پشیمانی پدرخوانده هوش مصنوعی ؛ بشریت در حال نابودی است

این روزها اعلام پشیمانی پدرخوانده هوش مصنوعی خبرساز شده است. به راستی بشریت در آستانه فنا شدن است؟ پیشرفت به چه قیمت؟ هینتون چه جوابی دارد؟

جفری اورست هینتون متولد 6 دسامبر 1947 و اهل بریتانیا می‌باشد. او روانشناس شناختی و دانشمند علوم کامپیوتر بوده و بیشتر فعالیتش در زمینه شبکه‌های عصبی مصنوعی بوده است.

او که به پدرخوانده هوش مصنوعی مشهور است، به دلیل اینکه هوش مصنوعی مشاغل مردم را از آن‌ها بگیرد و پس از گذر زمان اطلاعات نادرست منتشر کند، از گوگل استعفا داد. پشیمان شدن پدرخوانده هوش مصنوعی و استفا او از گوگل خبرساز شد.

درواقع پشیمانی پدرخوانده هوش مصنوعی که باعث شد در ماه آوریل از سمت معاونت و رئیس مهندسی گوگل استعفا بدهد، او را تشویق کرد تا آزادانه در مورد خطرات مرتبط با این فناوری هشدار دهد.

بیشتر بخوانید:

پشیمانی پدرخوانده هوش مصنوعی

بشریت در حال نابودی است 

نگرانی پدرخوانده خوش مصنوعی
نگرانی پدرخوانده خوش مصنوعی

جفری هینتون در مصاحبه جدیدی گفت در بخشی از وجود خود به‌خاطر کار‌هایی که انجام داده است، احساس پشیمانی می‌کند. او به‌تازگی از گوگل خارج شده است تا بتواند بی‌واهمه درباره ریسک‌های هوش مصنوعی صحبت کند. او درباره تلاش‌های گذشته خود می‌گوید:

به خودم با این بهانه رایج دلداری می‌دهم که اگر من این کار را نمی‌کردم، شخص دیگری آن را انجام می‌داد. به‌سختی می‌توان فهمید که چگونه می‌شود جلوی افراد خرابکار را گرفت تا از این فناوری برای کار‌های مخرب استفاده نکنند.

بیشتر بخوانید:

پدرخوانده هوش مصنوعی می‌گوید تا زمانی که مایکروسافت بینگ جدید را با هوش مصنوعی معرفی کرد، از شیوه برخورد گوگل با این فناوری راضی بود. اما با این اقدام، گوگل هم وارد وضعیت قرمز شد تا پاسخی به رقیب خود دهد.

جفری هینتون نگران است که گوگل در تلاش برای رقابت با ربات‌های هوش مصنوعی نظیر ChatGPT و Bing Chat و مدل‌های مشابه، محدودیت‌ها و احتیاط‌های قبلی خود را برای توسعه هوش مصنوعی کنار بگذارد و راه را برای مشکلات اخلاقی متعدد باز کند. هینتون می‌گوید:

چنین رقابت شدیدی بین غول‌های فناوری می‌تواند توقف‌ناپذیر باشد و جهانی را به‌وجود بیاورد که پر از تصاویر و نوشته‌های جعلی خواهد بود و شاید دیگر نتوانید بدانید چه چیزی درست است.

بیشتر بخوانید:

پشیمانی پدرخوانده هوش مصنوعی
پشیمانی پدرخوانده هوش مصنوعی

بزرگ‌ترین نگرانی حال حاضر برای هینتون مسئله اطلاعات گمراه‌کننده است. اما در بلندمدت او از بابت حذف شغل‌های تکراری و احتمالا نابودی بشریت هم نگران است.

انقراض بشریت که او قبلا هم احتمال آن را مطرح کرده بود، زمانی اتفاق خواهد افتاد که هوش مصنوعی بتواند خودش کد برنامه‌هایش را بنویسد و اجرا کند. هینتون می‌گوید:

خیلی‌ها ازجمله خود او تصور می‌کردند که هوش مصنوعی تا حدود 30 تا 50 سال دیگر از انسان‌ها باهوش‌تر نخواهد شد، اما او حالا دیگر چنین اعتقادی ندارد و این به نوعی خطر بسیار تهدید کننده‌ای برای انسان‌ها است.

بیشتر بخوانید:

جفری از این می‌ترسد که این فناوری نه تنها باعث تعطیلی برخی مشاغل شود بلکه به طور کامل جایگزین برخی از آن‌ها باشد. پدرخوانده هوش مصنوعی درباره امکان توسعه سلاح‌های کاملاخودمختار و تمایل مدل‌های هوش مصنوعی به یادگیری رفتارهای عجیب و غریب از داده‌های آموزشی نگران است.

سال گذشته زمانی که شرکت‌های گوگل، OpenAI و دیگران شروع به ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی کردند، موضع او تغییر کرده است. هوش مصنوعی تنها در پنج سال گذشته به سرعت توسعه یافته است که این ترسناک است که در پنج سال آینده چه اتفاقی می‌افتد.

دانشمند ارشد گوگل در بیانیه‌ای به انگجت گفته است که شرکت گوگل همچنان به یک رویکرد مسئولانه و مراقبت از خطرات در حال ظهور متعهد است.

بیشتر بخوانید:

این غول جستجو اخیرا نسخه‌ای از چت‌بات Bard خود را در ماه مارس و پس از ماه‌ها شایعات مبنی بر نگرانی این شرکت در مورد تهدید رقابتی هوش مصنوعی مولد عرضه کرد.

این در حالی بود که پیش از آن، گوگل از انتشار عمومی مدل‌های هوش مصنوعی مانند هوش مصنوعی هنری Imagen خود به دلیل احتمال وجود محتوای سمی و نقض حق چاپ خودداری کرده بود.

هینتون عمر خود را وقف مطالعه شبکه‌های عصبی کرده است که اغلب کلید هوش مصنوعی هستند، اما بیشتر به خاطر توسعه یک سیستم تشخیص اشیا در سال 2012 شناخته می‌شود.

آنطور که پیدا است پدرخوانده تنها نگران پیشرفت سریع‌السیر هوش مصنوعی نیست. تعدادی از دانشگاهیان و افراد برجسته در حوزه فناوری از جمله ایلان ماسک و استیو وزنیاک نیز اخیرا نامه‌ای سرگشاده امضا و منتشر کرده‌اند که در آن خواستار توقف شش ماهه توسعه هوش مصنوعی برای رسیدگی به مشکلات اخلاقی و ایمنی آن شده‌اند. با این حال، سخنان هینتون به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های این صنعت، بسیار قابل توجه و تامل است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص این خبر که بازتاب گسترده‌ای هم در فضای مجازی داشته چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *