نقد و بررسی بهترین فیلم های منتشر شده 2022 به شکلِ جامع به معرفی، تحلیل، نقد و داستانِ فیلمهای پرآوازه و سرآمدِ سال 2022 میلادی (اعم از ایرانی و خارجی) میپردازد.
از جنایات آینده که به تازگی منتشر شد تا اولین فیلمهای سال 2022 را در این نوشتار بررسی خواهیم کرد. دسترسی شما را به نقدِ مرجع راحت میکنیم و همچنین برنامه نقدِ یوتوبِ برخی از فیلمها را در اختیار شما قرار خواهیم داد. همراه فیگار باشید.
نقد و بررسی بهترین فیلم های منتشر شده 2022
از جنایاتِ آینده تا بتمنی انسانیتر
فهرست مطالبی که در نوشتار نقد و بررسی بهترین فیلم های منتشر شده 2022 خواهید خواند به شرح زیر است:
بهترین فیلم های خارجی 2022
- Crimes of the Future
- Broker
- Incantation
- Thor Love And Thunder + فیکست
- Gone in the Night
- Prey + فیکست
- Flux Gourmet
- Virus-32
- Hatching
- Master
- After Yanng
- Bubble
- The In Between
- The Outfit
- X
- The Batman
- Fantastic Beasts
- Nightmare Alley
- Death on the Nile
- Cyrano
این فهرست به روز رسانی خواهد شد…
بهترین فیلم های ایرانی 2022
این فهرست به روز رسانی خواهد شد…
در این نوشتار به فیلمهای 2022 میپردازیم. فیلمهایی که در بستر مدرنیته و پستمدرنیته ساخته شدهاند. جنبههای استاندارد فیلمهای پستمدرن، شامل استفاده از طنزهای روایتی، نقدهای واقعی و پوج و تقلید از ماهیت ارجاعی ذهن مدرن میباشد.
Crimes of the Future
جنایات آینده یک فیلم ترسناک است که توسط دیوید کراننبرگ نوشته و کارگردانی شدهاست. بازیگران آن ویگو مورتنسن، لئا سیدو و کریستن استوارت هستند. این فیلم عنوانی مشترک با فیلمی محصول ۱۹۷۰ از همین کارگردان دارد ولی بازسازی آن نیست. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ نمایش داده شد.
نقد و بررسی فیلم جنایات آینده + فیکست
شروع شوکه کننده و پرتمپو و همراهِ با آشناییزدایی فیلم نویدبخشِ یک اثر خوب بود. پلانهای رنگ و رو رفته و طراحی صحنه مینیمال چشمنواز بود. ریتم پایین فیلم یک جاهایی آزار دهنده بود اما کم کم انسان به این ریتمِ پایین عادت میکرد. از یک جایی به بعد متوجه میشوید که کارگردان دنبال ریتم نیست و عمدا ریتم را پایین گرفته (هم در تدوین هم در بازیها هم در دکوپاژ) تا تمپوی فوقِ بالای فیلم به چشم بیاید.
Crimes of the Future
البته یکی از ویژگیهای ذاتی فیلم که همان ناشناخته بودن جهان فیلم است یکی از علل اصلیِ بالا بودنِ تمپوی فیلم بود. همیشه انسان (درینجا مخاطب) از ناشناخته میترسد و قلبش در دهانش میزند. دلیل ترسِ ما از تاریکی، موجودِ فرازمینی، جِن و… این نکته است.
نقاطِ مشترکِ و نامشترکی میان پرفورمنسِ خانم آبراموویچ و این فیلم وجود دارد. برای نمونه تمایل بشر به کثافتکاری و خشونت مشترک است. اما خب مارینا حس درد داشت اما از طرفی خودش اجازه خشونت را داده بود و از طرفِ دیگر آدمهای فیلمِ ما از خشونت لذت جنسی میبردند و آن را تبدیل به هنر کرده بودند. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
بررسی و نقد فیلم جنایات آینده (Crimes of the Future 2022) ؛ بدن به مثابهِ هنر
Broker
شروعِ دراماتراژیک و پلانهای جذاب اثر در یک شبِ بارانی و رها کردن یک نوزاد توسط مادرش در خیابان و کاراکترهایی که او را میپایند، نویدبخشِ فیلمی خوب و هنری است.
دلال فیلمی تراژیک محصول کره جنوبی به کارگردانی هیروکازو کورئیدا و با بازی سونگ کانگ-هو، به دونا، گانگ دونگ-وون و آییو است. این فیلم در ۸ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد. این فیلم در ۲۶ مه ۲۰۲۲، در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد.
نقد و بررسی فیلم دلال
همانطور که سکوت در موسیقی خودش یک نُت است سکون در سینما نیز نوعی حرکت است. (یه لحظه حسِ جوادخیابانی بودن بهم دست داد : )) در فرم اثر پلانهای ثابت و ساکن یکی از عوامل اصلی و مورد توجه بود. ما در این فیلم کمتر تیلت، پن، تراول، آرک و… میدیدیم و اکثرا دوربین ثابت بود و این در سینمای کلاسیک بیانگرِ سکون و ثبات و آرامش است. البته این مسئله شدیدا متغیر است و در گذر زمان و ورود مفاهیم پستمدرن به سینما دچار تغییر شده است.
Broker
بازیگری در این فیلم خوب از آب درآمده بود. اکت و ریاکتهای باورپذیری میدیدیم علی الخصوص بازیِ بازیگرِ نقشِ بچهی عشقِ فوتبال توجه من را جلب کرد. بازی گرفتن از بچهها در این سنین شدیدا سخت است و باید تبریک گفت به کارگردان اثر بابت این پرفورمنسِ جذاب. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد فیلم Broker ؛ ممنون که به دنیا اومدی!
Incantation
شروعی مستندوار، تصاویر وحشتناک از بدن یک بچه و اعترافات یک زن جلوی دوربینِ خودش نوید بخش یک فیلمِ ترسناک خوب در ژانرِ “ویدئوی پیداشده” است. این ژانر باعث باورپذیری و همراه ساختنِ مخاطب با فیلم شده و حس را به مراتب قویتر به او منتقل میکند. در ادامه بیشتر به این ژانر خواهم پرداخت.
نقد و بررسی فیلم طلسم
ژانرِ اصلیِ این فیلم ترسناک است. فیلم ترسناک یکی از ژانرهای فیلم است که در ابتدا خیلی تحت تأثیر فیلمهای اکسپرسیونیسم قرار داشت. در این ژانر از عناصر ترس، نفرت و وحشت استفاده شدهاست. در اینگونه فیلمها از صحنههای خوفناک، ترسناک و فراطبیعی استفاده شده و معمولاً با ژانرهای فانتزی و علمی-تخیلی تداخل دارند.
این ژانر شباهت نزدیکی نیز با ژانر دلهرهآور دارد. در فیلم ترسناک با استفاده از وحشت از ناشناختهها و کابوسها، ترس به بیننده القا میشود. استفاده از نورهای پر کنتراست، فضاهای مرموز و مهآلود،موسیقی دلهرهآور و همچنین نورپردازی با مایههای تیره از ویژگیهای دیگر این گونهاست.
Incantation
در این فیلم امر ترسناک به غایت خوب درآمده بود که عمده دلیلش یک زیر ژانر است که “ویدئوی پیدا شده” نام گرفته است که در تیتر بعدی به آن خواهم پرداخت. اما باید اذعان داشت “ترس” اساسا از چیزهای ناشناخته است. هرچقدر شما نسبتا به چیزی بیاطلاع باشید ترس و دلهره بیشتری در مواجه با آن(او) خواهید داشت.
موجوداتِ فرازمینی، تاریکی، جن، روح و حتی رئیسی که تا بحال ندید و قرار است پیش او بروید و او از شما رزومه بگیرد و با شما مصاحبه کاری کند. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل ساختاری و نقد فیلم Incantation ؛ ترس در قالبِ واقعیت
Thor Love And Thunder + فیکست
بخش زیادی از فیلمهای جدیدتر مارول، به محض مشخص شدن نظر منتقدین، نمرات بسیار پایینی را دریافت میکنند. فیلم ثور 4 نیز از این قاعده مستثنی نبود و فیلم ثور 4 از نظر منتقدان بسیار زیادی پایین محسوب میشد.
نقد و بررسی فیلم ثور 4
نگهبانان کهکشان نقش بسیار کمرنگی در این فیلم دارند. البته که این مسئله از قبل نیز مشخص بود و ثور اوایل از آنها جدا میشود. با این حال، همین حضور کمرنگ نگهبانان کهکشان میتوانست بسیار جذابتر باشد. درواقع حضور آنها تنها برای جدا شدن ثور از آنها بود.
به نظر نمیرسد که در کل حتی ملحق شدن ثور به نگهبانان تاثیری در داستان داشته باشد. ما میتوانیم در Thor Love And Thunder حضور نگهبانان کهکشان را کاملاً اضافی و به استثنای یک دیالوگ کوتاه از استار لرد، بدون هدف بدانیم.
یکی از بزرگترین ایراداتی که از فیلم ثور عشق و رعد گرفته میشود، کمدی بودن آن است که باعث میشود تا داستان جدی گرفته نشود. اما مسئله این است که فیلم Guardians of the Galaxy و یا حتی قسمت سوم فیلم ثور، جزو کمدیترین آثار مارول بودند. اما این بخش کمدی نه تنها آسیبی به اثر نزده بود، بلکه سبکی نو جدید را در دنیای سینمایی مارول ایجاد کرده بود که جذابیت منحصر به فردی داشت. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Thor Love And Thunder + [عکس و جزییات]
Gone in the Night
فیلم، درامی (بهترین فیلم های درام 2022 و 2021) کُند و آهسته را پیش میگیرد، که با هنرنمایی خوب بازیگران، در پیش گرفته میشود. فیلم در 15 جولای 2022، اکران عمومی شد و در 6 اگوست، در اختیار عموم مردم قرار گرفت.
این فیلم، به کارگردانی الی هورویتز، و نویسندگی نمرات خوبی را از سمت مردم و منتقدین Rotten Tomatoes دریافت نکرد. اما توانست فروش خوبی را در گیشهی سینمای دراماتیک به ثبت برساند. این اثر، ششمین فیلم بلند این کارگردانِ آمریکایی میباشد که جدیترین کار او است.
نقد و بررسی فیلم گمشده در شب
فضاسازی این اثر، به همراه موسیقی، بینظیرش که هر لحظه استرس را به وجد میآورد، باعث میشود تا حس و حال فیلم، بیشتر ما را به خودش جلب کند. موسیقی فیلم این اثر، بر عهدهی دیوید بالدوین، یکی از بهترین موزیسینهای اروپایی (بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما) است که در بهترین زمانهای ممکن استرس، و غم را نشان میدهد.
رنگبندی (معرفی و تحلیل فیلم هایی که تئوری رنگ ها را زیر و رو میکنند) فضای جنگل، با رنگبندی که در فضای شهری وجود دارد، کاملاً متضاد یکدیگر هستند که باز هم نبوغ کارگردان، در نورپردازی را به تصویر میکشد. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Gone in the Night 2022
Prey + فیکست
ماجرای شکار 300 سال پیش در کشور کومانچ اتفاق میافتد. و دربارهی شخصیت یک زن جوان بنام نارو (امبر میدتاندر جذاب) یک جنگجوی توانا است که با وجود پتانسیل بسیار بالایش جهت شکار و جنگیدن در مقابل اعضای مرد قبیله خود جدی گرفته نمیشود.
نقد و بررسی فیلم شکار
ما در طول ساختار روایی این فیلم سعی میکنیم که به یک سوال جواب دهیم… آیا او استعداد خود را در زمینهی شکار یک موجود بیگانه یا ناشناخته ثابت میکند؟ در واقع، نارو تنها کسی است که میداند موجودی ناشناخته در حال کشتن حیوانات و انسانها است. برای محافظت از قبیله خود، او باید آن چیز را کشف کند و هستیش را ساقط کند. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Prey 2022 (شکار) ؛ یک اکشن خوب، همین!
Flux Gourmet
شروع پر تمپو با غذا و نریشین و دستهای زنی با ناخنهای خشن و مصنوعی نویدبخشِ فیلمی وحشی و جذاب است. ما در سکانس دوم تکلیفمان تقریبا با حدودی از فیلم روشن میشود. دوربینِ کارگردان او را لو میدهد (دکتر را از اورشولدرِ شخص نفاخ (استونز) میبینیم و شخصِ نفاخ را در مدیوم شات). کارگردان همراهِ استونز است و قرار است او راوی داستان باشد.
نقد و بررسی فیلم شارِ لذت
به نظر میرسد جَن (رئیسِ اقامتگاه)، خدای این فیلم باشد. او پلیس را اغوا میکند. او پرفورمرِ جوان را در اختیار دارد. به نظر او حتی آن گروهی که از بیرون اتفاقاتِ درونِ اقامتگاه را پروتست میکنند را هم در اختیار دارد (از آنجایی که در صحنه دعوای بین جَن و ال، آنها ال را ترور کردند).
Flux Gourmet
او نمادِ دیکتاتوری مهربان است. او در ظاهر همه چیز را به اختیارِ مسئول گروه (ال) قرار دهده است اما در باطن گروه را کنترل میکند و دوست دارد اتفاقاتِ مد نظرش رخ دهند. این دیکتاتور مهربان شاید برای خیلی از ما آشنا باشد. در نظامِ فکریِ برخی دیکتاتورها شاهد مظلومنمایی آنها در مقاطع حساس هستیم.
کاری که همیشه جَن وقتی در موضوع ضعف قرار میگیرد انجام میدهد. اما وقتی که پایش بیافتد هم خشونت پراکنی میکنند. مثل رفتارِ جَن در خصوص گرفتن فلنجر از گروه و نحوه پس دادنش به گروه و… نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد Flux Gourmet 2022 ؛ بگذار غذای تو دارویت باشد!
Virus-32
Virus-32 فیلمی ترسناک با تم قدیمی و بسیار کار شده زامبی است. سینمای وحشت مخصوصا در تم زامبی از جمله ژانرهایی است که تعداد فیلمهای موفق در آن بسیار انگشتشمار شدهاند. (بهترین فیلم های ترسناک 2022)
نقد و بررسی فیلم ویروس سی و دو
در این فیلم تلاش شده تا زامبیها متفاوت نسبت به نسخه کلاسیک و تبدیل به کلیشه شده خود باشند. زامبیها در Virus-32 بسیار سریع و البته باهوش هستند. همچنین آنها بسیار خشن هستند و خشونت از ویژگیهای بارز آنها میباشد. آنها خیلی چهره و قیافه عجیب و غریبی ندارند و بسیار شبیه به انسانهای معمولی هستند. این فیلم از بهترین فیلم های 2022 ترسناک است.
زامبیهای Virus-32 به نظر میرسد تنها تحت تاثیر خشونت زیاد قرار دارند و علاقه دارند صرفا به دیگران حمله کرده و به آنها آسیبهای جدی برسانند. بر خلاف خیلی از آثار زامبی محور آنها دنبال گاز گرفتن انسانها و تبدیل آنها به خودشان نیستند آنها صرفا دنبال خالی کردن خشم و خشونت درونی خود بر روی دیگران هستند.
آنها به هر موجود زندهای که سر راه خود پیدا کنند رحم نخواهند کرد و پس از حمله وحشیانه و پر از خشونت به او، به مدت 32 ثانیه آرام میشوند و کاری را انجام نمیدهند که در واقع نام فیلم هم از همینجا آمده است. 32 ثانیهای که فرصت کوتاه اما خوبی برای نجات دادن خود و فرار از دست آنها است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Virus-32 ؛ زامبیهای پیشرفته
Hatching
Hatching فیلمی محصول فنلاند است. فیلمی که در ژانر آن فقط عبارت ترسناک دیده میشود. این فیلم در سایت IMDB نمره متوسطی را دریافت کرده است که البته تعداد رای دهندگان به آن هنوز خیلی زیاد نیست.
نقد و بررسی فیلم جوجهکشی
در همین لحظات ابتدایی فیلم که مادر مشغول فیلمبرداری است، ناگهان کلاغی وارد خانه میشود. این کلاغ باعث شکسته شدن وسایل زیادی در خانه میشود. هنگامی که “تینیا” موفق به گرفتن او میشود و قصد آزاد کردن کلاغ را دارد، ناگهان مادرش کلاغ را میکشد.
درست شب بعد از این اتفاق “تینیا” تخمی را در جنگل پیدا میکند و تصمیم میگیرد تا آن را به خانه برده و تا زمان تولد از او مراقبت کند. تا این لحظه فیلم قابلقبول است. معرفی سریع اعضای خانواده و مشخص کردن شغل و هدف دو نفر از آنها ویژگی مثبتی است.
Hatching
علاوه بر این موضوع قصه اصلی هم سریع آغاز میشود و Hatching وقت را تلف نمیکند. بلافاصله بعد از عکس دسته جمعی اعضای خانواده، کلاغ به شیشه برخورد میکند و داستان شروع میشود.
اما میتوان گفت فیلم تنها تا همین پنج شش دقیقه ابتدایی قابلقبول و با برنامه به نظر میرسد. از این لحظه تا پایان، خیلی خبری از لحظات خوب و اتفاقات مثبت نیست. هر چه فیلم جلوتر میرود نقاط ضعفش بیشتر عیان میشود. در انتها پایان فیلم Hatching هم موفقیتآمیز نیست. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Hatching ؛ آفرینش خود
Master
استاد نگاهی به نژادپرستی از طریق یک داستان ترسناک کلاسیک دارد. این نوع ترکیب از مسائل اجتماعی و یک داستان خانه یا عمارت جن زدهطوری به هیچوجه دیگر طرفداران ژانر فیلمهای ترسناک و یا حتی فیلمهای ترسناک روانشناختی را به هیجان نمیآورد.
نقد و بررسی فیلم استاد
روحیه یاسمین در آغاز فیلم استاد بالاست، او مشتاق رویارویی با چالشهای دانشگاه آنکاستر، مدرسهای معتبر مملو از دانشآموزان مرفه و ممتاز است. به او «اتاق» اختصاص داده شده و دقیقاً نمیداند چرا فضای زندگی جدیدش توجه زیادی را به خود جلب میکند، و او با آملیا (تالیا رایدر) که مهربانی غیر صادقانه ارائه میکند، هماتاق میشود.
یاسمین مشکلات خود را دارد، از جمله راه رفتن در خواب و درجاتی از خجالتی بودن، اما او دانش آموزی با اعتماد به نفس است، که به زودی متوجه دشواریهای زندگی دانشگاهی از طرق مختلف میشود. ما همچنین با گیل آشنا میشویم که درخشش و اعتماد به نفس او تثبیت شده، و نقش برجستهتری را در دانشگاه میپذیرد. «استاد» دو داستان فرعی با این شخصیتها خلق میکند و به آرامی آنها را کنار هم در جریان قرار میدهد.
“استاد” جنبه انسانشناسی دارد، اما دیالو کاملاً روی این جنبه تمرکز نکرده است، چراکه تمایل دارد تا از اتفاقات ترسناک به عنوان راهی برای درگیر کردن مخاطب استفاده کند، و ایدهها را با کمک فضای ترسناکآلود پنهان (حقایق پنهان فیلم های ترسناک بر اساس IMDB) نگه میدارد. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم Master 2022 ؛ وحشت در دنیای نژادپرستی – اما نخنما!
After Yanng
یک لیوان چای میتواند فقط یک لیوان چای باشد. همچنین میتواند استعارهای از زندگی، عشق و محبتِ گمشدهی این روزهای بشریت باشد. ذرات معلق در آن میتواند به مثابه انسان و جنسِ سوم (ربات) باشد. ذراتی که برای هدف مشترک بروی چای میآیند، رنگ میدهند و تهنشین میشوند. هدفی که چیزی بجز خانواده و هر نوع از اجتماعِ واحدی نیست.
نقد و بررسی فیلم بعد از یانگ
در تحلیل بعد از یانگ یانگ (جاستین اچ. مین) به دنبال یک مسابقه رقص خانوادگی سرگرمکننده و صحنهسازی شده از کار میافتد. یانگ به اصطلاح تکنوساپین است و با قیافهای انسانی توسط جیک (کالین فارل) و کایرا (جودی ترنر اسمیت) خریداری شد، برای مراقبت از دختر کوچکشان، میکا (مالئا اما تیجاندراویجاجا). یانگ به میکا، که از چین به به فرزند خواندگی گرفته شده بود، در مورد میراث خود آموزش میدهد و “حقایق سرگرم کننده چینی” را به او میگوید.
After Yanng
تعمیر یانگ به طور عجیبی چالش برانگیزتر از خوابیدن زیر کاپوت ماشین است. یانگ یک مدل دست دوم است اما با این وجود به خوبی کار میکند و در حالی که گارانتی او هنوز معتبر است فروشگاهی که او از آنجا تهیه شده است، Second Siblings، از کار افتاده است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم بعد از یانگ ؛ یک لیوان چای مصنوعی با طعمِ طبیعی
Bubble
فیلمِ (انیمهی) جباب از جهت ساختار دراماتیک و زیباییهای بصری و صداگذاری و صداپیشگی و موسیقی حرفهای زیادی برای گفتن دارد که در ادامه متنِ نقد انیمه Bubble به آنها خواهم پرداخت اما پیشتر بیایید و نگاهی به اطلاعاتِ فیلم و همچنین مفاهیم جنسی ذکر شده در پاراگرافِ بالا بیاندازیم.
نقد و بررسی انیمه حباب
از مسائل جنسی که بگذریم حباب فیلمی با ساختار دراماتیکِ قویای است. شهری که حالا پادآرمانشهر شده، نقطه شروع کائوس، روند خطی روایت در کائوس، تولید عشقِ فانتزی در کائوس و در نهایت پایانِ تراژیک در بستر کائوس و… همه و همه نشان از کنش و واکنشهای متناسبِ عناصرِ هنری این انیمه زیبا است.
بازی رنگ و زنگ و نقش و نگار و کنتراستهای دراماتیک و ازدحام و تنوع در تنالیته رنگهای به کار رفته و کارکردِ خوب آن در جهت هرچه بیشتر فانتزی کردن و دراماتیزه کردن فیلم هم از ویژگیهای خوب کارکردی اثر است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد انیمه حباب ؛ از کاپیتان سوباسا تا حبابی که دیر ترکید
The In Between
عاشق شدن زیر خطِ خطر به نظر تیتر مناسبی برای این متن باشد. زوجی با روحیات نسبتا متفاوت را در نظر بگیرید که از عمق جان عاشق هم هستند و شما در همان سکانس ابتدایی فیلم متوجه میشوید یکیشان مُرده است.
نقد و بررسی فیلم برزخ
به نوبه خود یکبار تنهایی فیلم دیدن در سالنِ خالی سینما را تجربه کردهام. البته این شانس را نداشتم که فیلم فرانسوی باشد، من فرانسوی بلد باشم و دختری جذاب با ذهنی زیبا در سالن باشد و فرانسوی بلد نباشد و فیلم زیرنویس نداشته باشد و من کنارش بنشینم و برایش ترجمه کنم.
نوع آشنایی تسا و اسکای جذاب و نسبتا قابلباور است. پارامترهای زیباییشناسانه را داراست و تمپوی بالایی دارد. در فیلم برزخ بازی خوبِ جوئی کینگ (در نقش تسا) نیز مزید بر علت میشود. جوئی کینگ، امرِ ذهنی را در بازیاش عینی میکند و ریاکشنهای قابل قبول و باورپذیری ارائه میدهد.
The In Between
در سکانس سینما بیپروایی و دانشِ اسکای، تسا را تحت تاثیر قرار میدهد. شخصیتپردازی اسکای کمی غیرقابل باور است. او مردی همه فن حریف است که از هر انگشتش هنری میبارد. به نظر میرسد دوست نداشتن اسکای کار سختی باشد. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل ساختاری و نقد فیلم The In Between ؛ عاشق شدن زیرِ خطِ خطر
The Outfit
گاها فیلمنامه خوب ضامن موفقیت یک فیلم نیست. این در مورد کارگردانی خوب، بازیگری خوب، طراحی صحنه و لباس و نور و موسیقی نیز صادق است. اما اگر روزی فیلمی به پُستتان خورد که همه پارامترهایش از حد استاندارد بالاتر باشد چطور؟ جواب مشخص است.
نقد و بررسی فیلم لیاس
ابتدا به سراغ بازیگری آقای Rylance میرویم. بنده اطمینان ندارم ولی تحلیل میکنم که ایشان از روش متد در این فیلم استفاده کردهاند. ایشان از طریق شناسایی همراه با فهمیدن و تجربهکردن انگیزه و احساسات درونی یک خیاطِ باهوش (که خود را سادهلوح نشان میدهد)، کارکتر لئونارد را خلق کرده است.
او بدور از تکلف و اگزجره کردن در بازی، شخصیتی ملموس را پیشِ روی ما قرار میدهد. او درونگرا، وسواسی، خردمند (به واسطه مطالعه زیاد)، ذکی، دارای هوش هیجانی به شدت بالا، با حس بویایی قوی، عاشق برشگری و… است. ویژگیهای این کارکتر که Rylance خلق کرده با یکبار دیدن فیلم به دستتان نمیآید اما فکتهای هنرمندانهی تکنیکالی که حین بازی از روانِ کاراکتر به ما میدهد را میشود مانند کاراگاهی تشنه دنبال کرد و یافت.
ریچ کاراکتری صادق، سادهلوح و بدون اعتماد به نفس است. او که در دم و دستگاهِ مافیایِ پدرش زیر سایه فرانسیس مانده سعی دارد به هر نحو خودش را نشان دهد و آن شش گلوله را جبران کند. ریچ نمایندهی آقازادههایی است که خودشان هیچ ندارند بجز نام پدرِ جانی و شارلاتانشان و با پرسه زدن و نشان دادن بیعرضگیشان آبروی نداشته پدرشان را میبرند. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Outfit ؛ تحلیل ساختاری، تکنیکی و روانشناختی
X
اگر شماهم یک فیلمباز حرفهای هستید که آثار جدید را دنبال میکند یا از عاشقان ژانر ترسناک و سینمای وحشت باشید احتمالا نام فیلم X 2022 را شنیده اید. فیلمی که تنها چند روز از انتشار نسخه باکیفیت آن میگذرد.
نقد و بررسی فیلم ایکس
فیلم X 2022 ضعفهایی دارد اما در بازار راکد فیلمهای ترسناک در سالیان اخیر، در دسته فیلمهای قابلقبول قرار میگیرد و با رعایت نکاتی میتوانست تبدیل به فیلم باکیفیتتری شود. این فبلم را میتوانید در جمعهای دوستانه یا خانوادگی آخرشبی تماشا کنید و سرگرم شوید.
X
اما دقت کنید که این فیلم یک اثر ترسناک اسلشر است که ترس و استرس در سراسر آن جریان دارد. پس اگر به فیلمهای فراطبیعی و پر از ارواح علاقهمند هستید و یا فیلمهای ترسناک با ترسهای لحظهای و جامپ اسکیر را میپسندید فیلم X 2022 مناسب شما نیست. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم X 2022 ؛ مهارت کارگردانی
The Batman
بتمن همیشه فیلم مورد علاقه بسیاری از مردم بوده است. خیلیها شخصیت بتمن (محبوب ترین شخصیت های کمیک) را به علت نداشتن عناصر شخصیتهای ابرقهرمانی دوست دارند. به جرات میتوان گفت که اگر ساختار روایی درست، محکم، پرمایه و جالبی از بتمن وجود داشته باشد که بتوانید آن را تا انتها تماشا کنید، آن فیلم The Batman 2022 است.
نقد و بررسی فیلم بتمن
آیا بتمن چیزی برای گفتن به ما – به عنوان یک فرهنگ – دارد که در سال های اخیر قبلاً گفته نشده است؟ مسئله این است! این مسئله بدان معنا نیست که این فیلم، فیلم خوبی نیست، از نظر روایت و فرم شخصیتپردازی روی فیزیک و بیان رابرت پتینسون، برداشت تازه و حتی به شدت تاثیرگذاری از شخصیت به ارمغان میآورد. این فیلم از بهترین فیلم های 2022 خارجی است.
The Batman
اما اگر بروس وین (بتمن) به عنوان هملت مدرن ما به تصویر کشیده شده باشد، من فکر نمیکنم که این فیلم مت ریوز کار خاصی کرده باشد. وی در این نوع از فضاسازیهای تاریک در دنیای ذهنی انسانها که پر از دروغ میباشد، به شدت ضعیف عمل کرده است.
شما میتوانید داستان او را با تغییراتی که مخصوص به خودتان است هرجایی بازگو کنید، و از مت ریوز و تیم نویسندگیش بهتر باشید. اما فیلم بتمن 2022 همچنان میتواند شما را در حال و هوایی خاص و پر از شگفتی قرار دهد؛ چرا؟ نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Batman (2022) ؛ تاریکترین گاتهام در برابر عصیان بتمن
Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore
بلاشک بهترین فیلم از مجموعه Fantastic Beasts، اسرارِ دامبلدور است. جلوههای ویژه چَشمنواز، بازیهای تکنیکال، سناریوی روان و پر رمز و راز و پر پیچ و خم، کارگردانیِ ریتمیک و پر تمپو و استعارهها و کنایاتِ سیاسی و بینشِ جامعهشناختیِ عمیق تنها بخش کوچکی از نکات مثبت این فیلم است.
نقد و بررسی فیلم جانوران شگفتانگیز اسرار دامبلدور
یکی از مسائل اساسی در پلات فیلم پیمانِ خونی میان این دو نفر است. پیمانی که باعث شده این دو با هم دوئل نکنند. پیمانی که در آخرینِ فیلم Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald نیوت آن را به آلبوس میدهد.
در ابتدا با یکی دو اشکال به فیلم شروع میکنم. ابتدا از فیلمنامهی خانم رولینگ عزیز شروع میکنم و از انتهای فیلم. همانطور که در ادامه متن نقد فیلم جانوران شگفتانگیز اسرار دامبلدور عرض خواهم کرد در انتهای فیلم پیمانِ خونی از بین میرود و این امر دستِ آلبوس را برای اجرای طلسم روی گرت را باز میگذارد. این از بهترین فیلم های 2022 عاشقانه هم به حساب میآید.
Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore
اما به شکل عجیبی دامبلدور این کار را نمیکند و اجازه میدهد گریندلوالد فرار کند. اما همانطور که میدانیم در ادامه (هنوز در فیلمها نشان داده نشده) دامبلدور گریندلوالد را شکست خواهد داد. اما چرا این کار را در همان بوتان انجام نداد؟ برای پر کردنِ جیبِ برادرانِ وارنر؟ نمیدانم. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم جانوران شگفتانگیز اسرار دامبلدور ؛ نفرت حاصلِ عشقِ میان دو ابَر جادوگر
Nightmare Alley
“کوچه کابوس” فیلمی است پر ستاره در ژانر درام ، تریلر که با تمرکز روی شخصیت “استن” (با بازی “بردلی کوپر”) پیش میرود. داستان جوان جاه طلبی که به دنبال پیدا کردن مسیر خود در زندگی است. اگر شما هم با دیدن واژه “تریلر” در ژانر این فیلم، انتظار یک اثر پر هیجان و پر اتفاق با ریتمی سریع را دارید، باید بگویم که اشتباه برداشت نکنید!
نقد و بررسی فیلم کوچه کابوس
در اجرای تعلیق های موجود در نیمه دوم فیلم “دل تورو” میتوانست بسیار بهتر و نفس گیر تر عمل کند و به عبارتی نفس را در سینه مخاطب حبس کند اما کمی از این موضوع سریع گذشته است. شخصیت “دکتر ریتر” (با بازی “کیت بلانشت”) که از شخصیت های مهم و محوری نیمه دوم فیلم است، خوب پرداخته نمیشود و دلایل اعمال او خیلی برای مخاطب روشن نیست و یک علامت سوال بزرگ را در ذهن ایجاد میکند و به همین دلیل سطح بازی “کیت بلانشت” در این فیلم از معمولی بالاتر نمی رود. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley ؛ مراقب باشید که شما هم اشتباه برداشت نکنید!
Death on the Nile
سِر کِنت برانا مردِ همه فن حریف سینمای جهان است. آثارِ او در تئاتر و سینما و خدماتش به هنر باعث شده تا لقب سِر را ازان خود کند. شاهکارهای او در مقام بازیگر، کارگردان در تئاتر و سینما در حدی است که در موردش باید مقالهای جداگانه نوشت.
نقد و بررسی فیلم مرگ بر روی نیل
البته با علاقهای که به کنت برانا دارم ترجیح میدهم فکر کنم او از این سیاست پیروی نمیکند. همانطور که پیشتر نیز عرض کردم بنده هیچ مشکلی با هیچ نژاد و جنسیت و فانتزی و…ای ندارم. اساس ایرادِ من بر سیاستی است که پیشتر در نقد فیلم سقوط به تفصیل به آن پرداخته بودم.
برگردیم به نقد فیلم مرگ بر روی نیل، در فیلمنامه خوبِ فیلم ما اساسا تمام مضنونین را قبل از ارتکابِ جرم میبینیم. آنها را عرضیابی میکنیم و حتی اگر کمی باهوش باشیم میتوانیم مقتول را هم شناسایی کنیم. ما از نگاهِ کنت برانا (با بازی جذاب و لهجه دوستداشتنی بلژیکیاش) تمام کاراکترها را برانداز میکنیم و در انتظارِ قتلی هستیم که هر لحظه امکان وقوعش میرود. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم مرگ بر روی نیل (Death on the Nile) ؛ بازگشت هرکول پوآرو، نقد ساختاری
Cyrano
فیلم cyrano 2022 ساختهی کارگردان نام آشنای سینمای هالیوود، “جو رایت” است. فیلمسازی که با اقتباسهایش از رمانهای کلاسیک شناخته میشود و در اقتباس و بازسازی داستانهای کلاسیک خوب ظاهر میشود. او این بار با اقتباسی از نمایشنامه پنج پردهای “Cirano de Borjak” نوشته “ادموند روستند”، داستانی عاشقانه را در دوران انقلاب صنعتی انگلیس به تصویر کشید.
نقد و بررسی فیلم سیرانو
مشکل اصلی فیلم سیرانو داستان آن است و قصهای که فراز و نشیبهای دراماتیکش آن قدر به چشم نمیآید و در سطح هموار حرکت میکند. این عامل باعث خستهکنندهشدن فیلم و یکنواختی در بعضی صحنهها شده است. مرگ کریستین نمونهی بارز یک حل مسئلهی عجولانه است.
او دست به یک خودکشی عاشقانه میزند اما مرگ او اصلا دراماتیک نیست و بدون علت و معلولی سینماپسند رخ میدهد. فیلم در قسمت پایانی خودش افت میکند و مخاطب با یک پایانبندی عجولانه و غیرغافلگیرانه روبهرو میشود. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم Cyrano 2022 ؛ جادوی عشق
تی تی
این فیلم سال ۹۸ ساخته شده، اما اکران آن به تعویق افتاد.این فیلم که در روز اول اکران فروش نیممیلیاردی را تجربه کرده است از جهات مختلفی قابل بررسی است.
نقد و بررسی فیلم تی تی
در واقع سکانس ابتدایی در تلاش است تا نشان دهد که در حقیقت با نجات یک انسان ما تمام جهان را نجات خواهیم داد، اما این روایت به بدترین شیوه ممکن به تصویر کشیده شده است. در نقد و بررسی فیلم تی تی باید گفت از منظر دیداری هیچ چیزی کم ندارد و از لحاظ شنیداری نیز با حضور بهمن اردلان همه چیز در این موضوع بسیار عالی است.
صداگذاری و همچنین موسیقی فیلم گوشنواز است و کارگردان توانسته از طریق آوا نیز موقعیت جغرافیایی فیلمش را درست به مخاطب نشان دهد. در سکانسی دیگری دیده میشود که تی تی کنار آتش نشسته و نامزدش از او میخواهد تا بین خودش و ابراهیم یکی را انتخاب کند، در اینجا با مشکل کارگردانی به وضوح دیده میشود؛ این سکانس پر از حس است. در دل تی تی طوفانی بر پا شده است.
تی تی
اما دوربین کارگردان با گرفتن قاب مدیوم شات، عدم تواناییاش را از به تصویر کشیدن کشمکش درونی شخصیت نشان میدهد، دوربین او نمیتواند احساس و تصمیم تی تی را به درستی نشان دهد و مجبور میشود تا تمام بار فیلم و فیلمنامه را روی نقش اصلیاش الناز شاکردوست بیاندازد. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم تی تی ؛ بهترین فیلم این روزهای سینمای ایران
علفزار
بنظر فیلم علفزار یک فیلمِ شعاری است تا عمیق. پر از حرفهای سرپایی و انتقادهایی با تمِ تقلیلگرایی. حرفهایی که معمولا با: “خدا این …هارو لعنت کنه”. “خودش اینو میگه بچههاش انگلیسن” و…
نقد و بررسی فیلم علفزار
فیلم با شروعی ریتمیک و پر تمپو از همان ابتدا تماشاگر را میخکوب میکند و سپس با آغاز قصه اصلی، همچنان مخاطب را وادار به تعقیب فیلم میکند. ریتم خوب و مناسب داستان نیز باعث میشود ارتباط تماشاگر با فیلم قطع نشود و کنجکاو قصه را دنبال کند. موازی با قصه اصلی فیلم، خردهداستانهایی نیز روایت میشود که سهم مهمی در از ریتم نیفتادن فیلم و نگه داشتن تماشاگر پای تماشای آن دارد.
علفزار
تقریبا تمام فیلم علفزار در یک دادسرا میگذرد، فضایی که نمیدانم تا امروز گذرتان به آن خورده و یا نه اما دو ساعت ماندن در راهروهای آن، صبر ایوب میخواهد. این فضاها پر از پتانسیل برای داستان نویسی و فیلمنامه نویسی هستند و تا امروز تنها موضوعاتی مانند قصاص مورد توجه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته است.
کاظم دانشی (کارگردان فیلم) اما با درایت بیشتری به سراغ این پروندههای قضایی رفته و دست روی مواردی گذاشته که کمتر درباره آن شنیده شده است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم علفزار ؛ دادگاهی برای اذهان
روز صفر
شروع با پلانی که با تمام معیارهای زیباییشناسانه هماهنگی دارد و از هر جهت آرتیستیک است نویدبخشِ فیلمی زیبا و در عین حال جذاب بود. با زیرنویسِ “پاکستان نوار مرزی ایران” به حال و هوای مستند فیلم نزدیک شدیم و رنگ و نورِ فیلم ما را با خود همراه کرد تا سوار بر روایت شویم.
نقد و بررسی فیلم روز صفر
شخصیتپردازیِ امیر جدیدی شایان تحسین بود. ابتدای فیلم که او را در قامت یک خبرنگار دیدم و همان لحن و صدا و ژست و میمیکِ همیشگیاش را مشاهده کردم با خودم گفتم: امیر جدیدی کلاسیک! ولی پس از گذشت زمان جدیدی من را شگفتزده کرد و باید اذعان کنم بازیاش شدیدا تکنیکال و حسی بود. این فیلم از بهترین فیلم های 2022 ایرانی بود.
روز صفر
در اصل ششخصیتپردازیِ جدیدی را شاید بتوان در سه بخشِ حیاتی دنبال کرد. سکانسی که در آن یک خاطره به رابطِ آلمانی میگوید و اذعان میکند اسمش سیاوش است که به نظر دروغ بود. قسمت دوم گفتگویش با همکارش در هواپیما بود که همکارش چندین خاطره میگوید که به نظر یکیش درست بود.
قسمت نهایی و اصلیاش هم داستانی است که جدیدی به آن بچه میگوید که به نظر تمامش درست بود. به هر حال این کشف و شهودِ جذاب در شخصیتِ یک مامور اطلاعات برای مخاطب جذاب بود. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد فیلم روز صفر ؛ عاشقانهای تکنیکال برای ایران + نظر منتقدان
درخت گردو
فیلم سینمایی «درخت گردو»، اثری قابل تحسین و تاثیرگذار از «محمدحسین مهدویان» است که با نگاهی به قبح جنگ، به این واقعهی هولناک میپردازد. مهدویان در پنجمین فیلم سینماییاش، داستانی واقعی در دل حادثه را روایت میکند که سرگذشت زندگی فردی بنام «قادر مولان پور» است.
نقد و بررسی فیلم درخت گردو
برای یک فیلمساز، امر مهمیست که بتواند بیننده را با خود همراه کند و به قلب و روح او نفوذ کند که به نظر میرسد مهدویان در این امر، موفق عمل کرده است.بزرگترین دستاورد این فیلم، رونمایی از بازی درخشان و باورپذیر «پیمان معادی» ست که با ظرافت هر چه تمام در نقش «قادر» هنرنمایی کرد و به جرات یکی از پدرانِ ماندگار تاریخ سینمای ایران خواهد شد.
حضور پررنگ «هادی بهروز» به عنوان مدیرفیلمبرداری و «حبیب خزاییفر» در قامت آهنگساز، بیش از هر زمان دیگر در این فیلم به چشم آمد. ترکیب تبحر و خلاقیت این دو نفر، در ایجاد لحن مورد نظر کارگردان و کمک به فضاسازی بیشتر، تاثیر فراوانی داشت که به عنوان دو عنصر سمعی-بصری موفق عمل کردند. در درخت گردو، هرگز نمی توان یکی از این دو عنصر مهم را بر دیگری ارجحیت دانست و موسیقی و تصویر، مکمل یکدیگر بودند. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم درخت گردو ؛ به قلم محمدولی دارابی
سینما نیمکت + فیکست
پلانهای ابتدایی فیلم به واسطهی آشنایی ناکافی آقای رحمانیان با دوربین من را نسبت به فیلم مشکوک کرد، اما میزانسنها و بازیهای جذاب تئاتری و قابهای متناسب با امرِ زیباییشناسی شک من را برطرف ساخت و در ادامه به تماشای فیلمی نسبتا خوب نشستم. فیلمی که در ادامه این مقاله به پستی و بلندیهایش اشاره خواهم کرد.
نقد و بررسی فیلم سینما نیمکت
از کم آشنایی جناب رحمانیان با دوربین گفتم ولی از قابهای جذابش نباید گذشت. قابهایی که او از تئاتر به سینما کشانده بود. او لانگشاتهای فرمالیستی و چیدمانِ درستِ صحنه و پلانهای ضد نور و دراماتیکِ خوبی گرفته بود. اما در فضاهای بسته دوربینِ رحمانیان حرفی نمیزد. دوربین گنگ بود و این میزانسنها و بازیها بودند که کار میکردند.
سینما نیمکت
اما خب به واسطه تئاتری بودنِ ایشان ما در طول فیلم بسیار با مولفه و المانهای تئاتری موجه هستیم. مقصودم اجرای تئاتر محیطی توسط ناصر نیست، بلکه برخی میزانسنها و بازیهای تمام بازیگران از اصغر پیران (رئیس) گرفته تا خود ناصر است. بازیِ کاراکترِ غلام هم یک اثبات بر این ادعای بنده است. این غلام سراسر تئاتری بازی میکند و اصلا به دوربین توجه ندارد. به اصطلاح رخ نمیدهد و خب این قابل بحث است، از طرفی ممکن است خوب باشد و از طرفی بد.
تحلیل و نقد فیلم سینما نیمکت ؛ مرثیهای برای هنرِ ایران
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلمها و سریالهای 2022
- بهترین فیلمها و سریالهای 2021
- بهترین فیلمها و سریالهای IMDB 2022
- بهترین فیلم ها بر اساس انیمیشن های محبوب
- بهترین فیلم های 2022 براساس بازی های ویدیویی
- بهترین سریالها
- بهترین فیلم های 2022
- بهترین سریال های 2022
- بهترین فیلم های 2021
- معرفی و تحلیل بهترین سه گانه های تاریخ سینما
- معرفی و تحلیل روانیترین شخصیتهای تاریخ سینما
- بهترین فیلم هایی که قهرمان داستان دیالوگی ندارد
از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی بهترین فیلم های منتشر شده 2022 سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
بدبختی بیچارگی فلاکت مشکلات رو از فیلمای ایرانی حذف کن هیچی دیگه ندارن
سینمای ایران شده یا طنز مطلق یا بدبختی مطلق
نه داستان تازه ای که ادمو به فکر فرو ببره نه چیز جدیدی
کاش میتونستن فراتر از این مادی گرایی باشن
این یه نظر شخصی بود
با تشکر