۲۳ مرداد زادروز علی حاتمی ؛ شاعر لطیف احساس سینمای ایران نامیراست

۲۳ مرداد زادروز علی حاتمی شاعر لطیف احساس سینمای ایران گرامی باد. زادروزت مبارک سعدی سینمایِ ایران. تا انتها همراه فیگار بمانید.

امروز ۲۳ مرداد ماه، هفتاد و نهمین زادروزِ شاعرِ لطیفِ احساسِ سینمایِ ایران علی حاتمی است. کارگردانی با آثار ماندگاری چون سوته‌دلان، سلطان صاحبقران، هزاردستان، حاجی واشنگتن، کمال‌الملک، مادر و… که جایگزینی برای او نمی‌توان یافت و شاید هرگز اثری در حد و اندازه‌ی فیلم‌های او ساخته نشود.

زادروز علی حاتمی

هفتاد و نهمین زادروز زده یاد علی حاتمی

علی حاتمی، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما، در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد و در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۵ نیز در تهران درگذشت. حاتمی در محلی به دنیا آمد که شباهتی به جایی که رضا خوشنویس در فیلم “هزاردستان” به مفتش آدرس می‌دهد، وجود دارد. این محل شامل خیابان شاهپور، خیابان مختاری و کوچه‌ی اردیبهشت است.

زادروز علی حاتمی

تولد زنده یاد علی حاتمی

علی حاتمی، کارگردان برجسته و پیشکسوت سینمای ایران، تعدادی از فیلم‌های خود را بر اساس آثار ادبی ساخته است. او در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در محله شاهپور تهران به دنیا آمد. پدر وی در یک چاپخانه به صفحه‌آرایی کتاب مشغول بود. علی حاتمی برای یادگیری اصول اولیه نمایشنامه‌نویسی به هنرستان تهران رفت و سپس تحصیلات خود را در هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک و دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر ادامه داد.

او حداقل ۱۴ فیلم بلند سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ساخته است. علی حاتمی یکی از پیشگامان نسل جدید سینمای ایران است و در اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به بعد به عنوان یک از پیشگامان فصل جدید سینمای ایران درآمد. او تاثیرگذاری بزرگی بر روی فیلم‌سازانی داشته که در آینده به عنوان پیروان و همراهان او در صنعت سینما شناخته می‌شوند از جمله ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، فریدون گله و داریوش مهرجویی.

علی حاتمی در مقایسه با هم‌دوره‌هایش مانند داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، امیر نادری و بهرام بیضایی، وی بیشترین تمایل به موضوعات تاریخی داشت و عاشق سنت‌های نهفته در آثار خود بود. در تمامی آثارش، اثر تاریخ در روایت منحصر به فرد وی به چشم می‌خورد.

زادروز استاد علی حاتمی

زادروز علی حاتمی

علی حاتمی در کارنامه هنری خود، فیلم‌های مهمی را کارگردانی کرد. این فیلم‌ها شامل “حسن کچل” (۱۳۴۸)، “طوقی” (۱۳۴۹)، “باباشمل” (۱۳۵۰)، “قلندر” (۱۳۵۱)، “خواستگار” (۱۳۵۲)، “ستارخان” (۱۳۵۳)، “سوته‌دلان” (۱۳۵۶)، “حاجی واشنگتن” (۱۳۶۱)، “کمال‌الملک” (۱۳۶۳)، “مادر” (۱۳۶۸)، “دلشدگان” (۱۳۷۱) و “جهان‌پهلوان تختی” (۱۳۷۵-ناتمام) می‌باشند. همچنین، مجموعه‌های تلویزیونی “مثنوی مولوی” (۱۳۵۴)، “سلطان صاحبقران” (۱۳۵۵) و “هزاردستان” (۱۳۵۸) نیز به عنوان یادگارهای او محسوب می‌شوند.

پس از درگذشت علی حاتمی، دو فیلم بر اساس “هزاردستان” با ویرایش واروژ کریم‌مسیحی (با نام “کمیته مجازات” در سال ۱۳۷۷ و “تهران روزگار نو” در سال ۱۳۷۸) و تهیه‌کنندگی محمد‌مهدی دادگو ساخته شد. همسر علی حاتمی زهرا خوشکام و تنها فرزند او لیلا حاتمی نیز بازیگران سینمای ایران هستند.

روحش شاد و یادش گرامی

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص زادروز علی حاتمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با فیگار در میان بگذارید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *