بلاک چین چیست و چه هدفی دارد ؟ ؛ هرآنچه که باید از بلاک چین و انواع آن بدانید

اگر نام بلاک چین را شنیده‌اید اما با مفهوم آن‌ آشنا نیستید، با فیگار همراه باشید تا به سوال بلاک چین چیست و چه هدفی دارد بپردازیم.

امروزه غیر ممکن است که زمان خود را در اینترنت صرف کنید و نام بلاک چین را نشنیده باشید. کلمه بلاک چین در سرتیتر اخبار وجود دارد و احتمالاً نام آن را شنیده باشید. امروزه نام بلاک چین معمولاً همراه با نام ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. با این حال، حتی اگر پاسخ ارز دیجیتال چیست ؟‌ سوال را بدانید نیز شاید به طور کامل از بهترین تعریف برای بلاک چین مطلع نباشید.

بلاک چین چیست و چگونه به آن ورود کنیم

هرآنچه که باید از بلاک چین و انواع آن بدانید

شما می‌توانید فهرست بلاک چین چیست و چه هدفی دارد را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

بلاک چین چیست
بلاک چین چیست

نام بلاک چین (Block-Chain) برای اولین بار در سال 1991 و طی پژوهش گروهی عده‌ای از دانشمندان مطرح شد. با این حال مشکلی در راه بلاک چین وجود داشت که امکان ساخت آن را غیرممکن می‌کرد. اما در سال 2009 برای اولین بار، شخصی مرموز با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو با خلق بیت کوین، برای اولین بار یک شبکه بلاک چین واقعی را ایجاد کرد.

از زمانی که ساتوشی ناکوموتو اولین شبکه بلاک چین را ایجاد کرد، امکان ساخت شبکه‌های بلاک چین با تقلید از بیت کوین ممکن شد. در ادامه می‌توانید با فیگار همراه باشید تا به سوال فناوری بلاک چین چیست و  چگونه به بلاک چین ورود کنیم بپردازیم.

بلاک چین چیه ؟

بلاک چین چیست
بلاک چین چیه

پاسخ به بلاک چین چیه در ظاهر ساده به نظر می‌رسد؛ اما برای درک آن، نیاز به کمی دقت است. بلاک چین از دو کلمه Block (بلاک)  و Chain (زنجیر) تشکیل شده است. این معرف شبکه‌ای است که به صورت زنجیره‌ای ساخته شده و تمامی محتوای آن به ابتدای این زنجیره بزرگ بستگی دارد.

برای درک بهتر بلاک چین به مثال زیر توجه کنید:

من در یک جمع ۱۰۰ نفری، برگه‌ای حاوی اطلاعات را بالا می‌گیرم و همه با تلفن همراه‌شان از آن برگه عکس می‌گیرند. حالا اگر من آن اطلاعات را نابود کنم، یا تغییری در آن بدهم، دیگر برای آن جمع قابل پذیرش نیست، چون آن‌ها یک کپی از نسخه اصلی را دارند، مگر اینکه موبایل همه را بگیرم و آن را حذف کنم.

این جمعی که از آن صحبت کردیم می‌تواند چندین میلیون نفر باشد که در بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بلاک چینی شاهد آن هستیم و یا به صورت خصوصی برای یک گروه خاص استفاده شود.

بلاک چین‌ها می‌توانند به صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک نهاد یا سازمان مورد استفاده قرار بگیرند که به آن بلاک چین سازمانی (Enterprise blockchain) هم می‌گویند. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلاک چین‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکززدایی را به ارمغان بیاورند.

شبکه بلاک چین به صورتی ساخته شده است که نیازی به یک مرکزیت نباشد و کل شبکه بتواند تنها به وسیله ده‌ها، صدها، هزاران یا میلیون‌ها کاربر شبکه کار کند. این تنها به دلیل نحوه کار بلاک چین است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

نحوه کار بلاک چین

بلاک چین چیست
بلاکچین چیست, آموزش بلاک چین

نحوه کار بلاک چین یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش بلاک چین است. در شبکه‌های عادی، هنگامی که یک کاربر عملی انجام دهد، این عمل به سرور اطلاع داده خواهد شد و سپس سرور نیز پاسخ مورد نظر را ارائه می‌دهد. اما در شبکه بلاک چین، سروری وجود ندارد و این اتفاق باید به نحوی دیگر صورت بگیرد که هیچ اشکالی در شبکه وجود نداشته باشد.

در شبکه‌های بلاک چین ما مفهومی به نام بلاک‌ داریم. هر بلاک متشکل از چند مشخصه است و به هم پیوستن چندین بلاک زنجیره بلاک چین را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، هر بلاک حاوی اطلاعات مورد نیاز، هش، و هش بلاک پیشین خود است. هش (Hash) در بلاک‌ها یک تابع ریاضیاتی است و در هر بلاک منحصر به فرد است و هویت بلاک‌ها را مشخص می‌کند.

پس در یک بلاک چین ما چندین بلاک داریم که اطلاعات اصلی را به همراه هش بلاک و هش بلاک پیشین خود دارا است. هر زمان که یک بلاک جدید به وجود می‌آید، اطلاعات مربوط به آن برای تمامی کاربران شبکه ارسال می‌شود. بدین صورت، تمامی کاربران متوجه خواهند شد که هر بلاک حاوی چه محتوایی است و به چه منظور ایجاد شده است. این اتفاق باعث می‌شود تا امکان تقلب در بلاک چین ممکن نباشد. البته که اگر قصد ریشه کن کردن تقلب در بلاک چین را داشته باشیم، نیاز به دانش بیشتری داریم.

مثال نحوه کار سیستم مالی سنتی

فرض کنید علی می‌خواهد به حساب دوستش رضا 500 هزار تومان پول واریز کند و هر دو آن‌ها در یک بانک حساب دارند. در این حالت، ابتدا علی درخواست انتقال خود را به بانک می‌دهد. بانک حساب علی را بررسی می‌کند تا موجودی مد نظر را برای انتقال داشته باشد. پس از آن تراکنش انجام می‌شود و 500 هزار تومان از حساب علی کم و به حساب رضا اضافه می‌شود. در نهایت پایگاه داده بانک، با اطلاعات جدید به‌روز می‌شود.

باتوجه به این‌که بلاک چین نوعی پایگاه داده است، تراکنش‌ها در آن تقریبا طی فرآیند مشابهی با مثال بالا انجام می‌شوند. تفاوت اساسی در این است که در بلاک چین یک واحد به‌خصوص، مسوولیت بررسی حساب‌ها و به‌روزرسانی پایگاه داده را در اختیار ندارد. در عوض تمامی گره‌ها این مسوولیت را بر عهده دارند.

مثال نحوه کار سیستم بلاک چین

حال فرض کنید علی می‌خواهد 2 بیت‌کوین برای رضا بفرستد و کل دارایی ارز دیجیتال او همین مقدار است. برای این منظور پیام انتقال از طرق ایجاد تراکنش در کیف پول، به شبکه و گره‌های آن فرستاده می‌شود. گره‌ها با مشاهده این پیام و بررسی دفتر کل توزیع شده، صحت اطلاعات را بررسی می‌کنند. اگر گره‌ها به اجماع رسیدند که علی این دو بیت‌کوین را دارد، تراکنش انجام و به بلوک اضافه می‌شود. برای بررسی دارایی‌ها، باید هویت علی در شبکه معلوم باشد که این کار از طریق «کلید خصوصی» انجام می‌شود.

اطلاعات موجود در هر بلوک شامل هش بلوک قبلی و تراکنش‌های تایید شده است. برای ایجاد رقابت بین ماینرها عبارتی به نام «نانس» (Nonce) بر اساس سختی شبکه به اطلاعات اضافه می‌شود. نانس به معنی «عددی که تنها یکبار به کار می‌رود» است. این عبارت توسط شبکه تعریف شده است و ماینرها به دنبال یافتن آن هستند. از آن‌جایی که تغییرات کوچک در ورودی، خروجی هشینگ را عوض می‌کند، از این‌رو، ماینرها نانس‌های مختلفی به ورودی اضافه و امتحان می‌کنند تا در نهایت خروجی هش مناسب را پیدا کنند.

این خروجی شامل تعدادی صفر بر اساس نانس استفاده شده است. پس از این‌که ماینری هش را حل کرد. نانس نهایی را به کل شبکه می‌فرستد. دیگر گره‌ها با قرار دان نانس در اطلاعات بلوک و اجرای تابع هش، صحت این ادعا را بررسی می‌کنند. در صورت تایید بلوک به زنجیره اضافه می‌شود.

در نهایت وقتی بلوک ایجاد شد اطلاعات آن در کل شبکه توزیع می‌شود تا دفتر کل برای تمامی گره‌ها به‌روز شود. اگر علی پس از انتقال 2 بیت‌کوین خود به رضا، بار دیگر بخواهد  2 بیت‌کوین به حسین بفرستد، نودها با بررسی دفتر کل به این نتیجه می‌رسند که علی این مقدار ارز را ندارد. بنابراین تراکنش انجام نمی‌شود. این مساله با نام «خرج مضاعف» (Double Spending) مطرح است که بلاک چین از آن جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تقلب در بلاک چین

بلاک چین چیست
بهترین تعریف برای بلاک چین

یکی دیگر از نکات مهم در سوال بلاکچین چیست نحوه جلوگیری از تقلب و هک شدن شکه است. همانطور که بالاتر گفتیم، هش یک تابع ریاضیاتی است که در هر بلاک منحصر به فرد است. اگر شخصی یک بلاک را دستکاری کند، هش این بلاک نیز دچار تغییر خواهد شد. این سیستم همان نکته مهم در سوال بلاکچین چیست است که از تقلب جلوگیری می‌کند.

ما می‌دانیم که بلاک چین یک زنجیره است. پس اگر در یک بلاک نقصی وجود دشته باشد، تمام زنجیره دچار مشکل خواهد شد. اگر شما یک بلاک را تغییر داده و سپس برای دیگر کاربران ارسال کنید، آن‌ها بلاک مورد نظر را با زنجیره بلاک‌ها چک می‌کنند.

سپس هنگامی که یک بلاک جدید به وجود می‌آید، اگر بخش مربوط به هش بلاک قبلی آن با هش واقعی بلاک قبلی تفاوت داشته باشد، متوجه خواهیم شد که بلاک قبلی تغییر داده شده است. پس این بلاک از زنجیره حذف خواهد شد و بلاکی که اکثریت کاربران شبکه به عنوان بلاک اصلی می‌شناسند، جایگزین آن خواهد شد. این نحوه کار بلاک چین برای جلوگیری از هرگونه هک یا تقلب است.

بیشتر بخوانید:

هدف بلاک چین

بلاک چین چیست
بلاک چین چیست, بهترین تعریف برای بلاک چین

هدف بلاک چین چیست یکی از مهم‌ترین سوالات در خصوص بلاک چین است. به طور کلی، اولین بلاک چین که بیت کوین نام داشت، قصد حذف واسطه‌ها برای امور مالی و بانکی را داشت. بلاک چین در بانک اولین هدف بلاک چین بود.

  • حذف واسطه: تمرکز زدایی یک شبکه بلاک چینی، نیاز به واسطه‌ای مانند بانک یا ارگان نظارتی را حذف می‌کند. تراکنش‌های مربوط به انتقال دارایی‌های دیجیتال را می‌توان به صورت همتا‌به‌همتا انجام داد. علاوه بر این، کاربران بعضی بلاک چین‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌های کوچکی به نام قرارداد هوشمند با یکدیگر تعامل داشته باشند. قوانین یا منطقی که برای این نوع قراردادها تعیین شده، باعث می‌شود تا آن‌ها به عنوان واسطه مجازی فعالیت کنند.
  • از بین بردن سانسور: شبکه‌های بلاک چینی توسط یک شخص یا گروه کنترل نمی‌شوند و با همکاری تمام نودها فعالیت می‌کنند. یک هکر برای متوقف کردن فعالیت این نوع شبکه باید دستگاه تمام نودها را هک کند که اقدامی بسیار هزینه‌بر و تقریبا غیر ممکن است. علاوه بر این اگر فردی بخواهد با ایجاد تغییر در بلاک چین مانع انتشار بعضی از اطلاعات شود، به خاطر ویژگی تغییر ناپذیری بلاک چین شکست خواهد خورد. همه نودهای شبکه یک نسخه از بلاک چین را دارند و در نتیجه اطلاعات سانسور شده با یک مقایسه ساده با زنجیره اصلی شناسایی خواهد شد.
  • از بین بردن نیاز به اعتماد: عدم نیاز به اعتماد یعنی کاربران یک شبکه بلاک چینی نیاز ندارند یک دیگر را بشناسند، یا به هم اعتماد داشته باشند. این نوع شبکه برای عموم آزاد است و مردم می‌توانند بدون اعتماد کردن به شخص خاصی، در آن عضو شوند یا از آن خارج شوند. گمنام سازی در شبکه‌های بلاک چینی به کاربران اجازه می‌دهد هویت واقعی خود را مخفی کنند. فناوری‌های مدرن رمزنگاری نیز باعث می‌شود کسی توانایی جعل تراکنش‌ها را نداشته باشد. علاوه بر این، تغییر ناپذیری بلاک چین بدین معناست خواهد بود که کاربران توانایی پیگیری تمام تراکنش‌های ثبت شده در آن را دارند. بنابراین مردم می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌های فراهم شده توسط یک شبکه بلاک چینی، به صورت امن و آزادانه تراکنش انجام دهند.

به طور کلی، بلاک چین به وجود آمد تا واسطه‌ها را حذف کرده و شبکه‌ای را ایجاد کند که می‌تواند به صورت غیرمتمرکز کار کند. این شبکه می‌تواند یک بانک باشد و یا حتی یک سبستم رای‌گیری. البته که امروزه بلاک چین در بازی‌های کامپیوتری (بهترین بازی های بلاکچین 2022) و در NFTها (ان اف تی (NFT) چیست؟) نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. این پاسخی برای سوال هدف بلاک چین چیست بود. با این حال، حتی اگر پاسخ هدف بلاک چین چیست را بدانید نیز لازم به ذکر است که امروزه بلاک چین‌های گوناگونی وجود دارند که اهداف متفاوتی دارند. در ادامه قصد داریم تا انواع بلاک چین را به شما معرفی نماییم.

بیشتر بخوانید:

بلاک چین در بانک

بلاک چین چیست
بلاک چین چیست, بهترین تعریف برای بلاک چین

بلاک چین در بانک یکی از مباحثی است که پس از تعریف برای بلاک چین باید آن را بدانید. درواقع بلاک چین در بانک اولین کاربرد بلاک چین است که با بیت کوین به وجود آمد. شما می‌توانید یک بانک غیرمتمرکز و تماماً دیجیتال را تنها به واسطه بلاک چین در بانک ایجاد کنید.

همچنین لازم به ذکر است که حتی این احتمال وجود دارد که در آینده بانک‌های رسمی و دولتی نیز به سمت بلاک چین حرکت کرده و به این صورت به فعالیت خود ادامه دهند. بلاک چین می‌تواند نقش بزرگی را در سیستم بانکداری آینده ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

انواع بلاک چین

بلاک چین چیست
بلاک چین چیست, بلاکچین چیست

اکنون پاسخ سوال بلاکچین چیست را می‌دانید. پس شاید بهتر باشد تا پس از فناوری بلاک چین چیست به انواع بلاک چین بپردازیم. به طور کلی، دو نوع اصلی و دو نوع فرعی از بلاک چین‌ها وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا انواع بلاک چین را به شما معرفی نماییم.

بیشتر بخوانید:

بلاک چین عمومی

بلاک چین چیست
بلاک چین چیست, فناوری بلاک چین چیست

بلاک چین عمومی اولین نوع بلاک چین است که نحوه کار آن را شرح دادیم. هر کسی می‌تواند عضو این بلاک چین شود و در تراکنش‌ها شرکت کند. با این حال، سرعت بلاک چین‌های عمومی بسیار پایین است و به دلیل تراکنش‌های بسیار زیاد، شما باید زمان زیادی را برای انجام هر تراکنش صبر کنید. در سوی دیگر، بلاک چین‌های عمومی کاملاً غیرمتمرکز هستند و هیچکس نمی‌تواند این بلاک چین‌ها را بدون رای‌گیری عمومی دستکاری کند.

بیشتر بخوانید:

بلاک چین خصوصی

بلاک چین چیست
بلاک چین چیست, فناوری بلاک چین چیست

بلاک چین خصوصی دومین نوع از بلاک چین‌ها است. این بلاک چین به صورت محدود ساخته می‌شود و تنها افراد مجاز می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلات این بلاک چین نیز متمرکز بودن است. بلاک چین‌های خصوصی تماماً غیرمتمرکز نیستند و سازندگان آن می‌توانند کنترل بیشتری بر آن‌ها داشته باشند. همچنین لازم به ذکر است که به دلیل کوچک بودن بلاک چین‌های خصوصی، سرعت انجام تراکنش‌ها در آن‌ها بسیار بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

بلاک چین مشارکتی

بلاک چین چیست
بلاک چین چیست, آموزش بلاک چین

در خلاصه‌ترین توصیف، بلاک چین مشارکتی بخش‌هایی از بلاک چین عمومی و بلاک چین خحصوصی را به طور همزمان دارا است. این بلاک چین متمرکز نیست و معمولاً توسط چند سازمان به طور همزمان اداره می‌شود. پس می‌توانید آن را یک بلاک چین غیرمتمرکز و به طور همزمان خصوصی بنامید.

بیشتر بخوانید:

بلاک چین ترکیبی

بلاک چین چیست
آموزش بلاک چین

همانطور که از نام این بلاک چین واضح است، بلاک چین ترکیبی، ترکیبی از بلاک چین‌های خصوصی و عمومی است. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که بلاک چین ترکیبی و بلاک چین مشارکتی هر دو یک بلاک چین یکسان باشند؛ با این حال، تفاوت‌هایی جزئی در آن‌ها وجود دارد که باعث تفاوت در آن ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بلاک چین چیست سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با بلاک چین چیست ؟

اولین بلاک چین کدام بلاک چین است؟

بیت کوین نام اولین بلاک چین است که در سال 2009 و توسط فردی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو ایجاد شد.

چند نمونه بلاک چین وجود دارد؟

به طور کلی، دو نوع اصلی و دو نوع فرعی از بلاک چین‌ها وجود دارد. بلاک چین عمومی، بلاک چین خصوصی، بلاک چین اشتراکی و بلاک چین ترکیبی چهار مورد اصلی از انواع بلاک چین هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *