همنواز

نقد قسمت 4 سریال what if ؛ اگر استرنج بجای دستهایش قلبش را از دست داده بود

قسمت چهارم بدون هیچ شک و تردید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سریال چه میشود اگر بود. در ادامه با نوشتار نقد قسمت 4 سریال what if همراه فیگار بمانید.

حقیقت این است که هر آنچه در این سریال اتفاق می افتد را هر آنکس که با دنیای سینمایی مارول آشناییت دارد دوست خواهد داشت. وقت آن است که سریالی را ببینیم که یکی از جدی ترین اتفاقات را به تصویر می‌کشد؛ همانطور که از نام سریال پیداست در هر قسمت باید منتظر اتفاقی دگرگون کننده و روانشناختی با ساختار روایتی قدرتمند باشید.

وقتی سریال What if را شروع می‌کنید به دیدن، تازه می‌فهمید که دنیا دست چه کسی است. فیلمی که ما را از زیست کنونی خود میبرد تا به یک داستان احتمالی دیگر برساند. در ادامه با نوشتار نقد قسمت 4 سریال what if همراه ما بمانید.

نقد قسمت 4 سریال what if

اگر استرنج بجای دستهایش قلبش را از دست داده بود

نقد قسمت 4 what if , بررسی قسمت 4 what if , نقد قسمت ۴ سریال چه میشود اگر
نقد قسمت 4 what if , بررسی قسمت 4 what if , نقد قسمت ۴ سریال چه میشود اگر

در فیلم 2016، دکتر استرنج در یک تصادف رانندگی قرار می‌گیرد که دستانش را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند کار خود را به عنوان جراح ادامه  دهد. این امر او را به سفری برای آموختن هنرهای عرفانی و سرانجام جادوگر عالی سوق داد. قسمت 4 سریال چه میشود اگر ، ما را به واقعیت تلخ تری میبرد و آن این است که کریستین، عشق استرنج، با او سوار ماشین می‌شود و در تصادف میمیرد.

دکتر استرنج نمیتواند از دست بدهد و مصمم است او را از مردگان بازگرداند. او از چشم آگاموتو (این شخصیت بیشتر به خاطر آن معروف است که منبع چشم آگاموتو – یک ابزار روشن‌بینی جادویی که دکتر استرنج از آن استفاده می‌کند- می‌باشد.) برای این کار استفاده میکند، اما مهم نیست که کریستین چقدر تلاش میکند. این یک نقطه مطلق است. او به سادگی باید بمیرد، سرنوشت اوست و بنابراین قسمت چهارم سریال what if این مسئله را با یک مونتاژ فوق العاده متشکل از صحنه های پی در پی و دیدنی به ما نشان می‌دهد که مهم نیست چقدر استرنج سعی میکند او را نجات دهد. او باید بمیرد.

با تمام قدرت همه چیز به سمت مفهوم مسئولیت می‌رود. ترس راهی می‌شود به سمت تاریکی، ترس منجر به عصبانیت میشود، خشم منجر به نفرت میشود، نفرت منجر به رنج تبدیل میشود و رنج به سمت تاریکی سوق پیدا می‌کند. درواقع همه چیز رنگ غم و اندوه را می‌گیرد.

از آن به بعد قسمت 4 چه میشود اگر به جنون نزدیک می‌شود. بنابراین، دکتر استرنج به دنبال راهی است تا نقطه مطلق مرگ کریستین را تغییر دهد. این مسئله او را به سمت تاریکی میبرد و در طول سالها قدرت بی شمار موجودات عرفانی را به دست می آورد.

در این زمان مشخص میشود که Elder همیشه یک قدم جلوتر است و دو زمان بندی را در یک جهان تقسیم میکند. بنابراین، یکی از پزشکان استرنج سالها قدرت را جذب کرد، در حالی که دیگری بار دیگر حوادث فیلم اول را تجربه کرد و تصمیم گرفت دیگر به عقب سفر نکند و برای نجات کریستین تلاش نکند.

در این مرحله ما شاهد رویارویی نهایی هستیم. از هر نظر دیدنی است. در قسمت ۴ what if فقط میتوانیم کیفیت را ستایش کنیم. مبارزه چشمگیر است. استرنج شیطانی با شنلی تیره تر با یقه بلند و نوک تیز ظاهر می‌شود. صورت او مبهم، بسیار لاغر و نوک تیز است. تصور یک خون آشام را برای ما زنده می‌کند. در نهایت همه چیز بوی وحشتناک را به گوش ما می‌رساند تا ما را از فضای خفقان آور خفه کند.

باید توجه داشت که انتقال شخصیت به سمت تاریکی چقدر خوب انجام شده است. تنها در چند دقیقه ما باور می‌کنیم که محال نیست وسوسه نشویم که راه اشتباه را طی کرده‌ایم. ما از درد آنها متاثر می‌شویم. با نوشتار نقد قسمت 4 سریال what if همراه ما باشید.

تلاش های بیهوده

نقد قسمت 4 what if , بررسی قسمت 4 what if , نقد قسمت ۴ سریال چه میشود اگر
نقد قسمت 4 what if , بررسی قسمت 4 what if , نقد قسمت ۴ سریال چه میشود اگر

تمام تلاش های این غریبه بیهوده است. Elder توضیح میدهد که مرگ کریستین یک نقطه ثابت در جدول زمانی است، زیرا این لحظه ای است که در آن جادوگر مسئول جلوگیری از دوراممو در این جهان ظاهر شد و از نابودی این جهان جلوگیری کرد. حتی Ultimate Mage with Infinity Gem نمیتواند آن را بدون پاک کردن همه این واقعیت تغییر دهد. اما استفان استرنج مردی مصمم و متکبر است و با وجود هشدارهای اربابش، تصمیم میگیرد که سماجت کند.

بهترین بخش این قسمت از What If درون آن است، وقتی میبینیم عجیب است که کم کم عقل و اصول اخلاقی خود را در جستجوی چیزی نجیب از دست میدهد. نجات یک زندگی مانند این است که شاهد منشأ یک ابرشرور تراژیک اما قابل درک باشید. میبینیم که قهرمان داستان از دانش به دست آمده از کتابهای Cagliostro استفاده میکند، یک جادوگر افسانه ای میتواند زمان را دستکاری کند، موجودات دیگر را جذب کرده و قدرت بیشتری به دست آورد. در ادامه با نوشتار نقد قسمت 4 سریال what if همراه فیگار باشید.

خط ظریف بین عشق و توهم

از نظر بصری و موضوعی، ترکیب فیلمنامه A.C. Bradley و کارگردانی برایان اندروز بهترین نتیجه را می‌دهد. هیچ ظرافتی وجود ندارد، ما به معنای واقعی کلمه میبینیم که دکتر استرنج در روند فاسد شدن روح خود بیشتر و بیشتر هیولایی وار فضاسازی می‌کند، تاریک تر و آشفته تر میشود.

زیرا او از خط ظریف بین عشق و توهم هشدار میدهد. ریش شکل شیطانی به خود میگیرد و حلقه های تیره چشمگیر میشود. اینجا انتقام گیر نیست. خود واچر (جفری رایت)، راوی وفادار ما، به اخطار دادن به او فکر میکند، اما در نهایت به این نتیجه میرسد که هشدارهای او نادیده گرفته میشود.

مفهوم چندجهانی که توسط مارول مورد بررسی قرار میگیرد، همراه با نسخه های متفاوتی از جهان ها و انواع شخصیت ها، پیچیدگی هایی را با خود به همراه دارد. عجیب است که ببینیم بردلی تصمیم میگیرد این ایده را بیشتر گسترش دهد – دو جدول زمانی در یک بعد وجود دارد، دو نسخه از یک شخصیت که در واقع یک نوع هستند و غیره. و از مبانی که قبلاً ایجاد شده است برای پیشرفت روایت خود استفاده می‌کند. چرا یک دکتر استرنج دیگر، از واقعیت دیگر، برای مبارزه با قهرمان فاسد نمی آورید؟

سریال لوکی قبلاً امکان وجود بیش از یک جدول زمانی در یک جهان را آشکار کرده بود، بنابراین این قسمت، گرچه گیج کننده است، از قوانین جهان چندگانه فرار نمیکند. اما به نظر میرسد که به عنوان یک فیلمنامه از برخی مفاهیم و قوانین ارائه شده فرار میکند و منطق مربوط به سفر در زمان، واقعیت های موازی و نسخه های جایگزین قهرمانان را بیشتر پیچیده میکند. برای ما توضیح داده شده است که هر دو غریبه بخشی از یک شخص هستند. چقدر از این موارد در مورد انواع دیگر در جدول زمانی شخصیت های دیگر صادق است؟ ما نمیدانیم.

بیشتر بخوانید:

با فروپاشی جهان و غرق شدن در تاریکی، استفان مانعی ایجاد میکند تا آخرین لحظه را با کریستین داشته باشد و سپس تاریکی. اینگونه قسمت پایان میابد، یک پایان تأثیرگذار، غم انگیز و به یاد ماندنی.

مشخصات ؛ نقد قسمت 4 سریال what if

  • ژانر: انیمیشن – ابرقهرمانی – آنتولوژی
  • سازنده: ای سی بردلی
  • کارگردان: برایان اندروز
  • بازیگران: جفری رایت و رابرت داونی جونیور
  • کشور سازنده: ایالات متحده
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • تهیه‌کنندهٔ اجرایی: کوین فایگی
  • تولیدکننده: مارول استودیوز
  • توزیع‌کننده: دیزنی+

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت 4 سریال what if سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


One thought on “نقد قسمت 4 سریال what if ؛ اگر استرنج بجای دستهایش قلبش را از دست داده بود

  1. متشکرم از متن زیبایتان و به غیر از مسئله شکل گیری خشم از ترس ، مشکلی از شما ندیدم
    به عقیده من ریشه گناهان و رسیدن به تاریکی نه ترس بلکه غرور و تکبر هست یعنی انسان خودش رو بالاتر از عقل ، حقانیت و مصلحت ببیند و این غرور ذاتی هست که انسان را به ترس و نه امید و ایمان می کشاند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *