نقد فیلم Antlers (انتلرز 2021) ؛ بررسی تکنیکی، فلسفی و روانشناختی

انتلرز اسکات کوپر که روایتی ترسناک و بسیار متعارف‌تر از فیلم بره است، ما را در بسیاری از جنبه‌ها به شدت به یاد حلقه (2002) گور ​​وربینکسی می‌اندازد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Antlers همراه فیگار بمانید تا از چند و چون ماجرای ترسناک و ساختار این فیلم دلهره‌آور سر دربیاورید.

فیلم انتلرز در شمال غربی اقیانوس آرام ایالات متحده اتفاق می‌افتد و مملو از فضاسازی‌های روانشناختی است که موقعیت جغرافیایی مکانی که ساختار روایی فیلم در آن به تصویر کشیده می‌شود، به شدت با فرم و نوع نگاه کارگردان متناسب است. همچنین این فیلم، یک کودک ترسناک ( بهترین فیلم های ترسناک 2022 و بهترین فیلم های ترسناک نتفلیکس 2022 ) را نشان می‌دهد که نقاشی‌های آزاردهنده‌اش به اتفاقات فراطبیعی اشاره می‌کند، و بر روی یک زن با برخی معماها تمرکز می‌کند.

نقد فیلم Antlers (انتلرز 2021)

اسطوره آدمخوار وندیگو

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Antlers خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Antlers
نقد فیلم Antlers

تمرکز فیلم بر روی افسانه بومیان آمریکایی “وندیگو” است، جایی که یک روح شیطانی مردم را تسخیر می‌کند و آنها را به موجوداتی فانی با شاخ گوزن، حداقل در این داستان، تبدیل می‌کند. در ادامه با نقد فیلم Antlers و آگاهی از ارتباط این افسانه و فیلم انتلرز همراه ما بمانید.

تحلیل ساختاری – بیکاری و ناامیدی

در یک شهر منزوی در اورگان، یک معلم مدرسه راهنمایی (کری راسل) و برادر کلانترش (جسی پلمونز) با دانش آموز مرموزش (جرمی تی. توماس) درگیر می‌شوند که رازهای تاریک او منجر به برخوردهای وحشتناک با موجودی افسانه‌ای اجدادی می‌شود که با حضورش فضایی خفقان‌آور را ایجاد می‌کند.

فیلم انتلرز اسکات کوپر بر اساس داستان کوتاه نیک آنتوساکا به نام “پسر آرام” با محوریت وندیگو، موجودی فراطبیعی که از فولکلور بومی آمریکا الهام گرفته شده، ساخته شده است.

همانطور که گفته شد، داستان فیلم در مکانی متروک در اورگان می‌گذرد، شهری که در آن معدن زغال سنگی متروکه توسط فرانک ویور (اسکات هیز)، یک معتاد به مواد مخدر و پدر دو کودک آسیب دیده (از لحاظ روانی)، به آزمایشگاه متامفتامین (در بازار سیاه با نام شیشه (crystal) نیز شناخته می شود،یک ماده روانگردان و محرک سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل بالای اعتیادآوری است که برای اهداف تفریحی،به طور گسترده،مورد سوء مصرف و سوء استفاده،قرار می گیرد.) تبدیل شده است.

در پس‌زمینه مشکلات اجتماعی موجود در ساختار روایی فیلم، نکاتی مانند اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری و ناامیدی دیده می‌شود؛ داستان به رابطه بین لوکاس، یا کودکی که نشانه‌هایی از آسیب عاطفی در او مشهود است، و معلمش جولیا (کری راسل، قهرمان داستان) می‌پردازد.

جولی که اخیراً از کالیفرنیا به زادگاهش بازگشته است، جایی که سال‌ها پیش از دست پدر بداخلاق خود، از آنجا فرار کرد، آماده است از لوکاس، مراقبت کند. پس از صحنه آغازین و نگران کننده که در آن پدر و برادر کوچکتر لوکاس، آیدن توسط موجودی غول پیکر در معدن متروکه مورد حمله قرار می‌گیرند، جولیا متوجه چیز عجیبی در مورد شاگردش، لوکاس، می‌شود. در ادامه با سایت فیگار همراه ما بمانید تا بواسطه تحلیل تکنیکی فیلم انتلرز، روایت فیلم را از نگاه تکنیکی برای شما موشکافی کنیم.

بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکی – فضاسازی‌های دل تورو

نقد فیلم انتلرز, تحلیل فیلم انتلرز, نقد Antlers, تحلیل Antlers
نقد فیلم انتلرز, تحلیل فیلم انتلرز, نقد Antlers, تحلیل Antlers

فیلم Antlers ویژگی بصری خیره کننده‌ای دارد که به طور منحصر به فرد در فضایی رئالیسم شکل گرفته است. از آنجایی که این فیلم تا حدودی برگرفته از قلم نیک آنتوساکا، فیلمنامه نویس نابغه Brand New Cherry Flavor (2021) است، فیلم عمیقاً در شخصیت‌هایش کنکاش می‌کند و از هیولای مرکزی خود به عنوان استعاره‌ای برای جانوران غیرقابل تصور استفاده می‌کند که بسیار وحشتناک‌تر از هر موجود افسانه‌ای به تصویر کشیده می‌شوند.

Antlers داستان فوق العاده‌ای دارد. جولز، با بازی کری راسل طی یک اجرای قدرتمند، دارای یک ساختار شخصیتی بسیار رضایت بخش است. جرمی تی توماس بازیگر خردسال نیز در به تصویر کشیدن یک جوان مشکل‌دار و در عین حال انعطاف پذیر بسیار خوب عمل می‌کند. درواقع وی، از نکات برجسته فیلم به حساب می‌آید، به وضوح شخصیتی را به نمایش درمی‌آورد که 15 سال بیشتر ندارد و عملکردی باورنکردنی ارائه می‌دهد. او در هر لحظه از پرده سینما از آشفتگی و شکنندگی صحبت می‌کند، که بر لحن جدی انتلرز تأکید زیادی دارد.

این فیلم همچنین در استفاده از پالت‌های رنگی و تنظیمات مختلف به طرز شگفت‌انگیزی فیلمبرداری شده و خلاقانه است. طراحی زیبای هیولای موجود در فیلم، که مانند فیلم Sweetheart (2019) تا حد زیادی خارج از دیده مخاطب به ذهن متبادر می‌شود، امضای فضاسازی‌های تخیلی ( بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022 و بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 ) گیرمو دل تورو تهیه کننده در سراسر آن وجود دارد.

فیلم Antlers در شهر کوچکی در اورگان اتفاق می‌افتد که در آن فضای ناخوشی وجود دارد. نه تنها خرابه‌های صنعتی به ایجاد جو تهدیدکننده کمک می‌کنند، طبیعت نیز خصمانه به نظر می‌رسد. این شهر بین رشته کوه محصور شده است، جنگل‌های غیرقابل نفوذ حس خفقان را در مخاطب ایجاد می‌کند. این فضاسازی تاریک و جدی، که جایی بین رئالیسم و ماورالطبیعه ( بهترین فیلم های ماورالطبیعه 2022 ) است، مطمئناً یکی از بزرگترین نقاط قوت فیلم را تداعی می‌کند.

یکی از عناصر قابل توجه که به فضاسازی و شکل دادن به شخصیت‌ها، وحشت انسانی و ماوراء طبیعی فیلم کمک می‌کند، بخش گریم است. تیم گریم، به رهبری نائومی بکستاد، به طرز ماهرانه‌ای پیشینه شخصیت‌ها را از طریق ظاهرشان به تصویر می‌کشد.

بکستاد، برای نشان دادن درد شخصی و نوستالژیک جولیا، از طریق جزئیاتی مانند خط چشم سنگین و خالکوبی های خاص، به راسل ظاهری غریب اما آشنا و خشن می‌دهد. این بخش همچنین به طرز خیره کننده‌ای تأثیرات مواد مخدر و فقر را بر سلامت جسمانی خانواده ویور برجسته می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل روانشناختی – آسیب‌های روانی

نقد فیلم Antlers, تحلیل فیلم Antlers, بررسی فیلم Antlers
نقد فیلم Antlers, تحلیل فیلم Antlers, بررسی فیلم Antlers

ایجاد یک کاوش موشکافانه در مورد شرایط انسانی و چگونگی تأثیر آن توسط شرایط فرهنگی می‌تواند کاری دشوار باشد. تعیین این بررسی در قلمرو ماوراء طبیعی می‌تواند حتی دشوارتر باشد، به‌ویژه وقتی صحبت از نشان دادن این باشد که چگونه جامعه بر رشد کودکان تأثیر می‌گذارد.

اسکات کوپر سفری را آغاز می‌کند که هدف آن ترکیبی از ترس هیولاطور و پردازش تروما است. تجربه تروما اجتناب ناپذیر تر خواهد بود. تروما پاسخی به یک رویداد عمیقاً پریشان کننده یا نگران کننده است که توانایی فرد در مقابله را تحت الشعاع قرار می‌دهد، باعث احساس ناتوانی می‌شود و در درک طیفی از احساسات و تجربیات اختلال ایجاد می‌کند.

آنچه در اعماق عزیزان ما وجود دارد، ما اغلب حتی نمی‌خواهیم بدانیم. ناگهان، نزدیک‌ترین افراد می‌توانند به جانورانی عجیب و خاص در دنیای اطرافشان تبدیل شوند. لوکاس کوچولو (جرمی تی. توماس) باید با پدرش (اسکات هیز) و برادرش (سویر جونز) که پس از بازدید از یک معدن، بیشتر و بیشتر به هیولاهای غیرعادی تبدیل می‌شوند، این اتفاق را تجربه کند.

حتی ده دقیقه ابتدایی، فیلم شاخ ها اسکات کوپر، تصاویر ترسناک تکان‌دهنده‌ای را نشان می‌دهد: محیطی غم‌انگیز و کم نور که در آن نیرویی ناشناخته، گرسنگی آن‌ها را برای خون رفع می‌کند. با دیدن این تصاویر و این فضاسازی آثاری مانند Alien یا The Descent به ذهن می‌رسد. که همه چیز به لطف دوربین موفق فلوریان هافمایستر اتفاق می‌افتد.

درواقع این فیلم یک کاوش نه چندان ظریف از چرخه خشونت و آسیب‌های روانی ارائه می‌دهد که توسط مسائل خانوادگی در طول روایت فیلم ساختارمند می‌شود. از ظاهر فیزیکی تا لحن صدایش، لوکاس به وضوح کودکی است که ضربه روحی را پشت سر گذاشته است. همانطور که مقدمه فیلم مسائل مربوط به مواد مخدر و موقعیت پدرش را نشان می‌دهد، واضح است که نقش او در محافظت از خود، مدت‌ها قبل از بازگشت وندیگو از معدن به خانه به او دیکته شده است.

این فیلم قصدش ترساندن نیست. فیلم مشکلات اجتماعی عمیق‌تری را که شاید بیشتر از ترس از هیولا باعث ناراحتی ما می‌شود، بررسی می‌کند. در این مورد ما با یک شهر کوچک آمریکایی روبه‌رو هستیم که فرصت‌های شغلی کمیاب، مواد مخدر فراوان است و روابط با بومیان آمریکایی خوشایند نیست.

واضح‌ترین تصویر، تصویر یک روح بومی خشمگین است که به دنبال انتقام کاری است که مردی سفید پوست در بهره برداری از سرزمینی انجام داد که متعلق به او نبود. تصویر بسیار ظریف‌تر از این است که چگونه یک کودک با شرایطی که خیلی زود به اجبار در نقش یک بزرگسال قرار می‌گیرد، مواجه می‌شود.

این فیلم ترسناک، خرافات و آسیب‌های نسلی، و همچنین درام اجتماعی را در هم می‌آمیزد، زمانی که بر موجود اصلی هیولایی خود تمرکز می‌کند، نگران کننده و نسبتاً غم انگیز است و تفکری را در مورد مشکل رها شدن والدین تحریک می‌کند.

Antlers فقط یک فیلم ترسناک نیست، زیرا موضوعات متفاوتی چون غفلت پدر و مادر نیز این فیلم را به یک درام روان‌شناختی تبدیل می‌کند. ترکیب دو ژانر اکشن ( بهترین فیلم های اکشن 2022 و بهترین فیلم های اکشن 2021 ) و ترسناک به خوبی در راستای ساختار روایی فیلم شکل گرفته است.

تحلیل فلسفی – روایتی از بقاء

نقد فیلم انتلرز, تحلیل فیلم انتلرز, نقد Antlers, تحلیل Antlers
نقد فیلم انتلرز, تحلیل فیلم انتلرز, نقد Antlers, تحلیل Antlers

Antlers فیلم ترسناک کمیابی است که در آمیختگی پیچیده انگیزه‌ها و روابط شخصیت‌ها با یک افسانه ماوراء طبیعی بدنام بومی رشد می‌کند. جولیا و لوکاس هر دو نه تنها باید با حفظ خود در شهری که گرفتار چندین مشکل اجتماعی است، مبارزه کنند، بلکه باید با وندیگو نیز مبارزه کنند، که هر دو موقعیت‌های تهدیدکننده در زندگی هستند. راسل و توماس به طرز خیره‌کننده‌ای بر اراده اصلی شخصیت‌هایشان برای زنده ماندن در کل داستان تأکید می‌کنند، صرف نظر از اینکه در چه موقعیتی قرار می‌گیرند.

راسل و توماس هر دو مجریان کامل فیلم هستند و انتلرز را در روایتی که بقا ( بهترین فیلم های بقا و نجات ) و ناتوانی ما در فرار از چرخه‌ی بهم ریخته‌ی روانشناختی را بررسی می‌کند، پایه گذاری می‌کنند. آنها روی صفحه نمایش قدرتمند هستند، به خصوص وقتی با هم در یک تصویر و قاب حضور دارند. آسیب پذیری آنها تنها با زیبایی‌شناسی تاریک و خفقان‌آور فضای کلی فیلم تقویت می‌شود.

فیزیک‌های ژولیده، بهم ریخته و زیبایی عجیب و غریبی در Antlers وجود دارد که ویترین آن درک وحشت فیزیکال در این فیلم است که Wendigo و آسیبی که به آن وارد می‌شود را به ابعاد جدیدی در هستی پرت می‌کند. علاوه بر این، استفاده از صدا در لحظات وحشتناک بدن شما را هم دچار دگرگونی می‌کند (مو به تن شما سیخ می‌شود!).

وحشت عامیانه، زمانی که به درستی در ساختار روایت ایجاد شود، اهمیت روایت را نه تنها در این که چگونه می‌تواند مخاطبان را بترساند، بلکه قدرت ساختار روایی در فرهنگ‌هایی که به آن تعلق دارند را شکل می‌دهد. فیلم های ترسناک فولکلور خوب به افسانه‌های عامیانه بهاء می‌دهند.

همانطور که فیلم به سمت پایان پیش می‌رود، ما شاهد داستان‌های فرعی تکان دهنده و دلخراشی هستیم که مسیر پایانی Antlers را تغییر می‌دهند. جولیا و پل خود را درگیر موجودی می‌بینند که در تلاش برای یافتن لوکاس به دنبال آنها به خانه آمده است. پسر متقاعد شده بود که اگر به غذا دادن به وندیگو ادامه دهد، با این باور که نسخه جدیدی از پدرش است، او را دوست خواهد داشت و می‌تواند او را خوشحال کند.

بیشتر بخوانید:

نتیجه گیری – نقد فیلم Antlers

نقد فیلم Antlers, تحلیل فیلم Antlers, بررسی فیلم Antlers, نقد فیلم انتلرز, تحلیل فیلم انتلرز, نقد Antlers, تحلیل Antlers
نقد فیلم Antlers, تحلیل فیلم Antlers, بررسی فیلم Antlers

Antlers یک فیلم کلاسیک ترسناک است، زیرا با درهم آمیختن مسائل اجتماعی زیربنایی که در حال حاضر آمریکا را با شخصیت‌های قابل ارتباط عاطفی و افسانه‌های بومی بدنام گرفتار کرده‌اند، انتظارات هنجارهای ژانر کلاسیک را دوباره تعریف می‌کند.

کوپر روابط قوی با بازیگران و گروه خود ایجاد می‌کند که منجر به نشان دادن اراده اساسی جولیا و لوکاس برای زنده ماندن می‌شود، علیرغم شرایط بدی که آنها در طول زندگی خود با آن دست و پنجه نرم کردند. از بازی‌های خیره‌کننده راسل و توماس گرفته تا گریم‌های واقع‌گرایانه و طرح‌های خلاقانه جسورانه دیویس، همه و همه باعث شده است فیلم انتلرز پتانسیل خوبی برای مورد توجه قرار گرفتن داشته باشد.

مشخصات فیلم

  • کارگردان اسکات کوپر
  • تهیه‌کننده گی‌یرمو دل تورو، دیوید اس. گویر و جی. مایلز دیل
  • فیلمنامه‌نویس سی. هنری چیسون، نیک آنتوسکا و اسکات کوپر بر پایه “The Quiet Boy” اثر نیک آنتوسکا
  • بازیگران کری راسل، جسی پلمونس، گراهام گرین، اسکات هیز، روری کوچرین و ایمی مدیگان
  • موسیقی خاویر نابارته
  • فیلم‌بردار فلوریان هوفمایستر
  • تدوین‌گر دیلن تیچنر ؛ تحلیل فیلم انتلرز
  • شرکت تولید فاکس سرچلایت پیکچرز و Double Dare You Productions
  • توزیع‌کننده استودیو سینمایی والت دیزنی ؛ نقد فیلم Antlers
  • کشور ایالات متحده ؛ نقد فیلم Antlers ؛ نقد Antlers
  • زبان انگلیسی ؛ نقد فیلم Antlers ؛ نقد فیلم انتلرز

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار تحلیل فیلم Antlers سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *