می‌کنید را نشان می‌دهد، و با چهره‌ی خونسرد خودش تماشاگر را به یاد نقش هانیبال، با بازی مدس میکلسون می‌اندازد.

داستانی مدرن، با چاشنی تعلیق

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

داستانی که این فیلم در ژانر وحشت به آن پرداخته است، روانشناختی (بهترین فیلم های روانشناختی تاریخ سینما) است و چاشنی اسلشر‌گونه‌ای (بهترین فیلم های اسلشر 2021 ) دارد. چیزی که ما در قرن 21 با آن مواجه شدیم و تعداد اندکی فیلم از این سبک فیلم‌ها را مشاهده کرده‌ایم، و همچنین فیلم ناظر با تلفیق این ژانر‌ها با همدیگر و تعلیقی گیج‌کننده، توانست این سبک نوین و مدرن را گسترش دهد.

توهم توطئه

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

یکی از عناوینی که ما در بررسی فیلم Watcher 2022 به آن خواهیم پرداخت، توهم توطئه (بهترین فیلم های ترسناک توطئه محور) می‌باشد، که ژانر‌ وحشت اسلشر در سال‌های اخیر درون خودش گنجانده است. فیلم ناظر نیز، یکی از فیلم‌هایی است که با معرفی شخصیت‌های مختلف، و پرداختن به تک تک آن‌ها، توهم توطئه را به مغز بیننده تزریق می‌کند.

فیلم‌برداری

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد فیلم ناظر 2022

فیلم‌برداری فیلم، تکنیک عجیب و خارق‌العاده‌ای را ارائه نکرد، و به ساده‌ترین شکل ممکن در فیلم حضور داشت. اما یکی از عنصر‌هایی که در فیلم‌برداری این اثر، توجه بیننده را جلب می‌کرد، فوکوس‌های جالبی بود که از روی شخصیت اصلی برداشته می‌شد و تماشاگر را در خماری چهره‌ی آقای ناظر می‌گذاشت.

بیشتر بخوانید:

روایت قابل پیش‌بینی

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
تحلیل فیلم Watcher

اگرچه کارگردان توانسته معمایی (بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) حل‌نشده را در طول فیلم اجرایی کند، اما در سکانسی که آقای ناظر چهره‌اش از پشت پنجره معلوم می‌شود، ادامه‌ی راه برای بیننده مشخص می‌شود.

داستان، پستی و بلندی‌های زیادی را طی می‌کند تا به تماشاگر بفهماند چه کسی قاتل است و چه کسی نیست، اما اشاره‌های مشخصی که در این سکانس به وجود می‌آید، تا حد زیادی داستان را قابل پیش‌بینی می‌کند.

تعقیب و گریز‌های کلیشه‌ای

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

شاید شما هم دیده‌اید که، فیلم‌های ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک ممنوعه جهان ؛ فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ) اتفاقات کلیشه‌ای زیادی، مانند دنبال کردن صدا‌های ترسناک در مکان‌های تاریک و خلوت را به همراه داشته باشند. این فیلم نیز در دو سکانس مختلف، این اتفاق کلیشه‌ای را رقم می‌زند که باعث ضعف داستانی‌اش می‌شود.

در سکانس اول، جولیا به صورت اتفاقی آقای ناظر را در خیابان می‌بیند و او را تعقیب می‌کند. او این کار را حتی در کوچه‌های تنگ و خلوت نیز ادامه می‌دهد، و به محل کار آقای ناظر می‌رسد، که کلابی مخفی در یک مکان ترسناک است.

در صحنه‌ی دوم نیز، جولیا به ساختمان آقای ناظر می‌رود تا خبردار شود کسی که تعقیبش می‌کند، آنجا زندگی می‌کند یا خیر؟ ابتدا او به همراه همسر سابق دوستش به آن آپارتمان می‌روند و درِ آنجا را می‌زنند و کسی به جلوی در نمی‌آید، اما بعد از اینکه همسر سابق دوست جولیا از آنجا می‌رود، خود جولیا در عملی بسیار غیر‌منطقی، به تنهایی به سمت ساختمان می‌رود و درِ آنجا را می‌زند. اتفاقی که منطقی به نظر نمی‌آید و می‌توانست جالب‌تر رخ بدهد.

باگ داستانی در برخی از سکانس‌ها

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

این فیلم نیز، مانند دیگر آثار سینمایی اخیر، دارای باگ‌های انگشت شماری از لحاظ داستانی بود، که در صدر لیست، سکانسی را از یک کارگر ساده داریم، که بدون هیچ مجوز و اجازه‌ای می‌تواند به دوربین‌های مدار‌بسته‌ی فروشگاه، دسترسی داشته باشد، و به جولیا اجازه می‌دهد که از آن عکس بگیرد، و جولیا نیز آن را به راحتی به پلیس نشان می‌دهد.

پایان‌بندی قابل قبول

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

این فیلم، در طول داستانی که پیش می‌بَرَد، پستی و بلندی‌های زیادی را نشان می‌دهد، اما تقریبا می‌توان گفت پایان‌بندی جذابی را توانست به مخاطب ارائه دهد. شاید برخی‌ها معتقد باشند که حدس قاتل (بهترین فیلم ها و سریال های قاتل های زنجیره ای تاریخ)، از اواسط داستان قابل حدس بود، اما روایتی که در پایان فیلم نشان داده شد، و شلیکی امیدوارانه، که از عمق نا‌امیدی رها شد، همه را انگشت به دهان باقی گذاشت، و پایانی قابل قبول را به بیننده شرح داد.

جمع‌بندی و امتیاز‌دهی

نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)
نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022)

در تحلیل فیلم Watcher ما به تمامی نکات منفی، و مثبت این فیلم پرداختیم، و می‌توان گفت اگر به دنبال فیلمی ترسناک و روانشناختی هستید که در تنهایی و در آخر هفته آن را مشاهده کنید، فیلم ناظر، محصول سال 2022، انتخاب خوبی می‌باشد.

این فیلم از لحاظ جلوه‌های بصری، شنیداری و حتی داستانی، زیبا است و می‌تواند ذهن شما را مشغول کند. اما اثری نیست که فیلنامه‌ی قدرتمند و بی‌نقصی داشته باشد. در بهترین توصیف می‌توان گفت، این فیلم یک قطار وحشت است، که دارای نقص فنی کم، و پیش‌و‌پا افتاده‌ای می‌باشد. اما این قطار شما را به مقصدی که انتظارش را ندارید می‌رساند.

امتیاز وبسیات فیگار به این فیلم 7/10 می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم ناظر (Watcher 2022) سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

بازیگر نقش اول فیلم، مایکا مونرو چند ساله است؟

بازیگر نقش اول فیلم، 29 ساله است و متولد ایالت کالیفرنیا و شهر سانت باربرا می‌باشد.

کارگردان این فیلم چه فیلم‌های دیگری را ساخته است؟

او فیلم‌های متفاوتی مانند Bodies Bodies Bodies ،Slut و Full Circle را کارگردانی کرده است.
{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”بازیگر نقش اول فیلم، مایکا مونرو چند ساله است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”بازیگر نقش اول فیلم، 29 ساله است و متولد ایالت کالیفرنیا و شهر سانت باربرا می‌باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”کارگردان این فیلم چه فیلم‌های دیگری را ساخته است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”او فیلم‌های متفاوتی مانند Bodies Bodies Bodies ،Slut و Full Circle را کارگردانی کرده است.”}}]}


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *