نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022 ؛ انتلکت‌بازی پیرامون فضاهای خشن

قتل عام با اره برقی تگزاس که در نتفلیکس منتشر شد، پر از تفسیرهای اجتماعی بیش از حد بود که قاب 83 دقیقه‌ای سخیف آن می‌توانست صراحتاً داشته باشد. با نوشتار نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022 همراه فیگار بمانید.

در طول فیلم قبل از اینکه یک نفر کشته شود، همه چیز برایتان لوس و آب زیپو طور می‌شود. این فیلم به کارگردانی دیوید بلو گارسیا، اشاره‌ای به قانون بحث‌برانگیز Stand Your Ground و پرچم‌های کنفدراسیون با تب و تاب شخصیت‌های نام‌آور فیلم‌های مارول (بهترین فیلم های مارول 2022) از دنیای مشترک خود دارد که ماقبل این نوع تفسیرها قرار می‌گیرد.

نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022

انتلکت‌بازی پیرامون فضاهای خشن

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022 خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022
نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022

شکی نیست که ماسک‌هایی از جنس پوست انسان یکی از نمادهای اصلی سینمای وحشت (بهترین فیلم های ترسناک 2022 و بهترین فیلم های ترسناک نتفلیکس 2022) است و همیشه خواهد بود. هر کسی که نیمی از مغزش را به همراه خود داشته باشد، با دیدن شخصی که اره برقی حمل می‌کند فرار خواهد کرد.

کشتار با اره برقی تگزاس هیچ کس را در اولین نمایش خود در سال 1974 بی تفاوت نگذاشت و تا به امروز مورد تحسین منتقدان و طرفداران این ژانر قرار گرفته است. اما فیلمی که این بار در مورد آن صحبت خواهیم کرد، نهمین فیلم از این فرنچایز (همچنین با احتساب بازسازی و پیش درآمد آن) است که نه تنها سخیف به نظر می‌رسد بلکه ماقبل فیلم عمل می‌کند.

خلاصه داستان

نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022, نقد فیلم تکزاس 2022
نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022, نقد فیلم تکزاس 2022

ملودی (سارا یارکین)، خواهر نوجوانش لیلا (السی فیشر) و دوستانشان دانته (جیکوب لاتیمور) و روث (نل هادسون) به شهر دورافتاده هارلو، تگزاس سفر می‌کنند تا یک تجارت ایده‌آل‌گرایانه را راه اندازی کنند.

اما رویای آن‌ها زمانی به کابوس تبدیل می‌شود که ناخواسته برای Leatherface، قاتل سریالی دیوانه‌ای مزاحمت ایجاد می‌کنند. درواقع آن‌ها میراث خونین او، از ساکنان محلی، از جمله سالی هاردستی (اولون فوئره)، تنها بازمانده قتل عام در سال 1973 را اذیت می‌کنند. اذیت کردن او همانا، سلاخی شدن ‌‌آن‌ها همانا!

تحلیل ساختار روایی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، قتل عام با اره برقی تگزاس نتفلیکس یک دنباله جایگزین جدید برای نسخه اصلی است. در ساختار روایی این فیلم 50 سال از وقایع قسمت اول می‌گذرد. اگرچه برای مدت زمان زیادی، Leatherface و مادرش به خوبی سازگار با محیط حفظ شده‌اند؛ شاید از نوشیدن خون قربانیانشان. شاید به همین علت تنها آن دو نفر زنده می‌مانند.

اما اینبار Leatherface، که توسط مارک برنهام بازی می‌شود، به تنهایی می‌خواهد دسته‌ای از جوانان ساده لوح را که همگی بسیار مدرن رفتار می‌کنند، از بین ببرد. اگرچه حقیقت این است که در اینجا قربانیان او کار را برای او بسیار آسان می‌کنند.

داستان طبق معمول شروع می‌شود. گروهی از پسران و دختران در امتداد بزرگراهی بیابانی در تگزاس رانندگی می‌کنند، به مقصدی که هیچ کس به دنبال آن نیست، اما به نظر می‌رسد که به آن علاقه‌مند هستند. در این گروه با دو ایده‌آلیست خودخوانده، ملودی و دانته آشنا می‌شویم.

ملودی (سارا یارکین) یک دختر بی‌رحم است و دانته (جیکوب لاتیمور) پسری است که فکر می‌کند می‌داند چه می‌خواهد، اما در واقع شخصیتی بس گیج و منگ را دارد که حتی از خودش بی خبر است.

هر دوی آنها می‌خواهند منطقه‌ای به ظاهر برون‌فیلد در تگزاس را به شهری پر رونق تبدیل کنند که کسب‌وکارها و افراد جوان و مبتکر بیشتری را به این منطقه جذب کند. مشکل این است که آنها ناخواسته Leatherface را از لانه و پستوی خودش درمی‌آورند و ادامه راه برای آنها بسیار گران تمام می‌شود.

لیلا (السی فیشر) و روث (نل هادسون)، با آنها سفر می‌کنند. در لیلا، خاطرات خاصی از گذشته‌اش را می‌بینیم که اگر خوب مدیریت می‌شد، تاثیر بهتری روی مخاطب می‌گذاشت. تیم کارگردانی قصد دارد درام خاصی به شخصیتی بدهند که جلب توجه نمی‌کند. واقعاً همین اتفاق برای بقیه بازیگران اصلی می‌افتد، صرف نظر از موضوع مرگ و میر.

حتی بازگشت شخصیت اصلی سالی هاردستی (این بار با بازی اولون فوئره) سرد و بدون کمک مفید به فیلم است. این مسئله به نوعی شبیه به نقش انتقام جویانه‌ای است که جیم لی کرتیس در نقش لوری استرود در فیلم هالووین می‌کشد، به تصویر می‌کشد… اما نتیجه بسیار ضعیفی در مورد قتل عام اره برقی تگزاس از نتفلیکس داشت.

اگر Leatherface می‌تواند به تنهایی همه را شکست دهد، به این دلیل است که قربانیان فعلی او به سخیف‌ترین شکل ممکن بیشتر تلاش می‌کنند تا به او کمک کنند تا قتل عام خود را انجام دهد. حیف که وقت برای دیدن این فیلم بگذارید.

از ترس واقعی تا احساس انزجار

تحلیل فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022, بررسی فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022
تحلیل فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022, بررسی فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022

ما امروزه به دیدن بازسازی‌ حماسه‌های معروف بسیار عادت کرده‌ایم. قتل عام با اره برقی تگزاس به دلیل خشونت زیادش، پس از اکران با نقدهای متفاوتی روبرو شد. و چندین کشور، از جمله استرالیا و بریتانیا، نمایش آن را برای مدتی ممنوع کردند.

اما این فیلم تنها به خاطر صحنه‌های غم انگیزش (بهترین فیلم های غمگین 2022 و 2021) متمایز نشد، زیرا طرح آن فضایی هولناک و مملو از اضطراب (بهترین فیلم های دلهره‌آور 2022) ایجاد کرد. و اگر فکر می‌کنید که آنها، هرچند اندکی، بر اساس رویدادهای واقعی بوده‌اند، اشتباه نکردید.

دنباله‌های کشتار با اره برقی مسیر را تغییر داد و در آن مواقع اولویت بیشتری به فضاسازی‌های طنز سیاه (بهترین فیلم های کمدی ترسناک) داد. که همیشه در این ژانر با استقبال خوبی مواجه می‌شوند.

مشکل این است که آن‌ها جزئیاتی را که برای اولین کسی که این فیلم را ساخت و برایش بسیار مهم بودند، کنار گذاشتند. و این نکته اشتباهی است که در مسیر ساخت کشتار با اره برقی تگزاس نتفلیکس دوباره مرتکب شدند.

در حالی که Leatherface پس از سال‌ها هنوز هم جذاب است، تقریباً به نظر می‌رسد که عمر جذابیت او به انتها رسیده است. و این اتفاق به علت نداشتن ساختار روایی درست و سخیف بودن اتفاقاتی است که در سری تکزاس می‌افتد.

این بدان معنا نیست که صحنه‌های کشتار خوبی ندارد که اتفاقا وجود دارد و حداقل سه تای آنها بسیار خاطره انگیز هستند. حرف ما این است که به هیچ‌وجه فضاسازی خاصی را ارائه نمی‌دهد که باعث ترس و لرز بیننده شود.

بیننده در طول دیدن این فیلم فقط منتظر است ببیند اتفاق بعدی چگونه قرار است به تصویر کشیده شود؛ که این سکانس‌ها به شدت قابل پیش‌بینی هم به نظر می‌رسند. حقیقت این است که هیچ‌کس را پیدا نخواهید کرد که قصد داشته باشد تا دوباره آن را ببیند. فیلم سرگرم کننده است، اما به چشم نمی‌آید یا فضایی پر از اضطراب ایجاد نمی‌کند، چیزی که طرفداران این ژانر به دنبال آن هستند.

انتلکت‌بازی پیرامون فضاهای خشن

نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022, نقد فیلم تکزاس 2022, تحلیل فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022, بررسی فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022
نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022, نقد فیلم تکزاس 2022

چیزی که فیلم اصلی را به کلاسیکی به یادماندنی تبدیل کرد این واقعیت بود که انتلکت‌بازی‌های بلااستفاده پیرامون این فیلم پس از اکران آن در سال 1974 اتفاق افتاد. این فیلم، قبل از هر چیز، یک فیلم اسلشر (بهترین فیلم های اسلشر) شیک درباره یک دیوانه قاتل بود. تحلیل جنگ ویتنام و گیاهخواری از جمله تحلیل‌های انتلکت‌‌نماهای آن دوران بود که همه چیز را خراب کرد.

فیلم جدید هرگز آن فضاسازی را جبران نمی‌کند هیچ، بلکه به سخیف‌ترین شکل ممکن بدون هیچ‌گونه ساختار روایی درست درمانی جریان به نمایش گذاشتن سکانس پشت سکانس را برای مخاطبینش شکل می‌دهد.

در این فیلم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد به جز تعداد انگشت شماری از پاره شدن چند بچه سوسول در یک شهر ارواح‌طور مسخره تا حد مرگ. این فیلم از همان ساختار اصلی فیلم اصلی توبی هوپر پیروی می‌کند و به عنوان دنباله مستقیم آن فیلم عمل می‌کند، بدون توجه به همه‌ی آن فرانچایزهایی که در این مدت ساخته شده است.

اما بچه‌های تیتیش مامانی این فیلم به‌جای یک وانت فورد که نمادی از دوران قدرت بود، با یک تسلای فانتزی می‌چرخند، که تقریباً به‌عنوان روشی استفاده شده که فیلم برای تمسخر آن‌ها اجرایی کرده است. اتفاقاً این نکته یک مشکل اساسی در طول این فیلم است. در هیچ نقطه‌ای مشخص نیست که هدف فیلم چیست! آیا می‌خواهد به طرفداران محیط‌زیست طعنه بزند؟

بنابراین، وقتی یکی از بچه‌ها در دقایق ابتدایی فیلم اعلام می‌کند که به قصد «ساختن دنیای بهتر» به شهر هارلو آمده‌اند، فیلم از حیز انتفاع برای لذت بردن ساقط می‌شود. فیلم از همین جا این اجازه را می‌دهد تا تگزاسی که قبلاً به او توهین کرده‌اند، نمایان شود.

«به نظر اهل یک فرقه هستید»، انگار محکوم هستیم تا با این جمله موافق باشیم یا موافق باشند. تقریباً در همان زمان، وقتی شخصیت دیگری – این یکی سیاه‌پوست – پرچم کنفدراسیون را می‌بیند که به کنار ساختمانی صد ساله چسبیده است، می‌خواهد آن را پایین بیاورد. همه چیز به نخ‌نماترین شکل ممکن به تصویر کشیده می‌شود. حق تیم تولید این فیلم است که با همان اره برقی سلاخی شوند!!!

قتل عام با اره برقی تگزاس که کاملاً خالی از فضاسازی است، بدون تخیل در یک استودیو فیلمبرداری شده، و پر از سکانس‌های کشتار خالی از خلاقیت است. ولاغیر.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Texas Chainsaw Massacre 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *