نقد مستند Final Account (آخرین روایت 2020) ؛ بوی سوختن گوشت

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد مستند Final Account به کارگردانی لوک هالند خواهیم پرداخت. در ادامه با سایت فیگار همراه باشید تا بیشتر در رابطه با مستند آخرین روایت بدانید.

به معنای واقعی کلمه صدها مستند درباره هولوکاست وجود دارد. این نشانه ای از چقدر وحشتناک بودن آن واقعه است که فیلمسازان همچنان به یافتن داستان های جدید برای گفتن یا زوایای جدیدی برای بررسی آن میپردازند.

کارگردان لوک هالند یک دهه را صرف ساخت حساب نهایی یا آخرین روایت کرد. وقت و تلاش او کاملاً ارزشش را داشت. او با اعضای آخرین نسل زنده از رایش سوم هیتلر مصاحبه میکند. فیلم به بخش های مساوی تقسیم شده است که باعث سرما و روشنایی یا به عبارتی سفیدی و سیاهی همه چیز مشخص میشود. باید برای هر نوجوان و بزرگسال در کشور به نمایش گذاشته شود.

نقد مستند Final Account (آخرین روایت 2020)

بوی سوختن گوشت

نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت
نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت

واکنش کسانی که با آن ها مصاحبه میشود متنوع است. در یک صحنه کاملاً آشکار و پرتنش، ورک با گروهی از دانشجویان دیدار میکند، اما در نتیجه بسیاری از آنها جدی بودن فاشیسم و ​​ملی گرایی را نادیده میگیرند.

یک نفر کشته شدن شش میلیون یهودی را انکار میکند، در حالی که دیگران احساس غرور میکنند که بخشی از رایش سوم بوده اند، حتی اگر کاملاً از آنچه که انجام داده است چشم پوشی کنند.

یک زن از تجربه خود میگوید:

من به عنوان یک آلمانی شرمنده ام اما نه به عنوان یک فرد.

سپس متوجه کسانی در این میان میشویم که در آن زمان کودک بودند، به یاد خاطره ای از اردوگاه های تابستانی که در آن شرکت میکردند و آوازهای موسیقی که یاد گرفتند بودند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم صدای متال (Sound of Metal 2019) ؛ صدای پر سکوت

نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020) ؛ خانواده من نبرد من است

خاطرات حوادثی مانند کریستالناخت نیز به اشتراک گذاشته شده میشود، (یا شب شیشه) شب ۹ـ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸. در آن شب شبه‌نظامیان گروه ضربت نازی در آلمان و اتریش متفقاً به یهودیان و کنیسه‌ها، خانه‌ها، و مراکز تجاری آنان حمله کردند.

نقد مستند Final Account (آخرین روایت 2020)

دو روش مهم وجود دارد که حساب نهایی روی شما تأثیر میگذارد. اول و مهمترین، شنیدن سخنان کسانی که رایش سوم را به یاد می آورند، یک درس ارزشمند تاریخ است. حساب های شخصی مانند اینها معمولاً درک ما از هولوکاست را به مکانی عمیق تر میرساند. هر کسی که حتی علاقه از راه دور به موضوع داشته باشد، روی هر کلمه ای تمرکز خود را میگذارد.

نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت
نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت

راه دوم، از آنجا که همه مصاحبه شوندگان از نظر اخلاقی یکسان نیستند، مشخص میشود که عناصر ذهنی همچنان پابرجا هستند. بعضی از افراد هنوز هم بهانه میگیرند، آنچه را که رخ داده به حداقل میرسانند و / یا از “من فقط دستورات را دنبال میکردم” به عنوان توجیهی برای ارتکاب قساوت استفاده میکنند. بنابراین پیام مهمی ارسال میشود:

که ما باید به مطالعه هولوکاست ادامه دهیم و از همه مهمتر، آموزش آن را ادامه دهیم، زیرا دروس هنوز به طور کامل فصل بندی نشده اند.

حساب نهایی هیچ جای جدیدی در بخش فیلم سازی ایجاد نمیکند. این یک مستند استاندارد خوش ساختی میباشد، با برخی از تصاویری از مکان های قابل توجه، از جمله اردوگاه های کار اجباری، که حین مصاحبه تکان دهنده است. هر چند شکوفایی واقعاً لازم نیست. شهادت شاهدان و شرکت کنندگان برای جلب توجه بینندگان بیش از حد کافی است. بگذارید اینجور بگویم که این فیلم یا این مستند یک چیز حیاتی است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021) ؛ تابوت هوشمند

نقد فیلم profile (مشخصات 2018) : جهادگر مخفی

مستند “حساب نهایی” حدود 20 نفر از اعضای آخرین نسل آلمانی و اتریشی را از رایش سوم مورد ارزیابی قرار میدهد تا خاطرات خود را در میان بگذارند. پاسخ های معمول به شرح زیر میباشد:

1. ما نمی دانستیم! هیچ کس نمی دانست!

2. همه می دانستند! اما ما خیلی ترسیده بودیم که در مورد آن صحبت کنیم!

3. شرمنده.

4. پشیمان نیستیم!!!

اعضای Waffen-SS به خاطر نخبه بودن خود افتخار میکردند. کارت های عضویت، مدال ها و سایر لوازم آنها در شرایط بکر حفظ شده است. فرانتس اسپالک، که در آن زمان شاگرد سنگ تراشی بود، گفت که اکثر مردم از این مجتمع صنعتی سود میبرند، بنابراین با این کار خوش هستند.

او به طور غیرعادی از کارگران گرسنه در خفا نزد مقامات یادآوری کرد. هنگامی که از او خواسته شد حدس بزند چه اتفاقی برای آن کارگران افتاده است، او پاسخ داد:

هیچ کس نمی داند!

شاید اینگونه برخی نادانی خود را حفظ کرده اند زیرا دیگران توانسته اند بوی سوختن گوشت را از فاصله 2 کیلومتری با جزئیات بازگو کنند.

برخی گفتند که حتی در صورت داشتن درجه و عنوان رسمی، در این جنایات شرکت نکردند. برخی گفتند که آنها مرتکب هیچ جنایتی نشده اند زیرا براساس اراده آزاد عمل نکرده اند. کارل هولاندر، ستوان ارشد پیشین اس.اس، با یک توبه یهود ستیزی خود را در حیطه حیات باقی گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Finding You (پیدا کردن تو 2021) : عاشقانه ای در ایرلند

نقد فیلم Riders of Justice (سواران عدالت 2020) ؛ عدالت تصادفی

گرچه موضوع هولوکاست به واسطه درمانهای مستند و داستانی بیشماری به طور بی وقفه به تصویر کشیده شده است، اما “حساب نهایی” فقط برای موازین مدرن مهم است.

نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت
نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت

در بخشی از این مستند یاد مستند دیگری افتادم، “آنچه پدران ما انجام دادند: میراث نازی ها”. اگرچه این سرخوردگی برای هر کسی که تاکنون روشن شده است قابل درک است، اما چه فایده ای دارد که پیرمرد ضعیفی را که بعد از این همه سال عقیده اش تغییر نرکده است و اکنون قرار نیست در این کشور بچرخد؟

لوک هالند، فیلمساز بریتانیایی در این مستند خاطرات کهنه سربازان جنگ جهانی دوم آلمان را که در رژیم نازی هیتلر درگیر بودند، به تصویر میکشد.

نقد مستند Final Account (آخرین روایت 2020)

Final Account یک فیلم صادقانه است که هیچ منافاتی در آشکار ساختن جانبازان آلمان و اتریش در زمان جنگ – چه زن و چه مرد – ندارد. و گرچه کارگردان فاصله خود را حفظ میکند. (پدربزرگ و مادربزرگش در اردوگاه ها زندگی خود را از دست دادند) آنچه پدیدار میشود حیرت انگیز و اغلب دلگیر کننده است.

شاهدان چشم آبی اکنون در 80 و 90 سالگی خاطرات خوشحالی و هیجان خود را از حضور در جنبش جوانان هیتلر یادآوری میکنند که به آنها اجازه میدهد در ورزش های مختلف مانند شنا و دو و میدانی که قبلا در اوایل دهه 1930 از آنها محروم شده بود، استفاده کنند.

اما دیگران حتی وقتی تصمیم گرفتند در نسل کشی قومی هیتلر شرکت کنند و به طور مستقیم در وحشت اردوگاه های زندان ها شرکت کنند، به ورزشهایی با ماهیت وحشتناک تر پایان دادند.

آنچه که پدیدار میشود همیشه مورد پسند نیست و چندین مصاحبه شونده همچنان شدت اقدامات خود را به نام کشورشان انکار میکنند، خواه از طریق فراموشی انتخابی یا با خجالت.

Final Account یک افزودنی حیاتی و ارزشمند به قانون هولوکاست است. اما انکار اتفاقی و سلب مسئولیت کسانی که در SS مشارکت داشتند، قرص تلخی برای بلعیدن بیشتر بینندگان خواهد بود.

همانطور که قبل تر اشاره شد بیشتر آنها ادعا میکنند که با موجی از غرور ملی گرایانه همراه بوده اند یا “فقط از دستورات اطاعت میکردند”. برخی دیگر اظهار عقیده هیتلر مبنی بر اینکه یهودیان آلمان بیش از حد موفق و معتبر میشوند.

یکی از افراد سابق اس اس آنقدر صادق است که اعتراف کند وقتی کنیسه ها در سال 1938 در کریستالناخت سوزانده شدند، اهمیت خاصی نداد. مرد دیگری ترانه کودکی مربوط به “چاقوهایی که به اندازه کافی تیز برای شکم یهودیان باشد” را به خاطر می آورد. او اکنون اعتراف کرده که از این خاطره شوکه شده است. گروهی از زنان در خانه حفظ روان و ذهن خود را نسبت به بوی سوزاندن و دود سیاهی که از کوره مجاور خارج میشود، مورد توجه قرار میدهند، در حالی که از قهوه و بیسکویت لذت میبرند.

نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت
نقد مستند Final Account ؛ نقد مستند آخرین روایت

این خاطرات غم انگیزی است که در این مستند به گوش شما میرسد و هرگز به یک احساس گرایی یا ملودرام منتهی نمیشود بلکه فقط یک هویدایی بی تفاوتی انسانی است.

بیشتر بخوانید:

دوستان و همراهان عزیز سایت فیگار اشتراک نظرات شما در رابطه با نقد مستند Final Account مایه افتخار و خوشحالی ماست. شما میتوانید نظرات خود را زیر همین نوشتار در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *