یارمحمد اسدپور درگذشت ؛ شاعر معروف خوزستانی درگذشت

یارمحمد اسدپور که از شاعران موج ناب و زاده مسجدسلیمانِ خوزستان بود، بر اثر عوارض ناشی از سکته مغری، درگذشت. با خبر یارمحمد اسدپور درگذشت همراه فیگار باشید.

یارمحمد اسدپور که به دلیل سکته مغزی چند روزی در بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان بستری بود، در آستانه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، یارمحمد اسدپور به دیار حق شتافت.

یارمحمد اسدپور درگذشت

شاعر معروف خوزستانی درگذشت

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار یارمحمد اسدپور درگذشت خواهید خواند به شرح زیر است:

  • یارمحمد اسدپور
  • سوابق و سال های فعالیت
  • مراسم تشییع و خاکسپاری
  • شعری از یارمحمد اسدپور
یارمحمد اسدپور درگذشت
یارمحمد اسدپور درگذشت

بیشتر بخوانید:

یارمحمد اسدپور با مجموعه شعر “بر سینه سنگ‌ها و بر سنگ‌ها نام ها” که بیش از سه دهه از چاپ و انتشار آن می‌گذرد به همراه دوستان شاعر خود از جمله هرمز علیپور، جریان جدید شعر “موج ناب” را پایه ریزی نمود.

یارمحمد اسدپور

اسدپور در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در مسجدسلیمان دیده به جهان گشود و از جمله شاعران مطرح کشوری بود که در دهه‌ی ۱۳۵۰ با چاپ اشعار و مصاحبه‌های خود، در معرفی شعر موج ناب نقش ارزنده‌ای داشت.

از آثار منتشر شده او می‌توان به کتاب‌های: بر سینه سنگ‌ها/ بر سنگ‌ها نام‌ها، مکاشفه در باغ سوکیاس، این گلو تاریک از صدای دنیاست نام برد که اشعار تازه وی است.

بیشتر بخوانید:

واکنش سرمربی تیم ملی انگلیس ؛ اولین واکنش به هم‌گروهی با ایران و آمریکا + فیلم

سوابق و سال های فعالیت

از اوایل سال ۱۳۵۰ وارد عرصه ادبیات و شعر شد و در سال ۱۳۶۰ اولین مجموعه شعر خود با نام «برسینه سنگها،بر سنگها نامها» را به چاپ رساند

در سال ۱۳۵۵ به نوعی سرایش شعر در کنار سیروس رادمنش، آریا آریاپور، سیدعلی صالحی و هرمزعلی پور دست یافت و از بنیانگذاران شعر موج ناب است.

منوچهر آتشی رسما عنوان «موج ناب» را بر اشعارشان گذاشت و برای پنج نفره شان ویژه نامه هایی بچاپ رساند و این سبک به تدریج در سراسر میهن ادب پرورمان گسترش یافت.

موج شعر ناب، در دهه ۵۰ خورشیدی به راه افتاد که از شاعران به نام آن می‌توان از هرمز علی‌پور، آریا آریاپور، سیدعلی صالحی، یارمحمد اسدپور، مجید فروتن و سیروس رادمنش یاد کرد که بیشتر آن‌ها از اهالی مسجد سلیمان یا دیگر شهرهای شمال خوزستان بودند.

این موج ادبی دیری نپایید و سال ۱۳۵۷، به خاموشی گرایید.

بیشتر بخوانید:

مراسم تشییع و خاکسپاری

ابراهیم ناصری، شاعر و از نزدیکان این شاعر، دراین‌باره گفت: «این مراسم در ساعت ۹ تا ۱۱ روز دوشنبه (۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.»

شعری از یارمحمد اسدپور :

پریمرگ شدمش…

که ماندم و…

رخسار برافروختم…

به مرگ! …

سخت است! …

جدایی‌ها! …

جدا شدن از این باغ…

نام این کودک

درختی که امسال کاشتی

بوسه بر

دستان کار

دوری از این زن

اطاق

کتاب

چقدر ببینم این سوزش را

چشم از اقبال ما برداشته می‌شود

باهمه جاهائ خالی!

گویی طلسم از مفرغ داری

به سطح این خط چپ!

و این جدایی بزرگ

با آنچه دوست داشتی

با او که گفت ولطف دارد

حتا این چشم درشتی که

پریوار صداش می‌زدی

نه! نه!

نمی‌شد از یاد برد

این پریمرگ!

بیشتر بخوانید:

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان شنبه شب با تایید این خبر اظهار داشت: یارمحمداسدپور از شاعران جریان ساز و تاثیرگذار خوزستانی بود که امروز در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

رضا کلاه‌کج با اشاره به آثار اسد پور و نقش ان در ادبیات استان و کشور بیان کرد: وی از شاعران موج ناب استان به شمار می رفت و شاگردان بسیاری را نیز در حوزه ادبیات تربیت کرد.

وی ضایعه درگذشت این شاعر را به جامعه ادبی تسلیت گفت.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار یارمحمد اسدپور درگذشت سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی آنلاین مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *