33 فیلم کنسل شده مارول و دلیل ساخته نشدن آن‌ها ؛ از شش خبیث تا روح سوار 3

تا پیش از اینکه دنیای سینمایی مارول یک ثبات را به وجود آورد، فیلم‌های مارول ناهماهنگی‌های زیادی داشتند. با ما باشید تا به 33 فیلم کنسل شده مارول بپردازیم.

تاریخچه سینمای ابرقهرمانی شامل تعداد زیادی از فیلم های کنسل شده مارول است که به دلایل مختلفی ساخته نشدند. تا پیش از موفقیت عظیم دنیای سینمایی مارول، فیلم‌های مارول هرکدام توسط کمپانی مختلفی ساخته شده و چندین عوامل مختلف باعث می‌شدند تا ناهماهنگی‌های زیادی ایجاد شود.

33 فیلم کنسل شده مارول و دلیل ساخته نشدن آن‌ها

از هالک 2 تا فیلم اختصاصی ونوم

شما می‌توانید فهرست 33 فیلم کنسل شده مارول را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

اگرچه مارول کامیکس یکی از موفق‌ترین ناشران کمیک بوک تاریخ است، اما بخش زیادی از فیلم‌های اقتباسی آن تا پیش از دنیای سینمایی مارول ضعیف بودند. فیلم‌هایی مثل چهار شگفت‌انگیز و دردویل نتوانسته بودند به خوبی داستان‌های کمیک را وارد پلتفرم سینما کرده و کلیشه‌هایی تکراری را به وجود آورده بودند. این عدم خلاقیت بسیار برای آ‌ن‌ها سنگین تمام شد.


لیست فیلم های ساخته نشده مارول بسیار بزرگ است. پس برای اینکه کمی آن را مختصر کنیم، آثاری که تنها روی کاغذ بودند و هیچ‌گاه ساخته نشدند را وارد این لیست نمی‌کنیم. در عوض به فیلم‌هایی می‌پردازیم که ساخت آن‌ها رسماً توسط کمپانی‌ها تایید و حتی گاهاً آغاز شده اما به سرانجام نرسید.

شانگ چی (Shang-Chi)

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

سال‌ها پیش از آن که سیمو لیو نقش شانگ چی را در فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings که بخشی از دنیای سینمایی مارول است ایفا کند، این شخصیت قرار بود فیلم دیگری داشته باشد.

پروژه The Hands of Shang-Chi: Master of Kung Fu به عنوان یک فیلم رزمی در اوایل دهه 2000 رسماً در دست ساخت قرار داشت. استفان نورینگتون به عنوان کارگردان و آنگ لی نیز به عنوان تهیه کننده این سریال انتخاب شده بودند. تا سال 2005، هنوز قرار بود تا این فیلم ساخته شده و استن لی نیز به عنوان تهیه کننده اجرایی آن در پروژه حضور داشته باشد.

با این حال، این فیلم هرگز ساخته نشد. پس از موفقیت فیلم مرد آهنی در سال 2008 نیز صحبت‌هایی بود که یک فیلم از شانگ چی به عنوان بخشی از فاز اول دنیای سینمایی مارول ساخته شود. درنهایت این فیلم نیز به نتیجه‌ای نرسید.

بیشتر بخوانید:

دردویل 2 (Daredevil 2)

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

فیلم دردویل در سال 2003 که بن افلک نقش او را بازی می‌کرد، اثری بسیار ضعیف بود. با این وجود، اصلاً جای تعجبی ندارد که قسمت دوم آن نیز کنسل شود. هرچند که به جای قسمت دوم، اسپین آفی از شخصیت الکترا ساخته شد.

پس از شکست فیلم سینمایی دردویل، فاکس قرن بیستم مالکیت معنوی شخصیت دردویل را به مارول استودیوز و دیزنی واگذار کرد. این در نهایت باعث شد تا سریال محبوب و مورد تحسین دردویل در نتفلیکس ساخته شده و چیزی که طرفداران از این شخصیت می‌خواستند را به آن‌ها بدهد.

بیشتر بخوانید:

هالک 2 (Hulk 2)

33 فیلم کنسل شده مارول
اریک بانا در فیلم هالک 2003

قبل از اینکه مارک رافالو یا حتی ادوارد نورتون بازیگر نقش هالک باشند، اریک بانا نقش این شخصیت را ایفا کرده بود. فیلم هالک در سال 2003، اثر بسیار موفقی بود و با فروشی دوبرابر از بودجه اثر، انتظار می‌رفت که دنباله آن در سال 2005 نیز یک موفقیت دوباره باشد. اما هالک 2 نیز یکی دیگر از فیلم های مارول که کنسل شدند است.

اگرچه که یک فیلمنامه از هالک 2 تقریباً آماده بود، اما یونیورسال نتوانست این فیلم را به موقع بسازد. درعوض ساخت آن به مارول استودیوز واگذار شد. مارول نیز به جای ساخت هالک 2، فیلم را ریبوت کرد تا در دنیای سینمایی مارول قرار گیرد. اما فیلم هالک شگفت انگیز 2008 با بازی ادوارد نورتون نیز اثری ضعیف بود و در فیلم انتقام جویان سال 2012 بود که مارک رافالو بازیگر هالک شد.

بیشتر بخوانید:

پانیشر 2 (The Punisher 2)

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

درحالی که جان برنثال، در سریال پانیشر نتفلیکس بسیار درخشید، اما تاکنون سه فیلم پیش از پانیشر پیش از جان برنثال ساخته شده بود. توماس جین در سال 2004 در نقش پانیشر ظاهر شد و علی‌رغم فیلمنامه و ساختار کلی نسبتاً ضعیف، بازی او مورد تحسین قرار گرفت.

پس از فروش متوسط پانیشر در باکس آفیس، رسماً ساخت قسمت دوم آن تایید شد. قرار بود که فیلمبرداری آن در سال 2005 آغاز شود اما این فیلم به دلیل فقدان فیلمنامه، با وجود چندین نویسنده عقب افتاد. در نهایت 3 سال طول کشید تا در سال 2007 که پانیشر 2 نیز رسما به فیلم های لغو شده مارول پیوست.

بیشتر بخوانید:

آثار پیش از دنیای سینمایی مارول

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

درحالی که فیلم مرد آهنی در سال 2008 رسماً آغازگر دنیای سینمایی مارول است، اما فیلم‌های بسیاری بودند که به دلیل ساخت دنیای سینمایی مارول، پیش از تولید کنسل شدند. برای مثال می‌توانیم از فیلم‌های Man-Thing، Deathlok، Silver Surfer و حتی نسخه‌های اولیه مرد آهنی و کاپیتان آمریکا نام ببریم!

همچنین در این بین نام فیلم فیوری به چشم می‌خورد که قرار بود از خط داستانی کمیک نیک فیوری: مامور شیلد اقتباس شود. اما درنهایت تمام این آثار کنسل شدند تا جهانی یکپارچه شکل بگیرد. همچنین از دهه 90 میلادی صحبت‌هایی از ساخت فیلم اختصاصی نیمور بوده است که هیچوقت سرانجام نیافت. اکنون مشخص شده است که نیمور در فیلم 2 رسماً وارد دنیای سینمایی مارول خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پانیشر: منطقه جنگی 2 (Punisher 2: War Zone)

33 فیلم کنسل شده مارول
تصویری از فیلم Punisher 2: War Zone

اگرچه قضیه کنسل شدن پانیشر 2 کمی پیچیده بود، اما کنسل شدن فیلم پانیشر: منطقه جنگی 2 خیلی سریع شکل گرفت. پانیشر: منطقه جنگی فیلمی به شدت ضعیف بود و مورد انتقاد منتقدان و حتی طرفداران قرار گرفت.

حتی با وجود ضعف بسیار زیاد فیلم اول، ساخت دنباله آن خیلی زود تایید شد. اما در سال 2009، مارول استودیوز حق استفاده از شخصیت پانیشر را به دست آورد و این اتفاق منجر به ساخت سریال پانیشر در نتفلیکس شد.

مرد عنکبوتی 4 (Spider-Man 4)

33 فیلم کنسل شده مارول
تصویر توبی مگوآیر در فیلم مرد عنکبوتی 2

از میان تمام فیلم های کنسل شده مارول در این لیست، ناراحت کننده‌ترین آن‌ها مرد عنکبوتی 4 است. سه‌گانه مرد عنکبوتی سم ریمی از همه نظر خوب بودند و طرفداران آن‌ها را دوست داشتند. اما ساخت قسمت چهارم، به دلیل اختلافات سم ریمی و سونی ساخته نشد.

سونی اصرار داشت تا شرور فیلم، یکی از این شخصیت‌ها باشد؛ جیم کری در نقش کارنیج، بروس کمپبل در نقش میستریو، و یا جان مالکوویچ در نقش کرکس که همگی بازیگران خوب و شروران خوبی بودند. اما سم ریمی به جای آن ترجیح می‌دهد از شخصیت مارمولک و یا موربیوس استفاده کند.

علی‌رغم گزینه‌های زیاد، سم ریمی و سونی به نتیجه نرسیدند و درنهایت پروژه کاملاً کنسل شد. در عوض، سونی این مجموعه را ریبوت کرده و اندرو گارفیلد را به مرد عنکبوتی بعدی تبدیل کرد. چیزی که این قضیه را ناراحت کننده‌تر می‌کند این است که سم ریمی گفته بود اگر مرد عنکبوتی 4 ساخته می‌شد، قرار تا بلافاصله ساخت مرد عنکبوتی 5 را آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

ونوم (Venom)

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

بازیگر نقش ادی براک/ونوم در فیلم مرد عنکبوتی 3، تافر گریس بود. در ابتدا قرار بود تا یک اسپین آف از این شخصیت با بازی تافر گریس ساخته شود که در سال 2008 و در کنار مرد عنکبوتی 4 اکران می‌شد. این فلیم قرار بود کمی تاریک‌تر بوده و به ریشه‌های این شخصیت شرور بپردازد.

پل ورنیک و رت ریس فیلمنامه ونوم را تکمیل کرده بودند و پس از آن، گری راس به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم انتخاب شد. اما در سال 2009 به نظر می‌رسید که بعید است تافر گریس به نقش ادی براک بازگردد. همچنین پس از اختلاف نظر سم ریمی و سونی، مجموعه مرد عنکبوتی کاملاً ریبوت شد و ونوم نیز به فیلم های ساخته نشده مارول پیوست.

بیشتر بخوانید:

خاستگاه مردان ایکس: مگنیتو (X-Men Origins: Magneto)

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

اگرچه فیلم X-Men Origins: Wolverine آغازگر سه‌گانه ولورین بود، اما در ابتدا قرار بود تا این فیلم آغازگر مجموعه خاستگاه مردان ایکس باشد که به گذشته تمام این شخصیت‌ها می‌پردازد.

قطعاً دیگر شخصیت‌های مردان ایکس نیز داستان جالبی پیش از پیوستن به این گروه داشتند. در ابتدا قرار بود تا فیلمی براساس شخصیت مگنیتو نیز ساخته شود که شلدون ترنز نویسندگی آن را برعهده دارد. با اینکه شلدون ترنز نوشتن فیلمنامه را به پایان رسانده بود، برنامه‌های فاکس تغییر کرده و به جای فیلم سرگذشت مگنیتو، فیلم مردان X-Men: First Class ساخته شد که در آن کمی به مگنیتو نیز پرداختند.

بیشتر بخوانید:

مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3 (The Amazing Spider-Man 3)

33 فیلم کنسل شده مارول
اندرو گارفیلد در نقش مرد عنکبوتی در سری فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت انگیز

قسمت سوم سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز نیز به سرنوشتی مشابه با قسمت چهارم مرد عنکبوتی سم ریمی دچار شد. 11 ماه پیش از اکران مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2، سونی ساخت قسمت سوم را تایید کرد. اما تنها اندکی پس از اکران فیلم، اندرو گارفیلد اعلام کرد که قراردادش با سونی به اتمام رسیده و قرار نیست آن را برای فیلم بعدی تمدید کند.

از سوی دیگر، سونی فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3 را به چهار سال تاخیر دچار کرد. اما این تاخیر باعث شد که پروسه ساخت شعیف شده و در نهایت طبق قرارداد جدید سونی و دیزنی، شخصیت مرد عنکبوتی به دنیای سینمایی مارول ملحق شود.

بیشتر بخوانید:

شش خبیث (The Sinister Six)

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

درحالی که سونی داشت از اکران فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3 در سال 2018 پشیمان می‌شد، تلاش کرد تا شانس ساخته شدن فیلم شش خبیث را افزایش دهد. قرار بود این فیلم به عنوان اسپین آفی از مجموعه مرد عنکبوتی شگفت انگیز باشد که در سال 2016 منتشر می‌شود. با این حال، این فیلم نیز قربانی قرارداد سونی و دیزنی شد و به جمع فیلم های مارول که کنسل شدند پیوست.

بیشتر بخوانید:

مرد مورچه ای (Ant Man)

اگرچه که فیلم‌های مرد مورچه‌ای امروزه بخشی از دنیای سینمایی مارول هستند، اما در ابتدا قرار بود تا فیلمی براساس این شخصیت در سال 2005 ساخته شود. همچنین ادگار رایت، کارگردان محبوب بریتانیایی وظیفه کارگردانی آن را برعهده داشت.

پس از بارها تغییر فیلمنامه، درنهایت فیلم مرد مورچه‌ای در سال 2015 و به عنوان بخشی از دنیای سینمایی مارول ساخته شد. همچنین این بار پیتون رید وظیفه کارگردانی آن را برعهده گرفت.

بیشتر بخوانید:

چهار شگفت انگیز 3 (Fantastic Four 3)

33 فیلم کنسل شده مارول
پوستر فیلم چهار شگفت انگیز سال 2005

فیلم اول چهار شگفت انگیز فاکس اثری بسیار ضعیف بود. تقریباً مخاطبان هیچ دلیلی برای تماشای دنباله آن نداشتند تا اینکه فاکس اعلام کرد شرور این فیلم، گالاکتوس خواهد بود. اما این فیلم نیز پیشرفت چندانی به نسبت فیلم قبلی نداشت و منتقدان نیز نقدهای بسیار تندی برای آن منتشر کردند.

یکی از مشکلات اصلی سری چهار شگفت انگیز،‌ اصرار فاکس برای حفظ درجه سنه 13 سال بود که باعث ضعف اثر شد. با وجود ضعف هر دو قسمت چهار شگفت انگیز، ساخت قسمت سوم که در قرارداد بازیگران نیز ذکر شده بود، کنسل شد. در عوض، مجموعه ریبوت شد و فیلمی جدید از چهار شگفت انگیز در سال 2015 ساخته شد.

چهار شگفت انگیز 2 – ریبوت – (Fantastic Four 2)

33 فیلم کنسل شده مارول
پوستر ریبوت فیلم چهار شگفت انگیز

فاکس تصمیم داشت تا با ریبوت مجموعه چهار شگفت‌ انگیز آن را نجات دهد. اما این اشتباه بزرگی بود که حتی کار را بدتر کرد. فیلم چهار شگفت‌ انگیز سال 2015 یک فاجعه کامل بود و با وجود اینکه فاکس ساخت دنباله آن را در سال 2017 تایید کرده بود، تنها کمی پس از اکران، آن را کنسل کرد.

نقره‌ای و سیاه (Silver & Black)

33 فیلم کنسل شده مارول
فیلم گربه سیاه و سیلور سیبل

پروژه نقره‌ای و سیاه قرار بود تا فیلمی با محوریت شخصیت‌های مرد عنکبوتی، گربه سیاه و سیلور سیبل باشد. این فیلم از سال 2017 توسعه یافته و تولید آن در سال 2018 رسماً آغاز شد. اما این فیلم به دلیل مشکلات فیلمنامه، تا زمان نامعلومی تاخیر خورد. کمی بعد نیز به طور کامل کنسل شد.

این فیلم قرار بود بخشی از دنیای سینمایی سونی براساس شخصیت‌های مربوط به مرد عنکبوتی باشد. اما اکنون به نظر می‌رسد که شخصیت گربه سیاه به نحوی در آینده وارد دنیای سونی خواهد شد. هرچند که هنوز هیچ خبری از سیلور سیبل وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

ناانسان ها (Inhumans)

33 فیلم کنسل شده مارول
33 فیلم کنسل شده مارول

فیلم ناانسان‌ها تنها فیلم از دنیای سینمایی مارول است که توسط خود مارول استودیوز کنسل شده بود. هرچند که کاملاً نمی‌توانیم آن را بخشی از فیلم های لغو شده مارول محسوب کنیم.

در ابتدا قرار بود تا فیلم ناانسان‌ها بخشی از فاز سوم دنیای سینمایی مارول باشد. اما این قضیه خیلی زود برای تمرکز بیشتر بر حماسه ابدیت، کنسل و فیلم نیز به فاز چهارم انتقال یافت. اما بازهم کمی بعد تصمیم گرفته شد تا پروژه ناانسان‌ها در قالب یک سریال از شبکه ABC پخش شود. هرچند که این سریال به قدری که بد بود که هیچ‌گاه فصل دوم آن ساخته نشد.

بیشتر بخوانید:

گامبیت (Gambit)

33 فیلم کنسل شده مارول
تصویری از شخصیت گامبیت

شاید شوکه کننده‌ترین عنوان در میان لیست فیلم های لغو شده مارول گامبیت باشد. چرا که فیلمبرداری گامبیت از سال 2019 آغاز شده بود! اما به نظر می‌رسد که این فیلم در پروسه فیلمبرداری بسیار پیچیده‌ای قرار گرفت و تاریخ اکران آن چهار بار به تاخیر افتاد.

تنها یک ماه از آغاز فیلمبرداری فیلم گامبیت گذشته بود که دیزنی رسماً کمپانی فاکس را خرید و حقوق ساخت و پخش فیلم گامبیت نیز به آن تعلق یافت. پس از آن نیز مارول استودیوز تصمیم گرفت تا فیلم را به نفع مردان ایکس دنیای سینمایی مارول که هنوز معرفی نشده‌اند، کنسل کند.

بیشتر بخوانید:

دیگر فیلم‌های کمپانی فاکس

33 فیلم کنسل شده مارول
X 23 در سکانس پایانی مبارزه‌اش با ولورین

گامبیت تنها فیلم کنسل شده مارول نبود که توسط کمپانی فاکس ساخته می‌شود. فاکس برنامه‌ای بسیار بلند برای ساخت چندین و چند فیلم سینمایی از مجموعه مردان ایکس داشت که تمام آن‌ها پس از خرید فاکس توسط دیزنی، کنسل شدند.

دنباله فیلم Dark Phoenix، جهش یافته‌های جدید، یک اسپین از فیلم لوگان با محوریت شخصیت X23،  و حتی فیلم‌های کیتی پراید، دکتر دووم و Multiple Man جزو این لیست هستند. همچنین چندین پروژه تیمی با عناوین Alpha Flight، Exiles و X-Force که با محوریت شخصیت ددپول بود، نیز در دست ساخت قرار داشتند.

دو فیلم بزرگ از این مجموعه با عناوین X-Men: Fear the Beast و Omega Red دو اثری هستند که در مراحل پیش از تولید رسماً کنسل شدند. اگرچه که صحبتی از دیگر فیلم‌های این مجموعه نشده است، اما تقریباً اطمینان داریم که هیچ‌کدام از آن‌ها حداقل به شکل قبلی ساخته نخواهند شد.

بیشتر بخوانید:

روح سوار 3 (Ghost Rider 3)

33 فیلم کنسل شده مارول
نیکولاس کیج در نقش روح سوار

تاکنون دو فیلم از شخصیت روح سوار توسط کمپانی کلمبیا پیکچرز و با بازی نیکلاس کیج ساخته شده است. اگرچه که این دو قسمت تقریباً موفق بودند، اما خود نیکلاس کیج از فیلم دوم ناراضی بود و به همین دلیل از قسمت سوم کناره گیری کرد.

کوین فایگی، رئیس مارول استودیوز نیز از این تصمیم نیکلاس کیج استقبال کرد و در سال 2013 نیز اعلام کرد که حقوق شخصیت روح سوار به مارول استودیوز بازگشته است. با این حال، او گفت که هیچ برنامه فوری‌ای برای ساخت فیلم روح سوار ندارد. با گذشت 8 سال از این صحبت، هنوز هیچ خبری از مجموعه روح سوار در دنیای سینمایی مارول نیست. هرچند که این شخصیت در فصل چهارم سریال مامورین شیلد حضور داشت.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار 33 فیلم کنسل شده مارول سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با 33 فیلم کنسل شده مارول

چرا فیلم مرد عنکبوتی 4 کنسل شد؟

فیلم مرد عنکبوتی 4 به دلیل اختلاف نظر سم ریمی و سونی و محدودیت‌هایی که سونی برای او ایجاد کرده بود،‌ کنسل شد.

چرا تمام فیلم‌های دنیای مردان ایکس کنسل شدند؟

کمپانی فاکس قرن بیستم سازنده فیلم‌های دنیای مردان ایکس بود اما در سال 2019، این کمپانی توسط دیزنی خریداری شده و حقوق استفاده از شخصیت‌های مردان ایکس به مارول استودیوز تعلق یافت. بدین صورت، تمام فیلم‌های در دست ساخت نیز کنسل شدند.


4 thoughts on “33 فیلم کنسل شده مارول و دلیل ساخته نشدن آن‌ها ؛ از شش خبیث تا روح سوار 3

  1. من حتی هنوزم منتظر این هستم یه روزی اول هالک ۲ بیاد و بعدش ادامه فیلم های لوگان هم بیاد هرچند خودش مرد مثلا تو قسمت اخر ولی فکر میکنم تو فیلم جدید ددپول ، ددپول یه همراه داره و صد در صد لوگان هم با ددپول تو اون فیلم هست حالا روبروشه یا با هم تیم هستن فقط گارگردان محترم میدونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *