نقد فیلم Finding You (پیدا کردن تو 2021) : عاشقانه ای در ایرلند

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد فیلم Finding You به کارگردانی برایان باو میپردازیم. در ادامه با سایت فیگار همراه باشید تا به بررسی و نقد فیلم پیدا کردن تو بپردازیم.

FINDING YOU با اقتباس از رمان (Jenny B. Jones) به نام (You’ll Find Me) که در سال 2011 نوشته شده، ساخته شده است. کارگردان پس از یک تست ناموفق برای یک هنرستان موسیقی، فینلی سینکلر (رز رید) را به بینندگان معرفی میکند.

او ترجیح میدهد ادامه ی ترم را در خارج از کشور در ایرلند بگذراند تا سرش را از دغدغه ها پاک کرده و مهارت های موسیقی خود را بهبود بخشد. او نیاز دارد خودش را پیدا کند. نوازنده ویولون مشتاق پس از عدم موفقیت در امتحان خود، تصمیم میگیرد یک ترم در خارج از کشور، در ایرلند تحصیل کند.

وی امیدوار است که چشم انداز سرسبز آنجا به او کمک کند تا استعداد موسیقی خود را رشد و نسیم ساحلی با وزیدن، شک به خودش را از میان ببرد.

نقد فیلم Finding You

عاشقانه ای در ایرلند

فهرست مطالبی که در ادامه این نوشتار خواهید خواند به شرح زیر میباشد:

  • ملاقات با یک ستاره
  • عاشقانه ای در ایرلند
  • اِما و خانواده
  • داستان های موازی
  • ایمان
  • بازیگری
  • فرار از ترس
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو
نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو

ملاقات با یک ستاره ؛ نقد فیلم Finding You

بدشانسی او در لحظه ی تصمیم به ترک شهر نیویورک، با پیشنهاد نشستن در فیرست کلس پرواز بین المللی تغییر میکند و خوش شانسی او آغاز میشود. سپس او به طور اتفاقی خود را در کنار بکت راش (جدیدیا گوداکر)، ستاره ی سری فیلم های موفق و پرطرفدار نشسته، میبیند. بازیگری که در حال فیلمبرداری آخرین فیلم پرفروش خود است، ملاقات می کند و قبل از اینکه متوجه شوند چه مشترکاتی با یکدیگر دارند، با هم درگیر می شوند.

اگرچه فینلی آن طور که فکر میکند، تحت تأثیر چهره مشهور و خوش تیپ او قرار نمیگیرد، اما این دو نفر تا زمان فرود هواپیما و جدایی از یکدیگر، برخی از جنجال های قضاوتی را رد و بدل می کنند.

وقتی ستاره فیلم سینمایی، بکت راش (جدیدیا گوداکر)، که در حال فیلمبرداری در این نزدیکی اوست با او همراه میشود، فینیلی باید اولویت های زندگیش را بررسی کند و تصمیم بگیرد که برای عشق چه چیز هایی را به خطر می اندازد.

اولین چیزی که در این دیدار اول به چشم می آید، ارتباط قوی و مشترک بین رز رید و جدیدیا گودکر است. در طول فیلم، رابطه ی عشق و نفرت آنها از طریق برخی از مسائل مربوط به فیلم می درخشد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم صدای متال (Sound of Metal 2019) ؛ صدای پر سکوت

نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020) ؛ خانواده من نبرد من است

عاشقانه ای در ایرلند ؛ نقد فیلم Finding You

نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو
نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو

البته که فیلم، عاشقانه است، بنابراین ما از اینکه این زوج در یک اقامتگاه مشترک اقامت دارند، متعجب نیستیم (بکت به عنوان مهمان، فینلی به عنوان دوست صاحب آن). ما همچنین فریب پیشنهاد گاه به گاه بکت، برای نشان دادن شهر در اوقات فراغت خود یا اعتراض ضعیف فینلی نسبت به دعوت او را نمیخوریم.

اگرچه متن قابل پیش بینی است، اما فیلم با مناظر زیبا، مکانهای دیدنی و جذاب ایرلند، به راحتی شما را به هیجان میاندازد. بینندگانی که به دنبال یک فرار جذاب از روزمرگی خویش هستند، این فیلم به شدت توصیه میشود.

یکی از بزرگترین مواردی که به کارگردان (برایان باو) اعتبار میدهد، فیلمبرداری این فیلم در ایرلند بود. به دلیل استفاده از جو محلی، با وجود بودن در خارج از کشور، احساس اصالت، داستان و سفر را غنی میکند.

اما و خانواده ؛ نقد فیلم Finding You

نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو
نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو

هنگامی که (اِما) و خانواده اش را که فینلی قصد داشت با آنها بماند به تصویر کشیده میشود، خواه شیفتگی (اِما) به بکت راش یا شوخ طبعی عجیب و غریب او، به کل فیلم، یک فضای روشن و جذاب میدهد. کل خانواده بامزه بودند، اما (سائورس) با هنر بازیگری خود، قلب مخاطب را در هر صحنه ای که حضور دارد به سرقت میبرد.

سفر فینلی و بکت در حوزه معمولی کمدی های رمانتیک، اوج و فرودهایی دارد اما (جدیدیا) و (رز) هر دو با بازی درخشان خود باعث میشوند کمی متفاوت باشد. (جدیدیا) در ایفای نقش خود جذبه ای دارد که قابل آموزش نیست.

او اگر این جذابیت را در چند سال آینده حفظ کند، حضور گسترده اش در کار حرفه ای باعث تعجب نخواهد بود. (رز) توانایی خود را، در انطباق با آنچه در مقابلش است، نشان میدهد. آنچه بیش از همه مورد توجه قرار میگیرد این است که به نظر میرسد او اوقات زندگی خود را سپری میکند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021) ؛ تابوت هوشمند

نقد فیلم profile (مشخصات 2018) : جهادگر مخفی

داستان های موازی ؛ نقد فیلم Finding You

نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو
نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو

داستان های موازی، یک داستان عاشقانه ساده را، به یک فیلم دو ساعته تبدیل میکند. بزرگترین مشکل، خرده داستانهایی  بود که به نظر برای مخاطب زیاده از حد بودند. وقتی به پایان فیلم رسیدیم، عجله ی کارگردان برای بستن تمام داستان ها کاملا واضح بود. البته اگر درام نیز وجود نداشته باشد، داستان زیادی در اینجا وجود نخواهد داشت. بیشتر زیرمجموعه ی داستان فیلم، مربوط به افراد دیگر میباشد.

یکی از داستان ها، مربوط به یک پیرزن با بازی (ونسا ردگریو) است. مورد دیگر، پیرمرد شرابخوار شهر، با بازی (پاتریک برگین)، که تفاوت بین ویولن و کمانچه را به همه، از جمله فینلی، می آموزد.برخی از نمونه های این داستان ها شامل رد شدن فینلی به عنوان ویولونیست است که در رأس آن راز تاریکی درباره فاجعه ای در خانواده دارد. او همچنین آرزو دارد که به یک بانوی پیر از دهکده کمک کند.

وقتی صحبت از خرده داستان ها میشود، بکت نیز تفاوتی ندارد. با شروع عاشقی، او بسیاری از مسائل را از پدرش که بیشتر به عنوان یک مدیر خدمت میکند تا یک پدر حامی، زیر سوال می برد.

اگرچه همه اینها منطقی نیست، اما پدر/مدیر (بکت) کنترل شدیدی بر زندگی پسرش دارد، که عنصری از تفکر انتقادی برای فرزندانیست که خواهان شهرت و ثروت هستند  و قطعا همه ی این ها قیمتی دارد. بکت همچنین به روابط گذشته خود میپردازد و در رابطه با آنچه میخواهد با زندگی خود انجام دهد جهت میگیرد و سوال میکند که آیا بازیگری واقعی آن چیزی است که او میخواهد؟

اما کارگردان فراتر از انتظار به داستان های حاشیه نپرداخته است. همانطور که قبلاً اشاره شد، کشش نافرم فیلم، کمی ناخوشایند بود زیرا عجله ی بسیاری برای گره زدن داستان ها دیده میشد. اما Finding You با پایان عاطفی و احساسی، خود را در قلب شما جا میکند و شما با لبخند فیلم را به پایان میرسانید.

ایمان ؛ نقد فیلم Finding You

نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو
نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو

آیا میشود فیلم را به عنوان یک فیلم مبتنی بر ایمان طبقه بندی کنیم؟

Finding You برای خانواده هایی که به دنبال فیلم های ایمان محور هستند بسیار عالیست. بسیاری از فیلم های مربوط به خودآگاهی، شامل رفتن به یک سفر فیزیکی است. این فیلم نشان میدهد که بعضی اوقات دقیقا میدانیم چه کسی هستیم، اما  بیشتر به دنبال پیدا کردن شهامت، برای خود بودن میگردیم.

بازیگری ؛ نقد فیلم Finding You

نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو
نقد فیلم Finding You ؛ نقد فیلم پیدا کردن تو

Finding You با بازیگران هوشمند و زیبایی خیره کننده ی ایرلند، مملو از اکتشافات است. این یک فرار دوستانه برای خانواده هایی است که مشتاق دیدار از سرزمین های باستانی با قلعه ها و چمن های فریبنده ی سرسبز هستند. داستان فرعی، فیلم قرون وسطایی است که راجع به اژدها کشی است که در قلعه های نزدیک کارلینگفورد فیلمبرداری میشود. در این داستان استفاده هوشمندانه ای از فضا شده است.

وقتی از برایان باو، کارگردان فیلم، راجع به بازی دو ستاره ی فیلم پرسیده شد، پاسخ داد: با رز که نقش فینلی را بازی میکرد، این امتیاز را داشتیم که قبلاً در فیلم دیگری کار کنیم، بنابراین کار کاملاً طبیعی و عالی پیش رفت.

همیشه خوب است که حداقل با یک بازیگر که قبلاً با آن کار کرده ام دوباره وارد کار شوم. با توجه به اینکه در فیلم قبلی اوقات خوبی داشتیم و او در ویولن واقعاً با استعداد بود و تجربیاتی مشترک با فینلی در زندگی واقعیش داشت، بهترین انتخاب برای نقش بود. او نوازنده عالی و بی نقصی نیست، اما در فیلم به خوبی توانست بدرخشد.

در سمت مقابل، ما یک مدیر انتخاب عالی از LA داشتیم که با قسمتهای غیر ایرلندی یا انگلیسی کار میکرد (Venus Kanani). ما چالش یافتن بازیگر برای نقش (بکت) را به او مأموریت دادیم.

او یک راهنمای عالی در این زمینه بود. با جستجوهای فراوان و بعد از جلساتی که با بازیگران جوان داشتیم، (جید) چیز خاصی را برای نقش به ارمغان آورد. او کمی غیرقابل پیش بینی بود و فکر میکنم همین باعث جذابیت بیشتر میشد.

او از اینکه مشتاق باشد نمی ترسید و همچنین می توانست بسیار عمیق باشد. اخلاق و غیرقابل پیش بینی بودن او را واقعاً دوست داشتم، زیرا در این نقش، شما واقعاً به شخصی احتیاج دارید که فکر میکنید در هر زمان می تواند هر کاری انجام دهد.

این همان چیزی است که در جستجوی نمایش آن بودیم. در مقابل شخصی بسیار سرحال و شاید گاهی ترسناک مانند فینلی حضور بکت درخشش فیلم را دوچندان میکرد.

عملکردها، در اکثر موارد، خوب و مناسب هستند. بازیگران معمولاً با فیلمنامه پیش میروند، اما مانند شخصیت ها، بعضی از لحظات بیشتر شبیه خواندن یک خط ساده هستند و بعضی از لحظات طبیعی و روان نیستند.

همانطور که گفته شد، فیلم لحظات شیرین و همینطور خطی دارد که یا باعث می شود مخاطب چشمانش گرد شود، در صندلی سینما ذوب شود یا به دلیل ثابت نبودن داستان، مورد توجه قرار نگیرد.

فرار از ترس ؛ نقد فیلم Finding You

مبارزات خلاقانه آنها برای مخاطبین بسیار خوشایند بود. در فیلم به ترس فینلی اشاره شده که مانع از این میشود که نوازنده ای باشد که قرار بود باشد. اما بکت در حرفه بازیگری خود نیز دست و پنجه نرم میکند. بسیاری از هنرمندان ترس اساسی دارند و همین باعث میشود بسیاری از مخاطبان بتوانند با این مسئله ارتباط برقرار کنند.

برای ایفای درست نقش فینلی، لازم بود که در طول داستان کمی موضع او نرم تر شود. در واقع، بکت راهنمای او برای این کار بود. به طور ناگهانی در نیمه دوم فیلم، مخاطب شروع به شناختن بیشتر بکت میکند و میبیند که او از چه چیزی میترسد و اینکه کجا باید شجاعت نشان دهد. با رشد هنری و حرکتش، او فراتر از ترس میرود، بنابراین میتواند بیشتر از آنچه که هست باشد و زندگی کامل تری داشته باشد.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Finding You

  • کارگردان: برایان باو
  • تهیه‌کننده: برایان باو
  • بازیگران: کاترین مک نامارا، جدیدیا گودکر، ونسا ردگریو، رز رید، تام اورت اسکات، جودیت هوگ، سائورس-مونیکا جکسون، پاتریک برگین، آنابل سوئی، فیونا بل
  • تدوین: کریس ویت
  • لوکیشن فیلم برداری: ایرلند
  • زمان : 1 ساعت و 55 دقیقه

بیشتر بخوانید:

 

در پایان میتوان گفت Finding You یک فیلم رمانتیک و سرگرم کننده است. به طور کلی، فیلم عاشقانه ای است که با داستان های فرعی زیادی پر شده است. این فیلم فقط یک فیلم عاشقانه به دنبال عشق جوان نیست، بلکه به لطف شخصیت های فرعی و داستان های فرعی، درامی با یک رمز و راز کوچک است.

به عنوان یک عاشقانه، احساس می کنم بیش از حد طولانی است و با فیلم های فرعی متعدد، خسته کننده است. اجراها خوب است، اما گاهی در فیلمنامه وقتی با یکدیگر صحبت میکنند، مجبور و غیرطبیعی به نظر میرسند. مطمئناً لحظات شیرینی وجود دارد و طرفداران خود را از همه ی قشر ها خواهد داشت. با این وجود، به عنوان یک فیلم، با توجه به اینکه چند داستان وجود دارد، صادقانه، فکر میکنم به عنوان یک مینی سریال تلویزیونی به جای یک فیلم سینمایی کامل، بسیار بهتر عمل میکرد.

این فیلم در سایت IMDb با امتیاز 6.5 ثبت و در 14 May 2021 در آمریکا اکران شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *