دورهمی سریال فرندز (Friends: The Reunion) ؛ اپیزود ویژه سریال دوستان

[yasr_overall_rating]بالاخره فیلمبرداری دورهمی سریال فرندز به پایان رسید. در این مقاله با ما باشید تا مروری بر این سریال خاطره انگیز داشته باشیم.

سریال فرندز یک سیت کام آمریکایی است که سال های سال جزو محبوب‌ترین‌های سینما و تلویزیون بوده است. این سریال راجع به شش دوست است که با هم رفاقت و زندگی می‌کنند. عنوان سریال نیز به همین موضوع اشاره دارد.

فرندز Friends از سال 1994 تا 2004 میلادی به مدت ده سال از تلویزیون پخش شد.

محبوبیت این سریال آنقدر زیاد است که نامش از نظر علاقه عمومی هم رده گیم آف ترونز (بازی تاج و تخت Game Of Thones) و بریکینگ بد (Breaking Bad) می‌آید.

این شش رفیق از مشهورترین کاراکترهای تلویزیونی هستند و میلیون‌ها نفر آن‌ها را تماشا کرده و با خوشحالی آن‌ها شاد شده و با اندوهشان اشک ریخته‌اند.

با ما در ادامه این مقاله باشید تا راجع به هر آنچه که باید از دورهمی سریال فرندز بدانید حرف بزنیم.

دورهمی سریال فرندز

اپیزود ویژه سریال دوستان

در این نوشتار با هم عناوین زیر را خواهیم خواند:

  • فرندز در یک نگاه
  • علت محبوبیت فرندز
  • چرا این سریال در دنیای امروز موفق نخواهد شد
  • دورهمی سریال فرندز
  • دورهمی سریال فرندز: فرندز در یک نگاه
دورهمی سریال فرندز (Friends: The Reunion) ؛ اپیزود ویژه سریال دوستان
دورهمی سریال فرندز (Friends: The Reunion) ؛ اپیزود ویژه سریال دوستان

پیش از هر چیز بهتر است مهمترین مسائل راجع به این سریال را با هم مرور کنیم.

از همان اپیزود اول که در هوای بارانی نیویورک، ریچل در لباس عروس و موهای خیس از باران وارد کافه شد و سراغ مانیکا را گرفت، فرندز در دل میلیون‌ها نفر جا خوش کرده است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم صدای متال (Sound of Metal 2019) ؛ صدای پر سکوت

نقد فیلم Greenland (گرینلند 2020) ؛ خانواده من نبرد من است

علت محبوبیت بیش از اندازه فرندز مشخص نیست اما لااقل می‌توان نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرد. جالب است که سریالی که بسیاری از لطیفه‌های آن در بستر فرهنگی آمریکا معنا پیدا می‌کند، توانسته با مخاطبان زیادی از سراسر جهان ارتباط برقرار کند.

شاید علت اصلی این موضوع در شخصیت‌های این شش دوست باشد. هر کدام از آن‌ها کاراکتر به خصوصی دارند و بیننده به طور خودآگاه یا ناخودآگاه سعی می‌کند تا خصوصیات خودش را در یکی از این شش نفر ببیند.

از هسته سریال یعنی مانیکا شروع می‌کنیم. مانیکا گلر چون یک چسب قوی تمام گروه را کنار هم نگه می‌دارد. هر پنج نفر دیگر به واسطه حضور مانیکا با هم رفت و آمد می‌کنند. مانیکا را می‌توان با دستپخت محشرش به خاطر آورد.

او یک آشپز است و به غذا علاقه زیادی دارد و استعداد زیادی در رابطه با خوراکی‌ها و طعم‌های مختلف از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این او بسیار رقابت طلب است و بهتر است در یک مسابقه ورزشی یا یک بازی ساده فوتبال دستی اصلاً با او در نیفتید.

مانیکا یک ویژگی بارز دیگر هم دارد و آن وسواس شدیدش است. برای او باید همه جا مرتب باشد و کف و سقف خانه از تمیزی برق بزنند. شاید این تنها دلیلی است که سایر دوستان زندگی با او در زیر یک سقف را دشوار می‌بینند.

اتفاقاً فیبی، یکی از دوستان، قبلاً با مانیکا هم خانه بوده و از این طریق به سایر گروه معرفی شده است اما در نهایت به دلیل وسواس مانیکا آن آپارتمان را ترک کرده و در جای دیگری مستقر شده. مانیکا یک ویژگی دیگر هم دارد و آن خانواده دوستی او و علاقه‌اش به تشکیل خانواده و داشتن شوهر و بچه است.

شخصیت دیگر این سریال، ریچل گرین با بازی جنیفر انیستون است. ریچل یک دختر نازپرورده با پدری پولدار است که تا همان بیست و خرده‌ای سالگی، هیچ تصوری از دنیای بیرون نداشته و قرار بوده با یک دندانپزشک که عاشقش نیست ازدواج کند.

دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion
دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion

ریچل در مراسم عروسی پیش از ازدواج با نامزدش دو دل شده و تصمیم می‌گیرد به نیویورک آمده و از دوست دوران دبیرستانش یعنی مانیکا تقاضای کمک کند. ریچل باید یاد بگیرد که روی پای خودش بایستد، شغلی پیدا کند، درآمد داشته باشد و کارهای خانه را خودش انجام دهد – هر چند که از زیر این مورد آخر زیاد در می‌رود.

ریچل در زمینه مد و فشن استعداد خاصی دارد و در نهایت موفق می‌شود شغلی متناسب با استعداد و علاقه خود پیدا کند. ریچل به دلیل خوش استایل بودن و بزرگ شدن در خانواده‌ای ثروتمند، سلیقه بسیار خوبی در انتخاب لباس‌هایش دارد. استایل ریچل از همان دهه نود الهام بخش دختران جوان بسیاری بوده است. ریچل دو خواهر دارد که کمابیش شبیه به گذشته او هستند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021) ؛ تابوت هوشمند

نقد فیلم profile (مشخصات 2018) : جهادگر مخفی

کاراکتر بعدی سریال راس گلر، برادر مانیکاست. راس یک دیرینه شناس است و با اینکه مدرک دکترا دارد، دوستان او را زیاد به عنوان دکتر قبول ندارند و همین اصرار راس بر این موضوع لحظات بامزه‌ای را رقم می‌زند.

راس از آن دسته آدم‌هاست که ما در زبان فارسی به عنوان بچه مثبت و خرخوان می‌شناسیم. او به مطالعه و کسب علم علاقه زیادی دارد و در یک موزه مشغول به کار است. راس از زمان نوجوانی عاشق ریچل بوده است و با آمدن ریچل به خانه مانیکا فرصتی برای ابراز علاقه به او پیدا می‌کند. او در زمان شروع سریال به تازگی از همسر خود جدا شده است و آرزو می‌کند که کاش دوباره ازدواج کند و همسری بیابد و در همان لحظه ریچل از درب کافه وارد می‌شود.

شخصیت بعدی فیبی بوفی است. فیبی زندگی سختی داشته است و مدتی بی خانمان بوده. او از آن تیپ آدم‌های هیپی و صلح‌طلب است که عاشق حیوانات بوده و گیاهخوار است. روحیات ویژه فیبی به خوبی در انتخاب لباس‌هایش و جواهراتی که استفاده می‌کند منعکس شده است. فیبی یک ماساژور است و یک برادر ناتنی دارد. او شاید رک ترین دوست باشد و همیشه حرف ‌دلش را شوخی و جدی به دوستانش می‌گوید حتی اگر از او ناراحت شوند.

دوست بعدی چندلر بینگ است. چندلر در اکثر نظرسنجی‌ها محبوب‌ترین کاراکتر از فرندز است. او یک شغل اداری خسته کننده دارد و هیچکس دقیقاً نمی‌داند او چه کاره است اما در نهایت این شغل را رها کرده و به دنبال علاقه خود می‌رود. چندلر تک فرزند است و والدین او در کودکی از هم جدا شده‌اند. همین موضوع سبب شده تا چندلر بذله‌گویی، طنز و کنایه را به اصلی‌ترین مکانیزم دفاعی خود تبدیل کند تا جایی که همه او را با جوک‌هایش می‌شناسند.

آخرین نفر از دوستان جویی تریبیانی است. جویی یک بازیگر است و در زمینه جذب خانم‌ها بسیار موفق عمل می‌کند. او که از یک خانواده پر جمعیت ایتالیایی آمده، تعصب خاصی بر غذا دارد.

جویی به عنوان کسی که از کار هنری امرار معاش می‌کند در دوره‌هایی دچار رکود مالی می‌شود و از هم خانه خود، چندلر کمک می‌گیرد که از شغل خسته‌کننده‌اش درآمد قابل توجهی عایدش می‌شود. چندلر و جویی در واحد روبرویی مانیکا در همان ساختمان ساکن هستند و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از سکانس‌های سریال، علاوه بر این دو واحد آپارتمانی، در راهروی بین دو واحد بگذرد.

یکی از مورد بحث‌ترین روابط عاشقانه در تاریخ سینما و تلویزیون، رابطه راس و ریچل است. این دو به شدت به هم علاقه دارند اما وقتی ریچل در کارش پیشرفت می‌کند و زمان کمتری را با راس می‌گذراند، راس دچار حسادت شده و رفتارهایی از خود نشان می‌دهد که نابالغانه هستند و به قهر کردن این دو منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Finding You (پیدا کردن تو 2021) : عاشقانه ای در ایرلند

نقد فیلم Riders of Justice (سواران عدالت 2020) ؛ عدالت تصادفی

در جملاتی که بین این دو رد و بدل می‌شود ابهام وجود دارد و وقتی راس از ریچل که همکارش را به خانه دعوت کرده دلخور می‌شود، شب را با زن دیگری می‌گذراند. ریچل نمی‎‌تواند این موضوع را بپذیرد و این دو رابطه خود را تمام می‌کنند – البته فعلاً. بین مخاطبان سریال اختلافات زیادی وجود دارد و یک دسته طرف ریچل را می‌گیرند و معتقدند این کار راس خیانت محسوب می‌شود؛ دسته دیگر هم معتقدند کلمه Break به منزله تمام شدن رابطه است و این عمل راس خیانت نیست و حق با ریچل نیست.

دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion
دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion

البته در نهایت زیاد مهم نیست که کدام دسته برنده می‌شوند چرا که وقتی بعد از سال‌ها این سریال را دوباره تماشا می‌کنیم، متوجه می‌شویم این وقفه در رابطه آن‌ها، “نشانه”‌ای از اختلافات عمیق‌تر و بغرنج‌تر است و نه “علت” جدایی آن‌ها. حتی اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد به هر حال این دو مجبور می‌شدند تا برای مدتی از هم فاصله بگیرند.

دورهمی سریال فرندز: علت محبوبیت فرندز

مسئله‌ای که احتمالاً میلیون‌ها نفر را شیفته خود کرده، روند رشد و بلوغ ان کاراکترهای دوست داشتنی است. مانیکا از یک آشپز ساده با پشتکار و تلاش بی وقفه خود به یک سرآشپز در یکی از بهترین رستوران‌های شهر بدل شد.

ریچل از دختری لوس و بی دست و پا به مادری توانمند و یک مدیر لایق در برند رلف لورن بدل شد. چندلر از کارمندی که علاقه‌ای به شغلش نداشت و به دلیل مشکلات کودکی‌اش از تعهد به شریک زندگی خود وحشت داشت، به فردی خلاق و موفق در حرفه خود و یک شوهر نمونه تبدیل شد.

فیبی بالاخره نیازهای خود را به عنوان یک انسان پذیرفت و توانست کسی که دوست دارد را به زندگی‌اش راه دهد. جویی از یک بازیگر ناشناس به یک سلبریتی که به جشنواره‌های جوایز تلویزیونی دعوت می‌شود تبدیل شد و توانست بالاخره عشق را تجربه کند.

تک تک این آدم‌ها چیزی برای آموختن به ما دارند. کافی است تا با دقت به رفتار و گفتارشان دقت کنیم و از آن‌ها درس زندگی و استقامت بگیریم. بنابراین این انتظار جهانی و شور و هیجان میلیونی برای دورهمی سریال فرندز زیاد دور از انتظار نیست.

در دنیای واقعی نیز این سریال موجب شد تا این شش نفر به عنوان بازیگر بدرخشند و توجه نویسندگان و کارگردان‌های زیادی را به خود جلب کنند. اما بدون شک جنیفر انیستون موفق‌تر از پنج نفر دیگر عمل کرده و با شرکت در ده‌ها فیلم سینمایی به عنوان یکی از پرکارترین بازیگران هالیوود شناخته می‌شود.

دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion
دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion

از حواشی بسیار پر سر و صدای انیستون در زمان پخش سریال، ازدواجش با برد پیت (Brad Pitt) و طلاقش از او به دلیل علاقه‌مند شدن پیت به آنجلینا جولی بود. بعد از گذشت سالیان طولانی هنوز هم بحث آغاز و پایان این ازدواج در محافل سینمایی و دوست‌داران فرهنگ عامه هالیوود داغِ داغ است. دقیقاً مشابه وقفه معروف در رابطه ریچل و راس.

این سریال علاوه بر شش دوست اصلی، شخصیت‌های مکملی هم دارد که با نقش‌های اصلی در کنار هم یک هارمونی جذاب را خلق کرده‌اند. گانتر، مدیر کافه که زیاد حرف نمی‌زند و عاشق ریچل است، جنیس دوست دختر سابق چندلر که در طول این ده سال بارها و بارها در برخی از قسمت‌ها ظاهر می‌شود و ما را با رفتارهای عجیبش می‌خنداند، مرد لخت زشت که آن طرف خیابان زندگی می‌کند و سوژه بحث دوستان است، همه و همه باعث شده‌اند تا ما به عنوان بیننده، علاوه بر نقش‌های اصلی سریال برای دنیایی که در آن زندگی می‌کنند نیز اهمیت قائل باشیم.

دورهمی سریال فرندز : چرا این سریال در دنیای امروز موفق نخواهد شد

درست است که فرندز از بسیاری جهات بسیار دلپذیر و سرگرم‌کننده است اما ایراداتی به آن وارد است که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. در دنیای امروز شوخی‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی و تمسخر افراد چاق دیگر جایی ندارد. چاق بودن مانیکا سوژه مناسبی برای طنز و شوخی نیست چرا که هزاران نفر روزانه با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و دیدن یک فرد چاق که بعد از لاغر شدن به کار و پارتنر ایده‌آلش دست پیدا می‌کند به هیچ وجه در سلامت روان این افراد تاثیر مثبتی ندارد و به تمسخر آن‌ها در جامعه دامن می‌زند. مشکلات دیگری نیز در نویسندگی این سریال محبوب وجود دارد که در این مقاله جایی ندارد اما فرندز را به سریالی بحث برانگیز تبدیل می‌کند.

دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion
دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion

سیت کام محبوب دیگر تلویزیون، آشنایی با مادر How I Met Your Mother تحت تاثیر واضحی از این سریال ساخته شده است. هر چند که آشنایی با مادر از سرگذشت نویسندگان آن الهام گرفته اما ارجاعات واضحی به سریال فرندز دارد که شمارشان از ده تجاوز می‌کند.

دورهمی سریال فرندز : باید منتظر چه چیزی باشیم

از حدود سه سال پیش زمزمه‌هایی برای ساخت یک اپیزود ویژه از فرندز به گش می‌رسید. تمام بازیگران اصلی یعنی انیستون، کورتنی کاکس (Courtney Cox)، متیو پری (Matthew Perry)، مت لبلاک(Matt LeBlanc)، لیسا کودرو (Lisa Kudrow) و دیوید شویمر (David Schwimmer) به طور واضح یا ضمنی رضایت خود از شرکت در یک اپیزود ویژه را تایید کردند.

قرار بود فیلمبرداری این قسمت در سال 2020 اتفاق بیفتد که به دلیل وجود محدویت‌های ناشی از کونا این اتفاق به آینده موکول شد. خوشبختانه به تازگی فیلمبرداری دورهمی سریال فرندز نهایی شد و فیلمبرداری آن به پایان رسید. پیش از این تصور می‌شد که شاید این اپیزود قرار است ادامه‌ای بر این سریال محبوب باشد و زندگی این شش دوست معروف را در آینده دنبال کند.

اما مشخص شد که قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و این دورهمی همانی است که باید از اسمش انتظار داشته باشیم: یک دورهمی که بازیگران در هیچ نقشی ظاهر نمی‌شوند و خودشان هستند با خاطرات شیرین‌ترین سال‌های جوانی و نقطه اوج حرفه بازیگری‌شان. قرار است مهمانان ویژه‌ای در این برنامه حضور داشته باشند که می‌توان از آن‌ها به لیدی گاگا و جاستین بیبر اشاره کرد. این اپیزود قرار است در تاریخ … اکران شود. باید ببینیم تا این سریال محبوب چه چیزی برای ما در نظر گرفته است.

دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion
دورهمی سریال فرندز ؛ Friends: The Reunion

عوامل سریال : دورهمی سریال فرندز

  • ژانر: کمدی موقعیت
  • سازنده: دیوید کرین و مارتا کافمن
  • بازیگران: جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، لیسا کودرو، مت له بلانک، متیو پری و دیوید شویمر
  • سازنده موسیقی متن: مایکل اسکلوف و الی ویلیس
  • آهنگ آغاز: «پیشت خواهم ماند» با اجرای رمبرنتز
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • شمار فصل‌ها: ۱۰
  • شمار قسمت‌ها: ۲۳۶
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی: دیوید کرین، مارتا کافمن و کوین اس برایت
  • دوربین فیلم: چند دوربینه
  • مدت کمترین: ۲۰ دقیقه و بیشترین: ۴۷ دقیقه
  • پخش: شبکهٔ اصلی ان‌بی‌سی

بیشتر بخوانید:

دوستان و همراهان عزیز سایت فیگار اشتراک نظرات شما در رابطه با دورهمی سریال فرندز مایه افتخار و خوشحالی ماست. شما میتوانید نظرات خود را زیر همین نوشتار در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *