اینتل بزرگ‌ترین سیستم کامپیوتری نورومورفیک جهان را معرفی کرد

اخیرا خبری منتشر شده که «اینتل» به عنوان بزرگترین سازنده سیستم‌های کامپیوتری نورومورفیک ، سیستم جدید خود را با نام «هالا پوینت» معرفی کرده است.

سیستم «هالا پوینت» که از 1.15 میلیارد نورون تشکیل شده، قابلیت پردازشی مشابه مغز یک جغد را دارد. سیستم «نورومورفیک اینتل» از مکانیسم نورونی مغز برای پردازش داده‌ها الهام گرفته و کاربردهای گسترده‌ای در هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار بازی، می‌توانید به بخش اخبار بازی یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


سیستم‌های کامپیوتری نورومورفیک

با توجه به اعلام «اینتل»، سیستم «هالا پوینت» توانایی انجام کارهای هوش مصنوعی را 50 برابر سریع‌تر از سیستم‌های معمولی با واحدهای پردازش مرکزی CPU و پردازشگر گرافیکی GPU دارد و از انرژی 100 برابر کمتر نیز استفاده می‌کند.

سیستم‌های کامپیوتری نورومورفیک

این سیستم ابتدا در آزمایشگاه ملی «Sandia» در نیومکزیکو قرار می‌گیرد و محققان از آن برای حل مسائل علمی مختلف استفاده خواهند کرد. «هالا پوینت» از 1152 پردازنده جدید «Loihi 2 اینتل»، 1.15 میلیارد نورون مصنوعی و 128 میلیارد سیناپس مصنوعی تشکیل شده و می‌تواند 20 پتا عملیات بر ثانیه را انجام دهد.

با توجه به اینکه کامپیوترهای «نورومورفیک» الهام گرفته از عملکرد مغز انسان هستند، مشابه مغز بیولوژیکی از شبکه‌های عصبی مصنوعی و سیناپس‌ها استفاده می‌کنند. این ساختار کمک می‌کند تا بسیاری از محاسبات به طور همزمان پردازش شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی سیستم‌های کامپیوتری نورومورفیک چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *